Gnistgap
Moderator: Moderatorer
- Paradigm N558
- MAX BOOST
- Innlegg: 6954
- Registrert: 03 jun 2005, 01:00
- Medlemsnummer: 558
- Navn: Robert
- Bil: Ionic
- Sted: Bodø
Gnistgap
Så, jeg leste noe spennenede her på nettet om at "ingen" tennplugger har rett gnistgap, kanskje i ett helt vilt tilfeldig tilfelle, så vil det stemme helt korrekt.
Det skal vist nok finnes en "gnistgap-måler" for dette, og man skal kunne justere pluggene selv.
Vel....
Som sikkert 80% av forumet gjør, så kjører jeg på NGK BCPR7ES-11 plugger, og da kan det jo tenkes at disse kan optimaliseres?
Noen innspill?
Det skal vist nok finnes en "gnistgap-måler" for dette, og man skal kunne justere pluggene selv.
Vel....
Som sikkert 80% av forumet gjør, så kjører jeg på NGK BCPR7ES-11 plugger, og da kan det jo tenkes at disse kan optimaliseres?
Noen innspill?
2022 Ionic 5
2018 Suzuki SV650 X
2024 NEVS Emily GT (I wish)
Har eid: MY86 900i, MY85 900t, MY95 9000 Aero, MY01 9-3 2.0t, MY05 9-5 Aero, MY97 9000 Aero
2018 Suzuki SV650 X
2024 NEVS Emily GT (I wish)
Har eid: MY86 900i, MY85 900t, MY95 9000 Aero, MY01 9-3 2.0t, MY05 9-5 Aero, MY97 9000 Aero
- doo-kie
- Overload!!!
- Innlegg: 1960
- Registrert: 22 feb 2008, 17:55
- Medlemsnummer: N1304
- Navn: Jens Petter Jensen
- Bil: 06 Saab 9-5, 11 Saab 9-3x
- Sted: Rognan, Saltdal
Re: Gnistgap
Irridium plugger skal jo ha MYE mindre gnisttap enn vanlige pulgger. Elektroden er jo syl tynn!
En på jobb som driver på med road race med sykkel, sier det er merkbar forskjell på hvor rapp sykkelen blir på gassen når man bytter fra gammel plugg til irridium plugger.
Disse fåes til saab.
http://ngk.com/results_app.asp?AAIA=1423123
En på jobb som driver på med road race med sykkel, sier det er merkbar forskjell på hvor rapp sykkelen blir på gassen når man bytter fra gammel plugg til irridium plugger.
Disse fåes til saab.
http://ngk.com/results_app.asp?AAIA=1423123
MY11 Saab 9-3x sc XWD eLSD 2.0T(maptun)
MY06 Saab 9-5 Vector SC 2.0t(Hirsch)
Dodge Ram d-150 pickup
MY02 saab 9-5 2.0t BSR steg 1(Spiker)
93 Saab 9000cs 2.0T(Solgt)
http://www.garaget.org/doo-kie
MY06 Saab 9-5 Vector SC 2.0t(Hirsch)
Dodge Ram d-150 pickup
MY02 saab 9-5 2.0t BSR steg 1(Spiker)
93 Saab 9000cs 2.0T(Solgt)
http://www.garaget.org/doo-kie
- doo-kie
- Overload!!!
- Innlegg: 1960
- Registrert: 22 feb 2008, 17:55
- Medlemsnummer: N1304
- Navn: Jens Petter Jensen
- Bil: 06 Saab 9-5, 11 Saab 9-3x
- Sted: Rognan, Saltdal
Re: Gnistgap
Iridium
Iridium is a precious metal that is 6 times harder and 8 times stronger than platinum, it has a 1,200(=F) higher melting point than platinum and conducts electricity better. This makes it possible to create the finest wire center electrode ever. Prior till now, platinum had been favored for long life or performance spark plugs due to its high melting point, also the technology did not exist to machine and bond iridium on a spark plug electrode(at least in a cost effective manner). Iridium industrial spark plugs have been around for years, but still sells for over a hundred dollars per plug. Just now is the technology available to effectively use iridium in a spark plug for automotive applications. The strength, hardness and high melting point of iridium allows NGK to manufacture their iridium ultra-fine wire center electrode to 0.7mm. One of the finest firing points in the industry! (Thus far there has been no problems reported regarding use of iridium plugs with nitrous oxide.)
Iridium is a precious metal that is 6 times harder and 8 times stronger than platinum, it has a 1,200(=F) higher melting point than platinum and conducts electricity better. This makes it possible to create the finest wire center electrode ever. Prior till now, platinum had been favored for long life or performance spark plugs due to its high melting point, also the technology did not exist to machine and bond iridium on a spark plug electrode(at least in a cost effective manner). Iridium industrial spark plugs have been around for years, but still sells for over a hundred dollars per plug. Just now is the technology available to effectively use iridium in a spark plug for automotive applications. The strength, hardness and high melting point of iridium allows NGK to manufacture their iridium ultra-fine wire center electrode to 0.7mm. One of the finest firing points in the industry! (Thus far there has been no problems reported regarding use of iridium plugs with nitrous oxide.)
MY11 Saab 9-3x sc XWD eLSD 2.0T(maptun)
MY06 Saab 9-5 Vector SC 2.0t(Hirsch)
Dodge Ram d-150 pickup
MY02 saab 9-5 2.0t BSR steg 1(Spiker)
93 Saab 9000cs 2.0T(Solgt)
http://www.garaget.org/doo-kie
MY06 Saab 9-5 Vector SC 2.0t(Hirsch)
Dodge Ram d-150 pickup
MY02 saab 9-5 2.0t BSR steg 1(Spiker)
93 Saab 9000cs 2.0T(Solgt)
http://www.garaget.org/doo-kie
- Tor N12
- MAX BOOST
- Innlegg: 9123
- Registrert: 13 aug 2003, 01:00
- Medlemsnummer: N012
- Navn: Tor
- Bil: 9000/9-5/9-3
- Sted: Melhus
Re: Gnistgap
11-tallet på den NGK-pluggen er jo nettopp elektrodeavstanden som skal være 1.1 mm på våre saab'er, du kan like gjerne kjøpe deg standard BCPR7ES men da er gnistgapet 0.8mm og du må justere det selv 

M97 9000 AERO Godbilen, evighetsprosjekt....
M07 9-5 A60 Hirsch/MgMotor
M07 9-3 Vector/Aero Cab Hirsch/MgMotor
M09 9-3 Aero XWD Hirsch/MgMotor
M07 9-5 A60 Hirsch/MgMotor
M07 9-3 Vector/Aero Cab Hirsch/MgMotor
M09 9-3 Aero XWD Hirsch/MgMotor
- doo-kie
- Overload!!!
- Innlegg: 1960
- Registrert: 22 feb 2008, 17:55
- Medlemsnummer: N1304
- Navn: Jens Petter Jensen
- Bil: 06 Saab 9-5, 11 Saab 9-3x
- Sted: Rognan, Saltdal
Re: Gnistgap
ja missforsto hele spørsmålet. trodde det var snakk om tap. Alle plugger kan optiamliseres bedre. slik at man får mye bedre gnist.
Sorry, min feil! Iridium pluggen har også 1,1mm avstand på elektroden.
Sorry, min feil! Iridium pluggen har også 1,1mm avstand på elektroden.
MY11 Saab 9-3x sc XWD eLSD 2.0T(maptun)
MY06 Saab 9-5 Vector SC 2.0t(Hirsch)
Dodge Ram d-150 pickup
MY02 saab 9-5 2.0t BSR steg 1(Spiker)
93 Saab 9000cs 2.0T(Solgt)
http://www.garaget.org/doo-kie
MY06 Saab 9-5 Vector SC 2.0t(Hirsch)
Dodge Ram d-150 pickup
MY02 saab 9-5 2.0t BSR steg 1(Spiker)
93 Saab 9000cs 2.0T(Solgt)
http://www.garaget.org/doo-kie
- Gandulf N1535
- 2.0 bar
- Innlegg: 879
- Registrert: 11 aug 2008, 23:19
- Medlemsnummer: N1535
- Navn: Øyvind
- Sted: Helgeland
Re: Gnistgap
Og her kommer Pulseplugs inn i bildet. De skal vistnok gi mye bedre gnist, og dermed økt ytelse og redusert forbruk. Hadde vært jækla interessant å prøvd de ut, men litt stiv pris til at det bare er å bestilledoo-kie skrev:ja missforsto hele spørsmålet. trodde det var snakk om tap. Alle plugger kan optiamliseres bedre. slik at man får mye bedre gnist.

Og jeg fikk heller aldri klarhet i om jeg kan bruke slike på min bil.. ?
2019 Volvo V90 T8 R-design
[x] 1986 Saab 9000 T16 Speedparts Steg 2
[x] 1986 Saab 9000 T16 Speedparts Steg 2
- doo-kie
- Overload!!!
- Innlegg: 1960
- Registrert: 22 feb 2008, 17:55
- Medlemsnummer: N1304
- Navn: Jens Petter Jensen
- Bil: 06 Saab 9-5, 11 Saab 9-3x
- Sted: Rognan, Saltdal
Re: Gnistgap
Han på jobb kjører en suzuki 1000r. ren banesykkel med tett på 200hk på bakhjulet. Han sier selv han regner med kanskje 2-3 hk på topp effekten, men de er ikke int sier han, det som gjør pluggene så bra er at de gir en helt annen respons i sykkelen og mye rappere på turtall. Og de varer mye lengere.
Men dette er jo på en moderne tunet sykkel, om det er slik på bil vet jeg ikke, men han bruker vistnok iridium på alt han har. sier det er mye å spare på å kjøpe de på e-bay!
Men dette er jo på en moderne tunet sykkel, om det er slik på bil vet jeg ikke, men han bruker vistnok iridium på alt han har. sier det er mye å spare på å kjøpe de på e-bay!
MY11 Saab 9-3x sc XWD eLSD 2.0T(maptun)
MY06 Saab 9-5 Vector SC 2.0t(Hirsch)
Dodge Ram d-150 pickup
MY02 saab 9-5 2.0t BSR steg 1(Spiker)
93 Saab 9000cs 2.0T(Solgt)
http://www.garaget.org/doo-kie
MY06 Saab 9-5 Vector SC 2.0t(Hirsch)
Dodge Ram d-150 pickup
MY02 saab 9-5 2.0t BSR steg 1(Spiker)
93 Saab 9000cs 2.0T(Solgt)
http://www.garaget.org/doo-kie
- Haaka
- 2.0 bar
- Innlegg: 588
- Registrert: 16 des 2007, 05:50
- Medlemsnummer: N1236
- Bil: Saab900SEturbo94'
- Sted: Oslo (Tromsø)
Re: Gnistgap
Du må gjerne prøve, det er jo et interessant eksperiment. Men er nok dårlig sort på nærmest alle turbomotorer fra Saab..Gandulf N1535 skrev:Pulseplugs.. ..Og jeg fikk heller aldri klarhet i om jeg kan bruke slike på min bil.. ?
Tenningsystemet på MC skiller seg ofte stort ifra de i bil. Men gode plugger er helt klart mer effektive enn dårlige, og det har lite med gnistgap å gjøre..
- Gandulf N1535
- 2.0 bar
- Innlegg: 879
- Registrert: 11 aug 2008, 23:19
- Medlemsnummer: N1535
- Navn: Øyvind
- Sted: Helgeland
Re: Gnistgap
Hva er det som gjør disse motorene så annerledes enn andre turbomotorer?Haaka skrev:Du må gjerne prøve, det er jo et interessant eksperiment. Men er nok dårlig sort på nærmest alle turbomotorer fra Saab..

2019 Volvo V90 T8 R-design
[x] 1986 Saab 9000 T16 Speedparts Steg 2
[x] 1986 Saab 9000 T16 Speedparts Steg 2
- Paradigm N558
- MAX BOOST
- Innlegg: 6954
- Registrert: 03 jun 2005, 01:00
- Medlemsnummer: 558
- Navn: Robert
- Bil: Ionic
- Sted: Bodø
Re: Gnistgap
Er nok motorstyringen som har blitt programert med "slik skal det være" og slik er det bareGandulf N1535 skrev:Hva er det som gjør disse motorene så annerledes enn andre turbomotorer?Haaka skrev:Du må gjerne prøve, det er jo et interessant eksperiment. Men er nok dårlig sort på nærmest alle turbomotorer fra Saab..

2022 Ionic 5
2018 Suzuki SV650 X
2024 NEVS Emily GT (I wish)
Har eid: MY86 900i, MY85 900t, MY95 9000 Aero, MY01 9-3 2.0t, MY05 9-5 Aero, MY97 9000 Aero
2018 Suzuki SV650 X
2024 NEVS Emily GT (I wish)
Har eid: MY86 900i, MY85 900t, MY95 9000 Aero, MY01 9-3 2.0t, MY05 9-5 Aero, MY97 9000 Aero
- EdHunter N815
- MAX BOOST
- Innlegg: 4525
- Registrert: 02 sep 2006, 13:11
- Medlemsnummer: N815
- Navn: Bjørn
- Bil: 2008 9-3 2,0t Hirsch
- Sted: Bergen
Re: Gnistgap
Jeg kan gjerne forsøke pølsepluggene hvis noen spanderer de på meg, har en gammel 9000 CD som sikkert med glede stiller som forsøkskanin. 
*kremt* hvis jeg somler meg til å få den ferdig da *kremt*

*kremt* hvis jeg somler meg til å få den ferdig da *kremt*
M91 Saab 9000cc 2.3 Turbo S (godbil)
M08 Saab 9-3 SC 2,0t Vector (Hirsch)
M98 Saab 9-5 sedan 2.3t steg 1
M08 Saab 9-3 SC 2,0t Vector (Hirsch)
M98 Saab 9-5 sedan 2.3t steg 1