Restaurere felger
Moderator: Moderatorer
Restaurere felger
Har fått tak i noen Turbofelger via dette forumet, og har tenkt å sette vinterdekk på dem. Problemet er at de ikke ser ut, dvs ikke noen riper eller slikt, men lakken har falt av på noen steder, og de er rett og slett sykt skitne.
Jeg har så langt gitt dem en real omgang med avfetting, såpevask og avspyling, men de er fremdeles ganske ille.
Åssen bør jeg gå frem for å få den noelunde ok billigst mulig?
Kan jeg bruke noen kraftige løsemidler for å få av gammel lakk og skit for så å male dem med felgmaling? Eller er eneste alternativ å få dem sandblåst og pulverlakkert?
Takker for hjelpen!
Jeg har så langt gitt dem en real omgang med avfetting, såpevask og avspyling, men de er fremdeles ganske ille.
Åssen bør jeg gå frem for å få den noelunde ok billigst mulig?
Kan jeg bruke noen kraftige løsemidler for å få av gammel lakk og skit for så å male dem med felgmaling? Eller er eneste alternativ å få dem sandblåst og pulverlakkert?
Takker for hjelpen!
SAAB 900 Aero, 1985.
- Henrik N449
- Overload!!!
- Sted: Drammen
Re: Restaurere felger
Kvalitet og holdbarhet følger prisen
Hvis du vil det skal holde noen år så ville jeg sendt de bort, ellers er det mye en pussemaskin med spiss og en lakkboks får til, om du kan det.

Medlemsnr. N449
-1994 900SE turbo
-1985 og900 aero
Dagens værmelding: Vær snill og grei
-1994 900SE turbo
-1985 og900 aero
-
- Grunnladetrykk
- Medlemsnummer: N1515
- Navn: marius
- Bil: `03 9-5 aero
- Sted: nyborg, bergen
det er ein felg fikser i godvik. i nærheten av Polly motorsport.
han skal ha bra skuring på ting.
`03 9-5 aero, go bilen.
`05 hiace, do bilen.
`05 hiace, do bilen.
- EdHunter N815
- MAX BOOST
- Medlemsnummer: N815
- Navn: Bjørn
- Bil: 2008 9-3 2,0t Hirsch
- Sted: Bergen
Men dyrt er det, jeg ringte han ang. retting av en liten kantskade på en felg, og prisen tilsa at ny felg var like billig...Mt@stcn_ skrev:det er ein felg fikser i godvik. i nærheten av Polly motorsport.
Ikke noe jeg ville spandert på et par vinterfelger i alle fall, da ville jeg mye heller gått for å prøve litt selv.
Vet at "Wheeler Dealers" på Discovery har en veldig kort og grei gjennomgang av oppussing av felger i et av programmene sine, en Toyota MR2 de fikset opp. Ikke akkurat noen detaljert bruksanvisning, men man forstår tegningen...
Denne episoden ligger på youtube;
http://www.youtube.com/watch?v=c-iQvDZ6ix0[/youtube]
I denne episoden tar de forresten for seg mye interessant (finner de 4 andre delene av programmet om man søker på youtube), både rubbing/polering, rustfjerning, bytte av frontrute og en del annet snacks.
M91 Saab 9000cc 2.3 Turbo S (godbil)
M08 Saab 9-3 SC 2,0t Vector (Hirsch)
M98 Saab 9-5 sedan 2.3t steg 1
M08 Saab 9-3 SC 2,0t Vector (Hirsch)
M98 Saab 9-5 sedan 2.3t steg 1
- Eirik
- Overload!!!
- Medlemsnummer: N943
- Navn: Eirik
- Bil: M91 9000 CD 2,3i
Her er et godt eksempel på hvordan det kan gjøres, og hvordan resultatet kan bli.
http://www.detailersclub.no/forum/index ... wtopic=342
http://www.detailersclub.no/forum/index ... wtopic=342
25 Year anniversary of Saab 9000
-
- Overload!!!
- Medlemsnummer: N1121
- Navn: Arve Hanssen
- Bil: 99
- Sted: Trondheim
Bra link Eirik! Får teste dette på kantene på 16" aero-felga jeg har liggende i vinter hvis jeg får tid tenker jeg! 

SAAB 99 TURBO 77-modell, 3-dørs. Prosjekt.
- Jørgen N237
- MAX BOOST
- Medlemsnummer: N237
- Navn: Jørgen Tveiterås
- Bil: GM
- Sted: Geiranger, sunnmøre
- Kontakt:
Det er kurrant å pusse/lakke opp igjen felger og få det til å holde.. Har vel gjort det på 4 sett etterhvert og de holder ennå, og det er vel 5 år siden første gang..
Rengjør felgene godt, gå på med grovt sandpapir på de verste stedene, og så med finere papir til overflaten blir slett. Blås bort støvet og lakk gjerne med biltema felglakk. Denne har holdt på mine turbofelger i 5 år både med sommer og vinterdekk..
Rengjør felgene godt, gå på med grovt sandpapir på de verste stedene, og så med finere papir til overflaten blir slett. Blås bort støvet og lakk gjerne med biltema felglakk. Denne har holdt på mine turbofelger i 5 år både med sommer og vinterdekk..
Styrer med DAB og AUX
- Henrik N449
- Overload!!!
Blåse bort støvet bare?Jørgen N237 skrev:Det er kurrant å pusse/lakke opp igjen felger og få det til å holde.. Har vel gjort det på 4 sett etterhvert og de holder ennå, og det er vel 5 år siden første gang..
Medlemsnr. N449
-1994 900SE turbo
-1985 og900 aero
-1994 900SE turbo
-1985 og900 aero
- Jørgen N237
- MAX BOOST
- Medlemsnummer: N237
- Navn: Jørgen Tveiterås
- Bil: GM
- Sted: Geiranger, sunnmøre
- Kontakt:
Mener jeg bare blåst med trykkluft ja.. Mulig jeg støvsugde også.. Men så tok jeg de utenfor å lakkerte de..Henrik N449 skrev:Blåse bort støvet bare?Jørgen N237 skrev:Det er kurrant å pusse/lakke opp igjen felger og få det til å holde.. Har vel gjort det på 4 sett etterhvert og de holder ennå, og det er vel 5 år siden første gang..
Styrer med DAB og AUX
-
- Overload!!!
- Medlemsnummer: N383
- Navn: Lars
Vaske med silikonfjerner etter dette er også kjekt å gjøreJørgen N237 skrev:Mener jeg bare blåst med trykkluft ja.. Mulig jeg støvsugde også.. Men så tok jeg de utenfor å lakkerte de..Henrik N449 skrev:Blåse bort støvet bare?Jørgen N237 skrev:Det er kurrant å pusse/lakke opp igjen felger og få det til å holde.. Har vel gjort det på 4 sett etterhvert og de holder ennå, og det er vel 5 år siden første gang..

STCN #383
- 2003 9-5 Aero pamperstralle |LarsEdition
- Henrik N449
- Overload!!!
Det er så pirkete! Men så saabla viktig om man skal lakkere store flater! Jeg mener en hjemmemekker burde være ekstra nøye med det, for garasjen er som regel ikke på langt nær så støvfri som et lakkverkstedTurboLars N383 skrev:Vaske med silikonfjerner etter dette er også kjekt å gjøreJørgen N237 skrev:Mener jeg bare blåst med trykkluft ja.. Mulig jeg støvsugde også.. Men så tok jeg de utenfor å lakkerte de..Henrik N449 skrev: Blåse bort støvet bare?, er man grisenøye er det kjekt med støvklut som lakkererene bruker også

Medlemsnr. N449
-1994 900SE turbo
-1985 og900 aero
-1994 900SE turbo
-1985 og900 aero
-
- Overload!!!
- Medlemsnummer: 1194
- Navn: Andreas E. Andersen
- Bil: og900 T16 cab, 9-5, 9-3 cab
- Sted: San Francisco
- Kontakt:
Kunne ikke sagt det bedre selv! Støvkluten er kanonviktig når det er litt større flater som skal til pers! Personlig ville jeg brukt kluten på alt da det blir et supert resultat om man er nøye med grunnarbeidet. Har akkurat gjort ferdig aeroskjørt, luftslippskåper, og airflow-fangere, og det har blitt knall fordi vi har brukt endel tid på forarbeidet, og nevnte klutHenrik N449 skrev: Det er så pirkete! Men så saabla viktig om man skal lakkere store flater! Jeg mener en hjemmemekker burde være ekstra nøye med det, for garasjen er som regel ikke på langt nær så støvfri som et lakkverksted

"You pick up your best Girl, Get some Lutefisk sandwiches, and you go Ice Racing, That's a SAAB weekend" - Jay Leno
M09 Saab 9-3 2.0T Convertible California Cruiser MK3
M09 Saab 9-3 2.0T Convertible California Cruiser MK3
-
- Overload!!!
- Medlemsnummer: N383
- Navn: Lars
Hvis du lakkerer i garasjen ere også i tilegg smart å vanne gulvet førstAndreas N1194 skrev:Kunne ikke sagt det bedre selv! Støvkluten er kanonviktig når det er litt større flater som skal til pers! Personlig ville jeg brukt kluten på alt da det blir et supert resultat om man er nøye med grunnarbeidet. Har akkurat gjort ferdig aeroskjørt, luftslippskåper, og airflow-fangere, og det har blitt knall fordi vi har brukt endel tid på forarbeidet, og nevnte klutHenrik N449 skrev: Det er så pirkete! Men så saabla viktig om man skal lakkere store flater! Jeg mener en hjemmemekker burde være ekstra nøye med det, for garasjen er som regel ikke på langt nær så støvfri som et lakkverksted

STCN #383
- Henrik N449
- Overload!!!
Vet ikke om jeg skal kalle det svensk, eller stcn dialekt jeg!Mt@stcn_ skrev:henrik n449: saabla viktig.![]()
![]()

Medlemsnr. N449
-1994 900SE turbo
-1985 og900 aero
-1994 900SE turbo
-1985 og900 aero