Åpen dump, lovlig eller ikke?!

Åpent forum der alt annet enn Saab diskuteres!

Moderator: Moderatorer

Brukeravatar
Rambraut N1491
MAX BOOST
Innlegg: 2068
Registrert: 16 jun 2008, 14:50
Navn: Martin Rambraut
Bil: 2007 BMW 525da
Sted: Hovin i Gauldal

Åpen dump, lovlig eller ikke?!

Legg inn av Rambraut N1491 » 06 des 2008, 16:32

Ser det er mange disusjoner om åpen dump er lovlig eller ikke.
Men det er aldri et skikkelig svar og få, så jeg spør her og nå; ER det lovlig med ÅPEN dump i norge?

Mvh
Martin
1991 Toyota Celica GT-4 ''Carlos Sainz''
2007 BMW 525da LCI

Brukeravatar
Haaka
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 588
Registrert: 16 des 2007, 05:50
Medlemsnummer: N1236
Bil: Saab900SEturbo94'
Sted: Oslo (Tromsø)

Re: Åpen dump, lovlig eller ikke?!

Legg inn av Haaka » 06 des 2008, 16:50

Ang. 'pop-off' er det ingen problem for kontrollorgan og hevde det som forurensning. Det er ikke bare bensingass som returnerer, eller i ditt tilfelle slippes rett ut, men når du har turbo har du en betraktelig stor mengde oljedamp som slipper ut i friluft, ufiltrert. Det er ikke nødvendigvis noen enkeltparagraf som sier noe om utforming/funksjon av avlastningsventil. Da skal i prinsippet kunden/bileier komme tvilen til gode om kontrollorgan føler seg usikker på tolking av regelverket. Men at det er et forurensende element er helt klart, og hvem som helst med et snev av ryggrad skulle ikke ha noen problem med å merke det som en helt konkret feil..
Sakset fra en tidligere tråd.. Det er nok noe skjeldent å bli stoppet for en slik 'feil', men er etter mitt skjønn ikke tillatt.

Brukeravatar
Henrik N449
Overload!!!
Innlegg: 1943
Registrert: 10 nov 2004, 01:00
Sted: Drammen

Re: Åpen dump, lovlig eller ikke?!

Legg inn av Henrik N449 » 06 des 2008, 17:06

Haaka skrev:
Ang. 'pop-off' er det ingen problem for kontrollorgan og hevde det som forurensning. Det er ikke bare bensingass som returnerer, eller i ditt tilfelle slippes rett ut, men når du har turbo har du en betraktelig stor mengde oljedamp som slipper ut i friluft, ufiltrert. Det er ikke nødvendigvis noen enkeltparagraf som sier noe om utforming/funksjon av avlastningsventil. Da skal i prinsippet kunden/bileier komme tvilen til gode om kontrollorgan føler seg usikker på tolking av regelverket. Men at det er et forurensende element er helt klart, og hvem som helst med et snev av ryggrad skulle ikke ha noen problem med å merke det som en helt konkret feil..
Sakset fra en tidligere tråd.. Det er nok noe skjeldent å bli stoppet for en slik 'feil', men er etter mitt skjønn ikke tillatt.
Jeg forstår ikke hvorfor det kommer bensindamp ut av dumpen, turboen bruker vel bare eksosgassen (er det der det skal finnes bensingass?) til å snurre rundt kompressoren som henter friskluft fra luftfilteret? Og er bensindamp noe mere helseskadelig før det blir forbrent enn etter? Oljedamp fra hvor? Med mindre turboen lekker skjønner jeg ikke hvordan det kan bli noen mengder å snakke om i det hele tatt. Jeg påstår ingenting, bare prøver å forstå!
Medlemsnr. N449

-1994 900SE turbo
-1985 og900 aero

Dagens værmelding: Vær snill og grei

Brukeravatar
Skaten N671
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 985
Registrert: 14 jan 2005, 01:00
Medlemsnummer: N671
Bil: Saab 900 Aero
Sted: Tysnes

Re: Åpen dump, lovlig eller ikke?!

Legg inn av Skaten N671 » 06 des 2008, 17:54

Henrik N449 skrev: Oljedamp fra hvor? Med mindre turboen lekker skjønner jeg ikke hvordan det kan bli noen mengder å snakke om i det hele tatt. Jeg påstår ingenting, bare prøver å forstå!
Veivhusventilasjonen går innpå sugesida av turboen, rett etter luftfilter. Den vil bli med frisklufta over på trykksida, og sleppt ut av ein eventuell open dumpventil.
'82 Saab 99
'86 Saab 900 Aero (go' bilen)
'98 Peugeot Partner (arbeidsbil)
'99 Saab 9-5


- tlf: 94366164 -
"Norges største trosamfunn er folk som har kjøpt ett VAG produkt å tror de har fått en bra bil"

Brukeravatar
Rambraut N1491
MAX BOOST
Innlegg: 2068
Registrert: 16 jun 2008, 14:50
Navn: Martin Rambraut
Bil: 2007 BMW 525da
Sted: Hovin i Gauldal

Re: Åpen dump, lovlig eller ikke?!

Legg inn av Rambraut N1491 » 06 des 2008, 18:07

Okei!

Så åpen dump er egentlig ikke lovlig, men hvis jeg blir stoppet så kan jeg si at jeg ikke viste at det er ulovlig?
1991 Toyota Celica GT-4 ''Carlos Sainz''
2007 BMW 525da LCI

zero900t
Overload!!!
Innlegg: 1919
Registrert: 21 mar 2006, 16:03
Medlemsnummer: N645
Navn: Halvard
Bil: 93 / OG900
Sted: Oslo

Re: Åpen dump, lovlig eller ikke?!

Legg inn av zero900t » 06 des 2008, 18:29

Rambraut N1491 skrev:Okei!

Så åpen dump er egentlig ikke lovlig, men hvis jeg blir stoppet så kan jeg si at jeg ikke viste at det er ulovlig?
Blir du stoppa for den åpne dumpen mistenker dem nok mere enn bare den...

Kjør åpen dump 3" eksos uten kat og åpen luftfilter :twisted:
Jeg kommer hvertfall det på OGen min :twisted: :mrgreen:
08 Saab 93 med aerooptikk
87 Saab 900Turbo - viewtopic.php?f=25&t=9896


Saab er en sykdom man aldri blir kvitt ;)

Brukeravatar
Frode N073
MAX BOOST
Innlegg: 3080
Registrert: 01 mar 2003, 01:00
Medlemsnummer: N073
Bil: 2005 9-5 Vector Sport Estate
Sted: Sola

Re: Åpen dump, lovlig eller ikke?!

Legg inn av Frode N073 » 06 des 2008, 19:40

eg vil heller tro det e "ulovlig" på bila som originalt ska ha avlastningsventil. på gamle T8'an så e dorr ingen av delene og kan nok derfor ittemonteras.
2017 Huyndai Ionic
2005 9-5 Estate Vector Sport 2.0t aut. Pappas bil :twisted: Solgt
2017 Ford Kuga ST-Line AWD (Esel) :lol:
2015 Ford Fiesta 1.0 ecoboost (Konebil)(Solgt)
2002 Peugot 307 1,6 astmamotor (solgt)
1993 Og900s Aero (tidligere ltt, nå ftt) Prosjekt Solgt

na_X
Overload!!!
Innlegg: 1664
Registrert: 09 jan 2007, 22:21
Medlemsnummer: N1121
Navn: Arve Hanssen
Bil: 99
Sted: Trondheim

Re: Åpen dump, lovlig eller ikke?!

Legg inn av na_X » 06 des 2008, 19:49

Det har vel vært noen tråder før om hvorfor og hvordan med åpen dump vs. resirk. Kommer jo også på om bilen er programmert for dette, med åpen dump så fylles det opp med bensin og det kan oppstå flooding da det blir feil mengde luft rapportert i forhold til det LMM måler.. På T8 "kan" man visst kjøre med åpen dump.
SAAB 99 TURBO 77-modell, 3-dørs. Prosjekt.

Brukeravatar
Haaka
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 588
Registrert: 16 des 2007, 05:50
Medlemsnummer: N1236
Bil: Saab900SEturbo94'
Sted: Oslo (Tromsø)

Re: Åpen dump, lovlig eller ikke?!

Legg inn av Haaka » 06 des 2008, 20:10

Spørsmålet er jo slik jeg forstår det primært hvorvidt det er tillatt eller ikke.. Og det kan man gå utifra at det ikke er.
Uavhengi av system til system, orginalt med eller uten... Det er ikke tillatt å lekke det lukkede innsuget til atmosfære uten å filtrere det.

Videre om turbo.. Det finnes ikke et aggregat som ikke lekker ren olje ut av rotor bare kort tid etter innkjøring, det er spesielt synlig på kompressorsiden hvor det ikke brenner opp. Det kan i et helt friskt aggregat, godt innenfor slitasjetoleranse være snakk om relativt mye ren olje som lekker til innsug og altså ikke kun damp/tåke. Det er forøvrig stor forskjell på forbrente og uforbrente gasser, og det blir en selvfølge at det innsuget man trykksetter og videre fyller med bensin vil komme til å lekke noe bensingass til atmosfære om man åpner en ventil som tømmer et innsug med lite volum fra f.eks en bars ladetrykk til atmosfæretrykk.. Det er nok fler ting man kunne diskutert i denne sammenheng, men om det er lovlig?

NEI! :wink:

Brukeravatar
Henrik N449
Overload!!!
Innlegg: 1943
Registrert: 10 nov 2004, 01:00
Sted: Drammen

Re: Åpen dump, lovlig eller ikke?!

Legg inn av Henrik N449 » 07 des 2008, 00:33

Haaka skrev:Spørsmålet er jo slik jeg forstår det primært hvorvidt det er tillatt eller ikke.. Og det kan man gå utifra at det ikke er.
Uavhengi av system til system, orginalt med eller uten... Det er ikke tillatt å lekke det lukkede innsuget til atmosfære uten å filtrere det.

Videre om turbo.. Det finnes ikke et aggregat som ikke lekker ren olje ut av rotor bare kort tid etter innkjøring, det er spesielt synlig på kompressorsiden hvor det ikke brenner opp. Det kan i et helt friskt aggregat, godt innenfor slitasjetoleranse være snakk om relativt mye ren olje som lekker til innsug og altså ikke kun damp/tåke. Det er forøvrig stor forskjell på forbrente og uforbrente gasser, og det blir en selvfølge at det innsuget man trykksetter og videre fyller med bensin vil komme til å lekke noe bensingass til atmosfære om man åpner en ventil som tømmer et innsug med lite volum fra f.eks en bars ladetrykk til atmosfæretrykk.. Det er nok fler ting man kunne diskutert i denne sammenheng, men om det er lovlig?

NEI! :wink:

Jeg ser hvorfor du mener det kunne vært ulovlig, men så lenge det ikke står skrevet i en paragraf noe sted så er det vel fortsatt lovlig?

Dumpen åpner jo når gasspjeldet stenges (vakum oppstår i innsuget fordi det stenges mellom innsug og trykkrør, derav ingen bensindamp som flyr bakover til dumpen igjen?), og dysene sitter jo ikke i nærheten en gang, eller mener du at man fyller trykkrøret med bensin via slangen fra veivhusventilasjonen? Jeg blir bare ikke klok på det her
Medlemsnr. N449

-1994 900SE turbo
-1985 og900 aero

Dagens værmelding: Vær snill og grei

Terra N837
Overload!!!
Innlegg: 1156
Registrert: 14 sep 2006, 14:00
Medlemsnummer: N 837
Navn: Anders
Bil: Mazda 6, VW Polo
Sted: Sortland

Re: Åpen dump, lovlig eller ikke?!

Legg inn av Terra N837 » 07 des 2008, 05:24

En ting jeg lurer på er: Hvordan kan de tuv godkjenne nye biler med åpen dump da???? Subaru Impreza har åpen dump på 06 modellen av STI....
Kom IKKE å si at det er fordi at det er en sportsbil, for det skal vel være likt for alle!
Mazda 6
VW Polo

Brukeravatar
ToreN1246
Overload!!!
Innlegg: 1200
Registrert: 28 jan 2008, 17:08
Medlemsnummer: N1246
Navn: Tore
Bil: 9-5 aero -01
Sted: lillehammer
Kontakt:

Re: Åpen dump, lovlig eller ikke?!

Legg inn av ToreN1246 » 07 des 2008, 05:37

Haaka skrev:Spørsmålet er jo slik jeg forstår det primært hvorvidt det er tillatt eller ikke.. Og det kan man gå utifra at det ikke er.
Uavhengi av system til system, orginalt med eller uten... Det er ikke tillatt å lekke det lukkede innsuget til atmosfære uten å filtrere det.

Videre om turbo.. Det finnes ikke et aggregat som ikke lekker ren olje ut av rotor bare kort tid etter innkjøring, det er spesielt synlig på kompressorsiden hvor det ikke brenner opp. Det kan i et helt friskt aggregat, godt innenfor slitasjetoleranse være snakk om relativt mye ren olje som lekker til innsug og altså ikke kun damp/tåke. Det er forøvrig stor forskjell på forbrente og uforbrente gasser, og det blir en selvfølge at det innsuget man trykksetter og videre fyller med bensin vil komme til å lekke noe bensingass til atmosfære om man åpner en ventil som tømmer et innsug med lite volum fra f.eks en bars ladetrykk til atmosfæretrykk.. Det er nok fler ting man kunne diskutert i denne sammenheng, men om det er lovlig?

NEI! :wink:
mulig jeg er litt sen... men hvordan i helsikke kommer du frem til at bensindampen klarer å komme ut av dumpen????
skal vel være noe jævlig galt om du får til det vel? :?:
“Sucking all the marrow out of life doesn’t mean choking on the bone”

9-5 aero

19t7 l evo6ic l 3"dp-2,5twinpipe l 3b-fuel l bilstein l eibach l walbro l polyurethane l sas l VoldenRacing

SELGES:9-3ss aero -09 ratt komplett med airbag, som nytt! Har det enda om noen trenger det!

Brukeravatar
ToreN1246
Overload!!!
Innlegg: 1200
Registrert: 28 jan 2008, 17:08
Medlemsnummer: N1246
Navn: Tore
Bil: 9-5 aero -01
Sted: lillehammer
Kontakt:

Re: Åpen dump, lovlig eller ikke?!

Legg inn av ToreN1246 » 07 des 2008, 05:40

Terra N837 skrev:En ting jeg lurer på er: Hvordan kan de tuv godkjenne nye biler med åpen dump da???? Subaru Impreza har åpen dump på 06 modellen av STI....
Kom IKKE å si at det er fordi at det er en sportsbil, for det skal vel være likt for alle!
hadde vannskelig blitt typegodkjent om det ikke var tillatt;) :lol:
“Sucking all the marrow out of life doesn’t mean choking on the bone”

9-5 aero

19t7 l evo6ic l 3"dp-2,5twinpipe l 3b-fuel l bilstein l eibach l walbro l polyurethane l sas l VoldenRacing

SELGES:9-3ss aero -09 ratt komplett med airbag, som nytt! Har det enda om noen trenger det!

Terra N837
Overload!!!
Innlegg: 1156
Registrert: 14 sep 2006, 14:00
Medlemsnummer: N 837
Navn: Anders
Bil: Mazda 6, VW Polo
Sted: Sortland

Re: Åpen dump, lovlig eller ikke?!

Legg inn av Terra N837 » 07 des 2008, 05:50

ToreN1246 skrev:
Terra N837 skrev:En ting jeg lurer på er: Hvordan kan de tuv godkjenne nye biler med åpen dump da???? Subaru Impreza har åpen dump på 06 modellen av STI....
Kom IKKE å si at det er fordi at det er en sportsbil, for det skal vel være likt for alle!
hadde vannskelig blitt typegodkjent om det ikke var tillatt;) :lol:
My point exactly :lol:
Mazda 6
VW Polo

Brukeravatar
Pasient N657
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 654
Registrert: 20 apr 2006, 21:18
Medlemsnummer: N657
Bil: MY01 SAAB 9-5 2.3T
Sted: Lillehammer

Re: Åpen dump, lovlig eller ikke?!

Legg inn av Pasient N657 » 07 des 2008, 13:15

Aldri fått noen påpekninger fra verken politi eller vegvesen på dumpen min. Speedparts dumpventil, og den lager virkelig lyd om turbotrykket er godt nok :P
Mitt 9-5 2,3T prosjekt: S-4 dødare - By Speedparts <-- SELGES HBO 120 000,-

Speedparts | H&R | Bilstein | Forge | Quafie | SPEC+ | TSW USA | Ferrita | Pioneer | Powerflex | WP PRO

Svar