Åpen dump, lovlig eller ikke?!
Moderator: Moderatorer
- Rambraut N1491
- MAX BOOST
- Navn: Martin Rambraut
- Bil: 2007 BMW 525da
- Sted: Hovin i Gauldal
Åpen dump, lovlig eller ikke?!
Ser det er mange disusjoner om åpen dump er lovlig eller ikke.
Men det er aldri et skikkelig svar og få, så jeg spør her og nå; ER det lovlig med ÅPEN dump i norge?
Mvh
Martin
Men det er aldri et skikkelig svar og få, så jeg spør her og nå; ER det lovlig med ÅPEN dump i norge?
Mvh
Martin
1991 Toyota Celica GT-4 ''Carlos Sainz''
2007 BMW 525da LCI
2007 BMW 525da LCI
- Haaka
- 2.0 bar
- Medlemsnummer: N1236
- Bil: Saab900SEturbo94'
- Sted: Oslo (Tromsø)
Re: Åpen dump, lovlig eller ikke?!
Sakset fra en tidligere tråd.. Det er nok noe skjeldent å bli stoppet for en slik 'feil', men er etter mitt skjønn ikke tillatt.Ang. 'pop-off' er det ingen problem for kontrollorgan og hevde det som forurensning. Det er ikke bare bensingass som returnerer, eller i ditt tilfelle slippes rett ut, men når du har turbo har du en betraktelig stor mengde oljedamp som slipper ut i friluft, ufiltrert. Det er ikke nødvendigvis noen enkeltparagraf som sier noe om utforming/funksjon av avlastningsventil. Da skal i prinsippet kunden/bileier komme tvilen til gode om kontrollorgan føler seg usikker på tolking av regelverket. Men at det er et forurensende element er helt klart, og hvem som helst med et snev av ryggrad skulle ikke ha noen problem med å merke det som en helt konkret feil..
- Henrik N449
- Overload!!!
- Sted: Drammen
Jeg forstår ikke hvorfor det kommer bensindamp ut av dumpen, turboen bruker vel bare eksosgassen (er det der det skal finnes bensingass?) til å snurre rundt kompressoren som henter friskluft fra luftfilteret? Og er bensindamp noe mere helseskadelig før det blir forbrent enn etter? Oljedamp fra hvor? Med mindre turboen lekker skjønner jeg ikke hvordan det kan bli noen mengder å snakke om i det hele tatt. Jeg påstår ingenting, bare prøver å forstå!Haaka skrev:Sakset fra en tidligere tråd.. Det er nok noe skjeldent å bli stoppet for en slik 'feil', men er etter mitt skjønn ikke tillatt.Ang. 'pop-off' er det ingen problem for kontrollorgan og hevde det som forurensning. Det er ikke bare bensingass som returnerer, eller i ditt tilfelle slippes rett ut, men når du har turbo har du en betraktelig stor mengde oljedamp som slipper ut i friluft, ufiltrert. Det er ikke nødvendigvis noen enkeltparagraf som sier noe om utforming/funksjon av avlastningsventil. Da skal i prinsippet kunden/bileier komme tvilen til gode om kontrollorgan føler seg usikker på tolking av regelverket. Men at det er et forurensende element er helt klart, og hvem som helst med et snev av ryggrad skulle ikke ha noen problem med å merke det som en helt konkret feil..
Medlemsnr. N449
-1994 900SE turbo
-1985 og900 aero
Dagens værmelding: Vær snill og grei
-1994 900SE turbo
-1985 og900 aero
- Skaten N671
- 2.0 bar
- Medlemsnummer: N671
- Bil: Saab 900 Aero
- Sted: Tysnes
Veivhusventilasjonen går innpå sugesida av turboen, rett etter luftfilter. Den vil bli med frisklufta over på trykksida, og sleppt ut av ein eventuell open dumpventil.Henrik N449 skrev: Oljedamp fra hvor? Med mindre turboen lekker skjønner jeg ikke hvordan det kan bli noen mengder å snakke om i det hele tatt. Jeg påstår ingenting, bare prøver å forstå!
'82 Saab 99
'86 Saab 900 Aero (go' bilen)
'98 Peugeot Partner (arbeidsbil)
'99 Saab 9-5
- tlf: 94366164 -
"Norges største trosamfunn er folk som har kjøpt ett VAG produkt å tror de har fått en bra bil"
'86 Saab 900 Aero (go' bilen)
'98 Peugeot Partner (arbeidsbil)
'99 Saab 9-5
- tlf: 94366164 -
"Norges største trosamfunn er folk som har kjøpt ett VAG produkt å tror de har fått en bra bil"
- Rambraut N1491
- MAX BOOST
- Navn: Martin Rambraut
- Bil: 2007 BMW 525da
- Sted: Hovin i Gauldal
Okei!
Så åpen dump er egentlig ikke lovlig, men hvis jeg blir stoppet så kan jeg si at jeg ikke viste at det er ulovlig?
Så åpen dump er egentlig ikke lovlig, men hvis jeg blir stoppet så kan jeg si at jeg ikke viste at det er ulovlig?
1991 Toyota Celica GT-4 ''Carlos Sainz''
2007 BMW 525da LCI
2007 BMW 525da LCI
-
- Overload!!!
- Medlemsnummer: N645
- Navn: Halvard
- Bil: 93 / OG900
- Sted: Oslo
Blir du stoppa for den åpne dumpen mistenker dem nok mere enn bare den...Rambraut N1491 skrev:Okei!
Kjør åpen dump 3" eksos uten kat og åpen luftfilter

Jeg kommer hvertfall det på OGen min

08 Saab 93 med aerooptikk
87 Saab 900Turbo - viewtopic.php?f=25&t=9896
Saab er en sykdom man aldri blir kvitt
87 Saab 900Turbo - viewtopic.php?f=25&t=9896
Saab er en sykdom man aldri blir kvitt

- Frode N073
- MAX BOOST
- Medlemsnummer: N073
- Bil: 2005 9-5 Vector Sport Estate
- Sted: Sola
eg vil heller tro det e "ulovlig" på bila som originalt ska ha avlastningsventil. på gamle T8'an så e dorr ingen av delene og kan nok derfor ittemonteras.
2017 Huyndai Ionic
2005 9-5 Estate Vector Sport 2.0t aut. Pappas bil
Solgt
2017 Ford Kuga ST-Line AWD (Esel)
2015 Ford Fiesta 1.0 ecoboost (Konebil)(Solgt)
2002 Peugot 307 1,6 astmamotor (solgt)
1993 Og900s Aero (tidligere ltt, nå ftt) Prosjekt Solgt
2005 9-5 Estate Vector Sport 2.0t aut. Pappas bil

2017 Ford Kuga ST-Line AWD (Esel)

2015 Ford Fiesta 1.0 ecoboost (Konebil)(Solgt)
2002 Peugot 307 1,6 astmamotor (solgt)
1993 Og900s Aero (tidligere ltt, nå ftt) Prosjekt Solgt
-
- Overload!!!
- Medlemsnummer: N1121
- Navn: Arve Hanssen
- Bil: 99
- Sted: Trondheim
Det har vel vært noen tråder før om hvorfor og hvordan med åpen dump vs. resirk. Kommer jo også på om bilen er programmert for dette, med åpen dump så fylles det opp med bensin og det kan oppstå flooding da det blir feil mengde luft rapportert i forhold til det LMM måler.. På T8 "kan" man visst kjøre med åpen dump.
SAAB 99 TURBO 77-modell, 3-dørs. Prosjekt.
- Haaka
- 2.0 bar
- Medlemsnummer: N1236
- Bil: Saab900SEturbo94'
- Sted: Oslo (Tromsø)
Spørsmålet er jo slik jeg forstår det primært hvorvidt det er tillatt eller ikke.. Og det kan man gå utifra at det ikke er.
Uavhengi av system til system, orginalt med eller uten... Det er ikke tillatt å lekke det lukkede innsuget til atmosfære uten å filtrere det.
Videre om turbo.. Det finnes ikke et aggregat som ikke lekker ren olje ut av rotor bare kort tid etter innkjøring, det er spesielt synlig på kompressorsiden hvor det ikke brenner opp. Det kan i et helt friskt aggregat, godt innenfor slitasjetoleranse være snakk om relativt mye ren olje som lekker til innsug og altså ikke kun damp/tåke. Det er forøvrig stor forskjell på forbrente og uforbrente gasser, og det blir en selvfølge at det innsuget man trykksetter og videre fyller med bensin vil komme til å lekke noe bensingass til atmosfære om man åpner en ventil som tømmer et innsug med lite volum fra f.eks en bars ladetrykk til atmosfæretrykk.. Det er nok fler ting man kunne diskutert i denne sammenheng, men om det er lovlig?
NEI!
Uavhengi av system til system, orginalt med eller uten... Det er ikke tillatt å lekke det lukkede innsuget til atmosfære uten å filtrere det.
Videre om turbo.. Det finnes ikke et aggregat som ikke lekker ren olje ut av rotor bare kort tid etter innkjøring, det er spesielt synlig på kompressorsiden hvor det ikke brenner opp. Det kan i et helt friskt aggregat, godt innenfor slitasjetoleranse være snakk om relativt mye ren olje som lekker til innsug og altså ikke kun damp/tåke. Det er forøvrig stor forskjell på forbrente og uforbrente gasser, og det blir en selvfølge at det innsuget man trykksetter og videre fyller med bensin vil komme til å lekke noe bensingass til atmosfære om man åpner en ventil som tømmer et innsug med lite volum fra f.eks en bars ladetrykk til atmosfæretrykk.. Det er nok fler ting man kunne diskutert i denne sammenheng, men om det er lovlig?
NEI!

- Henrik N449
- Overload!!!
- Sted: Drammen
Haaka skrev:Spørsmålet er jo slik jeg forstår det primært hvorvidt det er tillatt eller ikke.. Og det kan man gå utifra at det ikke er.
NEI!
Jeg ser hvorfor du mener det kunne vært ulovlig, men så lenge det ikke står skrevet i en paragraf noe sted så er det vel fortsatt lovlig?
Dumpen åpner jo når gasspjeldet stenges (vakum oppstår i innsuget fordi det stenges mellom innsug og trykkrør, derav ingen bensindamp som flyr bakover til dumpen igjen?), og dysene sitter jo ikke i nærheten en gang, eller mener du at man fyller trykkrøret med bensin via slangen fra veivhusventilasjonen? Jeg blir bare ikke klok på det her
Medlemsnr. N449
-1994 900SE turbo
-1985 og900 aero
-1994 900SE turbo
-1985 og900 aero
-
- Overload!!!
- Medlemsnummer: N 837
- Navn: Anders
- Bil: Mazda 6, VW Polo
- Sted: Sortland
En ting jeg lurer på er: Hvordan kan de tuv godkjenne nye biler med åpen dump da???? Subaru Impreza har åpen dump på 06 modellen av STI....
Kom IKKE å si at det er fordi at det er en sportsbil, for det skal vel være likt for alle!
Kom IKKE å si at det er fordi at det er en sportsbil, for det skal vel være likt for alle!
Mazda 6
VW Polo
VW Polo
- ToreN1246
- Overload!!!
- Medlemsnummer: N1246
- Navn: Tore
- Bil: 9-5 aero -01
- Sted: lillehammer
- Kontakt:
mulig jeg er litt sen... men hvordan i helsikke kommer du frem til at bensindampen klarer å komme ut av dumpen????Haaka skrev:Spørsmålet er jo slik jeg forstår det primært hvorvidt det er tillatt eller ikke.. Og det kan man gå utifra at det ikke er.
NEI!
skal vel være noe jævlig galt om du får til det vel?

“Sucking all the marrow out of life doesn’t mean choking on the bone”
9-5 aero
19t7 l evo6ic l 3"dp-2,5twinpipe l 3b-fuel l bilstein l eibach l walbro l polyurethane l sas l VoldenRacing
SELGES:9-3ss aero -09 ratt komplett med airbag, som nytt! Har det enda om noen trenger det!
9-5 aero
19t7 l evo6ic l 3"dp-2,5twinpipe l 3b-fuel l bilstein l eibach l walbro l polyurethane l sas l VoldenRacing
SELGES:9-3ss aero -09 ratt komplett med airbag, som nytt! Har det enda om noen trenger det!
- ToreN1246
- Overload!!!
- Medlemsnummer: N1246
- Navn: Tore
- Bil: 9-5 aero -01
- Sted: lillehammer
- Kontakt:
hadde vannskelig blitt typegodkjent om det ikke var tillatt;)Terra N837 skrev:En ting jeg lurer på er: Hvordan kan de tuv godkjenne nye biler med åpen dump da???? Subaru Impreza har åpen dump på 06 modellen av STI....

“Sucking all the marrow out of life doesn’t mean choking on the bone”
9-5 aero
9-5 aero
-
- Overload!!!
- Medlemsnummer: N 837
- Navn: Anders
- Bil: Mazda 6, VW Polo
- Sted: Sortland
My point exactlyToreN1246 skrev:hadde vannskelig blitt typegodkjent om det ikke var tillatt;)Terra N837 skrev:En ting jeg lurer på er: Hvordan kan de tuv godkjenne nye biler med åpen dump da???? Subaru Impreza har åpen dump på 06 modellen av STI....

Mazda 6
VW Polo
VW Polo
- Pasient N657
- 2.0 bar
- Medlemsnummer: N657
- Bil: MY01 SAAB 9-5 2.3T
- Sted: Lillehammer
Aldri fått noen påpekninger fra verken politi eller vegvesen på dumpen min. Speedparts dumpventil, og den lager virkelig lyd om turbotrykket er godt nok 

Mitt 9-5 2,3T prosjekt: S-4 dødare - By Speedparts <-- SELGES HBO 120 000,-
Speedparts | H&R | Bilstein | Forge | Quafie | SPEC+ | TSW USA | Ferrita | Pioneer | Powerflex | WP PRO
Speedparts | H&R | Bilstein | Forge | Quafie | SPEC+ | TSW USA | Ferrita | Pioneer | Powerflex | WP PRO