jepp;)Terra N837 skrev:My point exactlyToreN1246 skrev:hadde vannskelig blitt typegodkjent om det ikke var tillatt;)Terra N837 skrev:En ting jeg lurer på er: Hvordan kan de tuv godkjenne nye biler med åpen dump da???? Subaru Impreza har åpen dump på 06 modellen av STI....
Kom IKKE å si at det er fordi at det er en sportsbil, for det skal vel være likt for alle!
Åpen dump, lovlig eller ikke?!
Moderator: Moderatorer
- ToreN1246
- Overload!!!
- Medlemsnummer: N1246
- Navn: Tore
- Bil: 9-5 aero -01
- Sted: lillehammer
- Kontakt:
Re: Åpen dump, lovlig eller ikke?!
“Sucking all the marrow out of life doesn’t mean choking on the bone”
9-5 aero
19t7 l evo6ic l 3"dp-2,5twinpipe l 3b-fuel l bilstein l eibach l walbro l polyurethane l sas l VoldenRacing
SELGES:9-3ss aero -09 ratt komplett med airbag, som nytt! Har det enda om noen trenger det!
9-5 aero
19t7 l evo6ic l 3"dp-2,5twinpipe l 3b-fuel l bilstein l eibach l walbro l polyurethane l sas l VoldenRacing
SELGES:9-3ss aero -09 ratt komplett med airbag, som nytt! Har det enda om noen trenger det!
- Ingvar N629
- MAX BOOST
- Medlemsnummer: 629
- Navn: Ingvar Garåsen
- Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
- Sted: Rissa
Her er en kjapp gjennomgang av hvordan dette funker på bilen:
Motorens veivhusgass består av forbrenningsgass som trykkes forbi stempelringene, og av VOC (f eks wikipedia forteller hva det er) fra oljen. Denne gassen skal ledes til forbrenning, man skal altså ha en sluttet veivhusventilasjon. Åpen er ikke tillatt, og skal gi mangellapp. Veivhusventilasjonen er på en turboladet motor to steder; til innsugsmanifolden den tid motoren går som sugemotor, og til røret mellom luftfilter og turbokompressor den tiden motoren overlades. Da vil den trykksatte innsugslufta inneholde veivhusgass, som vil slippes ut av en åpen avlastningsventil. Jeg tviler på at så mange kontrollører tenker så langt, eventuelt om de vil vektlegge det, for særlig stor mengde blir det jo ikke. Men de som påstår at det ikke er tillatt, har nok regelverket med seg, selv om det ikke står et ord om dumpventiler
Hvordan det er på Subaruen vet jeg ikke, men kan det tenkes at de har gjort noe lurt med koblingene til veivhusventilasjonen??
Motorens veivhusgass består av forbrenningsgass som trykkes forbi stempelringene, og av VOC (f eks wikipedia forteller hva det er) fra oljen. Denne gassen skal ledes til forbrenning, man skal altså ha en sluttet veivhusventilasjon. Åpen er ikke tillatt, og skal gi mangellapp. Veivhusventilasjonen er på en turboladet motor to steder; til innsugsmanifolden den tid motoren går som sugemotor, og til røret mellom luftfilter og turbokompressor den tiden motoren overlades. Da vil den trykksatte innsugslufta inneholde veivhusgass, som vil slippes ut av en åpen avlastningsventil. Jeg tviler på at så mange kontrollører tenker så langt, eventuelt om de vil vektlegge det, for særlig stor mengde blir det jo ikke. Men de som påstår at det ikke er tillatt, har nok regelverket med seg, selv om det ikke står et ord om dumpventiler

Hvordan det er på Subaruen vet jeg ikke, men kan det tenkes at de har gjort noe lurt med koblingene til veivhusventilasjonen??
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
-
- Overload!!!
- Medlemsnummer: N 837
- Navn: Anders
- Bil: Mazda 6, VW Polo
- Sted: Sortland
Hmm, ok. Nei hvordan det er gjort på subaruen vet jeg ikke. Alt jeg vet er at den har åpen dump..
Mazda 6
VW Polo
VW Polo
- ToreN1246
- Overload!!!
- Kontakt:
nice forklaring Ingvar:)
men er dette standard oppsett på alle turbobiler, eller bare saab

men er dette standard oppsett på alle turbobiler, eller bare saab
9-5 aero
9-5 aero
- Haaka
- 2.0 bar
- Medlemsnummer: N1236
- Bil: Saab900SEturbo94'
- Sted: Oslo (Tromsø)
Hva mener du med standard oppsett?
Nærmest samtlige biler fra tidlig 70-tall har jo veivhusventilasjon.. Dvs. så å si alle biler. Det har ingenting med turbo eller saab å gjøre. Selv motorer med tørrsump er avhengi av ventilasjon av veivhus.. Og hvorfor det først trenger inn mellom ørene nå skjønner jeg ikke når det har blitt sagt utallige gang i både denne og en foregående tråd.. Noen er liksom bare innstilt på at det bare må være feil!? Går det virkelig ikke an å slå seg til ro med at det på spørsmål fra trådstarter er besvart, ikke tillatt..
Nærmest samtlige biler fra tidlig 70-tall har jo veivhusventilasjon.. Dvs. så å si alle biler. Det har ingenting med turbo eller saab å gjøre. Selv motorer med tørrsump er avhengi av ventilasjon av veivhus.. Og hvorfor det først trenger inn mellom ørene nå skjønner jeg ikke når det har blitt sagt utallige gang i både denne og en foregående tråd.. Noen er liksom bare innstilt på at det bare må være feil!? Går det virkelig ikke an å slå seg til ro med at det på spørsmål fra trådstarter er besvart, ikke tillatt..

- Ingvar N629
- MAX BOOST
- Medlemsnummer: 629
- Navn: Ingvar Garåsen
- Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
- Sted: Rissa
Noen lurer kanskje på HVORFOR, ingen grunn til å være ufin! 

Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
- Rambraut N1491
- MAX BOOST
- Navn: Martin Rambraut
- Bil: 2007 BMW 525da
- Sted: Hovin i Gauldal
Aha, takk for mange gode svar folkens
Fikk svar på det jeg lurte på, men hvis dere vil fortsette og diskutere så bare gjør det, gå off-topic om dere vil. Bryr ikke meg lengere da jeg har fått svar på det jeg lurte på

Fikk svar på det jeg lurte på, men hvis dere vil fortsette og diskutere så bare gjør det, gå off-topic om dere vil. Bryr ikke meg lengere da jeg har fått svar på det jeg lurte på

1991 Toyota Celica GT-4 ''Carlos Sainz''
2007 BMW 525da LCI
2007 BMW 525da LCI
- ToreN1246
- Overload!!!
- Kontakt:
Haaka skrev:Hva mener du med standard oppsett?
det jeg mente var om det er standard oppsett på alle turbobiler at dem har resirk...

ps: haaka! you got mail!
9-5 aero
9-5 aero
- Haaka
- 2.0 bar
- Medlemsnummer: N1236
- Bil: Saab900SEturbo94'
- Sted: Oslo (Tromsø)
Det kan være veldig forskjellig fra bil til bil..
Saab kjører vel stort sett lukkede resirkulerende ventiler på samtlige systemer med turbo. Mens enkelte systemer (som kanskje denne subaruen det nevnes?) filtrerer en åpen ventil, mange lavtrykksystemer trenger ingen avlastningsventil. Dieselmotorer har skjeldent noen ventil i det heletatt, da den heller ikke har noe gasspjeld.. Men generelt har man AV om en har turbo, og utforming, funksjon og plassering er stortsett lik.. (helt til noen trekker av slangen for tilbakeføring
)
Saab kjører vel stort sett lukkede resirkulerende ventiler på samtlige systemer med turbo. Mens enkelte systemer (som kanskje denne subaruen det nevnes?) filtrerer en åpen ventil, mange lavtrykksystemer trenger ingen avlastningsventil. Dieselmotorer har skjeldent noen ventil i det heletatt, da den heller ikke har noe gasspjeld.. Men generelt har man AV om en har turbo, og utforming, funksjon og plassering er stortsett lik.. (helt til noen trekker av slangen for tilbakeføring