[LØST] Vann i olja ved toppakningsbytte
Moderator: Moderatorer
- Gandulf N1535
- 2.0 bar
- Innlegg: 879
- Registrert: 11 aug 2008, 23:19
- Medlemsnummer: N1535
- Navn: Øyvind
- Sted: Helgeland
Re: Vann i olja ved toppakningsbytte.. ?
Det må jeg sjekke opp, merket ikke noe stor forskjell så er mulig de(n) sto feil vei.
Jeg så at vannet kom fra baksiden av motoren et sted, men da jeg begynte å demontere for å ta av toppen igjen så jeg vann på framsiden av blokka også. Dette kommer mest sannsynlig fra toppakningen. Det skal også nevnes at det så mest ut som at vannet kom et sted mellom sylinder 1 og 2.
På stemplene står det 1996, hva betyr det? Og er det mulig at toppen kan ha vært planet såpass mange ganger at denne siste gangen ble for mye? Tenker litt høyt nå..
Jeg så at vannet kom fra baksiden av motoren et sted, men da jeg begynte å demontere for å ta av toppen igjen så jeg vann på framsiden av blokka også. Dette kommer mest sannsynlig fra toppakningen. Det skal også nevnes at det så mest ut som at vannet kom et sted mellom sylinder 1 og 2.
På stemplene står det 1996, hva betyr det? Og er det mulig at toppen kan ha vært planet såpass mange ganger at denne siste gangen ble for mye? Tenker litt høyt nå..
2019 Volvo V90 T8 R-design
[x] 1986 Saab 9000 T16 Speedparts Steg 2
[x] 1986 Saab 9000 T16 Speedparts Steg 2
- Gandulf N1535
- 2.0 bar
- Innlegg: 879
- Registrert: 11 aug 2008, 23:19
- Medlemsnummer: N1535
- Navn: Øyvind
- Sted: Helgeland
Re: Vann i olja ved toppakningsbytte.. ?
Noen tips? Får selvfølgelig ikke ny toppakning før på mandagen.. 

2019 Volvo V90 T8 R-design
[x] 1986 Saab 9000 T16 Speedparts Steg 2
[x] 1986 Saab 9000 T16 Speedparts Steg 2
-
- Overload!!!
- Innlegg: 1346
- Registrert: 27 mar 2003, 01:00
- Sted: Sarpsborg
- Kontakt:
Re: Vann i olja ved toppakningsbytte.. ?
Gjør allt skikkelig rent når du tar toppen av igjen, bruk en myk skrape - få vekk all gammel dritt både på toppen og motoren. Sjekk at styrehylsene sitter rett, dunk dem ned med en klubbe. Smør inn den nye toppakningen med litt motorolje (for å fordele momentet når du drar det til senere) ikke noe sillikonklin på topplokket!. rens topplokkboltene med en stålbørste, og ha litt motorolje på dem også, om ikke boltene er nye. Sjekk at gjengene i blokka er rene, skru boltene nedi, uten toppen på. Dra det så til rett moment. Har byttet x antall toppakninger i mitt liv, og vet at renhold og nøyaktighet er alfa & omega.Ta deg god tid, så blir det bra
To crash with a Volvo is extremely safe.
... if you`re sitting in a Saab.
... if you`re sitting in a Saab.
- Dopus
- 2.0 bar
- Innlegg: 529
- Registrert: 15 mar 2007, 23:28
- Bil: 9-5 2.0T stg2 Bilste lesjofors
- Sted: Haugalandet
Re: Vann i olja ved toppakningsbytte.. ?
brukte brake cleaner til å løsne dritten med når jeg renset toppen på min før montering. Men er enig....det er veldig viktig å gjøre skikklig rent. skal ikke mye til før det lekker.
før det var rengjort:
og etter at toppen var rengjort:
Dette var på en 9-5 og da vi tok av toppen var det synlige pakningsrester igjen på blokka og toppen. Så rengjøring er alfa og omega.
før det var rengjort:
og etter at toppen var rengjort:
Dette var på en 9-5 og da vi tok av toppen var det synlige pakningsrester igjen på blokka og toppen. Så rengjøring er alfa og omega.
Saab 9-5 2.0T SE 2001modell
2,5"catback eksos og sportsfilter
Bilstein Sport og Lesjöfors senkefjærer
speedparts steg 2
http://www.garaget.org/?car=138459
2,5"catback eksos og sportsfilter
Bilstein Sport og Lesjöfors senkefjærer
speedparts steg 2
http://www.garaget.org/?car=138459
- Gandulf N1535
- 2.0 bar
- Innlegg: 879
- Registrert: 11 aug 2008, 23:19
- Medlemsnummer: N1535
- Navn: Øyvind
- Sted: Helgeland
Re: Vann i olja ved toppakningsbytte.. ?
Jeg skjønner at det må være ordentlig rent ja. Kan jeg bruke ei malingsskrape til dette?
Og hva tror dere om at toppen kan ha blitt planet for mye/mange ganger?
Hvis det ikke blir tett med den nye pakningen, er det en dårlig idè å legge på begge to? Vil dette ødelegge kompresjonsforholdet eller noe i den duren?
Og hva tror dere om at toppen kan ha blitt planet for mye/mange ganger?
Hvis det ikke blir tett med den nye pakningen, er det en dårlig idè å legge på begge to? Vil dette ødelegge kompresjonsforholdet eller noe i den duren?
2019 Volvo V90 T8 R-design
[x] 1986 Saab 9000 T16 Speedparts Steg 2
[x] 1986 Saab 9000 T16 Speedparts Steg 2
- Endre88 N1527
- 1,5 bar
- Innlegg: 477
- Registrert: 04 mai 2008, 10:34
- Medlemsnummer: N1527
- Navn: Endre Listhaug
- Bil: SAAB 9000cc
- Sted: Måløy
Re: Vann i olja ved toppakningsbytte.. ?
Trur de e en ganske dom idè å legge på 2 pakninga ja 
De blir vertfall ikkje tett

De blir vertfall ikkje tett

M93 SAAB 9000cc 2,0- go bilen=)
M89 SAAB 9000cc 2,0-Delebil;) -Vraka
M91 Subaru legacy 1,8gl-kræsja, fiksa og solgt:)
M89 SAAB 9000cc 2,0-Delebil;) -Vraka
M91 Subaru legacy 1,8gl-kræsja, fiksa og solgt:)
- Gandulf N1535
- 2.0 bar
- Innlegg: 879
- Registrert: 11 aug 2008, 23:19
- Medlemsnummer: N1535
- Navn: Øyvind
- Sted: Helgeland
Re: Vann i olja ved toppakningsbytte.. ?
Broren min hadde en Citroen XM 2.1TD som hadde gåen toppakning. Fikk et verksted til å bytte, men de fikk det ikke tett nok slik at de måtte bruke 2 pakninger for å få det bra nok..
Og så har jeg også hørt om de som må bruke ekstra tykk pakning (Rambraut her på forumet var det vel..). Jeg bare lurer på hva pokker jeg skal gjøre hvis det ikke blir tett denne gangen?
Skal nevnes at toppen fikk noen få små riper etter at vi plagdes litt med montering første gangen, men ser ikke for meg at dette skal være nok til at vannet bokstavelig talt renner ut? Og dessuten var dette utenfor sylinder-området hvor det er trykk.

Og så har jeg også hørt om de som må bruke ekstra tykk pakning (Rambraut her på forumet var det vel..). Jeg bare lurer på hva pokker jeg skal gjøre hvis det ikke blir tett denne gangen?
Skal nevnes at toppen fikk noen få små riper etter at vi plagdes litt med montering første gangen, men ser ikke for meg at dette skal være nok til at vannet bokstavelig talt renner ut? Og dessuten var dette utenfor sylinder-området hvor det er trykk.
2019 Volvo V90 T8 R-design
[x] 1986 Saab 9000 T16 Speedparts Steg 2
[x] 1986 Saab 9000 T16 Speedparts Steg 2
- Aleks-ander_N948
- MAX BOOST
- Innlegg: 2038
- Registrert: 18 jan 2005, 01:00
- Medlemsnummer: N948
- Navn: Aleksander
Re: Vann i olja ved toppakningsbytte.. ?
Jada kjør på, bare ikke lag dype riper osv, kan vere lurt og pusse over med ei pussematte etter på.Gandulf N1535 skrev:Jeg skjønner at det må være ordentlig rent ja. Kan jeg bruke ei malingsskrape til dette?
Selv så liker eg og bruke ei sånn skrape som det under. Er ikke så grov som ei malingsskrape


Saab 9-3 SS Vector 2005
Saab 900 S Talladega 1997 - Solgt
Saab 900 S Talladega 1997 - Solgt
- Ingvar N629
- MAX BOOST
- Innlegg: 12871
- Registrert: 14 mar 2006, 16:41
- Medlemsnummer: 629
- Navn: Ingvar Garåsen
- Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
- Sted: Rissa
Re: Vann i olja ved toppakningsbytte.. ?
Du kan jo sette det bort til noen som kan det, av og til kan det være lurt å gi seg... skriver dette i beste mening, altså. I det minste bør du kjøpe deg en Haynes-bok, som jeg har skrevet til deg før, men som du da ville klare deg uten.Gandulf N1535 skrev:Jeg bare lurer på hva pokker jeg skal gjøre hvis det ikke blir tett denne gangen?
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
- doo-kie
- Overload!!!
- Innlegg: 1960
- Registrert: 22 feb 2008, 17:55
- Medlemsnummer: N1304
- Navn: Jens Petter Jensen
- Bil: 06 Saab 9-5, 11 Saab 9-3x
- Sted: Rognan, Saltdal
Re: Vann i olja ved toppakningsbytte.. ?
[quote="Skal nevnes at toppen fikk noen få små riper etter at vi plagdes litt med montering første gangen, men ser ikke for meg at dette skal være nok til at vannet bokstavelig talt renner ut? Og dessuten var dette utenfor sylinder-området hvor det er trykk.[/quote]
bruk fint smergel. 600 papir på ripene om det er litt små grader der.
men gunstig er det ikke, men skal no litt til også, små riper går som oftes bra.
om toppen din er for mye planet, oppnår du høyere komp, og er jo ikke det du ønsker på en turbo bil, da kan det ofte hjelpe med 2 toppakninger for å få ned komp.
bruk fint smergel. 600 papir på ripene om det er litt små grader der.
men gunstig er det ikke, men skal no litt til også, små riper går som oftes bra.
om toppen din er for mye planet, oppnår du høyere komp, og er jo ikke det du ønsker på en turbo bil, da kan det ofte hjelpe med 2 toppakninger for å få ned komp.
MY11 Saab 9-3x sc XWD eLSD 2.0T(maptun)
MY06 Saab 9-5 Vector SC 2.0t(Hirsch)
Dodge Ram d-150 pickup
MY02 saab 9-5 2.0t BSR steg 1(Spiker)
93 Saab 9000cs 2.0T(Solgt)
http://www.garaget.org/doo-kie
MY06 Saab 9-5 Vector SC 2.0t(Hirsch)
Dodge Ram d-150 pickup
MY02 saab 9-5 2.0t BSR steg 1(Spiker)
93 Saab 9000cs 2.0T(Solgt)
http://www.garaget.org/doo-kie
- Gandulf N1535
- 2.0 bar
- Innlegg: 879
- Registrert: 11 aug 2008, 23:19
- Medlemsnummer: N1535
- Navn: Øyvind
- Sted: Helgeland
Re: Vann i olja ved toppakningsbytte.. ?
Er det noen måte jeg kan måle/finne ut av dette? På stemplene står det som sagt 1996, og etter å ha vært på Biltilsynet en tur viste det seg at bilen min IKKE er ombygd, og er altså en original turbo fra 1986. Med fare for å drite på draget; er 1996 et årstall?doo-kie skrev:om toppen din er for mye planet, oppnår du høyere komp, og er jo ikke det du ønsker på en turbo bil, da kan det ofte hjelpe med 2 toppakninger for å få ned komp.

2019 Volvo V90 T8 R-design
[x] 1986 Saab 9000 T16 Speedparts Steg 2
[x] 1986 Saab 9000 T16 Speedparts Steg 2
- Dopus
- 2.0 bar
- Innlegg: 529
- Registrert: 15 mar 2007, 23:28
- Bil: 9-5 2.0T stg2 Bilste lesjofors
- Sted: Haugalandet
Re: Vann i olja ved toppakningsbytte.. ?
1996.hmm hørtes ut som om det kunne ha vært slagvolumet til en to liter.
Saab 9-5 2.0T SE 2001modell
2,5"catback eksos og sportsfilter
Bilstein Sport og Lesjöfors senkefjærer
speedparts steg 2
http://www.garaget.org/?car=138459
2,5"catback eksos og sportsfilter
Bilstein Sport og Lesjöfors senkefjærer
speedparts steg 2
http://www.garaget.org/?car=138459
- Gandulf N1535
- 2.0 bar
- Innlegg: 879
- Registrert: 11 aug 2008, 23:19
- Medlemsnummer: N1535
- Navn: Øyvind
- Sted: Helgeland
Re: Vann i olja ved toppakningsbytte.. ?
Ja det tenkte jeg også, men i vognkortet står det 1985ccm.Dopus skrev:1996.hmm hørtes ut som om det kunne ha vært slagvolumet til en to liter.
Idag har jeg hentet den nye toppakningen, og kjøpt fiberbørste til drillen som jeg har rengjort blokka med (ble krute bra

Har rengjort toppen med bremserengjøring, nå skal jeg pusse bort de små ubetydelige ripene jeg fikk etter forrige montering (bruker et 600 sandpapir som anbefalt tidligere).
Så blir det forhåpentligvis bra..

2019 Volvo V90 T8 R-design
[x] 1986 Saab 9000 T16 Speedparts Steg 2
[x] 1986 Saab 9000 T16 Speedparts Steg 2
- Gandulf N1535
- 2.0 bar
- Innlegg: 879
- Registrert: 11 aug 2008, 23:19
- Medlemsnummer: N1535
- Navn: Øyvind
- Sted: Helgeland
Re: Vann i olja ved toppakningsbytte.. ?
Da virker det som om det ble tett mellom topp og blokk i det minste, lekker ikke UT her noen steder som jeg kan se. Ser ut som øvre motorfestet var synderen, det var fastskrudd under montering, men da jeg løsnet på det og riklet litt tror jeg toppen falt skikkelig på plass.
MEN.. vannet kommer fremdeles i olja
Vi har resonnert oss fram til at jeg rett og slett må ha koblet feil på noen slanger. Derfor; er det noen som har tegninger/koblingsskjema over kjølesystemet til meg? 
MEN.. vannet kommer fremdeles i olja



2019 Volvo V90 T8 R-design
[x] 1986 Saab 9000 T16 Speedparts Steg 2
[x] 1986 Saab 9000 T16 Speedparts Steg 2
- Liebak
- 2.0 bar
- Innlegg: 596
- Registrert: 15 apr 2005, 01:00
- Medlemsnummer: 673
- Navn: Daniel Liebak
- Bil: saab 99
- Sted: Elverum
Re: Vann i olja ved toppakningsbytte.. ?
kan vel i værstefall være sprekk i toppen... klarer ikke helt å se for meg at du har klart å stokke om noen slanger for olje og vann... må være på turboen i såfall?
SAAB SPORT & RALLY