Mer mekking i ettermiddag har det blitt.
Av med toppen, fylle vann i kjølekanalene på blokka - ikke en dråpe kom ut av bunnpluggen. Ergo er blokka helt fin.
Toppen: tapet over alle hull til vannet (ikke hull for olje eller toppbolter), holdte for de åpningene hvor vannslanger skal tilkobles, og blåste i en av koblingene - potte tett! Altså er det ikke sprekk innvendig i toppen, og den er også friskmeldt.
Da vi monterte ny toppakning i går fylte vi godt på med vann, såpass mange liter at kjølekanalene i blokka burde vært oppfylt eller i alle fall delvis fylte. Da vi tok av toppen nå i dag var det ikke noe vann å skimte nedi kanalene. Dette konkluderer jo med at vannet ikke kan gå i olja fra mellom topp og blokk... altså må det være slanger/rør etc. eller noe annet vi har oversett.
Dette tilsier da at vannet kommer inn et sted etter kjølevæskebeholderen, men før det når toppen. Skjønte det slik at vannet går fra vannpumpa ned til turbo og radiator først (stemmer dette?). Kom da til å tenke på vannkjølinga inn/ut av turboen, og det faktum at oljeretur-røret fra turboen går rett inn i bunnpanna.. Holdte for alle åpninger på vannrørene som er koblet inn i turboen, og satte trykkluft i tilkoblingen til "vann inn" oppe på turboen. Potte tett her også! Da må jo dette bety at turboen kan utelukkes for lekkasje?
Ble et langt innlegg, men håper noen kan lese igjennom og hjelpe oss litt videre med dette uforklarlige problemet
