Tungstartet 9-5

Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.

Moderator: Moderatorer

Brukeravatar
Paradigm N558
MAX BOOST
Innlegg: 6954
Registrert: 03 jun 2005, 01:00
Medlemsnummer: 558
Navn: Robert
Bil: Ionic
Sted: Bodø

Tungstartet 9-5

Legg inn av Paradigm N558 » 04 jan 2009, 22:30

Såååeh... Jeg har et aldri så lite problem med 9-5an.

Vel, den er tungstartet hver gang det er kaldt ute, og bilen har stått over lengre perioder (over natten etc)
Så, jeg gadd ikke feilsøke, i kjent Para-style, og investerte like gjerne i et nytt batteri.
Bilen hadde stått over natten, og det var flerfoldige minusgrader ute, og jeg dytta inn nytt batteri, og bilen var fortsatt like tungstartet! Ingen bedring altså.
(Billig batteri til salgs! Kontakt pr. PM :p )

Altså, tungstartet så mener jeg den drar VEEEELDIG tungt på startmotoren... teller lett omdreiningene altså, men den starter alltid.

Startmotoren som er for svak? :s
2022 Ionic 5
2018 Suzuki SV650 X
2024 NEVS Emily GT (I wish)
Har eid: MY86 900i, MY85 900t, MY95 9000 Aero, MY01 9-3 2.0t, MY05 9-5 Aero, MY97 9000 Aero

Terra N837
Overload!!!
Innlegg: 1156
Registrert: 14 sep 2006, 14:00
Medlemsnummer: N 837
Navn: Anders
Bil: Mazda 6, VW Polo
Sted: Sortland

Re: Tungstartet 9-5

Legg inn av Terra N837 » 05 jan 2009, 00:02

Gjør min å, er ca -20 ute, bruker derfor motorvarmer, snurrer raskere rundt da :wink:
(Har kun motorvarmer, ikke batterilader)
Mazda 6
VW Polo

Brukeravatar
Gunnar N326
Overload!!!
Innlegg: 1262
Registrert: 03 jul 2004, 01:00
Medlemsnummer: N 326
Bil: 9-3 2,3i '98 nå delebil
Sted: Kr.sund

Re: Tungstartet 9-5

Legg inn av Gunnar N326 » 05 jan 2009, 00:02

Tykk olje? :?
MVH Gunnar Medl. N326
9-3 '02 2,3 prosjekt...
9-3 2.0s '98
9-5 Estate 2.0t aut '01 ;) Solgt :(
9-3 2,3i '98, nå avskiltet delebil.
x 9000cse 2.3t '96(solgt)
x 9000cc 2.3i '90 (solgt)
x 9000cc 2.0T '90(totalvraket)

Brukeravatar
Pål N526
MAX BOOST
Innlegg: 3615
Registrert: 19 mar 2004, 01:00
Medlemsnummer: 526

Re: Tungstartet 9-5

Legg inn av Pål N526 » 06 jan 2009, 01:32

at motoren går sakte rundt er normalt. Grunnen til at den starter litt sent kan være at returventilen på fuel ikke holder trykket. Forsøk å vri på tenninga slik at pumpen går og deretter skru av tenninga. Utfør denne manøveren til du hører at pumpa blir belastet 8)
Anthonsen Performance[right]Donate[/right]
O - Saab 9-5 B235 Biopower MY98
O - Saab 9-5 B205 MY04
O - Saab 9-5 B235 MY06
O - Suzuki (Bandit) GSF 600n MY99
X - Saab 900 T16 B202 MY84 LH2.2[right]Bilde 2272x1704[/right]

Terra N837
Overload!!!
Innlegg: 1156
Registrert: 14 sep 2006, 14:00
Medlemsnummer: N 837
Navn: Anders
Bil: Mazda 6, VW Polo
Sted: Sortland

Re: Tungstartet 9-5

Legg inn av Terra N837 » 06 jan 2009, 01:51

Datapaal N526 skrev:at motoren går sakte rundt er normalt. Grunnen til at den starter litt sent kan være at returventilen på fuel ikke holder trykket. Forsøk å vri på tenninga slik at pumpen går og deretter skru av tenninga. Utfør denne manøveren til du hører at pumpa blir belastet 8)
Skjer dette kun på vinteren når det er kaldt??
Motoren min tørner saktere rundt jo kaldere det blir, vil sterkt anta det er olja som blir seigere..
Mazda 6
VW Polo

Brukeravatar
doo-kie
Overload!!!
Innlegg: 1960
Registrert: 22 feb 2008, 17:55
Medlemsnummer: N1304
Navn: Jens Petter Jensen
Bil: 06 Saab 9-5, 11 Saab 9-3x
Sted: Rognan, Saltdal

Re: Tungstartet 9-5

Legg inn av doo-kie » 06 jan 2009, 07:05

Terra N837 skrev:
Datapaal N526 skrev:at motoren går sakte rundt er normalt. Grunnen til at den starter litt sent kan være at returventilen på fuel ikke holder trykket. Forsøk å vri på tenninga slik at pumpen går og deretter skru av tenninga. Utfør denne manøveren til du hører at pumpa blir belastet 8)
Skjer dette kun på vinteren når det er kaldt??
Motoren min tørner saktere rundt jo kaldere det blir, vil sterkt anta det er olja som blir seigere..
Er vel helt normalt at en motor tørner treigere når det blir kalt. Alt som skal drives rundt er treigt. Ikke bare motorolja som er treig, servoen er treg, lagre i dynamo, eir på polene, koblinger osv, alt påvirker en kaldstart, men et frisk batteri er alfa omega, motorvarmer hjelper jo sinnsykt på :D Frisk og fin helsyntet olje er jo heller ikke å forakte.
MY11 Saab 9-3x sc XWD eLSD 2.0T(maptun)
MY06 Saab 9-5 Vector SC 2.0t(Hirsch)
Dodge Ram d-150 pickup

MY02 saab 9-5 2.0t BSR steg 1(Spiker)
93 Saab 9000cs 2.0T(Solgt)


http://www.garaget.org/doo-kie

Brukeravatar
Paradigm N558
MAX BOOST
Innlegg: 6954
Registrert: 03 jun 2005, 01:00
Medlemsnummer: 558
Navn: Robert
Bil: Ionic
Sted: Bodø

Re: Tungstartet 9-5

Legg inn av Paradigm N558 » 06 jan 2009, 07:34

Alle vesker er liksom byttet, oljen for senest 1000 km siden.
Batteriet er som sagt, nytt.
Er jo av og til at jeg lurer på om den skal klare å starte :p

Jeg vil tør påstå at om den hadde stått i Terra-land (Longyear) så tviler jeg for at jeg hadde fått start :p
2022 Ionic 5
2018 Suzuki SV650 X
2024 NEVS Emily GT (I wish)
Har eid: MY86 900i, MY85 900t, MY95 9000 Aero, MY01 9-3 2.0t, MY05 9-5 Aero, MY97 9000 Aero

Brukeravatar
doo-kie
Overload!!!
Innlegg: 1960
Registrert: 22 feb 2008, 17:55
Medlemsnummer: N1304
Navn: Jens Petter Jensen
Bil: 06 Saab 9-5, 11 Saab 9-3x
Sted: Rognan, Saltdal

Re: Tungstartet 9-5

Legg inn av doo-kie » 06 jan 2009, 09:07

Sjekk koblingene på startmotoren. Kan være eiret!
Ellers kan det vel være startmotoren din som begynner og bli dårlig, dårlig kontakt på børster. Sjekk også at du har god ladespenning.
MY11 Saab 9-3x sc XWD eLSD 2.0T(maptun)
MY06 Saab 9-5 Vector SC 2.0t(Hirsch)
Dodge Ram d-150 pickup

MY02 saab 9-5 2.0t BSR steg 1(Spiker)
93 Saab 9000cs 2.0T(Solgt)


http://www.garaget.org/doo-kie

ut218
1,5 bar
1,5 bar
Innlegg: 473
Registrert: 23 apr 2004, 01:00
Sted: Tromsø

Re: Tungstartet 9-5

Legg inn av ut218 » 06 jan 2009, 22:01

Kan hende du har dårlig kompresjon med fastkoksede stempelringer. Med tanke på oljeproblemet på disse er det vel ikke uvanlig.
2002 9-5 Aero automat

Brukeravatar
Eirik
Overload!!!
Innlegg: 1865
Registrert: 03 mai 2006, 00:21
Medlemsnummer: N943
Navn: Eirik
Bil: M91 9000 CD 2,3i

Re: Tungstartet 9-5

Legg inn av Eirik » 06 jan 2009, 22:05

Paradigm N558 skrev:Alle vesker er liksom byttet, oljen for senest 1000 km siden.
Batteriet er som sagt, nytt.
Er jo av og til at jeg lurer på om den skal klare å starte :p

Jeg vil tør påstå at om den hadde stått i Terra-land (Longyear) så tviler jeg for at jeg hadde fått start :p
Er nok ikke dumt å investere i motorvarmer med timer/fjernkontroll? Siden du jo har et nytt og godt batteri liksom :lol:
25 Year anniversary of Saab 9000

Brukeravatar
Paradigm N558
MAX BOOST
Innlegg: 6954
Registrert: 03 jun 2005, 01:00
Medlemsnummer: 558
Navn: Robert
Bil: Ionic
Sted: Bodø

Re: Tungstartet 9-5

Legg inn av Paradigm N558 » 07 jan 2009, 00:21

ut218 skrev:Kan hende du har dårlig kompresjon med fastkoksede stempelringer. Med tanke på oljeproblemet på disse er det vel ikke uvanlig.
Har vel strengt tatt aldri vært noe oljeproblem på B235R ? :D
Eirik skrev:
Paradigm N558 skrev:Alle vesker er liksom byttet, oljen for senest 1000 km siden.
Batteriet er som sagt, nytt.
Er jo av og til at jeg lurer på om den skal klare å starte :p

Jeg vil tør påstå at om den hadde stått i Terra-land (Longyear) så tviler jeg for at jeg hadde fått start :p
Er nok ikke dumt å investere i motorvarmer med timer/fjernkontroll? Siden du jo har et nytt og godt batteri liksom :lol:
Har lekt med tanken :D
doo-kie skrev:Sjekk koblingene på startmotoren. Kan være eiret!
Ellers kan det vel være startmotoren din som begynner og bli dårlig, dårlig kontakt på børster. Sjekk også at du har god ladespenning.
Skal sjekke dette på Torsdag da den skal få stå litt innendørs :)
2022 Ionic 5
2018 Suzuki SV650 X
2024 NEVS Emily GT (I wish)
Har eid: MY86 900i, MY85 900t, MY95 9000 Aero, MY01 9-3 2.0t, MY05 9-5 Aero, MY97 9000 Aero

Brukeravatar
Pål N526
MAX BOOST
Innlegg: 3615
Registrert: 19 mar 2004, 01:00
Medlemsnummer: 526

Re: Tungstartet 9-5

Legg inn av Pål N526 » 07 jan 2009, 07:40

kompresjonsetst kan kjøres med tech hvis daniel har 8)
Anthonsen Performance[right]Donate[/right]
O - Saab 9-5 B235 Biopower MY98
O - Saab 9-5 B205 MY04
O - Saab 9-5 B235 MY06
O - Suzuki (Bandit) GSF 600n MY99
X - Saab 900 T16 B202 MY84 LH2.2[right]Bilde 2272x1704[/right]

Brukeravatar
Kurt N597
1.2 bar
1.2 bar
Innlegg: 267
Registrert: 31 aug 2007, 12:39
Medlemsnummer: N597
Navn: Kurt
Bil: 9-5 Aero Estate
Sted: Tromsø

Re: Tungstartet 9-5

Legg inn av Kurt N597 » 07 jan 2009, 17:47

Paradigm N558 skrev:Har vel strengt tatt aldri vært noe oljeproblem på B235R ? :D
Faren for oljeproblemer på B235R før M04 er vel minst like stor som på de andre T7 motorene fra den perioden.
mvh Kurt N597

Saab 9-5 Aero Estate

Brukeravatar
Paradigm N558
MAX BOOST
Innlegg: 6954
Registrert: 03 jun 2005, 01:00
Medlemsnummer: 558
Navn: Robert
Bil: Ionic
Sted: Bodø

Re: Tungstartet 9-5

Legg inn av Paradigm N558 » 08 jan 2009, 00:33

Kurt N597 skrev:
Paradigm N558 skrev:Har vel strengt tatt aldri vært noe oljeproblem på B235R ? :D
Faren for oljeproblemer på B235R før M04 er vel minst like stor som på de andre T7 motorene fra den perioden.
Okei, men nå har jeg en M05 da.. :)
2022 Ionic 5
2018 Suzuki SV650 X
2024 NEVS Emily GT (I wish)
Har eid: MY86 900i, MY85 900t, MY95 9000 Aero, MY01 9-3 2.0t, MY05 9-5 Aero, MY97 9000 Aero

Brukeravatar
Kristian N2215
Overload!!!
Innlegg: 1715
Registrert: 24 jul 2011, 13:47
Medlemsnummer: N2215
Navn: Kristian
Bil: MY05 9⁵ Vector 2.0t Td04
Sted: Asker, Drammen, Eidsvoll

Re: Tungstartet 9-5

Legg inn av Kristian N2215 » 09 mar 2014, 15:21

Gammel tråd, men fikk du løst dette?
MY05 9⁵ Vector 2.0t Td04 Kombi Automat

-Har Tech2 og eberspächer diagnoseverktøy.

Svar