[LØST] Vann i olja ved toppakningsbytte

Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.

Moderator: Moderatorer

Brukeravatar
Gandulf N1535
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 879
Registrert: 11 aug 2008, 23:19
Medlemsnummer: N1535
Navn: Øyvind
Sted: Helgeland

Re: Vann i olja ved toppakningsbytte.. ?

Legg inn av Gandulf N1535 » 05 jan 2009, 22:37

sprokit_mk1 skrev:kan vel i værstefall være sprekk i toppen... klarer ikke helt å se for meg at du har klart å stokke om noen slanger for olje og vann... må være på turboen i såfall?
Nei jeg vet rett og slett ikke hva som er galt, begynner å bli ganske lei av å skru nå :(
Hvordan kan jeg finne ut om det er sprekk i toppen da?
2019 Volvo V90 T8 R-design
[x] 1986 Saab 9000 T16 Speedparts Steg 2

Brukeravatar
Endre88 N1527
1,5 bar
1,5 bar
Innlegg: 477
Registrert: 04 mai 2008, 10:34
Medlemsnummer: N1527
Navn: Endre Listhaug
Bil: SAAB 9000cc
Sted: Måløy

Re: Vann i olja ved toppakningsbytte.. ?

Legg inn av Endre88 N1527 » 05 jan 2009, 23:05

Hvist du e 110% sikker på at du har montert absolutt alt rikti å de fremdeles leke e de toppen som e sprukken :wink:
Som sagt, kjøp haynes boka (kosta ikkje meir enn 250kr eller nåke sånnt) so går du over alt du har gjort å ser om de e rett :)

Trenge du ny (brukt) topp har eg liggande en 2,0i delemotor :)
M93 SAAB 9000cc 2,0- go bilen=)
M89 SAAB 9000cc 2,0-Delebil;) -Vraka
M91 Subaru legacy 1,8gl-kræsja, fiksa og solgt:)

Brukeravatar
Gandulf N1535
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 879
Registrert: 11 aug 2008, 23:19
Medlemsnummer: N1535
Navn: Øyvind
Sted: Helgeland

Re: Vann i olja ved toppakningsbytte.. ?

Legg inn av Gandulf N1535 » 05 jan 2009, 23:37

Endre88 N1527 skrev:Hvist du e 110% sikker på at du har montert absolutt alt rikti å de fremdeles leke e de toppen som e sprukken :wink:
Som sagt, kjøp haynes boka (kosta ikkje meir enn 250kr eller nåke sånnt) so går du over alt du har gjort å ser om de e rett :)

Trenge du ny (brukt) topp har eg liggande en 2,0i delemotor :)
Er toppen på turbo og suger lik?

Er det oversikt over koblingene i Haynes boka? Og bør jeg kjøpe den på svensk eller engelsk? Elkparts har den billig tror jeg, men kjøper jeg den fra mekonomen får jeg den kjappere (selv om den koster 350kr ca).
2019 Volvo V90 T8 R-design
[x] 1986 Saab 9000 T16 Speedparts Steg 2

Brukeravatar
Tor N12
MAX BOOST
Innlegg: 9123
Registrert: 13 aug 2003, 01:00
Medlemsnummer: N012
Navn: Tor
Bil: 9000/9-5/9-3
Sted: Melhus

Re: Vann i olja ved toppakningsbytte.. ?

Legg inn av Tor N12 » 05 jan 2009, 23:46

Biltema har vel bøkene rimelig...
M97 9000 AERO Godbilen, evighetsprosjekt....
M07 9-5 A60 Hirsch/MgMotor
M07 9-3 Vector/Aero Cab Hirsch/MgMotor
M09 9-3 Aero XWD Hirsch/MgMotor

Brukeravatar
Gandulf N1535
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 879
Registrert: 11 aug 2008, 23:19
Medlemsnummer: N1535
Navn: Øyvind
Sted: Helgeland

Re: Vann i olja ved toppakningsbytte.. ?

Legg inn av Gandulf N1535 » 05 jan 2009, 23:59

Tor N12 skrev:Biltema har vel bøkene rimelig...
Hvis du kjøper den og sender den rimelig i posten til meg (mot forskuddsbetaling) er det greit :D
Hvis ikke frykter jeg det blir en dyr bok.. :roll:
2019 Volvo V90 T8 R-design
[x] 1986 Saab 9000 T16 Speedparts Steg 2

Brukeravatar
Tor N12
MAX BOOST
Innlegg: 9123
Registrert: 13 aug 2003, 01:00
Medlemsnummer: N012
Navn: Tor
Bil: 9000/9-5/9-3
Sted: Melhus

Re: Vann i olja ved toppakningsbytte.. ?

Legg inn av Tor N12 » 06 jan 2009, 00:08

De tar da vel ikke mere enn andre firma for å sende...
M97 9000 AERO Godbilen, evighetsprosjekt....
M07 9-5 A60 Hirsch/MgMotor
M07 9-3 Vector/Aero Cab Hirsch/MgMotor
M09 9-3 Aero XWD Hirsch/MgMotor

Brukeravatar
Gandulf N1535
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 879
Registrert: 11 aug 2008, 23:19
Medlemsnummer: N1535
Navn: Øyvind
Sted: Helgeland

Re: Vann i olja ved toppakningsbytte.. ?

Legg inn av Gandulf N1535 » 06 jan 2009, 00:11

Tor N12 skrev:De tar da vel ikke mere enn andre firma for å sende...
Biltema selger da kun i varehusene sine.. eller er jeg helt på jordet? :o Var da slik før?!
2019 Volvo V90 T8 R-design
[x] 1986 Saab 9000 T16 Speedparts Steg 2

Brukeravatar
Skaten N671
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 985
Registrert: 14 jan 2005, 01:00
Medlemsnummer: N671
Bil: Saab 900 Aero
Sted: Tysnes

Re: Vann i olja ved toppakningsbytte.. ?

Legg inn av Skaten N671 » 06 jan 2009, 00:41

Biltema er slutta med postordresalg ja...
'82 Saab 99
'86 Saab 900 Aero (go' bilen)
'98 Peugeot Partner (arbeidsbil)
'99 Saab 9-5


- tlf: 94366164 -
"Norges største trosamfunn er folk som har kjøpt ett VAG produkt å tror de har fått en bra bil"

Brukeravatar
doo-kie
Overload!!!
Innlegg: 1960
Registrert: 22 feb 2008, 17:55
Medlemsnummer: N1304
Navn: Jens Petter Jensen
Bil: 06 Saab 9-5, 11 Saab 9-3x
Sted: Rognan, Saltdal

Re: Vann i olja ved toppakningsbytte.. ?

Legg inn av doo-kie » 06 jan 2009, 06:54

Gandulf N1535 skrev:
Er det oversikt over koblingene i Haynes boka? Og bør jeg kjøpe den på svensk eller engelsk? Elkparts har den billig tror jeg, men kjøper jeg den fra mekonomen får jeg den kjappere (selv om den koster 350kr ca).
350kr er vel ikke noe å bråke om?? Om du skal kjøpe den på elkparts eller her til lands og dette må sendes, er du nok oppe i den prisen uansett..... :shock:
DETTE ER EN BILLIG INVESTERING!!! Kanskje du kunne ha sluppet å kjøpt en til pakning og sluppet unna masse ekstraarbeid. pluss du slipper å bruke masse timer her inne for å få svar på de minste ting, Bare et tips :wink:
MY11 Saab 9-3x sc XWD eLSD 2.0T(maptun)
MY06 Saab 9-5 Vector SC 2.0t(Hirsch)
Dodge Ram d-150 pickup

MY02 saab 9-5 2.0t BSR steg 1(Spiker)
93 Saab 9000cs 2.0T(Solgt)


http://www.garaget.org/doo-kie

Brukeravatar
Gandulf N1535
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 879
Registrert: 11 aug 2008, 23:19
Medlemsnummer: N1535
Navn: Øyvind
Sted: Helgeland

Re: Vann i olja ved toppakningsbytte.. ?

Legg inn av Gandulf N1535 » 06 jan 2009, 09:23

doo-kie skrev:
Gandulf N1535 skrev:350kr er vel ikke noe å bråke om?? Om du skal kjøpe den på elkparts eller her til lands og dette må sendes, er du nok oppe i den prisen uansett..... :shock:
DETTE ER EN BILLIG INVESTERING!!! Kanskje du kunne ha sluppet å kjøpt en til pakning og sluppet unna masse ekstraarbeid. pluss du slipper å bruke masse timer her inne for å få svar på de minste ting, Bare et tips :wink:

Neida, det har jeg ikke sagt, syntes bare det var dyrt på Mekonomen i forhold til SP o.l. Trodde ikke jeg hadde bruk for denne boka, men måtte nok lære på den harde måten :roll: :xd:

Passer en 2.0i topp på min motor da?
2019 Volvo V90 T8 R-design
[x] 1986 Saab 9000 T16 Speedparts Steg 2

Andreas N1194
Overload!!!
Innlegg: 1742
Registrert: 28 jul 2007, 12:47
Medlemsnummer: 1194
Navn: Andreas E. Andersen
Bil: og900 T16 cab, 9-5, 9-3 cab
Sted: San Francisco
Kontakt:

Re: Vann i olja ved toppakningsbytte.. ?

Legg inn av Andreas N1194 » 06 jan 2009, 12:59

Gandulf N1535 skrev:
doo-kie skrev:350kr er vel ikke noe å bråke om?? Om du skal kjøpe den på elkparts eller her til lands og dette må sendes, er du nok oppe i den prisen uansett..... :shock:
DETTE ER EN BILLIG INVESTERING!!! Kanskje du kunne ha sluppet å kjøpt en til pakning og sluppet unna masse ekstraarbeid. pluss du slipper å bruke masse timer her inne for å få svar på de minste ting, Bare et tips :wink:

Neida, det har jeg ikke sagt, syntes bare det var dyrt på Mekonomen i forhold til SP o.l. Trodde ikke jeg hadde bruk for denne boka, men måtte nok lære på den harde måten :roll: :xd:

Passer en 2.0i topp på min motor da?
Med Haynes-boka og Bently-manualen (en investering på tilsammen 700 kroner) så har jeg fått svar på utrolig mange problemer som jeg ikke klarte å svare på selv, men som jeg med disse to herlige oppslagsverkene også slapp å sitte og vente her på forumet til noen svarte. De har også en mengde koblingsskjema og annet snacks, så det er virkelig verdt pengene! 8)
"You pick up your best Girl, Get some Lutefisk sandwiches, and you go Ice Racing, That's a SAAB weekend" - Jay Leno

M09 Saab 9-3 2.0T Convertible California Cruiser MK3

Brukeravatar
Gandulf N1535
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 879
Registrert: 11 aug 2008, 23:19
Medlemsnummer: N1535
Navn: Øyvind
Sted: Helgeland

Re: Vann i olja ved toppakningsbytte.. ?

Legg inn av Gandulf N1535 » 06 jan 2009, 13:18

Ja jeg skal i alle fall gå til innkjøp av Haynes, den andre får jeg se på etterhvert.

Førsteprioritet er i alle fall å få bilen i orden ASAP, men da må jeg vite om toppen virkelig er sprekt, og evt. hvilken topp jeg kan bruke på motoren min.
2019 Volvo V90 T8 R-design
[x] 1986 Saab 9000 T16 Speedparts Steg 2

Brukeravatar
Ingvar N629
MAX BOOST
Innlegg: 12871
Registrert: 14 mar 2006, 16:41
Medlemsnummer: 629
Navn: Ingvar Garåsen
Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
Sted: Rissa

Re: Vann i olja ved toppakningsbytte.. ?

Legg inn av Ingvar N629 » 06 jan 2009, 17:03

HVIS du har sprekk i toppen: Du kan bruke topp fra 2,0i langmotor, 9000 eller 900, men bytt over kamakslingnen fra toppen du har. Kamlageroverfallene følger toppen, ikke kamakslingene.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan

Brukeravatar
Gandulf N1535
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 879
Registrert: 11 aug 2008, 23:19
Medlemsnummer: N1535
Navn: Øyvind
Sted: Helgeland

Re: Vann i olja ved toppakningsbytte.. ?

Legg inn av Gandulf N1535 » 06 jan 2009, 17:21

Ok, da hørtes det litt greiere hvis jeg evt. må få tak i ny topp.

Var å snakket med mekanikeren på Mekonomen idag. Han mente at jeg enten kunne ha sprekk i toppen som sagt, eller at blokka kan være fryst i stykker. Tenkte jeg fikk ut alt vann ved å løsne pluggen i bunnen av radiatoren =/
For å sjekke dette kunne jeg visst helle vann ned i kjølekanalene på blokka, og så se om det kom ut av bunnpluggen. Hva tror dere?

Haynes er forresten bestilt idag.. kanskje litt i seneste laget men :roll:
2019 Volvo V90 T8 R-design
[x] 1986 Saab 9000 T16 Speedparts Steg 2

Brukeravatar
Gandulf N1535
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 879
Registrert: 11 aug 2008, 23:19
Medlemsnummer: N1535
Navn: Øyvind
Sted: Helgeland

Re: Vann i olja ved toppakningsbytte.. ?

Legg inn av Gandulf N1535 » 06 jan 2009, 23:34

Mer mekking i ettermiddag har det blitt.

Av med toppen, fylle vann i kjølekanalene på blokka - ikke en dråpe kom ut av bunnpluggen. Ergo er blokka helt fin.

Toppen: tapet over alle hull til vannet (ikke hull for olje eller toppbolter), holdte for de åpningene hvor vannslanger skal tilkobles, og blåste i en av koblingene - potte tett! Altså er det ikke sprekk innvendig i toppen, og den er også friskmeldt.

Da vi monterte ny toppakning i går fylte vi godt på med vann, såpass mange liter at kjølekanalene i blokka burde vært oppfylt eller i alle fall delvis fylte. Da vi tok av toppen nå i dag var det ikke noe vann å skimte nedi kanalene. Dette konkluderer jo med at vannet ikke kan gå i olja fra mellom topp og blokk... altså må det være slanger/rør etc. eller noe annet vi har oversett.

Dette tilsier da at vannet kommer inn et sted etter kjølevæskebeholderen, men før det når toppen. Skjønte det slik at vannet går fra vannpumpa ned til turbo og radiator først (stemmer dette?). Kom da til å tenke på vannkjølinga inn/ut av turboen, og det faktum at oljeretur-røret fra turboen går rett inn i bunnpanna.. Holdte for alle åpninger på vannrørene som er koblet inn i turboen, og satte trykkluft i tilkoblingen til "vann inn" oppe på turboen. Potte tett her også! Da må jo dette bety at turboen kan utelukkes for lekkasje? :?:


Ble et langt innlegg, men håper noen kan lese igjennom og hjelpe oss litt videre med dette uforklarlige problemet [-o< :wierdface:
2019 Volvo V90 T8 R-design
[x] 1986 Saab 9000 T16 Speedparts Steg 2

Svar