har en -96 modell 9000 CSE 2,0 t. Den har gått ca 176 000. Nå i vinter har det blitt vesentlig dårligere effekt i varmeapparatet.
For et par år siden ble det skiftet termostat, og bilen var varm (både motoren og i kupeen). Nå blir fremdeles motoren driftsvarm på 5-6 min i minus 10 grader, men lufta som kommer inn i kupeen er kun lunken. Det forsvinner ikkenoe kjølevæske.
Det jeg har observert; det blir varmere en liten stund hvis jeg stopper når bilen er varm, og åpner lokket på overskuddstanken til kjølevæsken. Lufta blir også marginalt kaldere når bilen står stille på tomgang, mot når jeg kjører i vanlig fart.
Noen tips til hva som kan være gærnt? Jeg burde vel uansett skifte kjølevann og rense systemet litt. Men om det er varmeapparatet det er noe gærnt med, hva koster det å skifte det?
Takker for hjelp, kjipt for kone og barn å fryse når vi er ute på biltur
Varmeapparat 9000
Moderator: Moderatorer
- Ingvar N629
- MAX BOOST
- Innlegg: 12867
- Registrert: 14 mar 2006, 16:41
- Medlemsnummer: 629
- Navn: Ingvar Garåsen
- Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
- Sted: Rissa
Re: Varmeapparat 9000
Hei, og velkommen hit til forumet vårt!
Jeg regner med at vifta går? Om du har automatisk klimaanlegg, fungerer det som det skal? Åpner det for varmen, og blåser vifta skikkelig?
Hvis det er i orden, så prøv en skikkelig rens av kjølesystemet.
Må du bytte deler av et automatisk klimaanlegg, så er kostnaden avhengig av hva som må byttes.
Skifte av varmeregister er en skikkelig drittjobb, så om det er så tett at du må bytte det, så bytt vifta også.
Jeg regner med at vifta går? Om du har automatisk klimaanlegg, fungerer det som det skal? Åpner det for varmen, og blåser vifta skikkelig?
Hvis det er i orden, så prøv en skikkelig rens av kjølesystemet.
Må du bytte deler av et automatisk klimaanlegg, så er kostnaden avhengig av hva som må byttes.
Skifte av varmeregister er en skikkelig drittjobb, så om det er så tett at du må bytte det, så bytt vifta også.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
- Tor N12
- MAX BOOST
- Innlegg: 9123
- Registrert: 13 aug 2003, 01:00
- Medlemsnummer: N012
- Navn: Tor
- Bil: 9000/9-5/9-3
- Sted: Melhus
Re: Varmeapparat 9000
På 9000 så er vanligvis det største problemet at varmeregisteret lekker men man kan også oppleve at de tettes. Selve registeret har en plastspiral inne i kanalene og dette kan smuldre opp med tiden og dermed tette systemet, i såfall så hjelper det ikke å renske, da må registeret byttes. Som Ingvar sier så bytt vifta også om du først må opp med dette.
Ligger beskrivelse i faq på hvordan man skifter.
Ligger beskrivelse i faq på hvordan man skifter.
M97 9000 AERO Godbilen, evighetsprosjekt....
M07 9-5 A60 Hirsch/MgMotor
M07 9-3 Vector/Aero Cab Hirsch/MgMotor
M09 9-3 Aero XWD Hirsch/MgMotor
M07 9-5 A60 Hirsch/MgMotor
M07 9-3 Vector/Aero Cab Hirsch/MgMotor
M09 9-3 Aero XWD Hirsch/MgMotor
Re: Varmeapparat 9000
Har automatisk klimaanlegg, og vifta fungerer som den skal, men er usikker på om det åpnes tilstrekkelig for varmen.
Det rare er at en gang iblandt (kanskje med 2-3 ukers mellomrom) fungerer varmen som den skal, og kupeen blir god og varm, og vifta som blåser hurtig ved oppstart roer seg relativt kjapt.
Det kan nesten virke som noe som blokkerer strømningen, siden det blir varmere ved kjøring enn tomgang, og at det engang iblandt fungerer som det skal.
Jeg er uansett en noob når det gjelder mekking, så jeg må nok bare hoste opp penger og prøve det lokale verkstedet for å se om de kan finne noe feil.
Takk for hjelp uansett
Det rare er at en gang iblandt (kanskje med 2-3 ukers mellomrom) fungerer varmen som den skal, og kupeen blir god og varm, og vifta som blåser hurtig ved oppstart roer seg relativt kjapt.
Det kan nesten virke som noe som blokkerer strømningen, siden det blir varmere ved kjøring enn tomgang, og at det engang iblandt fungerer som det skal.
Jeg er uansett en noob når det gjelder mekking, så jeg må nok bare hoste opp penger og prøve det lokale verkstedet for å se om de kan finne noe feil.
Takk for hjelp uansett
- Tor N12
- MAX BOOST
- Innlegg: 9123
- Registrert: 13 aug 2003, 01:00
- Medlemsnummer: N012
- Navn: Tor
- Bil: 9000/9-5/9-3
- Sted: Melhus
Re: Varmeapparat 9000
Sikker på at det ikke er selve klimaen det er noe galt med da? Kupetempsensoren bruker å bli dårlig samt at man av og til må kalibrere systemet. Det enkleste er vel å stikke seg en tur innom nærmeste saabforhandler og høre hva de sier, klubbens sponsorer som du finner link til på siden her kan jo også se på det. Har selv god erfaring med TD Tuning
M97 9000 AERO Godbilen, evighetsprosjekt....
M07 9-5 A60 Hirsch/MgMotor
M07 9-3 Vector/Aero Cab Hirsch/MgMotor
M09 9-3 Aero XWD Hirsch/MgMotor
M07 9-5 A60 Hirsch/MgMotor
M07 9-3 Vector/Aero Cab Hirsch/MgMotor
M09 9-3 Aero XWD Hirsch/MgMotor