[LØST] Vann i olja ved toppakningsbytte
Moderator: Moderatorer
- Gandulf N1535
- 2.0 bar
- Innlegg: 879
- Registrert: 11 aug 2008, 23:19
- Medlemsnummer: N1535
- Navn: Øyvind
- Sted: Helgeland
Re: Fremdeles vann i olja ved toppakningsbytte (og ny topp)!!
Har vært å snakket mer med mekanikeren på Mekonomen. Han begynner å bli ganske sikker på at blokka er fryst i stykker i bakkant, og at det derfor ikke kom vann i olja da jeg fylte i kjølekanalene (siden motoren skrår fremover).
Idag blir toppen sikkert plukket av igjen for å sjekke opp dette. Tenkte bare å tape over kjølekanalene fremst i blokka såpass at jeg får fylt den helt opp i bakkant.
HVIS årsaken til vann i olja er sprekk i blokk, kan jeg da bruke blokk fra '87 9000i B202? Stempler må vel flyttes over?
Og skal ikke frostpluggene forhindre at slikt kan skje?
Idag blir toppen sikkert plukket av igjen for å sjekke opp dette. Tenkte bare å tape over kjølekanalene fremst i blokka såpass at jeg får fylt den helt opp i bakkant.
HVIS årsaken til vann i olja er sprekk i blokk, kan jeg da bruke blokk fra '87 9000i B202? Stempler må vel flyttes over?
Og skal ikke frostpluggene forhindre at slikt kan skje?
2019 Volvo V90 T8 R-design
[x] 1986 Saab 9000 T16 Speedparts Steg 2
[x] 1986 Saab 9000 T16 Speedparts Steg 2
- Gandulf N1535
- 2.0 bar
- Innlegg: 879
- Registrert: 11 aug 2008, 23:19
- Medlemsnummer: N1535
- Navn: Øyvind
- Sted: Helgeland
Re: Fremdeles vann i olja ved toppakningsbytte (og ny topp)!!
Gandulf N1535 skrev:HVIS årsaken til vann i olja er sprekk i blokk, kan jeg da bruke blokk fra '87 9000i B202? Stempler må vel flyttes over?
Og skal ikke frostpluggene forhindre at slikt kan skje?

2019 Volvo V90 T8 R-design
[x] 1986 Saab 9000 T16 Speedparts Steg 2
[x] 1986 Saab 9000 T16 Speedparts Steg 2
- Ingvar N629
- MAX BOOST
- Innlegg: 12871
- Registrert: 14 mar 2006, 16:41
- Medlemsnummer: 629
- Navn: Ingvar Garåsen
- Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
- Sted: Rissa
Re: Fremdeles vann i olja ved toppakningsbytte (og ny topp)!!
Ja, du kan bruke den blokka, men flytt over stempler og råder. MEN jeg fatter ikke hvordan det kan ha skjedd at blokka di har sprekt, for du hadde vel ikke vann i olja da du begynte å bytte toppakning? Og da hadde du kjølevæske på motoren? Og etterpå har vel motoren stått uten både topp og kjølevæske?
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
- Gandulf N1535
- 2.0 bar
- Innlegg: 879
- Registrert: 11 aug 2008, 23:19
- Medlemsnummer: N1535
- Navn: Øyvind
- Sted: Helgeland
Re: Fremdeles vann i olja ved toppakningsbytte (og ny topp)!!
Nei jeg tappet jo ut olja og kjølevæska før jeg tok av toppen, og når pakningen var byttet og toppen montert fylte jeg på nytt av begge deler.
Det rant da littegrann fra blokka så det ut som, og jeg begynte å tette rundt registerdekeselet (hvor det selvfølgelig var umulig at lekkasjen kom fra
)
Da jeg skjønte at jeg måtte av med toppen igjen skrudde jeg ut bunnpluggen, og det var da jeg oppdaget vann i olja (vannet rant ut først).
Derfor er det vel egentlig utelukket at blokka er sprukket? Det kan i alle tilfelle bare være i øvre bakkant, siden vi fylte opp med kjølevæske til de fremre kanalene var helt fulle, og det da ikke kom vann ned i bunnpanna.
Det rant da littegrann fra blokka så det ut som, og jeg begynte å tette rundt registerdekeselet (hvor det selvfølgelig var umulig at lekkasjen kom fra

Da jeg skjønte at jeg måtte av med toppen igjen skrudde jeg ut bunnpluggen, og det var da jeg oppdaget vann i olja (vannet rant ut først).
Derfor er det vel egentlig utelukket at blokka er sprukket? Det kan i alle tilfelle bare være i øvre bakkant, siden vi fylte opp med kjølevæske til de fremre kanalene var helt fulle, og det da ikke kom vann ned i bunnpanna.
2019 Volvo V90 T8 R-design
[x] 1986 Saab 9000 T16 Speedparts Steg 2
[x] 1986 Saab 9000 T16 Speedparts Steg 2
- Gandulf N1535
- 2.0 bar
- Innlegg: 879
- Registrert: 11 aug 2008, 23:19
- Medlemsnummer: N1535
- Navn: Øyvind
- Sted: Helgeland
Re: Fremdeles vann i olja ved toppakningsbytte (og ny topp)!!
Ja.. da vet jeg ikke om jeg skal gråte eller le. Problemet er ENDELIG funnet: Sprekk i blokka
Vi tok av toppen igjen og tapet over vannkanalene nederst. Deretter fylte vi på vann helt til det rant over i de øvre kanalene. Etter kort tid begynte det å renne ut av bunnpanna og feilen er altså funnet. Sprekken må da være øverst i bakkant, siden det ikke rant da vi fylte på første gang opp til kanalene i forkant..
Jeg må vel ha ny blokk da, er ikke mulig å tette dette på noe vis? Er jo ikke spesielt stort trykk så sånn burde det jo være teoretisk mulig.

Vi tok av toppen igjen og tapet over vannkanalene nederst. Deretter fylte vi på vann helt til det rant over i de øvre kanalene. Etter kort tid begynte det å renne ut av bunnpanna og feilen er altså funnet. Sprekken må da være øverst i bakkant, siden det ikke rant da vi fylte på første gang opp til kanalene i forkant..
Jeg må vel ha ny blokk da, er ikke mulig å tette dette på noe vis? Er jo ikke spesielt stort trykk så sånn burde det jo være teoretisk mulig.
2019 Volvo V90 T8 R-design
[x] 1986 Saab 9000 T16 Speedparts Steg 2
[x] 1986 Saab 9000 T16 Speedparts Steg 2
- Endre88 N1527
- 1,5 bar
- Innlegg: 477
- Registrert: 04 mai 2008, 10:34
- Medlemsnummer: N1527
- Navn: Endre Listhaug
- Bil: SAAB 9000cc
- Sted: Måløy
Re: [LØST] Vann i olja ved toppakningsbytte
Hvist du ve bygge om te 2,0 uten turbo so har eg en motor ståande 

M93 SAAB 9000cc 2,0- go bilen=)
M89 SAAB 9000cc 2,0-Delebil;) -Vraka
M91 Subaru legacy 1,8gl-kræsja, fiksa og solgt:)
M89 SAAB 9000cc 2,0-Delebil;) -Vraka
M91 Subaru legacy 1,8gl-kræsja, fiksa og solgt:)
- Gandulf N1535
- 2.0 bar
- Innlegg: 879
- Registrert: 11 aug 2008, 23:19
- Medlemsnummer: N1535
- Navn: Øyvind
- Sted: Helgeland
Re: [LØST] Vann i olja ved toppakningsbytte
Frister ikke så mye..Endre88 N1527 skrev:Hvist du ve bygge om te 2,0 uten turbo so har eg en motor ståande


2019 Volvo V90 T8 R-design
[x] 1986 Saab 9000 T16 Speedparts Steg 2
[x] 1986 Saab 9000 T16 Speedparts Steg 2
Re: [LØST] Vann i olja ved toppakningsbytte
mener jeg har ei t16 blokk med all innmat liggende bak huset i en søplesekk hehe
N744 - Saab 900 t16 på e85 - Solgt.. VRÆÆL!
N744 - Audi 200 20v tq
900 Kasser på samvittigheten: 5 På lager: 0
Audi kasser: 3 På lager: 1
N744 - Audi 200 20v tq

900 Kasser på samvittigheten: 5 På lager: 0
Audi kasser: 3 På lager: 1
- Edward N812
- MAX BOOST
- Innlegg: 3096
- Registrert: 29 sep 2006, 14:17
- Medlemsnummer: 812
- Navn: Edward S. Palm
- Sted: Drammen
Re: [LØST] Vann i olja ved toppakningsbytte
lurer litt på samma greia som Ingvar... så lenge du har hatt enten kjølevann eller INGENTING i motoren din, så kan den ikke fryse og sprekke. KUN om du har hatt reint vann, eller selvfølgelig for stor del reint vann om du har fylt på kjølevæskekonsentrat...
1993 9000 CS 2.3 Turbo
1986 900 Aero
1976 Vespa 50s
1986 900 Aero
1976 Vespa 50s
- Tor N12
- MAX BOOST
- Innlegg: 9123
- Registrert: 13 aug 2003, 01:00
- Medlemsnummer: N012
- Navn: Tor
- Bil: 9000/9-5/9-3
- Sted: Melhus
Re: [LØST] Vann i olja ved toppakningsbytte
Altså, du hadde jo ikke vann i oljen før du begynte med toppakningsbytte??
Det hadde du merket, for da hadde oljen sett ut som banos
Det skal også være så godt som umulig å få blokka til å fryse når toppen ikke står på for om nå vannet fryser mens blokka står der uten topp så har jo vannet mulighet for å ekspandere ut de åpne kjølekanalene...
Skal jo aldri si aldri men jeg tror i utgangspunktet at det ikke er noe galt med den blokka di.
Det hadde du merket, for da hadde oljen sett ut som banos

Det skal også være så godt som umulig å få blokka til å fryse når toppen ikke står på for om nå vannet fryser mens blokka står der uten topp så har jo vannet mulighet for å ekspandere ut de åpne kjølekanalene...
Skal jo aldri si aldri men jeg tror i utgangspunktet at det ikke er noe galt med den blokka di.
M97 9000 AERO Godbilen, evighetsprosjekt....
M07 9-5 A60 Hirsch/MgMotor
M07 9-3 Vector/Aero Cab Hirsch/MgMotor
M09 9-3 Aero XWD Hirsch/MgMotor
M07 9-5 A60 Hirsch/MgMotor
M07 9-3 Vector/Aero Cab Hirsch/MgMotor
M09 9-3 Aero XWD Hirsch/MgMotor
- Ingvar N629
- MAX BOOST
- Innlegg: 12871
- Registrert: 14 mar 2006, 16:41
- Medlemsnummer: 629
- Navn: Ingvar Garåsen
- Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
- Sted: Rissa
Re: [LØST] Vann i olja ved toppakningsbytte
Lurer på om ikke Banos er tingen her!Tor N12 skrev:da hadde oljen sett ut som banos![]()
Men jeg er altså fortsatt skeptisk til teorien om sprekk i blokka. Synes det høres veeeldig rart ut.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
- Gandulf N1535
- 2.0 bar
- Innlegg: 879
- Registrert: 11 aug 2008, 23:19
- Medlemsnummer: N1535
- Navn: Øyvind
- Sted: Helgeland
Re: [LØST] Vann i olja ved toppakningsbytte
Dette har skjedd med toppen på.
Ang. kjølevæske har jeg for det meste fylt en del vann, og deretter noe frostvæske. Har i hovedsak gått ut fra blandingsforhold 1 del frostvæske og 2 deler vann. Men er jo ikke sikkert det har blandet seg godt nok, eller at det har vært nok frostvæske. Det ble rimelig kjapt sprengfrost så jeg kan nok ikke garantere at blandingsforholdet har vært tilpasset -25 grader
Ang. kjølevæske har jeg for det meste fylt en del vann, og deretter noe frostvæske. Har i hovedsak gått ut fra blandingsforhold 1 del frostvæske og 2 deler vann. Men er jo ikke sikkert det har blandet seg godt nok, eller at det har vært nok frostvæske. Det ble rimelig kjapt sprengfrost så jeg kan nok ikke garantere at blandingsforholdet har vært tilpasset -25 grader

2019 Volvo V90 T8 R-design
[x] 1986 Saab 9000 T16 Speedparts Steg 2
[x] 1986 Saab 9000 T16 Speedparts Steg 2
Re: [LØST] Vann i olja ved toppakningsbytte
Flott at problemet er funnet
Jeg har en t16 maskin stående.
denne kommer fra en 900 84. samme motoren, bare at du må flytte over litt greier
Motoren er overhalt av sylinderservice for over 10k og er i knakende god stand
Står også 9000 stempler i den.
Ta kontakt hvis interesse. Kan ordne frakt langs E6 for en billig penge

Jeg har en t16 maskin stående.
denne kommer fra en 900 84. samme motoren, bare at du må flytte over litt greier

Motoren er overhalt av sylinderservice for over 10k og er i knakende god stand

Ta kontakt hvis interesse. Kan ordne frakt langs E6 for en billig penge

Anthonsen Performance[right]Donate[/right]
O - Saab 9-5 B235 Biopower MY98
O - Saab 9-5 B205 MY04
O - Saab 9-5 B235 MY06
O - Suzuki (Bandit) GSF 600n MY99
X - Saab 900 T16 B202 MY84 LH2.2[right]Bilde 2272x1704[/right]
O - Saab 9-5 B235 Biopower MY98
O - Saab 9-5 B205 MY04
O - Saab 9-5 B235 MY06
O - Suzuki (Bandit) GSF 600n MY99
X - Saab 900 T16 B202 MY84 LH2.2[right]Bilde 2272x1704[/right]