Feiltenning 9-5 B235R [Reåpnet]

Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.

Moderator: Moderatorer

Brukeravatar
Paradigm N558
MAX BOOST
Innlegg: 6954
Registrert: 03 jun 2005, 01:00
Medlemsnummer: 558
Navn: Robert
Bil: Ionic
Sted: Bodø

Feiltenning 9-5 B235R [Reåpnet]

Legg inn av Paradigm N558 » 16 jan 2009, 09:41

Såeh... for dere som er kjent med prosjekttråden min.



Som jeg tror ihht. filmen der, så er MiFi der = Miss Fire, og det er feiltenning.
Etter jeg har forsket litt, så oppdaget jeg at jeg har feiltenning på høyt turbotrykk. Turtallet er irrelevant. Sett at det er høyt nok til å levere høyt trykk.
Er dette normalt, eller har jeg noe feil? Den hoppa glatt fra 58 missfire til 63 da jeg testa opp en bakke.

Edit: Vet ikke hvorfor jeg tror det, men har feelingen på at når jeg får byttet til nytt luftfilter (vet ikke status på det jeg har!) og boret opp luftfilterboksen, samt byttet trykkrør og saksofon, så troooor jeg at dette vil ordne seg.
La merke til at bilen ville ha over 1300 enheter med luft under gasspådrag, og tror det er vel i overkant av hva rørene mine liker :)
Sist redigert av Paradigm N558 den 13 des 2010, 16:51, redigert 2 ganger totalt.
2022 Ionic 5
2018 Suzuki SV650 X
2024 NEVS Emily GT (I wish)
Har eid: MY86 900i, MY85 900t, MY95 9000 Aero, MY01 9-3 2.0t, MY05 9-5 Aero, MY97 9000 Aero

Brukeravatar
Ingvar N629
MAX BOOST
Innlegg: 12871
Registrert: 14 mar 2006, 16:41
Medlemsnummer: 629
Navn: Ingvar Garåsen
Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
Sted: Rissa

Re: Feiltenning

Legg inn av Ingvar N629 » 16 jan 2009, 18:26

Har du sett på pluggene dine?
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan

Brukeravatar
Paradigm N558
MAX BOOST
Innlegg: 6954
Registrert: 03 jun 2005, 01:00
Medlemsnummer: 558
Navn: Robert
Bil: Ionic
Sted: Bodø

Re: Feiltenning

Legg inn av Paradigm N558 » 16 jan 2009, 20:15

Ja, nye for 2000 siden, og de ser rene og pene ut, altså pent brukt ut :)
2022 Ionic 5
2018 Suzuki SV650 X
2024 NEVS Emily GT (I wish)
Har eid: MY86 900i, MY85 900t, MY95 9000 Aero, MY01 9-3 2.0t, MY05 9-5 Aero, MY97 9000 Aero

Brukeravatar
Ingvar N629
MAX BOOST
Innlegg: 12871
Registrert: 14 mar 2006, 16:41
Medlemsnummer: 629
Navn: Ingvar Garåsen
Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
Sted: Rissa

Re: Feiltenning

Legg inn av Ingvar N629 » 17 jan 2009, 12:28

Ja men farge... rett gnistgap? Om du har BCPR7ES-11 plugger så skal gapet være rett iallfall. Hvilket TK-nummer har du på DI-kassetten din? Kan jo være hva som helst, da bilen din er skrudd en del på... Prøvd å tilbakestille til original SW?
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan

Ronny_N169
Overload!!!
Innlegg: 1346
Registrert: 27 mar 2003, 01:00
Sted: Sarpsborg
Kontakt:

Re: Feiltenning

Legg inn av Ronny_N169 » 17 jan 2009, 12:46

Det kan være en fordel å gå litt ned på gnistgapet på pluggene ved trimming, f.eks ned til 0,9. Ellers er jo BSR trim bla basert på endel høyere fortenning også på høy belastning og minsket følsomhet for tenningsbank, (har jeg hørt :), fra min motor ) Regner med at 98oktan brukes hele tiden.
To crash with a Volvo is extremely safe.
... if you`re sitting in a Saab.

Brukeravatar
Ingvar N629
MAX BOOST
Innlegg: 12871
Registrert: 14 mar 2006, 16:41
Medlemsnummer: 629
Navn: Ingvar Garåsen
Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
Sted: Rissa

Re: Feiltenning

Legg inn av Ingvar N629 » 17 jan 2009, 12:54

Det er vel ikke mye vits i å fylle 98 oktan uansett når det er kaldt.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan

Brukeravatar
Paradigm N558
MAX BOOST
Innlegg: 6954
Registrert: 03 jun 2005, 01:00
Medlemsnummer: 558
Navn: Robert
Bil: Ionic
Sted: Bodø

Re: Feiltenning

Legg inn av Paradigm N558 » 17 jan 2009, 15:43

Stemmer det, med 98 ble resultatet at den heller gikk dårligere faktisk.
Men det får så enn være, blir snart varmere i været, så da skal jeg prøve 98 igjen.
Så tror jeg at den får for lite luft pga.dårlig rørsystem (saab standard) :)
2022 Ionic 5
2018 Suzuki SV650 X
2024 NEVS Emily GT (I wish)
Har eid: MY86 900i, MY85 900t, MY95 9000 Aero, MY01 9-3 2.0t, MY05 9-5 Aero, MY97 9000 Aero

Brukeravatar
doo-kie
Overload!!!
Innlegg: 1960
Registrert: 22 feb 2008, 17:55
Medlemsnummer: N1304
Navn: Jens Petter Jensen
Bil: 06 Saab 9-5, 11 Saab 9-3x
Sted: Rognan, Saltdal

Re: Feiltenning

Legg inn av doo-kie » 17 jan 2009, 16:20

du får fylle Racefuel med oksygentilsetning :D
MY11 Saab 9-3x sc XWD eLSD 2.0T(maptun)
MY06 Saab 9-5 Vector SC 2.0t(Hirsch)
Dodge Ram d-150 pickup

MY02 saab 9-5 2.0t BSR steg 1(Spiker)
93 Saab 9000cs 2.0T(Solgt)


http://www.garaget.org/doo-kie

Brukeravatar
Ingvar N629
MAX BOOST
Innlegg: 12871
Registrert: 14 mar 2006, 16:41
Medlemsnummer: 629
Navn: Ingvar Garåsen
Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
Sted: Rissa

Re: Feiltenning

Legg inn av Ingvar N629 » 17 jan 2009, 18:36

Paradigm N558 skrev: Så tror jeg at den får for lite luft pga.dårlig rørsystem (saab standard) :)
Tvilsomt...
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan

Brukeravatar
Paradigm N558
MAX BOOST
Innlegg: 6954
Registrert: 03 jun 2005, 01:00
Medlemsnummer: 558
Navn: Robert
Bil: Ionic
Sted: Bodø

Re: Feiltenning

Legg inn av Paradigm N558 » 17 jan 2009, 20:17

Ingvar N629 skrev:
Paradigm N558 skrev: Så tror jeg at den får for lite luft pga.dårlig rørsystem (saab standard) :)
Tvilsomt...
Men synnes den ber om relativt store menger luft mtp. at dette bare er et steg 1 program jeg kjører på.
Og bilen er jo ikke skrudd på så mye som enkelte skal ha det til.
Forstillinga stammer fra en 05 9-5 Vector, og motor/girkasse er skrudd ut/inn en gang, så det er ikke ikke så mye skruing som har skjedd på den bilen.
2022 Ionic 5
2018 Suzuki SV650 X
2024 NEVS Emily GT (I wish)
Har eid: MY86 900i, MY85 900t, MY95 9000 Aero, MY01 9-3 2.0t, MY05 9-5 Aero, MY97 9000 Aero

Brukeravatar
Ingvar N629
MAX BOOST
Innlegg: 12871
Registrert: 14 mar 2006, 16:41
Medlemsnummer: 629
Navn: Ingvar Garåsen
Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
Sted: Rissa

Re: Feiltenning

Legg inn av Ingvar N629 » 17 jan 2009, 21:17

At du har litt misfire er ikke unormalt altså, men det der er jo litt. Du kan jo sjekke TK-nummeret på tennkassetten din, evt prøvebytte den uansett nummer.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan

Brukeravatar
Paradigm N558
MAX BOOST
Innlegg: 6954
Registrert: 03 jun 2005, 01:00
Medlemsnummer: 558
Navn: Robert
Bil: Ionic
Sted: Bodø

Re: Feiltenning

Legg inn av Paradigm N558 » 17 jan 2009, 21:26

Ingvar N629 skrev:At du har litt misfire er ikke unormalt altså, men det der er jo mye. Du kan jo sjekke TK-nummeret på tennkassetten din, evt prøvebytte den uansett nummer.
Da tar jeg å prøver å bytte den med K_Duck sin i morgen den dag, da :)
2022 Ionic 5
2018 Suzuki SV650 X
2024 NEVS Emily GT (I wish)
Har eid: MY86 900i, MY85 900t, MY95 9000 Aero, MY01 9-3 2.0t, MY05 9-5 Aero, MY97 9000 Aero

Brukeravatar
Paradigm N558
MAX BOOST
Innlegg: 6954
Registrert: 03 jun 2005, 01:00
Medlemsnummer: 558
Navn: Robert
Bil: Ionic
Sted: Bodø

Re: Feiltenning

Legg inn av Paradigm N558 » 18 jan 2009, 03:13

Paradigm N558 skrev:
Ingvar N629 skrev:At du har litt misfire er ikke unormalt altså, men det der er jo mye. Du kan jo sjekke TK-nummeret på tennkassetten din, evt prøvebytte den uansett nummer.
Da tar jeg å prøver å bytte den med K_Duck sin i morgen den dag, da :)
Mnåkei, da har jeg og K_Duck og dertilhørende Daniel vært å leka oss litt.
Vi bytta tennkassett med K_Duck sin.
Men vi oppdaget at den teller kun feiltelling når man slipper gassen med moderat eller høyt/max gasspådrag.
Eller hvis antispinnen jobber seg halvveis fordervet.
Så det som gjenstår nå er å bytte røret mellom trykkrøret og dumpen (siden den er erstattet av isoleringen av en 1000 Volts-kabel :p ) også samtidig prøve å bytte dumpventil.
Står en Forge Motorsport-dump på atm.
*Se hva som skjer*
2022 Ionic 5
2018 Suzuki SV650 X
2024 NEVS Emily GT (I wish)
Har eid: MY86 900i, MY85 900t, MY95 9000 Aero, MY01 9-3 2.0t, MY05 9-5 Aero, MY97 9000 Aero

Brukeravatar
Morten-N146
MAX BOOST
Innlegg: 2227
Registrert: 01 jul 2003, 01:00
Medlemsnummer: N146
Navn: Morten
Bil: NG9-5 Aero XWD/OG9-5 2,3t 2002
Sted: Lillehammer

Re: Feiltenning

Legg inn av Morten-N146 » 18 jan 2009, 07:41

Du får prøve det jeg gjorde. Ta av LMM og trykksett innsugssiden og sjekk for lekasjer. Hos meg var o-ringen mellom saksofon og turbo borte noe. Den dro inn falskluft slik at LMM målte feil verdier.
NG9-5 Aero T4 XWD 2010 Hirsch: http://www.garaget.org/?car=333137
OG9-5 2,3t Vector Estate 2002 "Biopower": http://www.garaget.org/?car=35048

Brukeravatar
Ingvar N629
MAX BOOST
Innlegg: 12871
Registrert: 14 mar 2006, 16:41
Medlemsnummer: 629
Navn: Ingvar Garåsen
Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
Sted: Rissa

Re: Feiltenning

Legg inn av Ingvar N629 » 18 jan 2009, 10:59

Prøv original SW....
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan

Svar