Hva skjer med servicen på dagens bensinstajoner?

Åpent forum der alt annet enn Saab diskuteres!

Moderator: Moderatorer

Brukeravatar
Rambraut N1491
MAX BOOST
Navn: Martin Rambraut
Bil: 2007 BMW 525da
Sted: Hovin i Gauldal

Re: Hva skjer med servicen på dagens bensinstajoner?

Legg inn av Rambraut N1491 » 18 jan 2009, 22:35

untouch4ble N1021 skrev:
Rambraut N1491 skrev:Jeg jobber på Esso Lundamo. :woot:
Tror faktisk det er en av få bensinstasjoner rundt om her hvor jeg bor der man kan stoppe utafor døra, spørre om noen er på verkstedet, gå ut dit, spørre om hjelp og få hjelp med en gang.
Lenge før jeg begynte og jobbe der var jeg regelmessig innom og spurte om tips/råd til hvordan jeg kunne gjøre ditt og datt uten at noe skulle gå istykker eller spare meg for unødvendig arbeid..

Kan jo ta Statoilstasjonen 800m sør for Esso, der er det lite hjelp og få hvis du har problemer med bilen din.. spurte om de hadde et skrujern en gang, da jeg var ute og testa saaben for første gang. Men neida, måtte kjøre en unødvendig svipptur hjem for og skru igjen holderen til olje og turbotrykksmåleren. Det er jo bare en tur på 300m tur/retur. Men uansett, ganske unødvendig og litt slappt at de ikke har et skrujern og låne bort i 2 min :shock:
Esso Lundamo og Esso Melhus er vel en av de få som fortsatt er av den "gammeldagse" typen. Hvertfall på dagtid :lol:
Tja, jo. Er vel kanskje det. Er i hverfall to av veldig få stasjoner der man har løftebukker og verktøy som kan lånes ut på dagtid om det trengs. Generellt et verksted.. De andre stasjonene rundt om her har ikke verksted i det heletatt, og det er bare såvidt det er skrujern/tang etc. og få lånt også.
Men de fleste er som regel behjelpelige med og finne ut hvor man kan få lånt om det er skikkelig krise. Jeg har flere ganger sendt kunder til et lokalt verksted like bak Esso hvis det har vært behov for dekk/olje/lyspæreskift(nyere biler med xenon) på kveldstid. Vanlige lyspærer har jeg vært ute og skifta mange ganger til de som ikke har fått det til selv 8)
1991 Toyota Celica GT-4 ''Carlos Sainz''
2007 BMW 525da LCI

Brukeravatar
Edward N812
MAX BOOST
Medlemsnummer: 812
Navn: Edward S. Palm
Sted: Drammen

Legg inn av Edward N812 » 18 jan 2009, 23:02

EdHunter N815 skrev:
Ville ikke du begynt å stusse litt hvis du gikk inn på Expert og spurte etter TV, hvorpå betjeningen klødde seg i hodet, trakk på skuldrene og gikk og solgte DVDer til andre kunder mens du ventet på svar, og det senere viste seg at vedkommende ikke ante hva en TV var for noe? Dette handler ikke om at betjeningen skal kunne fortelle deg utenat hvilken tennplugg du trenger til din bil, men de bør jo helst ha såpass snøring på vareutvalget i egen butikk at de kan klare å løse problemet! Om de ikke vet hvilken tennplugg som skal i bilen din er jo det helt i orden, men de bør jo vite hva en tennplugg er, og hvor de finner boken der det står hvilken du trenger.
du misser hele poenget mitt her.. skal vi se:

på expert lever dem av å selge tv'er, og den slags. så JA jeg ville blitt forundra om de ikke visste hva en TV var.
på en bensinstasjon slik vi kjenner den i dag, lever de av å selge bensin og burgere. så JA jeg ville blitt forundra om de visste hverken hva bensin, diesel eller hamburger var.

på expert ville jeg derimot IKKE blitt forundra om de ikke visste hva en RJ45 plugg var, eller hvor den var, fordi det er ikke sånt de selger dag ut og dag inn på akkurat det stedet. men de har det, det skal være sikkert! På samme måte blir jeg ikke forbauset når den søte jenta bak disken på bensinstasjonen ikke vet hva hverken hjulvinne eller kabelsko er, for blant de få av oss som ikke sverger til lodding og annen kvalifisert skjøting av kabler, er det i alle fall ikke mange som kjøper kabelskoa sine på en bensinstasjon.

for alle oss som har vokst opp i en verden hvor man enten skrur på bilen sin hjemme, eller leverer den på et verksted: hva er vitsen med å begynne å klage NÅ? jeg kan love dere at den verden dere aldri fikk oppleve, er long gone, og dere får nok aldri provosert den fram igjen.
1993 9000 CS 2.3 Turbo
1986 900 Aero
1976 Vespa 50s

Brukeravatar
Gunnar N326
Overload!!!
Medlemsnummer: N 326
Bil: 9-3 2,3i '98 nå delebil
Sted: Kr.sund

Legg inn av Gunnar N326 » 18 jan 2009, 23:44

Men Edward, jeg savner den tida litt, nå ser jeg ikke forskjell på Statoil, Shell, og Mix, før jeg står utenfor. :cry:
Det er ikke bare markedstilpasning, det sitter sjefer i dress og bestemmer budsjett for pølsesalg, kaffekampanjer, sommerpass og jeg vet ikke hva annet. Tipper at ingen av disse, eller konsulentene deres noensinne har prøvd den siste Satoilkoppen :evil: .. Eller konkurrentens (YX)..
MVH Gunnar Medl. N326
9-3 '02 2,3 prosjekt...
9-3 2.0s '98
9-5 Estate 2.0t aut '01 ;) Solgt :(
9-3 2,3i '98, nå avskiltet delebil.
x 9000cse 2.3t '96(solgt)
x 9000cc 2.3i '90 (solgt)
x 9000cc 2.0T '90(totalvraket)

Helge
Overload!!!
Sted: Gaupen, Hedmark

Legg inn av Helge » 18 jan 2009, 23:46

Skal du på gammeldags bensinstasjon så må du reise til Statoil på Årdalstangen i Sogn og Fjordane.
Der fikser de bilen din omtrent uansett hva som feiler den. På smøregrav såklart.
Trenger du 80-talls Hella lamper til 80-tallsbilen din så finner du det her. Savner du en Hella grill til 77 Taunusen din, ja så har de det også.
Skal du vaske bilen din må du inn i vaskehallen og vaske for hånd.
Eneste hjelpemiddel er høytrykkspyler.
De åpner kl 0700 og stenger kl 1600.
På lørdagene er de åpen fra 1000 til 1400.
Søndag er de stengt!
Pølser får du ikke, men litt sjokolade og røyk klarer de å trylle fram. Og et enslig skap med litt drikke finnes også.
Ellers er butikken fullpakket med BILTING!
Og du kjenner det på lukten når du kommer inn, at her drives det "ortnli" bensinstasjon.
Sist redigert av Helge den 11 jan 2010, 12:27, redigert 1 gang totalt.
06 9-5 TiD.
99 9-3 Cab.

Brukeravatar
Henrik N449
Overload!!!

Legg inn av Henrik N449 » 19 jan 2009, 19:59

Gunnar N326 skrev: Tipper at ingen av disse, eller konsulentene deres noensinne har prøvd den siste Satoilkoppen :evil:
Fy F for en TULLEkopp! Jeg har med lokket fra statoilkoppen inn, og fyller i egen termokopp som FUNKER. Det teite lokket var skyld i at jeg helte ut en halv kopp over skoa og jakka til ei dame på bussen i dag.

Edward, husker du ikke det var servicehall på esson ved ÅG? Vet ikke hvordan servicen var, men det pleide å stå en peugot (ellerno) rallyrigget 206 (ellerno) inni der. Det var sjefen sin bil, så forhåpentligvis hadde han litt peiling hvertfall!

Jeg kjøpte kabelsko på bensinstasjon for noen måneder siden, tror jeg ga 5 eller 10 kr stk, hehe. Latterlig dyrt, men tror kanskje jeg var den eneste kabelskokunden der det året. Den halv-unge ekspertisen bak disken blunket ikke lenge før hun fisket frem skoene på egenhånd hvertfall :)
Medlemsnr. N449

-1994 900SE turbo
-1985 og900 aero

Dagens værmelding: Vær snill og grei

Brukeravatar
Edward N812
MAX BOOST

Legg inn av Edward N812 » 19 jan 2009, 20:08

Henrik N449 skrev: Edward, husker du ikke det var servicehall på esson ved ÅG? Vet ikke hvordan servicen var, men det pleide å stå en peugot (ellerno) rallyrigget 206 (ellerno) inni der. Det var sjefen sin bil, så forhåpentligvis hadde han litt peiling hvertfall!
jo når du nevner det! mon tro hva de lokalene brukes til nå?
1993 9000 CS 2.3 Turbo
1986 900 Aero
1976 Vespa 50s

Brukeravatar
Hjelle, N6
Site Admin
Site Admin
Medlemsnummer: N6
Kontakt:

Legg inn av Hjelle, N6 » 19 jan 2009, 20:56

hsd skrev:Skal du på gammeldags bensinstasjon så må du reise til Statoil på Årdalstangen i Sogn og Fjordane.
Der fikser de bilen din omtrent uansett hva som feiler den. På smøregrav såklart.
Trenger du 80-talls Hella lamper til 80-tallsbilen din så finner du det her. Savner du en Hella grill til 77 Taunusen din, ja så har de det også.
Skal du vaske bilen din må du inn i smørehallen og vaske for hånd.
Eneste hjelpemiddel er høytrykkspyler.
De åpner kl 7 og stenger kl 1600.
På lørdagene er de åpen fra 1000 til 1400.
Søndag er de stengt!
Pølser får du ikke, men litt sjokolade og røyk klarer de å trylle fram. Og et enslig skap med litt drikke finnes også.
Ellers er butikken fullpakket med BILTING!
Og du kjenner det på lukten når du kommer inn, at her drives det "ortnli" bensinstasjon.
ajaj, kva seier foket til bensinstasjonstreff på Årdalstangen? :D

Brukeravatar
Bent N208
Overload!!!
Medlemsnummer: N208
Navn: Bent Andresen
Bil: VW Scirocco TSI
Sted: " Stort sett å finne hos Speedparts "
Kontakt:

Legg inn av Bent N208 » 19 jan 2009, 21:10

Skjønner frustrasjonen, men :wink:

Hvem kjøper olje-lyspærer og annet bilrelatert utstyr på bensinstasjoner, når dette kan kjøpes i bilrekvisita butikker til en mye lavere pris :lol:

Jeg er vel av de som mener at bensinstasjoner bør ha nye raske bensinpumper og et godt utvalg med pølser-burgere osv :worship: OBS glemte spylerveske " nei ikke tale om til kr 50 for en 4 liter " :!: :wink:

Dette er min mening da, å det får jeg vel mene :lol: :!:

Tror ellers mange av oss med litt over gjenomsnittlig bilinteresse, har olje og evt pærer tilgjengelig :lol: Vet t.o.m om SAAB" er som triller rundt med en ekstra DI eller 2 og bensinpumpe i bagagen :roll:

Mvh
Bent 8)
Sist redigert av Bent N208 den 20 jan 2009, 13:04, redigert 2 ganger totalt.
Close to your saab,closer to you with Speedparts

Brukeravatar
Tor N12
MAX BOOST
Medlemsnummer: N012
Navn: Tor
Bil: 9000/9-5/9-3
Sted: Melhus

Legg inn av Tor N12 » 20 jan 2009, 00:30

At man skal lete opp en bilrekvisitabutikk for å kjøpe lyspærer er i allefall for meg fullstendig latterlig, ryker pæra så skal den skiftes snarest også om det skjer en lørdag ettermiddag når rekvistabutikken er stengt!
Olje varierer voldsomt i pris men har man en 9-5 og blir overrasket over lite olje en dag så er det også bedre å få fyllt på en skvett enn å kjøre hjem fra hytta og håpe at det går bra at man fyller etter på mandag etter jobb når man rekker seg innom den utvalgte butikken, det kan raskt bli fryktelig mye dyrere.. Det beste er selvfølgelig å ha med seg 1 liter i bilen for sikkerhets skyld da. Her i byen så varierer prisen på 4 liter mobil 1 med 100%, Esso skal ha ca 800 :shock: mens Hydro Texaco ved CitySyd tar 400 8)
M97 9000 AERO Godbilen, evighetsprosjekt....
M07 9-5 A60 Hirsch/MgMotor
M07 9-3 Vector/Aero Cab Hirsch/MgMotor
M09 9-3 Aero XWD Hirsch/MgMotor

Andreas N1194
Overload!!!
Medlemsnummer: 1194
Navn: Andreas E. Andersen
Bil: og900 T16 cab, 9-5, 9-3 cab
Sted: San Francisco
Kontakt:

Legg inn av Andreas N1194 » 20 jan 2009, 10:55

Edward N812 skrev: du misser hele poenget mitt her.. skal vi se:

på expert lever dem av å selge tv'er, og den slags. så JA jeg ville blitt forundra om de ikke visste hva en TV var.
på en bensinstasjon slik vi kjenner den i dag, lever de av å selge bensin og burgere. så JA jeg ville blitt forundra om de visste hverken hva bensin, diesel eller hamburger var.
Her må jeg jo si at det er nettopp bensin de ikke lever av å selge lenger, det er jo ikke mange ørene pr liter en bensinstasjon har i påslag selv, det er nettopp burgerne som de tjener penger på! Innkjøp 10 kr, ut 100 kr!
Edward N812 skrev: på expert ville jeg derimot IKKE blitt forundra om de ikke visste hva en RJ45 plugg var, eller hvor den var, fordi det er ikke sånt de selger dag ut og dag inn på akkurat det stedet. men de har det, det skal være sikkert! På samme måte blir jeg ikke forbauset når den søte jenta bak disken på bensinstasjonen ikke vet hva hverken hjulvinne eller kabelsko er, for blant de få av oss som ikke sverger til lodding og annen kvalifisert skjøting av kabler, er det i alle fall ikke mange som kjøper kabelskoa sine på en bensinstasjon.
Som elektro-siv.ing sverger også jeg til lodding, da dette holder i mine øyne ca 1000 ganger bedre enn kabelsko, men for all del, kabelsko er fine de også ;) Dette er jo mest smak og behag da, men jeg ser problemet til trådstarter. Problemet (som flere har påpekt) er at det ikke er marked for å ha folk (som koster en hel del å ha i arbeid i AS Norge) stående for kun å passe på kabelsko, hjulkryss, tennplugger og bensin (i motsetning til melk, brus, burgere, røyk etc, og hvorfor har de ikke øl?!?)
Edward N812 skrev: for alle oss som har vokst opp i en verden hvor man enten skrur på bilen sin hjemme, eller leverer den på et verksted: hva er vitsen med å begynne å klage NÅ? jeg kan love dere at den verden dere aldri fikk oppleve, er long gone, og dere får nok aldri provosert den fram igjen.
Jeg var heldig å få oppleve dette, men er kanskje litt over gjennomsnittet her når det kommer til alder. Ellers vil jeg på det sterkest anbefale Esso-stasjonen til Rambraut, det første jeg så da jeg kom dit var at de utførte alt fra dekkbytte, til EU-kontroll, 4hjulskontroll, skifte av calippere and you name it! Kudos! I tillegg fikk jeg en av de største burgerne jeg kan huske på å ha spist til en fin pris (2x190 g kjøttpøkk, herlig! :mrgreen: )

Den andre sjappa er Shell Bilbyen i Trondheim, der er det riktignok "gjør-det-selv", men de har 3 løftebukker og gjør livet generelt sett mye bedre for menigmann i gata ;) Folket som står bak disken og selger burgere har også litt peil på noe, generelt bra!
"You pick up your best Girl, Get some Lutefisk sandwiches, and you go Ice Racing, That's a SAAB weekend" - Jay Leno

M09 Saab 9-3 2.0T Convertible California Cruiser MK3

Brukeravatar
Edward N812
MAX BOOST

Legg inn av Edward N812 » 20 jan 2009, 14:20

Andreas N1194 skrev:!
hehe, det var da makan til pirk da. skal stryke bensin fra hovedinntektene til bensinstasjonene, men jeg nevnte da også burgere og pølser :woot:
1993 9000 CS 2.3 Turbo
1986 900 Aero
1976 Vespa 50s

wolwerix
0.7 bar
0.7 bar
Medlemsnummer: N960
Bil: saab 900
Sted: Harstad

Legg inn av wolwerix » 20 jan 2009, 21:16

Som noen her påpeker, finnes det gode servicestasjoner også.
Har selv stått og byttet dynamoreim på far'n min sin bil i veikatten en vintersdag etter at den røyk, og da jeg fikk den på plass og fikk start på bilen igjen så måtte jeg på bukk for å få strammet reimen underifra.
kjørte på Essoen ett par km unna for å høre om jeg fikk låne bukken i 2 minutt for å få strammet reimen.
- INGEN problem, bare kjør inn du!
og ikke nok med det, når jeg kom på bukken kom en mekaniker å strammet den for meg også og han skulle ikke ha en krone for det!
Følte at jeg måtte handle litt der med det samme for samvittigheten sin del :P
(bilen var en Huyinday (skrivemåte?) H100)

Samme stasjonen har jeg kommet en sein kveld når dieselfilteret på traktoren frøs under brøyting, dem slo opp i katalogene sine og tryllet fram rette filteret på 3 minutter. Både jeg og naboene fornøyde den kvelden.

Jeg sverger også til lodding framfor kabelsko når det gjelder slike skjøyter.
Kabelskoene jeg skulla ha den kvelden jeg var på leiting var for å få koblett til forsterkerene i bilen.

Lærte den gangen, så har vell flere 100 kabelsko i forskjellige størelser og fasonger samt noen tiltals liter med olje om det skulle ha noe å si :P
[x] SAAB 900 T8 Airflow </3

Sfinxern
Grunnladetrykk
Grunnladetrykk
Bil: 2002 9-5 Vector Estate 2.0t

Legg inn av Sfinxern » 10 jan 2010, 22:17

Hehe moro å lese disse postene :)

Skjønner begge sidene, men i bunn og grunn så kommer det ned til EN ting.
Å tjene penger..

En bensinstasjon går mer og mer bort i fra bilrekvisita og over til mer og mer husholdningsvarer.. nemlig MAT.
Dette tjener de rått på og hvem vil vel da ikke tjene penger?

Om det så kommer et par misfornøyde kunder som ikke får den servicen de trenger (skifte pærer, olje, motor eller hva det nå måtte være), så er det verdt det for bensinstasjonen.
Jævlig frustrerende å stå der ute en kveld med manglende plugg, kabelsko eller bil uten lys i frontlyktene, men desverre så er det ingen som bryr seg om det :).

Og så er det mange besnsinstasjoner hvor det bare jobber en alene på vakt og de gidder uansett aldri å gå ut for å bytte en lyspære i bilen. For før de kommer ut til bilen, så står det allerede 4 i kassa som skal betale bensin eller døtte innpå litt mat :).
Mvh
Erik Mohn

- M02 Saab 9-5 Vector Estate 2.0t

Brukeravatar
Edward N812
MAX BOOST

Legg inn av Edward N812 » 11 jan 2010, 06:51

[quote="Sfinxern"][/quote]

:woot: God gammal trådløft! Dette er jo en av få tråder som blussa skikelig opp, og folk faktisk kom til enighet :P
1993 9000 CS 2.3 Turbo
1986 900 Aero
1976 Vespa 50s

Svar