Enda en fotgjenger...
Moderator: Moderatorer
- Ingvar N629
- MAX BOOST
- Medlemsnummer: 629
- Navn: Ingvar Garåsen
- Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
- Sted: Rissa
Re: Enda en fotgjenger...
Det var jo leit Bjørn, kjempelurt sted å ha kontroll høres det ut som. De kan heller stå utafor huset mitt, her er det 50-sone, men det går fort med mange, og jeg har sett folk kjøre på fortauet for å komme seg forbi biler som står, fordi det ikke var klart imot akkurat da...
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
- Pasient N657
- 2.0 bar
- Medlemsnummer: N657
- Bil: MY01 SAAB 9-5 2.3T
- Sted: Lillehammer
Den jævla 60 sona. Gud.
Kondolanser og sympati fra en som ble uten lappen i 5 måneder for og ha kjørt i 91 kmt i 60 sona.
Det suger, så jævlig. Men den tida går ganske fort faktisk. Så bare vær tolmodig.
Kondolanser og sympati fra en som ble uten lappen i 5 måneder for og ha kjørt i 91 kmt i 60 sona.
Det suger, så jævlig. Men den tida går ganske fort faktisk. Så bare vær tolmodig.
Mitt 9-5 2,3T prosjekt: S-4 dødare - By Speedparts <-- SELGES HBO 120 000,-
Speedparts | H&R | Bilstein | Forge | Quafie | SPEC+ | TSW USA | Ferrita | Pioneer | Powerflex | WP PRO
Speedparts | H&R | Bilstein | Forge | Quafie | SPEC+ | TSW USA | Ferrita | Pioneer | Powerflex | WP PRO
-
- 1,5 bar
- Navn: Trond
- Bil: 9-5SE/9000 cse Jub 97 mod
- Sted: Måløy
Bot hadde du fått sjøl om dei sto etter 80 km/t skilet..trøste deg me de 

- EdHunter N815
- MAX BOOST
- Medlemsnummer: N815
- Navn: Bjørn
- Bil: 2008 9-3 2,0t Hirsch
- Sted: Bergen
Er ikke mye trøst det, jeg skulle gjerne betalt høyeste bøtesats x 2 heller enn å miste lappen...Trond_ skrev:Bot hadde du fått sjøl om dei sto etter 80 km/t skilet..trøste deg me de
M91 Saab 9000cc 2.3 Turbo S (godbil)
M08 Saab 9-3 SC 2,0t Vector (Hirsch)
M98 Saab 9-5 sedan 2.3t steg 1
-
- 2.0 bar
- Medlemsnummer: N1530
- Navn: Håkon Arnljot
- Bil: SAAB 9000CS 2.3i M92
- Sted: Kirkenes
Store kondolanser, fra en forskremt finnmarking !
Up`en holdt på å ta undertegnede i dag i en 50 sone ut fra den lokale flyplassen (ingen trafikk på kvelden) og lappen holdt på å ryke... hadde det ikke vært for at politimannen hadde trykt på feil knapp og slettet hele opptaket
men det skal jo sies at det var en svært sympatisk (!) politimann, som bare presiserte at jeg burde huske å holde grensa neste gang... ca 6500 kroner OG lappen spart i kveld..
Spanderte liksågodt pizza på fadern og meg selv i dag, da jeg synes at jeg hadde spart mange penger i dag..
Når det sagt, synes jeg at systemet forå ta folk som "råkjører" burde få en større update for å ta de som virkelig utgjør en fare i trafikken.. Ikke folk som er en anelse rask å aksellerere ut av fartssoner...
Bobiler, hjullastere, fyllekjøring etc...
Men slike prioriteringer gir vel kanskje ikke nok penger i statskassa?
Up`en holdt på å ta undertegnede i dag i en 50 sone ut fra den lokale flyplassen (ingen trafikk på kvelden) og lappen holdt på å ryke... hadde det ikke vært for at politimannen hadde trykt på feil knapp og slettet hele opptaket

Spanderte liksågodt pizza på fadern og meg selv i dag, da jeg synes at jeg hadde spart mange penger i dag..
Når det sagt, synes jeg at systemet forå ta folk som "råkjører" burde få en større update for å ta de som virkelig utgjør en fare i trafikken.. Ikke folk som er en anelse rask å aksellerere ut av fartssoner...
Bobiler, hjullastere, fyllekjøring etc...
Men slike prioriteringer gir vel kanskje ikke nok penger i statskassa?
- EdHunter N815
- MAX BOOST
Da har dommen falt, fikk brev fra min kjære politiadvokat. Det ble da 7 mnd uten lappen, og 10k i bot. Føler kanskje tapsperioden er litt vel streng, men er veldig usikker på om jeg gidder å ta det noe videre... Kanskje det heller er like greit å la det gå sin gang uten å røre mer i grøten enn jeg må, og ta det hele med et smil. Boten er for så vidt ikke noe å si på, jeg ser i alle fall ingen grunn til å protestere på den.
Den lange tiden uten lappen begrunnes med følgenden (jeg har to prikker fra før);
§2-9 Betydningen av ilagt straff og prikker etter forskrift av 19. september 2003 nr. 1164
2. ledd lyder:
"Er vedkommende tidligere ilagt prikker etter forskrift av 19. september 2003 nr. 1164 om prikkbelastning av førerkort, forlenges tapsperioden med 3 måneder for til og med 4 prikker, og med 5 måneder for til og med 7 prikker. Prikkbelastningsforskriften §4 andre ledd gjelder tilsvarende."
Jeg synes dette er en vanvittig urettferdig paragraf, i teorien kan man bli tatt 3 ganger i hastighet 3 km/t lavere enn min, og ikke få inndragelse i det hele tatt (men få 6 prikker som forsvinner av seg selv over tid). Etter min mening burde ikke prikkene fått noen innvirkning for min del, men heller gjelde ved alvorligere forsèelser, eksempelvis hvis det opprinnelig medfører tap i over 12 mnd. Jeg føler i alle fall det er feil at 2 prikker, som jeg anser for å være ganske lite, skal ha en så voldsom påvirkning på straffen.
Det som er mest surt er at det blir ny oppkjøring før jeg kan få igjen lappen siden jeg er uten i over 6 mnd, og det vil da si at jeg må få meg oppkjøring sånn ca. midt i ferieavviklingen i sommer... Kan se ut som jeg fort blir uten lapp i noen uker ekstra.
Den lange tiden uten lappen begrunnes med følgenden (jeg har to prikker fra før);
§2-9 Betydningen av ilagt straff og prikker etter forskrift av 19. september 2003 nr. 1164
2. ledd lyder:
"Er vedkommende tidligere ilagt prikker etter forskrift av 19. september 2003 nr. 1164 om prikkbelastning av førerkort, forlenges tapsperioden med 3 måneder for til og med 4 prikker, og med 5 måneder for til og med 7 prikker. Prikkbelastningsforskriften §4 andre ledd gjelder tilsvarende."
Jeg synes dette er en vanvittig urettferdig paragraf, i teorien kan man bli tatt 3 ganger i hastighet 3 km/t lavere enn min, og ikke få inndragelse i det hele tatt (men få 6 prikker som forsvinner av seg selv over tid). Etter min mening burde ikke prikkene fått noen innvirkning for min del, men heller gjelde ved alvorligere forsèelser, eksempelvis hvis det opprinnelig medfører tap i over 12 mnd. Jeg føler i alle fall det er feil at 2 prikker, som jeg anser for å være ganske lite, skal ha en så voldsom påvirkning på straffen.
Det som er mest surt er at det blir ny oppkjøring før jeg kan få igjen lappen siden jeg er uten i over 6 mnd, og det vil da si at jeg må få meg oppkjøring sånn ca. midt i ferieavviklingen i sommer... Kan se ut som jeg fort blir uten lapp i noen uker ekstra.

- alex_ander3@hotmail.com
- MAX BOOST
- Medlemsnummer: 189
- Navn: Alexander A.
- Sted: Drammen
Jeg får føye meg i rekka av kondolanser.. Utrolig surt Bjørn! Penger kan man klare å skrape sammen, men lappen er det værre med..
1988 Saab 900 T16 *Åge*
1999 Saab 9-3 Viggen
//El gringo drifto dos-tacos *sensurert*
1999 Saab 9-3 Viggen
//El gringo drifto dos-tacos *sensurert*
- Morten-N146
- MAX BOOST
- Medlemsnummer: N146
- Navn: Morten
- Bil: NG9-5 Aero XWD/OG9-5 2,3t 2002
- Sted: Lillehammer
Det var da voldsomt hvor strengt det var da.
7 mnd. uten lappen samtidig med at du må ta den opp igjen. Jeg ville ihvertfall søkt om nedsatt tid uten lappen. Du har ingen ting å tape på dette.

NG9-5 Aero T4 XWD 2010 Hirsch: http://www.garaget.org/?car=333137
OG9-5 2,3t Vector Estate 2002 "Biopower": http://www.garaget.org/?car=35048
OG9-5 2,3t Vector Estate 2002 "Biopower": http://www.garaget.org/?car=35048
- Tor N12
- MAX BOOST
- Medlemsnummer: N012
- Navn: Tor
- Bil: 9000/9-5/9-3
- Sted: Melhus
Nå vet ikke jeg noe om hvordan du har kjørt bortsett fra det du sier om farten du er tatt for, du kan jo ha kjørt gris eller gjort noe som gjør at de ikke har lyst å være mild mot deg... men, holdt du god avstand og kan argumentere litt for hvilke følger dette får for deg så hadde jeg i allefall forsøkt å klage på inndragelsestiden, får du den jo bare ned med 1 mnd så slipper du i allefall å kjøre opp på nytt.
M97 9000 AERO Godbilen, evighetsprosjekt....
M07 9-5 A60 Hirsch/MgMotor
M07 9-3 Vector/Aero Cab Hirsch/MgMotor
M09 9-3 Aero XWD Hirsch/MgMotor
M07 9-5 A60 Hirsch/MgMotor
M07 9-3 Vector/Aero Cab Hirsch/MgMotor
M09 9-3 Aero XWD Hirsch/MgMotor
- EdHunter N815
- MAX BOOST
Paragrafen jeg siterte er etter hva jeg forstår normalt å bruke, det er bare veldig lite kjent pga. at media ikke har tatt det nevneverdig opp. Hadde jeg kjørt gris så kunne jeg jo faktisk fått 6 (rammen er 3-6) + 3 mnd, altså 9 totalt. Grunnen til 7 mnd i stedet for 4 er som sagt utelukkende en "bonus" for de to prikkene jeg har fra før, og har ikke noe med skjerpende omstendigheter å gjøre. Som jeg ser det var minimum jeg kunne få 6 mnd, med mindre de skulle valgt å gå utenfor rettspraksis for å være ekstra snille. Mulig jeg tar feil, men jeg tror ikke noen politiadvokat er overmåtelig snill i trafikksaker.Tor N12 skrev:Nå vet ikke jeg noe om hvordan du har kjørt bortsett fra det du sier om farten du er tatt for, du kan jo ha kjørt gris eller gjort noe som gjør at de ikke har lyst å være mild mot deg... men, holdt du god avstand og kan argumentere litt for hvilke følger dette får for deg så hadde jeg i allefall forsøkt å klage på inndragelsestiden, får du den jo bare ned med 1 mnd så slipper du i allefall å kjøre opp på nytt.

Snakket med politiadvokaten i dag, og han hørtes ut som han mente det var fullt mulig for meg å få kortet ned tiden uten lappen ut fra min forklaring av situasjonen med avstand og bussforbindelse til jobb. Som han sa, "målet med straffen er ikke å drepe deg økonomisk og gjøre deg arbeidsledig, så dersom du kan begrunne søknaden vil den bli behandlet seriøst. Er grunnlaget godt nok vil straffen kunne kortes ned til minimum 50%" Han anbefalte derfor å vente med å søke til halve tiden var gått, altså 3,5 mnd, så jeg har en relativt grei mulighet til å få den igjen etter 4-5 mnd.