PC-hjelp å få?

Åpent forum der alt annet enn Saab diskuteres!

Moderator: Moderatorer

Ottar N398
Overload!!!
Medlemsnummer: 398
Navn: Ottar Amdal
Bil: SAAB 900 T16, 9-5 Estate 2,0t
Sted: Skjæveland

Re: PC-hjelp å få?

Legg inn av Ottar N398 » 21 jan 2009, 23:27

Andreas N1194 skrev:
hsd skrev:Jeg skal ikke frelse noen.
Bare opplyste om en løsning på problemet.
Hva folk bruker er opp til dem selv.

Men jeg sikker på at du skryter litt ekstra av Saab`en din til folk som ikke eier Saab :wink:
Det gjør ihvertfall jeg :D

En annen grunn til lite virus på Mac er at du må godkjenne alt som blir innstalert på maskinen din.
Kunne ikke sagt det bedre selv! Dette blir jo som å sammenlikne Saab og Volvo det, evt Saab og Ringopel som i Morti sitt tilfelle :mrgreen:
Hvordan i allverden er dette det samme? Når jeg sier at grunnen til at mac virus er lite utbredt er at lite folk bruker mac, og derfor spør hvorfor han prøver å få flere folk til å kjøpe mac når det antageligvis vil ødelegge grunnen til at han liker mac?

Selvfølgelig skryter jeg av Saab til alle jeg møter, men grunnen til at jeg har Saab er ikke fordi Saab er lite utsatt for stålormer som er genetisk mutert til å spise svake biler det er mange av :mrgreen:
Men over til topic, jeg har en ny utgave av nod 32 til deg eirik hvis det skulle trenges :lol:
900 T16 M89 4d
9-5 Estate 2,0t M05

na_X
Overload!!!
Medlemsnummer: N1121
Navn: Arve Hanssen
Bil: 99
Sted: Trondheim

Legg inn av na_X » 21 jan 2009, 23:32

hsd skrev:En annen grunn til lite virus på Mac er at du må godkjenne alt som blir innstalert på maskinen din.
Det er det på VIsta også, derfor man slår slikt av fordi det er plagsomt.. Eller bare rett og slett fortsatt har XP pro. :mrgreen: Ikke for det, har sett snuskete ormer og virus på Mac også så helt trygge er de jo ikke, og jo flere som har samme OS jo flere virus kommer det på det. ;)
SAAB 99 TURBO 77-modell, 3-dørs. Prosjekt.

Helge
Overload!!!
Sted: Gaupen, Hedmark

Legg inn av Helge » 22 jan 2009, 14:40

Ottar N398 skrev: Hvordan i allverden er dette det samme? Når jeg sier at grunnen til at mac virus er lite utbredt er at lite folk bruker mac, og derfor spør hvorfor han prøver å få flere folk til å kjøpe mac når det antageligvis vil ødelegge grunnen til at han liker mac?

Selvfølgelig skryter jeg av Saab til alle jeg møter, men grunnen til at jeg har Saab er ikke fordi Saab er lite utsatt for stålormer som er genetisk mutert til å spise svake biler det er mange av :mrgreen:
Men over til topic, jeg har en ny utgave av nod 32 til deg eirik hvis det skulle trenges :lol:
Jeg liker ikke Mac fordi det er lite virus.
Har kjørt windows i 15 år uten å få virus. Det handler bare om å være forsiktig.
Jeg liker Mac fordi det er mindre komplisert og mye mere stabilt enn windows. (Subjektiv oppfatning)
Imac`en min er på 24" og kan stå hvor som helst. Slipper diger kasse på gulvet.
Det er mange grunner til at jeg liker Mac. Lite virus kommer langt nede på listen.
06 9-5 TiD.
99 9-3 Cab.

Andreas N1194
Overload!!!
Medlemsnummer: 1194
Navn: Andreas E. Andersen
Bil: og900 T16 cab, 9-5, 9-3 cab
Sted: San Francisco
Kontakt:

Legg inn av Andreas N1194 » 22 jan 2009, 15:00

Ottar N398 skrev: *klippeklippeklippe*

Hvordan i allverden er dette det samme? Når jeg sier at grunnen til at mac virus er lite utbredt er at lite folk bruker mac, og derfor spør hvorfor han prøver å få flere folk til å kjøpe mac når det antageligvis vil ødelegge grunnen til at han liker mac?

Det har seg nå slik at den største forskjellen nevnt er at mac skreddersyr software rundt sin egen hardware, mens M$ lager software som passer sånn noenlunde til allverdens pc-hardware (samt mac-ene mine), for så å oppgradere dette senere. Hadde tatt seg ut om Saab solgte den nye 9-4en sin først, og så kom bremsene en måned senere ;)

Men tilbake til det Ottar sa: en av grunnene til mindre virus er at det fortsatt er Windows som har størt brukermasse (rimelig skjev fordeling der), og dette vil vedvare samme hvor mange andre som kommer til mac-verdenen. Dette gjør ikke at virusene vil florere slik som de er i dagens M$-univers, til det er BSD for tungt i forholdhold til makroer og slikt i M$. Det har dog kommet en trojaner eller to sålangt, men det er fortsatt så utrolig mye mer å få igjen for et virus til M$ kontra BSD eller Linux.

Jeg kommer aldri til å installere antivirussoftware på min(e) Mac(er), men har alltid den beskyttelsen på Wintendoen min, selv om jeg ikke har hatt bruk for det så er det bedre "å være føre var, enn etter far" :mrgreen:
"You pick up your best Girl, Get some Lutefisk sandwiches, and you go Ice Racing, That's a SAAB weekend" - Jay Leno

M09 Saab 9-3 2.0T Convertible California Cruiser MK3

Brukeravatar
Eirik N396
MAX BOOST
Medlemsnummer: N396
Bil: 95, 99, 90
Sted: Sandnes
Kontakt:

Legg inn av Eirik N396 » 22 jan 2009, 18:08

Hallo folkens, temaet her er ikke hva som er best av PC og Mac, eller hvems far som er sterkest ;) Når det er sagt: Jeg har akkurat fått bukt med problemet. Jeg registrerte meg på bleepingcomputer.com, postet hijackthis-logg, og fikk svar på noen få timer. Alt som trengte gjøre var å slette en fil! :mrgreen:

Og jeg vet ikke hvor lett det er å unngå slike programmer, men jeg har inntrykk av at det dukker opp en gang i blant. Og jeg tviler på det er så lett som å bare "bruke litt vett" med hva en går inn på. La meg sitere fyren som hadde løsningen:
miekiemoes skrev:What I suggest is to use Firefox with the Noscript extension to prevent a new infection. This because this piece of malware is in most cases downloaded via legitimate sites, forums etc...

Andreas N1194
Overload!!!
Kontakt:

Legg inn av Andreas N1194 » 22 jan 2009, 18:20

Eirik N396 skrev:Hallo folkens, temaet her er ikke hva som er best av PC og Mac, eller hvems far som er sterkest ;) Når det er sagt: Jeg har akkurat fått bukt med problemet. Jeg registrerte meg på bleepingcomputer.com, postet hijackthis-logg, og fikk svar på noen få timer. Alt som trengte gjøre var å slette en fil! :mrgreen:

Og jeg vet ikke hvor lett det er å unngå slike programmer, men jeg har inntrykk av at det dukker opp en gang i blant. Og jeg tviler på det er så lett som å bare "bruke litt vett" med hva en går inn på. La meg sitere fyren som hadde løsningen:
miekiemoes skrev:What I suggest is to use Firefox with the Noscript extension to prevent a new infection. This because this piece of malware is in most cases downloaded via legitimate sites, forums etc...
Adblock gjør jo hverdagen så kjedelig da :mrgreen: Ellers forteller jeg bare Ottar hva som jeg mener er rett, men jeg forventer aldri at han lar diskusjonen stoppe der :wink:
"You pick up your best Girl, Get some Lutefisk sandwiches, and you go Ice Racing, That's a SAAB weekend" - Jay Leno

na_X
Overload!!!

Legg inn av na_X » 22 jan 2009, 21:49

Hvilken fil som måtte slettes da Eirik, spør bare av ren nysgjerrighet da det kanskje kan hjelpe andre som kan få samme problem. :)

Så litt OT igjen:
Andreas, din(e) McDons kan være infisert uten at du vet det (det samme gjelder ufattelige mange windows brukere også), da det ikke er alle virus som man faktisk merker (det er ikke alle virus som faktisk trenger å gjøre noe spesielt ondsinnet) og som heller ikke trenger å finnes i noen virus databaser enda (store forskjeller har man jo på antivirus-scannere i tillegg. Mac har hatt noen føle ormer og virus de også som sprer seg fort, det samme gjelder linux. Opensource har jo endel +sider de, skal ikke nekte for det da det blir kjapt lagt ut patcher fra bl.a privatpersoner som sitter å gjør dette på hobbybasis (kjempemessig!), men kildekoden er jo også lettere tilgjengelig slik at man kan sette seg mer inn i saker og ting for å skape ondsinnet kode til forskjell til f.eks: windows som har lukket. Windows holder jo på å blir mer "linux/Mc -basert" det også, de begynte litt med vista og powershell (dette var bare en prøvestart) windows 2k8 server har også kun kommando-grensesnitt om man vil og lukket alle services default på en lite-versjon også er jo windows 7 godt på vei allerede.
Uansett så er det jeg vil mest frem til, er at det er de mest populære OS som blir rammet. Hvem gidder vel å skrive et virus som rammer kanskje under 1% av befolkningen når det er mer suksess for å lykkes når man bruker et OS som kanskje 95% bruker. Jo flere som bruker et OS, jo flere kan man regne med ikke kan å patche hull, vet om MANGE som ikke kan å patche windows engang, så man kan regne med at det er veldig mange som bruker linux og spesielt Mc (fordi Mc er så lett å bruke) og de kan da ihvertfall ikke laste ned en patch som kan være kritisk for deres system.
Jeg er veldig glad i PC med windows xp pro, men alt til sitt bruk mener nå jeg og det er netopp xp pro jeg trenger da det dekker mine behov 100%. Mc er jo genialt til foto og bilde redigering og linux til serverbruk, når man først får opp en linux-server så er den oppe og man trenger ikke å restarte for å patche kjernen som man faktisk må på windows. Nedetid=tap av penger hos en bedrift.

Brukeravatar
Eirik N396
MAX BOOST
Medlemsnummer: N396
Bil: 95, 99, 90
Sted: Sandnes
Kontakt:

Legg inn av Eirik N396 » 22 jan 2009, 22:02

Ja, tenkte på det, men fant ut sjansen var så liten for at noen hadde bruk for det at jeg ikke gadd nevne det. Men når jeg tenker meg om hadde den filen ligget der i snart et år, og den startet ikke "å virke" før forrige uke, av en merkelig grunn :wierdface: Så kanskje dere bør sjekke det dere også :)

Delvis sitat, og delvis omskrevet av meg for å forenkle det noe ;) Merk: Les teksten to ganger, så dere ikke misforstår noe og sletter noe dere ikke skulle sletta. Som dere ser er det flere filer som ligner veldig, og bare en som skal fjernes.
navigate to your C:\Windows\System32 folder and search for the file wdmaud.sys. Delete it.

Extra note, make sure it's the wdmaud.sys file present in the system32 folder and not the wdmaud.drv file (because that one will be present there as well and is the legitimate one).
Also, don't dele the wdmaud.sys present in the drivers folder or dllcache folder, because those are legitimate as well. Only the wdmaud.sys file present in the system32 folder is a bad one and may be causing your problem.

na_X
Overload!!!

Legg inn av na_X » 22 jan 2009, 22:21

Det var en liten luring det. :mrgreen: Greit å vite litt slikt, hender seg noen man kjenner som kan få slike diverse like symptomer. :) Bra du fikk fiksa det så google funker igjen til deg da. :)
Som regel ligger virus der lenge og trigger på noe, som f.eks: en dato.

Brukeravatar
Frode N073
MAX BOOST
Medlemsnummer: N073
Bil: 2005 9-5 Vector Sport Estate
Sted: Sola

Legg inn av Frode N073 » 23 jan 2009, 20:11

bare for å parkera Apple menigheten litt

http://www.vg.no/teknologi/artikkel.php?artid=540222" onclick="window.open(this.href);return false;
2017 Huyndai Ionic
2005 9-5 Estate Vector Sport 2.0t aut. Pappas bil :twisted: Solgt
2017 Ford Kuga ST-Line AWD (Esel) :lol:
2015 Ford Fiesta 1.0 ecoboost (Konebil)(Solgt)
2002 Peugot 307 1,6 astmamotor (solgt)
1993 Og900s Aero (tidligere ltt, nå ftt) Prosjekt Solgt

Andreas N1194
Overload!!!
Kontakt:

Legg inn av Andreas N1194 » 23 jan 2009, 20:23

Hahahahahaha! Fantastisk fin formulering! :mrgreen:
Intego har ikke noen spesifikasjon av hva trojaneren gjør videre, men antar at det kan innebære nedlasting av ytterligere skurkeprogrammer til den kaprede Macen.
Trojanere er som regel ikke så farlige sånn helt på egenhånd, men de er heller ikke så smarte å ha liggende. Det er særlig trojanere i samsvar med outlook som har vært døden for pcer, fordi da kan et tredjepartsvirus som får access "låne" alle epostadressene til å sende seg selv videre. Her er jo faktisk ikke Apple så mye bedre, da de fleste som bruker Mac har Office for Mac, og Entourage er absolutt ikke noe bedre enn Outlook der..

Helge
Overload!!!
Sted: Gaupen, Hedmark

Legg inn av Helge » 23 jan 2009, 20:35

Frode N073 skrev:bare for å parkera Apple menigheten litt

http://www.vg.no/teknologi/artikkel.php?artid=540222" onclick="window.open(this.href);return false;
Trojanere kan skrives for alle OS.
For å få trojaner på maskinen din må DU godkjenne at den innstalerer seg.
Så det å få trojaner har ingenting med hva slags maskin du har. Det er en brukerfeil.

Virus må du ikke godkjenne. Det infiserer maskinen din uten at du vet det.
Det finnes til dags dato ikke kjente virus til MacOS.
De visst vanskelige å skrive har jeg hørt.

Den dagen det kommer virus til Mac laster jeg bare ned et antivirusprogram.
Ser ikke det helt store problemet her da jeg har kjørt Windows i 15 år uten å få virus.
Skal sikkert klare det samme på Mac.

Å si at Mac-brukere kjøper Mac fordi det ikke finnes virus er en myte.
De kjøper Mac fordi de liker hele pakken.

Å diskutere hva som er best (PC/Mac) er meningsløst.
Vi vil aldri bli enige.

Mvh Helge
06 9-5 TiD.
99 9-3 Cab.

Brukeravatar
Henrik N449
Overload!!!
Sted: Drammen

Legg inn av Henrik N449 » 23 jan 2009, 20:43

Brukte linux i flere år, men etter jeg kjøpte en laptop med dvd spiller som det ikke fantes linux drivere til, så kjørte jeg windows frem til nå. Har innstallert linux på begge pcene mine nå og har ikke sett meg tilbake siden, absolutt alt jeg gjør i linux tar halvparten av tiden å fortære for pcen, som det ville gjort i windows. Eneste er at flash filmer hakker for mye i opera.

Ville bare poengtere det, en linux maskin med f.eks ubuntu er en fullverdig desktop pc, ikke bare server!
Medlemsnr. N449

-1994 900SE turbo
-1985 og900 aero

Dagens værmelding: Vær snill og grei

Brukeravatar
Eirik
Overload!!!
Medlemsnummer: N943
Navn: Eirik
Bil: M91 9000 CD 2,3i

Legg inn av Eirik » 23 jan 2009, 20:45

Kunne godt hatt mac jeg. Gode på bilde/lyd-redigering, og så er det jo fine å se på. Men prisen er regelrett avskrekkende :wierdface:
25 Year anniversary of Saab 9000

na_X
Overload!!!

Legg inn av na_X » 23 jan 2009, 20:51

Henrik N449 skrev: Ville bare poengtere det, en linux maskin med f.eks ubuntu er en fullverdig desktop pc, ikke bare server!
Et problem med linux vs. windows er vel spill bl.a. Synes Linux blir mer workstation enn hjemmePC for min del ihvertfall, men man får jo linux som er beregnet på HTPC også så akkurat den går fint til stuebruk med fin løsning for film og musikk og litt surfing på nett med.

Svar