Ulelyd på lavt turtall
Moderator: Moderatorer
Ulelyd på lavt turtall
Hei,
Ha nylig gått til innkjøp av en 99- saab 9-3 2.0T med automat. Er meget fornøyd med bilen sålangt, men har merket en svak ulelydd forfra når jeg kjører seint på lavt turtall. Litt vanskelig å beskrive, men lyden kommer når jeg kjører i ca 60 km/t på forholdsvis lavt turtall. Slipper jeg gassen forsvinner lyden. Prøver du å si uuuu med lys mannestemme har du lyden.
Det høres ikke ut som det er noe farlig, men denne lyden blir fort litt irriterende når jeg kjører langt på svingete veier.
Noen som vet hva dette kan være?
Mvh
Andreas
Ha nylig gått til innkjøp av en 99- saab 9-3 2.0T med automat. Er meget fornøyd med bilen sålangt, men har merket en svak ulelydd forfra når jeg kjører seint på lavt turtall. Litt vanskelig å beskrive, men lyden kommer når jeg kjører i ca 60 km/t på forholdsvis lavt turtall. Slipper jeg gassen forsvinner lyden. Prøver du å si uuuu med lys mannestemme har du lyden.
Det høres ikke ut som det er noe farlig, men denne lyden blir fort litt irriterende når jeg kjører langt på svingete veier.
Noen som vet hva dette kan være?
Mvh
Andreas
- Gunnar N326
- Overload!!!
- Medlemsnummer: N 326
- Bil: 9-3 2,3i '98 nå delebil
- Sted: Kr.sund
Re: Ulelyd på lavt turtall
Har du peilet olja på automaten? Inbiller meg at automatkasser kan ule litt. Hva skjer om du gir mere gass da? Forsvinner lyden da også?
MVH Gunnar Medl. N326
9-3 '02 2,3 prosjekt...
9-3 2.0s '98
9-5 Estate 2.0t aut '01
Solgt 
9-3 2,3i '98, nå avskiltet delebil.
x 9000cse 2.3t '96(solgt)
x 9000cc 2.3i '90 (solgt)
x 9000cc 2.0T '90(totalvraket)
9-3 '02 2,3 prosjekt...
9-3 2.0s '98
9-5 Estate 2.0t aut '01

9-3 2,3i '98, nå avskiltet delebil.
x 9000cse 2.3t '96(solgt)
x 9000cc 2.3i '90 (solgt)
x 9000cc 2.0T '90(totalvraket)
Har ikke peilet olia på automatkassa. Takk for tipset, skal se om jeg finner ut hvordan jeg gjør det i morgen. Hvis jeg gir mer gass forsvinner lyden ja. Litt rart for hvis jeg kjører fort, men på lavt turtall hører jeg ikke noen uling.
- smiggen
- 0.7 bar
- Medlemsnummer: N1608
- Navn: Andreas Frivåg
- Bil: NG900turbo
- Sted: Sortland
Har det på min manuellkasse også. Minner mye om lyden jeg hadde i den knusktørre differensialen jeg hadde på en 190E en gang i tiden
Så det er nok et tegn på slakk i tannhjul/lite olje 

vist du etter fyller olje tror jeg nok lyden forsvinner ja 

Fikk ikke peilet oljen i dag, men det virker veldig som det kan ha noe med girkassen å gjøre. Jeg må sansynligvis etterfylle, men hvilken olje skal jeg bruke, og hvor kjøper jeg den? Ser i instruksjonsboka at man skal bruke "Texaco Texamatic Dexron 3" men finner ikke mye info om den.
- Hjelle, N6
- Site Admin
- Medlemsnummer: N6
- Kontakt:
Uansett kva du gjer, peil olje fysst. Er ikkje bra med for mykje olje heller.
Om du ikkje finn noko på Dexron3, prøv "Dexron III" som søkeord.
Om du ikkje finn noko på Dexron3, prøv "Dexron III" som søkeord.
- doo-kie
- Overload!!!
- Medlemsnummer: N1304
- Navn: Jens Petter Jensen
- Bil: 06 Saab 9-5, 11 Saab 9-3x
- Sted: Rognan, Saltdal
dexron3 er en type aut gear olje. Stort sett alle merker har den. Er en viderutviklet dx2.Rinders skrev:Fikk ikke peilet oljen i dag, men det virker veldig som det kan ha noe med girkassen å gjøre. Jeg må sansynligvis etterfylle, men hvilken olje skal jeg bruke, og hvor kjøper jeg den? Ser i instruksjonsboka at man skal bruke "Texaco Texamatic Dexron 3" men finner ikke mye info om den.
Men aldri overfyll aut kassa, da blir den helt feil, pluss du kan ødelegge den, så peil den nøye før du tar deg til noe.
Men det skal ikke være nødvendig med etterfylling, lukt om olja er brent og se på farga, Den skal være rød å fin. Ikke brun og lukte brent. Sjekk med tidligere eier og hør nårtid olja sist har vært byttet om ikke serviceheftet er fulgt.
MY11 Saab 9-3x sc XWD eLSD 2.0T(maptun)
MY06 Saab 9-5 Vector SC 2.0t(Hirsch)
Dodge Ram d-150 pickup
MY02 saab 9-5 2.0t BSR steg 1(Spiker)
93 Saab 9000cs 2.0T(Solgt)
http://www.garaget.org/doo-kie
MY06 Saab 9-5 Vector SC 2.0t(Hirsch)
Dodge Ram d-150 pickup
MY02 saab 9-5 2.0t BSR steg 1(Spiker)
93 Saab 9000cs 2.0T(Solgt)
http://www.garaget.org/doo-kie
- Kurt N597
- 1.2 bar
- Medlemsnummer: N597
- Navn: Kurt
- Bil: 9-5 Aero Estate
- Sted: Tromsø
Biltema har Dexron III.Rinders skrev:Fikk ikke peilet oljen i dag, men det virker veldig som det kan ha noe med girkassen å gjøre. Jeg må sansynligvis etterfylle, men hvilken olje skal jeg bruke, og hvor kjøper jeg den? Ser i instruksjonsboka at man skal bruke "Texaco Texamatic Dexron 3" men finner ikke mye info om den.
mvh Kurt N597
Saab 9-5 Aero Estate
Saab 9-5 Aero Estate