Ingvar N629 skrev:Jeg betaler ALDRI i forskudd til folk jeg ikke kjenner. Jeg har aldri blitt lurt selv, men jeg har betalt forskudd på en del jeg ikke fikk før 2 mnd etterpå fordi selger aldri kom seg på posten, og det uten å ta kontakt med meg om at delen aldri ble sendt.
Vet om flere her som har blitt lurt på dette viset. Krev postoppkrav på delene, unntaket er folk man kjenner fra klubben, evt ikke har møtt men som er såpass aktive på forumet at man likevel får tak i dem/andre her inne vet å få tak i dem. Andre veien også; jeg bruker å ta forskudd selv for ting jeg selger via STCN (billigere frakt), men ellers er det nesten alltid oppkrav. Det er iallfall min filosofi!
Dette er alltid et lite dilemma. Jeg har solgt noen småting i ny og ne, og synes derfor at steder som finn.no er fantastisk fint, fordi man får solgt unna ting som står og tar plass. Jeg har 2 regler, den første er at jeg aldri selger noe som ikke er i god stand, og 2 jeg krever alltid forskudd. Nå vet jeg at folk kommer til å kalle meg både det ene og det andre, men det får så være
Grunnen til min bastante holdning her, er at jeg opptil flere ganger før har fått varer i retur, dvs enten har ikke trygda på bygda kommet, ellers så skjedde noe annet (det er mange unnskyldninger som florerer) og da må jeg betale oppkravet selv, og det er 200 kr i dass. MEN, det jeg som selger gjør (i tillegg til å beskrive enheten som selges til minste detalj på nettet) er at jeg utveklser min adresse, mailadresse og telefonnr, samt at jeg har et plettfritt rykte på finn.no, ebay, qxl etc, noe som gjør at folk har tiltro til meg som person.
Så kommer vi til når jeg kjøper ting, som i dette tilfellet er caset. Da ville jeg først og fremst spurt om man f.eks kan sette inn det oppkravet koster i forskudd, og så kan vedkommende sende varen i oppkrav. Jeg personlig synes dette er tull, fordi om personen er ute etter å svindle, så får du ALDRI igjen oppkravet ditt når du har betalt, og finner en sur sokk i pakken for eksempel. Finn.no har betalingsgaranti, men dette tar da tid og involverer en tredjepart. Til gjengjeld er det i 99% av tilfellene helt supert for både kjøper og selger dersom de vil bruke 3 uker på en handel
Ellers synes jeg at magefølelsen bør få si sitt når man skal kjøpe, akkurat som på stcn og stcs så er det måter å finne ut om personen er redelig på. Jeg har ganske god erfaring på området, da jeg som selger har hjulpet andre i å styre unna useriøse folk, og det faktum at jeg har solgt det meste på finn