Der skal det være et par ledninger som kommer fra LH nettet dittRambraut N1491 skrev:HansWF skrev:Det er ett jordingspunkt som pleier å sitte på den fremre løftekroken på motoren. Viktig at denne er bra jordet.
Der er det ingenting på min motor nå i allefall.. bare to tomme hull.. men hva skal jordes der?
900T16 startproblem
Moderator: Moderatorer
-
Ottar N398
- Overload!!!
- Innlegg: 1961
- Registrert: 22 jul 2004, 01:00
- Medlemsnummer: 398
- Navn: Ottar Amdal
- Bil: SAAB 900 T16, 9-5 Estate 2,0t
- Sted: Skjæveland
Re: Dyser åpner ikke, T16
900 T16 M89 4d
9-5 Estate 2,0t M05
9-5 Estate 2,0t M05
- Rambraut N1491
- MAX BOOST
- Innlegg: 2068
- Registrert: 16 jun 2008, 14:50
- Navn: Martin Rambraut
- Bil: 2007 BMW 525da
- Sted: Hovin i Gauldal
Re: Dyser åpner ikke, T16
Ok, de har jeg jordet på fuelrailen.. så det er ikke noe problem.Ottar N398 skrev:Der skal det være et par ledninger som kommer fra LH nettet dittRambraut N1491 skrev:HansWF skrev:Det er ett jordingspunkt som pleier å sitte på den fremre løftekroken på motoren. Viktig at denne er bra jordet.
Der er det ingenting på min motor nå i allefall.. bare to tomme hull.. men hva skal jordes der?
Men vi får fortsatt ikke strøm TIL dysene... Eller noe annet av de koblingene i motorrommet, men relèer og hjerne får strøm.. 12,7V.
1991 Toyota Celica GT-4 ''Carlos Sainz''
2007 BMW 525da LCI
2007 BMW 525da LCI
-
Ottar N398
- Overload!!!
- Innlegg: 1961
- Registrert: 22 jul 2004, 01:00
- Medlemsnummer: 398
- Navn: Ottar Amdal
- Bil: SAAB 900 T16, 9-5 Estate 2,0t
- Sted: Skjæveland
Re: Dyser åpner ikke, T16
Du har altså lagt opp tenningssignalet (den blå ledningen fra hjernen) til minus på coil og du er helt sikker på at den andre ledningen (Grønn/hvit) får spenning når du slår på tenningen? Pleier alltid å være en av disse
900 T16 M89 4d
9-5 Estate 2,0t M05
9-5 Estate 2,0t M05
- Rambraut N1491
- MAX BOOST
- Innlegg: 2068
- Registrert: 16 jun 2008, 14:50
- Navn: Martin Rambraut
- Bil: 2007 BMW 525da
- Sted: Hovin i Gauldal
Re: Dyser åpner ikke, T16
Ja, det er slik vi har gjort det.Ottar N398 skrev:Du har altså lagt opp tenningssignalet (den blå ledningen fra hjernen) til minus på coil og du er helt sikker på at den andre ledningen (Grønn/hvit) får spenning når du slår på tenningen? Pleier alltid å være en av disse
Vi har også tatt den BLÅ fra TENNINGSMODUL til BLÅ (pin 1) på hjerne... er slik vi har fårstått dette.
1991 Toyota Celica GT-4 ''Carlos Sainz''
2007 BMW 525da LCI
2007 BMW 525da LCI
-
Ottar N398
- Overload!!!
- Innlegg: 1961
- Registrert: 22 jul 2004, 01:00
- Medlemsnummer: 398
- Navn: Ottar Amdal
- Bil: SAAB 900 T16, 9-5 Estate 2,0t
- Sted: Skjæveland
Re: Dyser åpner ikke, T16
Men har du tett den blå fra tenningsmodulen, har du da brukt en strømtyv eller noe slikt? har jo ikke noe koblingspunkt der
Isåfall råder jeg deg til å kaste strømtyven så lagt du kan og heller legge ledningen til coilen der du kan feste den med skikkelige saker. Nå eg jeg ikke sikker på om den blå på tenningsmodulen er den samme som (-) på coilen men det kan du måle deg fram til..
900 T16 M89 4d
9-5 Estate 2,0t M05
9-5 Estate 2,0t M05
- Rambraut N1491
- MAX BOOST
- Innlegg: 2068
- Registrert: 16 jun 2008, 14:50
- Navn: Martin Rambraut
- Bil: 2007 BMW 525da
- Sted: Hovin i Gauldal
Re: Dyser åpner ikke, T16
- (1) fra tenningsmodul skal til (-) på coil, altså BLÅ?
- (1) fra HJERNE skal også kobles til (-) på coil?
Er det slik og forstå?
Men du kan ikke skrive det punktlig hvor alle disse ledningene skal?
- ??
- ??
- ??
Slik.. klarer ikke konsentrere når ting står skrevet litt hulter til bulter osv... dessverre.
- (1) fra HJERNE skal også kobles til (-) på coil?
Er det slik og forstå?
Men du kan ikke skrive det punktlig hvor alle disse ledningene skal?
- ??
- ??
- ??
Slik.. klarer ikke konsentrere når ting står skrevet litt hulter til bulter osv... dessverre.
1991 Toyota Celica GT-4 ''Carlos Sainz''
2007 BMW 525da LCI
2007 BMW 525da LCI
-
Ottar N398
- Overload!!!
- Innlegg: 1961
- Registrert: 22 jul 2004, 01:00
- Medlemsnummer: 398
- Navn: Ottar Amdal
- Bil: SAAB 900 T16, 9-5 Estate 2,0t
- Sted: Skjæveland
Re: Dyser åpner ikke, T16
Hvis T8 nettet ditt er helt intakt, skal du ikke behøve å gjøre noe mer enn å legge den blå fra LH hjernen bort til coilen (-) og den (Hvit/Grønn) fra LH til et sted der det kun er spenning når tenningen er på: Eksempel (+) på coilen..
Ellers kan du sjekke hallgiveren på fordeleren, er vel den som gir signal til tenningsmodulen. Så har du glemt den får du samme symptomer. Dette kan du vel sjekke med å kjøre den på starteren å se om turtallnåla flytter seg
Ellers kan du sjekke hallgiveren på fordeleren, er vel den som gir signal til tenningsmodulen. Så har du glemt den får du samme symptomer. Dette kan du vel sjekke med å kjøre den på starteren å se om turtallnåla flytter seg
900 T16 M89 4d
9-5 Estate 2,0t M05
9-5 Estate 2,0t M05
- Rambraut N1491
- MAX BOOST
- Innlegg: 2068
- Registrert: 16 jun 2008, 14:50
- Navn: Martin Rambraut
- Bil: 2007 BMW 525da
- Sted: Hovin i Gauldal
Re: Dyser åpner ikke, T16
Åååja, det funka, nå kommer det bensin og bilen tenner litt som det er en gang i blandt, men starter ikke heeelt. bare litt poff poff, bang bang PANG!..
Tips?
Tips?
1991 Toyota Celica GT-4 ''Carlos Sainz''
2007 BMW 525da LCI
2007 BMW 525da LCI
- Gandulf N1535
- 2.0 bar

- Innlegg: 879
- Registrert: 11 aug 2008, 23:19
- Medlemsnummer: N1535
- Navn: Øyvind
- Sted: Helgeland
Re: Dyser åpner, men starter ikke. Siste post.
Justert fordeleren? 
2019 Volvo V90 T8 R-design
[x] 1986 Saab 9000 T16 Speedparts Steg 2
[x] 1986 Saab 9000 T16 Speedparts Steg 2
- Rambraut N1491
- MAX BOOST
- Innlegg: 2068
- Registrert: 16 jun 2008, 14:50
- Navn: Martin Rambraut
- Bil: 2007 BMW 525da
- Sted: Hovin i Gauldal
Re: Dyser åpner, men starter ikke. Siste post.
Den har ikke vært rørt på siden den sist ble juster, og må gudene vite når det varGandulf N1535 skrev:Justert fordeleren?
Andreas kjørte jo bilen hjem fra Sverige og da fuska den ikke, og han har ikke vært borti fordeleren.
Er verdt og nevne at i laav hastighet, 20-25kmh så tenner den hissig og ofte, men når den nærmer seg 30 og over så er den helt stille... Relèene tikker fint..
OG JA, vi trillstarter den.
1991 Toyota Celica GT-4 ''Carlos Sainz''
2007 BMW 525da LCI
2007 BMW 525da LCI
- Gandulf N1535
- 2.0 bar

- Innlegg: 879
- Registrert: 11 aug 2008, 23:19
- Medlemsnummer: N1535
- Navn: Øyvind
- Sted: Helgeland
Re: Dyser åpner, men starter ikke. Siste post.
Ja det er jo sant, du bytta hele motoren. Jeg hadde min i småbiter
Nei da vet jeg ikke, du får sette din lit til de som er mer bevandret her på forumet, evt. feilsøke og utelukke selv.
2019 Volvo V90 T8 R-design
[x] 1986 Saab 9000 T16 Speedparts Steg 2
[x] 1986 Saab 9000 T16 Speedparts Steg 2
- Rambraut N1491
- MAX BOOST
- Innlegg: 2068
- Registrert: 16 jun 2008, 14:50
- Navn: Martin Rambraut
- Bil: 2007 BMW 525da
- Sted: Hovin i Gauldal
Re: Dyser åpner, men starter ikke. Siste post.
Jepp, gjorde det
Tja, vet ikke helt hva jeg skal feilsøke etter men..
Tja, vet ikke helt hva jeg skal feilsøke etter men..
1991 Toyota Celica GT-4 ''Carlos Sainz''
2007 BMW 525da LCI
2007 BMW 525da LCI
- Rambraut N1491
- MAX BOOST
- Innlegg: 2068
- Registrert: 16 jun 2008, 14:50
- Navn: Martin Rambraut
- Bil: 2007 BMW 525da
- Sted: Hovin i Gauldal
Re: Dyser åpner, men starter ikke. Siste post.
fikk til slutt fart på relèer og dyser, men når vi kobler fra (blå - hjerne) til (blå - coil) og (gr/hv + hjerne) å (gr/hv + coil) og (BLÅ, SLOT 1 tenningsmodul) til (blå, SLOT 1 hjerne).. det stemmer med alt m.t.p dyser og relèer.
Men når vi drar rundt starteren så går den rundt i toppen 2-3 sekunder før den BRÅ stopper og står litt før den drar rundt igjen, dette gjentar seg hele tiden.
Når vi prøver og trillstarte (i 2. gir) kjærra så er den etter på ganske lavt turtall (15-25kmh).. over den farta i 2. giret er den ikke etter i det heletatt. Hjelper veldig om vi pumper gassen fort som fa*n på lavt turtall, den jager litt mer da.
Fyllte også på 20 liter 98 blyfri for og utelukke kondens..
Hjelp, anyone?!?!
Men når vi drar rundt starteren så går den rundt i toppen 2-3 sekunder før den BRÅ stopper og står litt før den drar rundt igjen, dette gjentar seg hele tiden.
Når vi prøver og trillstarte (i 2. gir) kjærra så er den etter på ganske lavt turtall (15-25kmh).. over den farta i 2. giret er den ikke etter i det heletatt. Hjelper veldig om vi pumper gassen fort som fa*n på lavt turtall, den jager litt mer da.
Fyllte også på 20 liter 98 blyfri for og utelukke kondens..
Hjelp, anyone?!?!
1991 Toyota Celica GT-4 ''Carlos Sainz''
2007 BMW 525da LCI
2007 BMW 525da LCI
-
el_duch N323
- Grunnladetrykk

- Innlegg: 72
- Registrert: 18 jan 2004, 01:00
- Sted: Bergen
Re: Dyser åpner, men starter ikke. Siste post.
Sjekk pluggene, e di svarte eller våte hjelper det å la motoren stå over natten uten pluggene i, en og900 er veldig sensitiv for fuktige plugger. Har du sjekket NTCen, den blå dingsen midt mellom innsugsrørene at den gir riktig verdi til hjernen, den funker som en "choke", gir ekstra bensin når motoren er kald. Tenningsrekkefølgen er en go ting å sjekke (1 3 4 2)
9-3 5-d -00 steg 3
900 Turbo S -84 med airflow styling (bruksbil)
900 cc ombygget til t8 m ny front -86 nå med LH2.2 (pensjonert)
900 5-d -89 8v
900 Cabbe -88
900 Turbo S -84 med airflow styling (bruksbil)
900 cc ombygget til t8 m ny front -86 nå med LH2.2 (pensjonert)
900 5-d -89 8v
900 Cabbe -88
- Sondreot
- Grunnladetrykk

- Innlegg: 99
- Registrert: 18 sep 2006, 06:17
- Bil: 99 Saab 9-5 Estate 2.0
- Sted: Bergen
Re: Dyser åpner, men starter ikke. Siste post.
Typisk symtom på feil tenningstidspunkt eller feil rekkefølge.. Sjekk at ledningene er på rett plass i forhold til rotorRambraut N1491 skrev:Men når vi drar rundt starteren så går den rundt i toppen 2-3 sekunder før den BRÅ stopper og står litt før den drar rundt igjen, dette gjentar seg hele tiden.
03 Saab 9-5 sedan Vector