Her postes alt som har med understell, bremser, dekk og felger å gjøre.
Moderator: Moderatorer
-
Andreas N1194
- Overload!!!
- Innlegg: 1742
- Registrert: 28 jul 2007, 12:47
- Medlemsnummer: 1194
- Navn: Andreas E. Andersen
- Bil: og900 T16 cab, 9-5, 9-3 cab
- Sted: San Francisco
-
Kontakt:
Legg inn
av Andreas N1194 » 26 mar 2009, 12:26
Da må jeg lage en liten tråd her på forumet igjen:
Jeg har planlagt å oppgradere bremsene mine foran litt da det har blitt endel mer krefter under panseret, og det aldri skader med litt ekstra bremsekrefter. Planen er å hive på 9000-kalippere på de ventilerte skivene jeg har nå. Jeg tror at det skal være forholdsvis bolt-on, og har skaffet meg kalipperne allerede. Det jeg er usikker på er fester, varmeskjold og bremseslanger. Jeg har i det siste fått høre at festene skal være like (jeg har de nyeste kalipperne), så da er dette kanskje enda enklere enn jeg trodde på forhånd?
Når det kommer til varmeskjoldet, så lurer jeg på hva som er enklest, slipe til det jeg har, eller bytte over til 9000? Eller går kanskje ikke 9000-varmeskjold på 900? Slanger vet jeg at jeg trenger nye, og da av 9000-type

"You pick up your best Girl, Get some Lutefisk sandwiches, and you go Ice Racing, That's a SAAB weekend" - Jay Leno
M09 Saab 9-3 2.0T Convertible
California Cruiser MK3
-
Eirik N396
- MAX BOOST
- Innlegg: 5768
- Registrert: 12 okt 2004, 01:00
- Medlemsnummer: N396
- Bil: 95, 99, 90
- Sted: Sandnes
-
Kontakt:
Legg inn
av Eirik N396 » 26 mar 2009, 12:39
Bolton med tanke på fester, de passer.
Bremseskjoldet må tilpasses bittelitt. Om du gjør dette med blikksaks eller vinkelsliper får du bestemme, men det tar ikke mange minuttene uansett

Du må bare kappe litt på hver side av calipperen, så den får plass..
Hvem sier du må ha 9000slanger? Trodde ikke det gikk jeg

Mener å huske popeye skrev til meg disse var for korte. Uansett, må du iallfall ha lengre slanger enn originalt, se i prosjekttråden til Ottar så har jeg lagt inn bilde der av slangene vi brukte.
EDIT:
viewtopic.php?f=25&t=11282&start=105#p144443
-
Ottar N398
- Overload!!!
- Innlegg: 1961
- Registrert: 22 jul 2004, 01:00
- Medlemsnummer: 398
- Navn: Ottar Amdal
- Bil: SAAB 900 T16, 9-5 Estate 2,0t
- Sted: Skjæveland
Legg inn
av Ottar N398 » 26 mar 2009, 13:07
Som eirik sier så kan du ikke bruke 9000 slanger, en annen ting som ikke blir nevnt av eirik er at 9000 sine bremse skiver et tykkere så du må nok bytte skiver også..
-
Andreas N1194
- Overload!!!
- Innlegg: 1742
- Registrert: 28 jul 2007, 12:47
- Medlemsnummer: 1194
- Navn: Andreas E. Andersen
- Bil: og900 T16 cab, 9-5, 9-3 cab
- Sted: San Francisco
-
Kontakt:
Legg inn
av Andreas N1194 » 26 mar 2009, 15:20
Ottar N398 skrev:Som eirik sier så kan du ikke bruke 9000 slanger, en annen ting som ikke blir nevnt av eirik er at 9000 sine bremse skiver et tykkere så du må nok bytte skiver også..
Hmm, jeg er nokså sikker på at man ikke trenger det, og at det da er kalipperne som "klemmer" litt mer inn i hydraulikken....? Men jeg har tatt feil før jeg
EDIT: For å oppklare litt, så er det en 91modell, ergo har den de bredeste ventilerte skivene, men det er 1 eller 2 mm diff til 9000-skivene fortsatt..
Sist redigert av
Andreas N1194 den 26 mar 2009, 15:32, redigert 1 gang totalt.
"You pick up your best Girl, Get some Lutefisk sandwiches, and you go Ice Racing, That's a SAAB weekend" - Jay Leno
M09 Saab 9-3 2.0T Convertible
California Cruiser MK3
-
Edward N812
- MAX BOOST
- Innlegg: 3096
- Registrert: 29 sep 2006, 14:17
- Medlemsnummer: 812
- Navn: Edward S. Palm
- Sted: Drammen
Legg inn
av Edward N812 » 26 mar 2009, 15:27
hvis bremseskjoldet er et varmeskjold skjønner jeg ikke vitsen med det, varme skal jo slippe vekk fra skivene, ikke sperres inne. skivene vil jo både hindres i å få kald luft på seg OG slippe ut den varme lufta. sikker på at det ikke er et "møkk"skjold? hehe.
1993 9000 CS 2.3 Turbo
1986 900 Aero
1976 Vespa 50s
-
Andreas N1194
- Overload!!!
- Innlegg: 1742
- Registrert: 28 jul 2007, 12:47
- Medlemsnummer: 1194
- Navn: Andreas E. Andersen
- Bil: og900 T16 cab, 9-5, 9-3 cab
- Sted: San Francisco
-
Kontakt:
Legg inn
av Andreas N1194 » 26 mar 2009, 15:31
Edward N812 skrev:hvis bremseskjoldet er et varmeskjold skjønner jeg ikke vitsen med det, varme skal jo slippe vekk fra skivene, ikke sperres inne. skivene vil jo både hindres i å få kald luft på seg OG slippe ut den varme lufta. sikker på at det ikke er et "møkk"skjold? hehe.
Det kan faktisk veldig godt hende, terminologien er ikke alltid på min side

Men det er
det skjoldet ja

"You pick up your best Girl, Get some Lutefisk sandwiches, and you go Ice Racing, That's a SAAB weekend" - Jay Leno
M09 Saab 9-3 2.0T Convertible
California Cruiser MK3
-
Andreas N1194
- Overload!!!
- Innlegg: 1742
- Registrert: 28 jul 2007, 12:47
- Medlemsnummer: 1194
- Navn: Andreas E. Andersen
- Bil: og900 T16 cab, 9-5, 9-3 cab
- Sted: San Francisco
-
Kontakt:
Legg inn
av Andreas N1194 » 26 mar 2009, 15:48
Jeg har nå browset prosjekttråden til Ottar, og paster inn hvordan dette gjøres, og anser da
problemet som løst, men ser gjerne at diskusjonen fortsetter om folk har lyst til dette
Eirik N396 skrev:Nå har vi tatt en runde på bremsene på denne. Bilen har fått nyoverhalte 9000-bremser(av den riktige sorten

) foran. Altså overhalte calippere, med nye tilhørende skiver og klosser. Bak er det også montert nye skiver og klosser, og også disse calipperne er blitt overhalt. Bremseslanger er også nye.
Her er forresten slanger som passer til og900 med 9000-bremser, for andre som skulle lure: Quick 42.918
Etter litt modifisering av bremseskjold, med god hjelp av en blekksaks, fikk vi de på
Hmmm. Ingen har sagt det blir SÅ trangt med 9000-bremser og 15"felg

Calipperne slipte ned avbalanseringsloddene. Men det ser ut til å ha gitt seg nå, så da er vel alt greit

"You pick up your best Girl, Get some Lutefisk sandwiches, and you go Ice Racing, That's a SAAB weekend" - Jay Leno
M09 Saab 9-3 2.0T Convertible
California Cruiser MK3