Kjøling til forsterker

Her poster du alt elektrisk som ikke har med motorstyring å gjøre.

Moderator: Moderatorer

Brukeravatar
Andrew N1328
Overload!!!
Innlegg: 1362
Registrert: 18 jun 2008, 21:24
Medlemsnummer: N1328
Navn: Andrew
Bil: 04 9-5 2.0t Hirsch
Sted: Trondheim
Kontakt:

Kjøling til forsterker

Legg inn av Andrew N1328 » 01 mai 2009, 10:48

Har litt problemer med at forsterkeren til sub'ene overoppheter, etter å ha montert vifter litt her og der så tar det lengre tid før dette skjer, men det skjer fortsatt.

Så noen tips?

Den står plassert ganske åpent i bagasjerommet, så dette burde ikke være et problem.

Forsterkeren er en Rockford fosgate p4002:
Bilde
"Speed has never killed anyone, suddenly becoming stationary… That’s what gets you." -Jeremy Clarkson

http://www.garaget.org/?car=101291

Berland N1165
0.7 bar
0.7 bar
Innlegg: 108
Registrert: 27 okt 2007, 16:17

Re: Kjøling til forsterker

Legg inn av Berland N1165 » 01 mai 2009, 11:00

Hadde eit lignanes problem med ein DLS forsterker for ein stund siden. Der var det dårlige loddinger på utgangs transistorane så gjorde att den blei for varm.
Kanskje ett tips.

Brukeravatar
Andrew N1328
Overload!!!
Innlegg: 1362
Registrert: 18 jun 2008, 21:24
Medlemsnummer: N1328
Navn: Andrew
Bil: 04 9-5 2.0t Hirsch
Sted: Trondheim
Kontakt:

Re: Kjøling til forsterker

Legg inn av Andrew N1328 » 01 mai 2009, 18:10

Berland N1165 skrev:Hadde eit lignanes problem med ein DLS forsterker for ein stund siden. Der var det dårlige loddinger på utgangs transistorane så gjorde att den blei for varm.
Kanskje ett tips.
ok... værdt å sjekke det ja... Men tror hovedproblemet med varmen er at jeg kjører den nesten maks(80-90%) i 2 ohm. Og dette problemet er egentlig kun om sommeren, om vinteren har jeg spilt lenge uten større problemer...
"Speed has never killed anyone, suddenly becoming stationary… That’s what gets you." -Jeremy Clarkson

http://www.garaget.org/?car=101291

Brukeravatar
Frode N073
MAX BOOST
Innlegg: 3080
Registrert: 01 mar 2003, 01:00
Medlemsnummer: N073
Bil: 2005 9-5 Vector Sport Estate
Sted: Sola

Re: Kjøling til forsterker

Legg inn av Frode N073 » 01 mai 2009, 19:29

kan du ikkje kobla sub'ane te 4ohm i stedet? burde løysa problemet.

et aent alternativ e jo å oppgradera forsterkaren.
2017 Huyndai Ionic
2005 9-5 Estate Vector Sport 2.0t aut. Pappas bil :twisted: Solgt
2017 Ford Kuga ST-Line AWD (Esel) :lol:
2015 Ford Fiesta 1.0 ecoboost (Konebil)(Solgt)
2002 Peugot 307 1,6 astmamotor (solgt)
1993 Og900s Aero (tidligere ltt, nå ftt) Prosjekt Solgt

Brukeravatar
Andrew N1328
Overload!!!
Innlegg: 1362
Registrert: 18 jun 2008, 21:24
Medlemsnummer: N1328
Navn: Andrew
Bil: 04 9-5 2.0t Hirsch
Sted: Trondheim
Kontakt:

Re: Kjøling til forsterker

Legg inn av Andrew N1328 » 01 mai 2009, 22:14

Frode N073 skrev:kan du ikkje kobla sub'ane te 4ohm i stedet? burde løysa problemet.

et aent alternativ e jo å oppgradera forsterkaren.
har prøvd 4 ohm, ble nesten ikke bass før jeg hadde på 100%, og da ble lyden dårlig i tillegg til at den var treg.

Men ja, sitter å vurderer å kjøpe en til forsterker av samme type, for å få en til hver sub... men så var det dette med økonomien da :p

har uansett planer om å forandre oppsettet slik at jeg får skjult mest mulig, og dermed ha all bagasjerom-plassen til annet...
"Speed has never killed anyone, suddenly becoming stationary… That’s what gets you." -Jeremy Clarkson

http://www.garaget.org/?car=101291

Brukeravatar
Tor N12
MAX BOOST
Innlegg: 9123
Registrert: 13 aug 2003, 01:00
Medlemsnummer: N012
Navn: Tor
Bil: 9000/9-5/9-3
Sted: Melhus

Re: Kjøling til forsterker

Legg inn av Tor N12 » 01 mai 2009, 23:10

Hva slags element(er) har du på den da?

Den forsterkeren er jo 2ohm-stabil men om du samtiig brokobler den så ser jo forsterkeren det halve av dette og da er du nede på 1 ohm, noe som nesten er kortslutning.
Ser mange som både brokobler og samtidig laster ned forsterkeren i den tro at de får så mye effekt.
Det mange ikke tenker på er at man får halvparten av strømstyrken(ampere) når man halverer impedansen så selv om man får dobbel effekt så kan man mite kontroll. Et eks: en forsterker som har 200 watt og 40 ampere i 4 ohm, den skal i teorien kunne levere 400 watt i 2 ohm men da har den bare 20 ampere, og 20 ampere er ikke mye for å holde kontroll på en sub.

Forsterkeren utvikler også mere varme når den lastes hardt.
M97 9000 AERO Godbilen, evighetsprosjekt....
M07 9-5 A60 Hirsch/MgMotor
M07 9-3 Vector/Aero Cab Hirsch/MgMotor
M09 9-3 Aero XWD Hirsch/MgMotor

Brukeravatar
Frode N073
MAX BOOST
Innlegg: 3080
Registrert: 01 mar 2003, 01:00
Medlemsnummer: N073
Bil: 2005 9-5 Vector Sport Estate
Sted: Sola

Re: Kjøling til forsterker

Legg inn av Frode N073 » 02 mai 2009, 00:10

hadde eg vært deg så hadde eg solgt den du har og skaffa meg ein større og bedre. f.eks. RF Power.
sjekk på ebay. du får de møye rimeligare "over there" enn ka de koste her te lands. RF e øveprist i norge
2017 Huyndai Ionic
2005 9-5 Estate Vector Sport 2.0t aut. Pappas bil :twisted: Solgt
2017 Ford Kuga ST-Line AWD (Esel) :lol:
2015 Ford Fiesta 1.0 ecoboost (Konebil)(Solgt)
2002 Peugot 307 1,6 astmamotor (solgt)
1993 Og900s Aero (tidligere ltt, nå ftt) Prosjekt Solgt

Brukeravatar
Andrew N1328
Overload!!!
Innlegg: 1362
Registrert: 18 jun 2008, 21:24
Medlemsnummer: N1328
Navn: Andrew
Bil: 04 9-5 2.0t Hirsch
Sted: Trondheim
Kontakt:

Re: Kjøling til forsterker

Legg inn av Andrew N1328 » 02 mai 2009, 11:01

Tor N12 skrev:Hva slags element(er) har du på den da?

Den forsterkeren er jo 2ohm-stabil men om du samtiig brokobler den så ser jo forsterkeren det halve av dette og da er du nede på 1 ohm, noe som nesten er kortslutning.
Ser mange som både brokobler og samtidig laster ned forsterkeren i den tro at de får så mye effekt.
Det mange ikke tenker på er at man får halvparten av strømstyrken(ampere) når man halverer impedansen så selv om man får dobbel effekt så kan man mite kontroll. Et eks: en forsterker som har 200 watt og 40 ampere i 4 ohm, den skal i teorien kunne levere 400 watt i 2 ohm men da har den bare 20 ampere, og 20 ampere er ikke mye for å holde kontroll på en sub.

Forsterkeren utvikler også mere varme når den lastes hardt.
Så problemet kan være at den i realiteten kjører 1 ohm?

Sub'ene er paralell-koblet, og så tilkoblet forsterkeren i bridge, men dette skal jo i teorien tilsvare 2 ohm for forsterkeren...



Takk for tipset Frode, skal sjekke med en gang.

EDIT: Finner såklart ingen info om sub'ene mine, de produseres ikke mer ser det ut til, men husker at Peak var 1050W, og mener RMS var rundt 400-500W. Er forøvrig Infinity Reference Series 10".
"Speed has never killed anyone, suddenly becoming stationary… That’s what gets you." -Jeremy Clarkson

http://www.garaget.org/?car=101291

Brukeravatar
Frode N073
MAX BOOST
Innlegg: 3080
Registrert: 01 mar 2003, 01:00
Medlemsnummer: N073
Bil: 2005 9-5 Vector Sport Estate
Sted: Sola

Re: Kjøling til forsterker

Legg inn av Frode N073 » 02 mai 2009, 11:18

2017 Huyndai Ionic
2005 9-5 Estate Vector Sport 2.0t aut. Pappas bil :twisted: Solgt
2017 Ford Kuga ST-Line AWD (Esel) :lol:
2015 Ford Fiesta 1.0 ecoboost (Konebil)(Solgt)
2002 Peugot 307 1,6 astmamotor (solgt)
1993 Og900s Aero (tidligere ltt, nå ftt) Prosjekt Solgt

Brukeravatar
Andrew N1328
Overload!!!
Innlegg: 1362
Registrert: 18 jun 2008, 21:24
Medlemsnummer: N1328
Navn: Andrew
Bil: 04 9-5 2.0t Hirsch
Sted: Trondheim
Kontakt:

Re: Kjøling til forsterker

Legg inn av Andrew N1328 » 02 mai 2009, 13:31


ja, de ligna veldig ;)
"Speed has never killed anyone, suddenly becoming stationary… That’s what gets you." -Jeremy Clarkson

http://www.garaget.org/?car=101291

Brukeravatar
Tor N12
MAX BOOST
Innlegg: 9123
Registrert: 13 aug 2003, 01:00
Medlemsnummer: N012
Navn: Tor
Bil: 9000/9-5/9-3
Sted: Melhus

Re: Kjøling til forsterker

Legg inn av Tor N12 » 02 mai 2009, 19:06

Om du nå har to 4 ohms spoler son du paralellkobler så har du 2 ohm ja men forsterkeren "ser" den halve impedansen når du brokobler, mao 1 ohm og dermed ikke spes sunt ;)
M97 9000 AERO Godbilen, evighetsprosjekt....
M07 9-5 A60 Hirsch/MgMotor
M07 9-3 Vector/Aero Cab Hirsch/MgMotor
M09 9-3 Aero XWD Hirsch/MgMotor

Brukeravatar
Andrew N1328
Overload!!!
Innlegg: 1362
Registrert: 18 jun 2008, 21:24
Medlemsnummer: N1328
Navn: Andrew
Bil: 04 9-5 2.0t Hirsch
Sted: Trondheim
Kontakt:

Re: Kjøling til forsterker

Legg inn av Andrew N1328 » 02 mai 2009, 19:47

Tor N12 skrev:Om du nå har to 4 ohms spoler son du paralellkobler så har du 2 ohm ja men forsterkeren "ser" den halve impedansen når du brokobler, mao 1 ohm og dermed ikke spes sunt ;)
ok, skjønner... en 2 ohms last blir 1 ohm i brokoblet tilstand?

har halvveis fått en løsning nå, blir så jeg får kjøpt en 12" i stedet, en som ble brukt på nettopp denne forsterkeren før jeg kjøpte den... Så om noen har lyst på 2x10" i bassreflex-kasse, så er det bare å rope ut :p
"Speed has never killed anyone, suddenly becoming stationary… That’s what gets you." -Jeremy Clarkson

http://www.garaget.org/?car=101291

Brukeravatar
Kåre N900
1.2 bar
1.2 bar
Innlegg: 262
Registrert: 18 jan 2006, 09:31
Sted: Oslo

Re: Kjøling til forsterker

Legg inn av Kåre N900 » 04 mai 2009, 12:41

En tolver henger jo ikke like bra med oppover da, men blir jo til gjengjeld med dypere ned...
Inntil du får byttet kasse kan du også passe på å montere forsterkeren liggende i stedet for på høykant, og gjerne også uten beskyttelsesdeksler. Alt for at varmen skal ta raskeste vei ut av forsterkeren.
Kåre

9-3 Turbo X
9-3 SS Steg 5 - solgt
NG900 viggen - solgt

Brukeravatar
Andrew N1328
Overload!!!
Innlegg: 1362
Registrert: 18 jun 2008, 21:24
Medlemsnummer: N1328
Navn: Andrew
Bil: 04 9-5 2.0t Hirsch
Sted: Trondheim
Kontakt:

Re: Kjøling til forsterker

Legg inn av Andrew N1328 » 04 mai 2009, 14:51

Kåre N900 skrev:En tolver henger jo ikke like bra med oppover da, men blir jo til gjengjeld med dypere ned...
Inntil du får byttet kasse kan du også passe på å montere forsterkeren liggende i stedet for på høykant, og gjerne også uten beskyttelsesdeksler. Alt for at varmen skal ta raskeste vei ut av forsterkeren.
Regner med det skal gå bra, har hatt 12'er før også, i annen bil, og den kan bli treg i visse sanger, men skal nok overleve ;)

forsterkeren har alltid vært liggende, og dekslene er på pga viftene... varmen kommer ut på sidene og under der det er kjøleribber.
"Speed has never killed anyone, suddenly becoming stationary… That’s what gets you." -Jeremy Clarkson

http://www.garaget.org/?car=101291

Brukeravatar
Talker
1,5 bar
1,5 bar
Innlegg: 493
Registrert: 28 jun 2008, 15:12
Medlemsnummer: N1429
Navn: Christian Franset
Bil: ng900
Sted: Molde

Re: Kjøling til forsterker

Legg inn av Talker » 07 mai 2009, 10:33

Jeg har to subber koblet i paralell, og brokoblet. Men vet ikke hvor mange spoler eller ohm de har. Noen som kan ha en idé? evt vet hvordan jeg skal finne det ut. Kjøpt brukt dette..

Svar