Så noen tips?
Den står plassert ganske åpent i bagasjerommet, så dette burde ikke være et problem.
Forsterkeren er en Rockford fosgate p4002:

Moderator: Moderatorer
ok... værdt å sjekke det ja... Men tror hovedproblemet med varmen er at jeg kjører den nesten maks(80-90%) i 2 ohm. Og dette problemet er egentlig kun om sommeren, om vinteren har jeg spilt lenge uten større problemer...Berland N1165 skrev:Hadde eit lignanes problem med ein DLS forsterker for ein stund siden. Der var det dårlige loddinger på utgangs transistorane så gjorde att den blei for varm.
Kanskje ett tips.
har prøvd 4 ohm, ble nesten ikke bass før jeg hadde på 100%, og da ble lyden dårlig i tillegg til at den var treg.Frode N073 skrev:kan du ikkje kobla sub'ane te 4ohm i stedet? burde løysa problemet.
et aent alternativ e jo å oppgradera forsterkaren.
Så problemet kan være at den i realiteten kjører 1 ohm?Tor N12 skrev:Hva slags element(er) har du på den da?
Den forsterkeren er jo 2ohm-stabil men om du samtiig brokobler den så ser jo forsterkeren det halve av dette og da er du nede på 1 ohm, noe som nesten er kortslutning.
Ser mange som både brokobler og samtidig laster ned forsterkeren i den tro at de får så mye effekt.
Det mange ikke tenker på er at man får halvparten av strømstyrken(ampere) når man halverer impedansen så selv om man får dobbel effekt så kan man mite kontroll. Et eks: en forsterker som har 200 watt og 40 ampere i 4 ohm, den skal i teorien kunne levere 400 watt i 2 ohm men da har den bare 20 ampere, og 20 ampere er ikke mye for å holde kontroll på en sub.
Forsterkeren utvikler også mere varme når den lastes hardt.
ok, skjønner... en 2 ohms last blir 1 ohm i brokoblet tilstand?Tor N12 skrev:Om du nå har to 4 ohms spoler son du paralellkobler så har du 2 ohm ja men forsterkeren "ser" den halve impedansen når du brokobler, mao 1 ohm og dermed ikke spes sunt
Regner med det skal gå bra, har hatt 12'er før også, i annen bil, og den kan bli treg i visse sanger, men skal nok overleveKåre N900 skrev:En tolver henger jo ikke like bra med oppover da, men blir jo til gjengjeld med dypere ned...
Inntil du får byttet kasse kan du også passe på å montere forsterkeren liggende i stedet for på høykant, og gjerne også uten beskyttelsesdeksler. Alt for at varmen skal ta raskeste vei ut av forsterkeren.