Kjøling til forsterker

Her poster du alt elektrisk som ikke har med motorstyring å gjøre.

Moderator: Moderatorer

Brukeravatar
Frode N073
MAX BOOST
Innlegg: 3080
Registrert: 01 mar 2003, 01:00
Medlemsnummer: N073
Bil: 2005 9-5 Vector Sport Estate
Sted: Sola

Re: Kjøling til forsterker

Legg inn av Frode N073 » 07 mai 2009, 10:58

pleie vel å stå bak på magneten. hvis ikkje så kan du søka på modellbetegnelsen. den bør iallefall stå ein plass.

hvis du har 4 tilkoblinga på kver sub så har de 2 spola. 2 tilkoblinga så e det 1 spole
2017 Huyndai Ionic
2005 9-5 Estate Vector Sport 2.0t aut. Pappas bil :twisted: Solgt
2017 Ford Kuga ST-Line AWD (Esel) :lol:
2015 Ford Fiesta 1.0 ecoboost (Konebil)(Solgt)
2002 Peugot 307 1,6 astmamotor (solgt)
1993 Og900s Aero (tidligere ltt, nå ftt) Prosjekt Solgt

Brukeravatar
Talker
1,5 bar
1,5 bar
Innlegg: 493
Registrert: 28 jun 2008, 15:12
Medlemsnummer: N1429
Navn: Christian Franset
Bil: ng900
Sted: Molde

Re: Kjøling til forsterker

Legg inn av Talker » 07 mai 2009, 12:16

Frode N073 skrev:pleie vel å stå bak på magneten. hvis ikkje så kan du søka på modellbetegnelsen. den bør iallefall stå ein plass.

hvis du har 4 tilkoblinga på kver sub så har de 2 spola. 2 tilkoblinga så e det 1 spole
2 tilkoblinger mener jeg.. Hva blir resultatet da.. 2 subber med 2 spoler, paralellkoblet og brokoblet.

Brukeravatar
Andrew N1328
Overload!!!
Innlegg: 1362
Registrert: 18 jun 2008, 21:24
Medlemsnummer: N1328
Navn: Andrew
Bil: 04 9-5 2.0t Hirsch
Sted: Trondheim
Kontakt:

Re: Kjøling til forsterker

Legg inn av Andrew N1328 » 07 mai 2009, 16:19

Talker skrev: 2 tilkoblinger mener jeg.. Hva blir resultatet da.. 2 subber med 2 spoler, paralellkoblet og brokoblet.
Vel, ifølge Tor her, som ser ut til å stemme ganske bra, så halverer du impedansen ved brokobling, og når du igjen paralellkobler sub'ene så halverer du enda en gang...

Du kan se på hver spole som "en sub", det jeg ville gjort er å enten få 2 ohm's last om forsterkeren og sub'ene tillater dette eller 4 ohm's last.

Du burde kanskje måle med et multimeter på hver sub, for å finne ut hvilken impedans de har, men veldig rart om det ikke står noen plass.

Finnes endel tegninger hos http://www.rockfordfosgate.com/, som kan hjelpe, bare gå innpå products->subwoofers og velg en som stemmer ca med din med tanke på spole og impedans.

her er forøvrig litt derfra:
Bilde
Bilde

her er slik jeg har det nå, er bare en DVC Sub da...
Bilde



EDIT: Oppdater pga at jeg leste feil ;)
"Speed has never killed anyone, suddenly becoming stationary… That’s what gets you." -Jeremy Clarkson

http://www.garaget.org/?car=101291

Svar