Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.
Moderator: Moderatorer
-
Gandulf N1535
- 2.0 bar

- Innlegg: 879
- Registrert: 11 aug 2008, 23:19
- Medlemsnummer: N1535
- Navn: Øyvind
- Sted: Helgeland
Legg inn
av Gandulf N1535 » 07 mai 2009, 14:39
Tor N12 skrev:3:Om du vil ha høyere utveksling så gå for ei kasse fra 2.3T M91-92 evt M93, den har en mye høyere utveksling men er verre å få tak på.
Har sett litt på en grei 9k delebil ombygd til 91 med 2.3T motor. Men denne har jeg ikke råd til før neste måned xD
Skal jeg tørre å satse på å kjøre med kassen slik i en mnd?
Og er kassen fra en 9000i identisk mtp. effekttålighet o.l? Har jo forsterket cluth i min som jeg flytter over.
2019 Volvo V90 T8 R-design
[x] 1986 Saab 9000 T16 Speedparts Steg 2
-
Tor N12
- MAX BOOST
- Innlegg: 9123
- Registrert: 13 aug 2003, 01:00
- Medlemsnummer: N012
- Navn: Tor
- Bil: 9000/9-5/9-3
- Sted: Melhus
Legg inn
av Tor N12 » 07 mai 2009, 15:04
Ei sugerkasse har jo enda lavere utveksling enn den du har så det har du vel egentlig ikke lyst på
Men strengt tatt så tåler de kassene like mye ja
M97 9000 AERO Godbilen, evighetsprosjekt....
M07 9-5 A60 Hirsch/MgMotor
M07 9-3 Vector/Aero Cab Hirsch/MgMotor
M09 9-3 Aero XWD Hirsch/MgMotor
-
Gandulf N1535
- 2.0 bar

- Innlegg: 879
- Registrert: 11 aug 2008, 23:19
- Medlemsnummer: N1535
- Navn: Øyvind
- Sted: Helgeland
Legg inn
av Gandulf N1535 » 07 mai 2009, 15:37
Nei lavere utveksling vil jeg i alle fall ikke ha
Er kassa fra 2.3T bolt on, eller må det modifiseres litt? Må ut med motoren uansett, lurer på om jeg skal putte i den 2.3 motoren istedet? Men den har APC osv osv så da må vel hele ledningsnettet modifiseres? Det orker jeg ikke, vil bare putte den nedi og bli ferdig med det.
Og forresten; bør hoved- og slavesylinder overhales ved bytte av girkasse?
2019 Volvo V90 T8 R-design
[x] 1986 Saab 9000 T16 Speedparts Steg 2
-
Tor N12
- MAX BOOST
- Innlegg: 9123
- Registrert: 13 aug 2003, 01:00
- Medlemsnummer: N012
- Navn: Tor
- Bil: 9000/9-5/9-3
- Sted: Melhus
Legg inn
av Tor N12 » 07 mai 2009, 16:06
Ja og ja
Kassa er bolt-on men den har en ekstra bolt mellom kasse og motor som du bare må droppe...
Slavesylinder, SELVFØLGELIG!!! Du har vel ikke lyst å bruke 2 dager på å bytte/overhale den senere??

Like selvfølgelig er det at du monterer nytt utløserlager
En 2.3t er jo en helt annen og MYE bedre motor enn den du har, men det er også mere som kan ryke på den (balanseaksler) og ikke minst så er det jo en god del kobling som skal til ja.
M97 9000 AERO Godbilen, evighetsprosjekt....
M07 9-5 A60 Hirsch/MgMotor
M07 9-3 Vector/Aero Cab Hirsch/MgMotor
M09 9-3 Aero XWD Hirsch/MgMotor
-
Gandulf N1535
- 2.0 bar

- Innlegg: 879
- Registrert: 11 aug 2008, 23:19
- Medlemsnummer: N1535
- Navn: Øyvind
- Sted: Helgeland
Legg inn
av Gandulf N1535 » 07 mai 2009, 16:25
Så rep.kit til slavesylinder og nytt utløserlager er et must altså!
Motoren og kassen i 2.3T var visst i god stand, men om det er så mye som må modifiseres så dropper jeg det, byttet må gå så fort som mulig. Dessuten så er jo motoren min høvelig overhalt og bør holde en stund får jeg håpe.
2019 Volvo V90 T8 R-design
[x] 1986 Saab 9000 T16 Speedparts Steg 2
-
Gandulf N1535
- 2.0 bar

- Innlegg: 879
- Registrert: 11 aug 2008, 23:19
- Medlemsnummer: N1535
- Navn: Øyvind
- Sted: Helgeland
Legg inn
av Gandulf N1535 » 19 mai 2009, 22:31
En liten bemerkning.. kassen har sluttet å lage ulyder nå!

Nå hører jeg kun at det ikke er helt som det skal når jeg snurer på hjulene med bilen i lufta.. Hva skjer, "går den seg til" eller?

2019 Volvo V90 T8 R-design
[x] 1986 Saab 9000 T16 Speedparts Steg 2