Hei,
Litt usikker på om dette er rette plassen, men prøver likevell:
Driver å kikker rundt på diverse Saab 900 (fram til ´93, den "gamle" modellen) og skal se på en litt utti uka. Noen som har noen tips på spesielle ting jeg skal se etter? Vanlige feil, steder der det ruster lett, hvordan merker man om turbo holde rpå å ta fyken, girkasse, foringer etc etc. Søkte etter en kjøpsrådpost til eldre 900, men fant ikke så jeg prøver å starte en nå Er sikkert mange her som sitter på nyttig info for en som her novise på saab, så kjør på!
Kjøpsråd 900
Moderator: Moderatorer
- Aleks_
- Overload!!!
- Innlegg: 1679
- Registrert: 02 mar 2007, 18:45
- Medlemsnummer: N1025
- Navn: Aleksander
- Bil: MY01 9-5 2,3t
- Sted: Stange v/ Hamar og Bodø
Re: Kjøpsråd 900
Hehe, det ligger en under FAQ, men det er jo begrenset for medlemmer. Vet ikke hva moderatorer synes om "klippe og lime" funksjonen her jeg, med tanke på at det er lukket forum gruppe, egentlig?
N1025
- 2001 Saab 9-5 2,3t Sedan
x 1997 Saab 900S
http://www.garaget.org/Aleksander
“Horsepower sells cars, torque wins races” - Carol Shelby
- 2001 Saab 9-5 2,3t Sedan
x 1997 Saab 900S
http://www.garaget.org/Aleksander
“Horsepower sells cars, torque wins races” - Carol Shelby
- og900turbo
- 1,5 bar
- Innlegg: 352
- Registrert: 18 mai 2006, 23:02
- Medlemsnummer: N681
- Navn: Karl Otto
- Bil: Saab 9-5 Aero
- Sted: Bodø
Re: Kjøpsråd 900
Dette er hentet fra en åpen svensk side:
Saab 900:
Köpguiden
"Saab 900 är bland det mest kör- och krocksäkra du kan välja. Men den är tung och klumpig och har en sikt som påminner om kolkällare. Medelgod kvalitet, och inte allt för höga kostnader. Irriterande småfel förekommer ganska ofta."
/Aftonbladet
Ska du köpa en begagnad 900 bör du se upp med i första hand följande:
Problem med avgasreningen hos förgasarbilarna, katalysatorbilarna däremot hör till marknadens pålitligaste.
Bromsar
Skadade skyddsbälgar för drivknutar
Stötdämpare
Spindelleder Läckande värmepaket
Växellådan, lyssna efter missljud vid körning på de högsta växlarna.
Vanligast vid miltal över 12.000.
I övrigt är Saab 900 en bil med bra totalekonomi, bra krocksäkerhet och enastående köregenskaper speciellt på vintern. Bilarna har också relativt bra motstånd mot rosten, se upp med dörrarnas nederdelar och skärmkanter. Är det en turbo du är ute efter bör den inte vara äldre än 88-års modell. Då infördes nämligen vattenkylning av turboaggregatet vilket medförde en driftsäkrare bil.
En bil är ju aldrig bättre än när de sista årsmodellerna kommer. Därför kan man utan att riskera alltför mycket utan problem slå till på en begagnad 900 från 90-talet.
Svaga punkter år för år: Enligt KoV:s bilunderhållsundersökning 1992
1978-83: Stötdämpare, fjädring, hjulupphängning
1984-86: Drivaxlar, bromsbelägg, strålkastarrengörare
1987-89: Bromsbelägg, bromsar övrigt
1990-91: Bränslesystem
Mitt tilleggsråd er å se godt etter rust, spesielt fremre nedre bærebru høyre side. Der har det røket en del EU-godkjenninger
Saab 900:
Köpguiden
"Saab 900 är bland det mest kör- och krocksäkra du kan välja. Men den är tung och klumpig och har en sikt som påminner om kolkällare. Medelgod kvalitet, och inte allt för höga kostnader. Irriterande småfel förekommer ganska ofta."
/Aftonbladet
Ska du köpa en begagnad 900 bör du se upp med i första hand följande:
Problem med avgasreningen hos förgasarbilarna, katalysatorbilarna däremot hör till marknadens pålitligaste.
Bromsar
Skadade skyddsbälgar för drivknutar
Stötdämpare
Spindelleder Läckande värmepaket
Växellådan, lyssna efter missljud vid körning på de högsta växlarna.
Vanligast vid miltal över 12.000.
I övrigt är Saab 900 en bil med bra totalekonomi, bra krocksäkerhet och enastående köregenskaper speciellt på vintern. Bilarna har också relativt bra motstånd mot rosten, se upp med dörrarnas nederdelar och skärmkanter. Är det en turbo du är ute efter bör den inte vara äldre än 88-års modell. Då infördes nämligen vattenkylning av turboaggregatet vilket medförde en driftsäkrare bil.
En bil är ju aldrig bättre än när de sista årsmodellerna kommer. Därför kan man utan att riskera alltför mycket utan problem slå till på en begagnad 900 från 90-talet.
Svaga punkter år för år: Enligt KoV:s bilunderhållsundersökning 1992
1978-83: Stötdämpare, fjädring, hjulupphängning
1984-86: Drivaxlar, bromsbelägg, strålkastarrengörare
1987-89: Bromsbelägg, bromsar övrigt
1990-91: Bränslesystem
Mitt tilleggsråd er å se godt etter rust, spesielt fremre nedre bærebru høyre side. Der har det røket en del EU-godkjenninger
Saab 9-5 -04 Aero bruksbil
Saab 9-5 -02 Aero (Restaureres, pågående prosjekt)
Saab 900 -91 3-dørs CC T16 (avsluttet prosjekt, avataren var arbeidstegninga)Kondemnert
Saab 900 -92 4-dørs sedan 2,1i 16v opprustet reservebruksbil Donert
Saab 99 -77 GL (1979-1996) og 99 -77 GLE (1996-2005) Begge kondemnert
Saab 96 -68 Sinnataggen (1975-1979) Kondemnert
Medl.nr. N681
Saab 9-5 -02 Aero (Restaureres, pågående prosjekt)
Saab 900 -91 3-dørs CC T16 (avsluttet prosjekt, avataren var arbeidstegninga)Kondemnert
Saab 900 -92 4-dørs sedan 2,1i 16v opprustet reservebruksbil Donert
Saab 99 -77 GL (1979-1996) og 99 -77 GLE (1996-2005) Begge kondemnert
Saab 96 -68 Sinnataggen (1975-1979) Kondemnert
Medl.nr. N681
Re: Kjøpsråd 900
Aha, litt kjedelig at den ligger under medlemdelen, siden den hadde sikkert vært til stor hjelp for framtidige saab-eiere
Uansett takk for svar! Skal se på denne, http://www.finn.no/finn/car/object?finn ... l&tot=null . Kan nevne at ventiler er nylig slipt og toppakning byttet. Nye bremseklosser og skiver forran, midre og bakre eksosrør skiftet, og så er det noe jeg ikke helt skjønner, " sveisat främre länkarmsinfästningen där de bytte ut en plåt i främre hjulhuset (både høger o vänster sida)". Noen som har litt bedre peil? Høres forøvrig ut som et greit kjøp synes jeg. Noen meninger?
Uansett takk for svar! Skal se på denne, http://www.finn.no/finn/car/object?finn ... l&tot=null . Kan nevne at ventiler er nylig slipt og toppakning byttet. Nye bremseklosser og skiver forran, midre og bakre eksosrør skiftet, og så er det noe jeg ikke helt skjønner, " sveisat främre länkarmsinfästningen där de bytte ut en plåt i främre hjulhuset (både høger o vänster sida)". Noen som har litt bedre peil? Høres forøvrig ut som et greit kjøp synes jeg. Noen meninger?
- Eirik N396
- MAX BOOST
- Innlegg: 5768
- Registrert: 12 okt 2004, 01:00
- Medlemsnummer: N396
- Bil: 95, 99, 90
- Sted: Sandnes
- Kontakt:
Re: Kjøpsråd 900
Sveiset fremre bærearmsinnfestning, byttet en plate i hjulhuset (både høyre og venstre side).st3faen skrev:og så er det noe jeg ikke helt skjønner, " sveisat främre länkarmsinfästningen där de bytte ut en plåt i främre hjulhuset (både høger o vänster sida)". Noen som har litt bedre peil? Høres forøvrig ut som et greit kjøp synes jeg. Noen meninger?
- og900turbo
- 1,5 bar
- Innlegg: 352
- Registrert: 18 mai 2006, 23:02
- Medlemsnummer: N681
- Navn: Karl Otto
- Bil: Saab 9-5 Aero
- Sted: Bodø
Re: Kjøpsråd 900
OK. Da har de sveiset rustangrepene rundt de nedre bærebruinnfestingene foran. Da vil jeg anbefale deg å se på de innvendige bakre hjulhusene. Se i reservehjulbrønnen og vipp ned bakseteryggen og sjekk der også. Der bruker det å ruste hull fordi dreneringa på støtdemperbjelkene går tett. Som regel er det rust mange plasser når den først har fått godt tak...
Saab 9-5 -04 Aero bruksbil
Saab 9-5 -02 Aero (Restaureres, pågående prosjekt)
Saab 900 -91 3-dørs CC T16 (avsluttet prosjekt, avataren var arbeidstegninga)Kondemnert
Saab 900 -92 4-dørs sedan 2,1i 16v opprustet reservebruksbil Donert
Saab 99 -77 GL (1979-1996) og 99 -77 GLE (1996-2005) Begge kondemnert
Saab 96 -68 Sinnataggen (1975-1979) Kondemnert
Medl.nr. N681
Saab 9-5 -02 Aero (Restaureres, pågående prosjekt)
Saab 900 -91 3-dørs CC T16 (avsluttet prosjekt, avataren var arbeidstegninga)Kondemnert
Saab 900 -92 4-dørs sedan 2,1i 16v opprustet reservebruksbil Donert
Saab 99 -77 GL (1979-1996) og 99 -77 GLE (1996-2005) Begge kondemnert
Saab 96 -68 Sinnataggen (1975-1979) Kondemnert
Medl.nr. N681
-
- 1,5 bar
- Innlegg: 300
- Registrert: 26 des 2007, 03:35
- Medlemsnummer: N1597
- Bil: T16 93/81 & 9-5 2.3t 01
- Kontakt:
Re: Kjøpsråd 900
Du bør også se etter rust rundt jekkefestene foran og gulvet foran fører- og passasjerstol. Nettopp sveisa no greier der på en kompis sin og900. Er tendenser på min egen bil, men ikke like ille.