Tenkte det ville være en grei start, om man har tullet seg helt vekk. Etter tips fra noen som "kunne bil" skulle jeg prøve å stille turbotrykket med wg-staget en gang (det var før jeg viste noe om boostreguleringa på disse bilene) og dette ga ganske rare symptomer.Eirik N396 skrev:En må jo hekte av WG-staget for å justere GLT. Og staget har jo alltid noe "forspenning" som du kaller det, når en da skal hekte dette innpå igjen. Du beskriver jo nokså standard prosedyre for justering av GLT, om jeg forstår deg riktig.Talker skrev:Om du er helt ute å kjøre på GLT, så skal det vel gå ann å hekte a wastegatestaget, og skru det slik at du får et par runder forspenning på staget. Altså, at du må dra litt i stat for å få hektet det på. Derifra kan du stille glt etter måler.
Bilen lader det samme uansett hva jeg gjør:S
Moderator: Moderatorer
- Talker
- 1,5 bar

- Innlegg: 493
- Registrert: 28 jun 2008, 15:12
- Medlemsnummer: N1429
- Navn: Christian Franset
- Bil: ng900
- Sted: Molde
Re: Bilen lader det samme uansett hva jeg gjør:S
-
Larisss
- 2.0 bar

- Innlegg: 700
- Registrert: 13 feb 2007, 23:27
- Medlemsnummer: N996
- Bil: SAAB 9-5 Aero 2001mod
- Sted: Nordland (Br.sund)
Re: Bilen lader det samme uansett hva jeg gjør:S
skal spørre før jeg begynner å skru igjen.
- Jeg holder på med wastegatestaget, noen tips for hvordan jeg skal begynne. Staget er skrudd ca 1/3 del ut nå. Blir det mindre trykk når jeg skrur det ut ja? ligger på ca 0.8Bar på GLT nå. kanskje noen som har en anelse på hvor mange runder ut/inn jeg burde begynne. Det er ikke orginal turbo men orginal wastegate, har hørt at om man skrur 1 runde så blir det 0.1Bar + eller -, rett? Har prøvd å skrudd staget alle veier uten å klart å fått trykket noe mindre enn 0.8Bar.
-Hvordan er det bilen skal oppføre seg om GLT er for høyt? bilen min nykker og skyter i potta når trykket kommer på 0.8Bar, er dette vanlig eller må det være noe annet som er feil?
Håper på masse svar og Tips her nå:D.
- Jeg holder på med wastegatestaget, noen tips for hvordan jeg skal begynne. Staget er skrudd ca 1/3 del ut nå. Blir det mindre trykk når jeg skrur det ut ja? ligger på ca 0.8Bar på GLT nå. kanskje noen som har en anelse på hvor mange runder ut/inn jeg burde begynne. Det er ikke orginal turbo men orginal wastegate, har hørt at om man skrur 1 runde så blir det 0.1Bar + eller -, rett? Har prøvd å skrudd staget alle veier uten å klart å fått trykket noe mindre enn 0.8Bar.
-Hvordan er det bilen skal oppføre seg om GLT er for høyt? bilen min nykker og skyter i potta når trykket kommer på 0.8Bar, er dette vanlig eller må det være noe annet som er feil?
Håper på masse svar og Tips her nå:D.
Saab 9-5 Aero, 2001mod
- Eirik N396
- MAX BOOST
- Innlegg: 5768
- Registrert: 12 okt 2004, 01:00
- Medlemsnummer: N396
- Bil: 95, 99, 90
- Sted: Sandnes
- Kontakt:
Re: Bilen lader det samme uansett hva jeg gjør:S
Mulig jeg husker feil, men jeg trodde du måtte skru mer enn en runde for å endre 0,1 bar. (Om jeg husker riktig er det nesten 4 runder, men det er jo bare å prøve og se.)Larisss skrev:skal spørre før jeg begynner å skru igjen.
- Jeg holder på med wastegatestaget, noen tips for hvordan jeg skal begynne. Staget er skrudd ca 1/3 del ut nå. Blir det mindre trykk når jeg skrur det ut ja? ligger på ca 0.8Bar på GLT nå. kanskje noen som har en anelse på hvor mange runder ut/inn jeg burde begynne. Det er ikke orginal turbo men orginal wastegate, har hørt at om man skrur 1 runde så blir det 0.1Bar + eller -, rett? Har prøvd å skrudd staget alle veier uten å klart å fått trykket noe mindre enn 0.8Bar.
-Hvordan er det bilen skal oppføre seg om GLT er for høyt? bilen min nykker og skyter i potta når trykket kommer på 0.8Bar, er dette vanlig eller må det være noe annet som er feil?
Håper på masse svar og Tips her nå:D.
Uansett, du plukker av klips som holder staget, så tar du dette ned litt så du kan vri på det. Så holder du i enden inntil klokka med en tang, løsner mutteren og vrir på enden av staget. (viktig å holde i ene enden så du ikke vrir delen av staget som går inn i WG-klokka). Kortere stag = høyere ladetrykk.
-
Larisss
- 2.0 bar

- Innlegg: 700
- Registrert: 13 feb 2007, 23:27
- Medlemsnummer: N996
- Bil: SAAB 9-5 Aero 2001mod
- Sted: Nordland (Br.sund)
Re: Bilen lader det samme uansett hva jeg gjør:S
ok...takker for svar.
- har holdt på i 3timer å justert wastegatestaget nå. kom fram til at trykket er akkurat det samme om staget er helt inne/ute eller bare halvt inne. alt er prøvd. eneste foskjeller som vi har merket underveis er at bilen begynner å lade tidligere når staget er helt inne. hva er feil?:s.....
- har holdt på i 3timer å justert wastegatestaget nå. kom fram til at trykket er akkurat det samme om staget er helt inne/ute eller bare halvt inne. alt er prøvd. eneste foskjeller som vi har merket underveis er at bilen begynner å lade tidligere når staget er helt inne. hva er feil?:s.....
Saab 9-5 Aero, 2001mod
- Eirik N396
- MAX BOOST
- Innlegg: 5768
- Registrert: 12 okt 2004, 01:00
- Medlemsnummer: N396
- Bil: 95, 99, 90
- Sted: Sandnes
- Kontakt:
Re: Bilen lader det samme uansett hva jeg gjør:S
Har du sjekka det Ingvar sa da, at WG-klaffen beveger seg fritt (ikke fastrusta eller lignende)?
-
Larisss
- 2.0 bar

- Innlegg: 700
- Registrert: 13 feb 2007, 23:27
- Medlemsnummer: N996
- Bil: SAAB 9-5 Aero 2001mod
- Sted: Nordland (Br.sund)
Re: Bilen lader det samme uansett hva jeg gjør:S
jepp....å fjæringa på wastegaten funker greit. ikke sikker på hvor stram den fjæra vanligvis skal være men det er greit med tak i den.
Saab 9-5 Aero, 2001mod
- Tor N12
- MAX BOOST
- Innlegg: 9124
- Registrert: 13 aug 2003, 01:00
- Medlemsnummer: N012
- Navn: Tor
- Bil: 9000/9-5/9-3
- Sted: Melhus
Re: Bilen lader det samme uansett hva jeg gjør:S
Ingen som har byttet ut wg-klokka med en som er kraftigere da? Ikke uvanlig bontrim det 
Er den byttet til en kraftigere så vil du jo slite med å få lavt nok glt. Har faktisk også opplevd en gang at wg-klokka plutselig ble mye strammere og dermed ubrukelig.
Er den byttet til en kraftigere så vil du jo slite med å få lavt nok glt. Har faktisk også opplevd en gang at wg-klokka plutselig ble mye strammere og dermed ubrukelig.
M97 9000 AERO Godbilen, evighetsprosjekt....
M07 9-5 A60 Hirsch/MgMotor
M07 9-3 Vector/Aero Cab Hirsch/MgMotor
M09 9-3 Aero XWD Hirsch/MgMotor
M07 9-5 A60 Hirsch/MgMotor
M07 9-3 Vector/Aero Cab Hirsch/MgMotor
M09 9-3 Aero XWD Hirsch/MgMotor
-
Larisss
- 2.0 bar

- Innlegg: 700
- Registrert: 13 feb 2007, 23:27
- Medlemsnummer: N996
- Bil: SAAB 9-5 Aero 2001mod
- Sted: Nordland (Br.sund)
Re: Bilen lader det samme uansett hva jeg gjør:S
Tor N12 skrev:Ingen som har byttet ut wg-klokka med en som er kraftigere da? Ikke uvanlig bontrim det
Er den byttet til en kraftigere så vil du jo slite med å få lavt nok glt. Har faktisk også opplevd en gang at wg-klokka plutselig ble mye strammere og dermed ubrukelig.
er den orginale klokka som står på nå. Men jeg har en annen klokka jeg skal prøve i morgen, får se om det blir bedre.
Saab 9-5 Aero, 2001mod
- Talker
- 1,5 bar

- Innlegg: 493
- Registrert: 28 jun 2008, 15:12
- Medlemsnummer: N1429
- Navn: Christian Franset
- Bil: ng900
- Sted: Molde
Re: Bilen lader det samme uansett hva jeg gjør:S
Men uansett hvordan glt eller ladetrykk er stilt, så skal jo ikke bilen fjuske på noen måte?
-
Larisss
- 2.0 bar

- Innlegg: 700
- Registrert: 13 feb 2007, 23:27
- Medlemsnummer: N996
- Bil: SAAB 9-5 Aero 2001mod
- Sted: Nordland (Br.sund)
Re: Bilen lader det samme uansett hva jeg gjør:S
Hei igjen.
Fikk et tips om at vist jeg hadde problemer med å stille GLT så kunne jeg koble av noen slanger på magnetventilen å sette en slange direkte fra wastegate så til turbo, er det noe som kan gjøres?
- Om dette er en måte, skal jeg da koble MV helt av eller skal strømmen stå i mens dette gjøres?
Bilen har foresten sluttet å fuske når APC er tilkoblet, lader 1Bar max men syns ikke bilen går noe særlig bra + lader kanskje litt seint.
Fikk et tips om at vist jeg hadde problemer med å stille GLT så kunne jeg koble av noen slanger på magnetventilen å sette en slange direkte fra wastegate så til turbo, er det noe som kan gjøres?
- Om dette er en måte, skal jeg da koble MV helt av eller skal strømmen stå i mens dette gjøres?
Bilen har foresten sluttet å fuske når APC er tilkoblet, lader 1Bar max men syns ikke bilen går noe særlig bra + lader kanskje litt seint.
Saab 9-5 Aero, 2001mod
-
na_X
- Overload!!!
- Innlegg: 1664
- Registrert: 09 jan 2007, 22:21
- Medlemsnummer: N1121
- Navn: Arve Hanssen
- Bil: 99
- Sted: Trondheim
Re: Bilen lader det samme uansett hva jeg gjør:S
Så nå har du rett GLT..? Sjekka plugger, vacuumlekkasjer og tenninga da?
SAAB 99 TURBO 77-modell, 3-dørs. Prosjekt.
-
Larisss
- 2.0 bar

- Innlegg: 700
- Registrert: 13 feb 2007, 23:27
- Medlemsnummer: N996
- Bil: SAAB 9-5 Aero 2001mod
- Sted: Nordland (Br.sund)
Re: Bilen lader det samme uansett hva jeg gjør:S
Nei GLT er ikke rett i det heletatt. bilen lader 0.8-1.1 når jeg kjører uten APC tilkoblet og fusker engodel når trykket kommer over 0.8bar.
med APC tilkoblet lader den jevnt og fint opp til 1bar så er det ikke mere turbotrykk å hente. stopper liksom der.
- Så det jeg trenger er tips på hvordan GLT kan stilles, har som sakt prøvd å stilt staget på alle måter.
Ja plugger, vakuum, tenning å slikt er bra, alt er nytt.
Dette som jeg nevnte med å koble ut magnetventilen, åsså koble koble slange fra wastegate å rett på turbo er det en måte jeg kan bruke for å stille trykket lettere?
- Eller fins det andre måter?
litt stressa nå siden jeg kunne ha tenkt meg dette fikset til jeg skal på MO neste helg.:S.
med APC tilkoblet lader den jevnt og fint opp til 1bar så er det ikke mere turbotrykk å hente. stopper liksom der.
- Så det jeg trenger er tips på hvordan GLT kan stilles, har som sakt prøvd å stilt staget på alle måter.
Ja plugger, vakuum, tenning å slikt er bra, alt er nytt.
Dette som jeg nevnte med å koble ut magnetventilen, åsså koble koble slange fra wastegate å rett på turbo er det en måte jeg kan bruke for å stille trykket lettere?
- Eller fins det andre måter?
litt stressa nå siden jeg kunne ha tenkt meg dette fikset til jeg skal på MO neste helg.:S.
Saab 9-5 Aero, 2001mod
-
Larisss
- 2.0 bar

- Innlegg: 700
- Registrert: 13 feb 2007, 23:27
- Medlemsnummer: N996
- Bil: SAAB 9-5 Aero 2001mod
- Sted: Nordland (Br.sund)
Re: Bilen lader det samme uansett hva jeg gjør:S
Noen som kan svare meg på om jeg kobler bort magnetventilen at det kan være lettere å stille GLT da?
skal ut å skru litt senere i kveld, så hadde vært greit med et svar før den tid;)
skal ut å skru litt senere i kveld, så hadde vært greit med et svar før den tid;)
Saab 9-5 Aero, 2001mod
- utengen
- 1,5 bar

- Innlegg: 430
- Registrert: 04 mar 2003, 01:00
- Medlemsnummer: N038
- Sted: Norge, Sveits
- Kontakt:
Re: Bilen lader det samme uansett hva jeg gjør:S
Hei
Ja det kan du gjøre, bare les av hva du har rundt 3000rpm 0,40-0,45bar burde det ligge på.
Er det for lavt gjør du stangen kortere, er det for høyt gjør du stangen lengre, 1 runde er ca 0,02bar.
Test ved varm motor og full gass, og ev juster turtallet ved hjelp av og bremse litt.
Mvh
Tommy Utengen
Ja det kan du gjøre, bare les av hva du har rundt 3000rpm 0,40-0,45bar burde det ligge på.
Er det for lavt gjør du stangen kortere, er det for høyt gjør du stangen lengre, 1 runde er ca 0,02bar.
Test ved varm motor og full gass, og ev juster turtallet ved hjelp av og bremse litt.
Mvh
Tommy Utengen
900TTR M94
93SC 1,9 TID M07
STCN 038
93SC 1,9 TID M07
STCN 038
-
Larisss
- 2.0 bar

- Innlegg: 700
- Registrert: 13 feb 2007, 23:27
- Medlemsnummer: N996
- Bil: SAAB 9-5 Aero 2001mod
- Sted: Nordland (Br.sund)
Re: Bilen lader det samme uansett hva jeg gjør:S
Nå har jeg vært ute å prøvd å få stilt GLT i hele dag, har ikke klart å fått til noe forbedring, klarer ikke å få turbo trykket under 0.9.:S
- spørsmål: er det mulig at wastegate er for liten? har den altså nesten max ute nå med ca 2mm i spenn på fjæra/klokka. er det ikke da man skal få minst turbotrykk? (lengst stag).
- spørsmål: er det mulig at wastegate er for liten? har den altså nesten max ute nå med ca 2mm i spenn på fjæra/klokka. er det ikke da man skal få minst turbotrykk? (lengst stag).
Saab 9-5 Aero, 2001mod
