Ladeproblem og bytte dynamo - 9000 [Fixed]

Her poster du alt elektrisk som ikke har med motorstyring å gjøre.

Moderator: Moderatorer

Svar
Brukeravatar
Rambraut N1491
MAX BOOST
Innlegg: 2068
Registrert: 16 jun 2008, 14:50
Navn: Martin Rambraut
Bil: 2007 BMW 525da
Sted: Hovin i Gauldal

Ladeproblem og bytte dynamo - 9000 [Fixed]

Legg inn av Rambraut N1491 » 22 mai 2009, 18:54

Hei

Er det noen her som vet hvor mye som må gjøres for og skifte dynamoen på en m91 9000?

Ser ut som om at den er plassert veldig knotete og vanskelig.
Den lader bare 10.4 - 11.3V på tomgang og 11.7 når jeg kjører, målt med voltmeteret i dashbordert.. Bytta spenningsregulator i dag, da lada heldigvis dynamoen såppas at bilen klarte og gå på tomgang av seg selv, men kunne ikke dra den på turtall over 3000rpm og over litt tid så faller spenningen når jeg kjører på rundt 2000rpm.
Målte 12.4V rett på dynamoen, og 11.9V på batteriet, målt på tomgang.
Bytta også batteri og prøvde to stykker. Et fra biltema og et som jeg ikke husker navnet på. De har begge fungert feilfritt før.

Martin

Denne tråden ble vel litt elektrisk og litt tekninsk, flytt den til best egnet forumsdel om denne ikke ble riktig.


EDIT: Det var dynamoen som var gåen! Funker igjen nå, lader 14.1V ut fra dynamo, 13.9V på batteri og 13.1V inne i bilen. :mrgreen:
Sist redigert av Rambraut N1491 den 24 mai 2009, 00:45, redigert 2 ganger totalt.
1991 Toyota Celica GT-4 ''Carlos Sainz''
2007 BMW 525da LCI

Brukeravatar
EdHunter N815
MAX BOOST
Innlegg: 4525
Registrert: 02 sep 2006, 13:11
Medlemsnummer: N815
Navn: Bjørn
Bil: 2008 9-3 2,0t Hirsch
Sted: Bergen

Re: Ladeproblem og bytte dynamo - 9000

Legg inn av EdHunter N815 » 22 mai 2009, 22:06

For å bytte dynamoen må du inn gjennom den høyre hjulbuen for å komme lettest mulig til. Løft opp bilen så den står stødig, enten på løftebukk eller bukker, og ta av hjul og fremre del av innerskjermen. Mulig du også må av med bakre del, husker ærlig talt ikke helt men det ser du.

Så demonterer du multireimen, dette gjøres ved å klemme sammen reimstrammeren og løfte reimen rett av. Den trenger bare å tas av ett hjul slik at den er slakk og kan løftes av drivhjulet på dynamoen. Strammeren finnes det spesialverktøy for, men du kan også bruke en stor vannpumpetang (STOR), tvinge eller sikkert noe annet stort og solid "klemmeverktøy". Vær bare obs på at den er veldig sterk, så ikke få fingrene under reimen før du er sikker på at den er satt ut av spill.

Nå skal du komme greit til dynamoen, og festeskruene skal være grei å finne. Husk å koble fra batteriet (begge poler) før du begynner å rote med den og koble fra ledninger.

Håper jeg har fått alt riktig og husket alt, korrigerer meg om jeg minnes feil på noe. ;)
M91 Saab 9000cc 2.3 Turbo S (godbil)
M08 Saab 9-3 SC 2,0t Vector (Hirsch)
M98 Saab 9-5 sedan 2.3t steg 1

Brukeravatar
Rambraut N1491
MAX BOOST
Innlegg: 2068
Registrert: 16 jun 2008, 14:50
Navn: Martin Rambraut
Bil: 2007 BMW 525da
Sted: Hovin i Gauldal

Re: Ladeproblem og bytte dynamo - 9000

Legg inn av Rambraut N1491 » 23 mai 2009, 11:47

Hjertlig takk :wink:


EDIT: Stemmte det du skriver EdHunter, takk skal du ha. :wink:
1991 Toyota Celica GT-4 ''Carlos Sainz''
2007 BMW 525da LCI

Brukeravatar
Eirik
Overload!!!
Innlegg: 1865
Registrert: 03 mai 2006, 00:21
Medlemsnummer: N943
Navn: Eirik
Bil: M91 9000 CD 2,3i

Re: Ladeproblem og bytte dynamo - 9000 [Fixed]

Legg inn av Eirik » 23 mai 2009, 19:02

Det var dynamoen som var problemet da?
25 Year anniversary of Saab 9000

Brukeravatar
Rambraut N1491
MAX BOOST
Innlegg: 2068
Registrert: 16 jun 2008, 14:50
Navn: Martin Rambraut
Bil: 2007 BMW 525da
Sted: Hovin i Gauldal

Re: Ladeproblem og bytte dynamo - 9000 [Fixed]

Legg inn av Rambraut N1491 » 24 mai 2009, 00:44

Eirik skrev:Det var dynamoen som var problemet da?

Japp, glemte og skrive det. Fører opp nå! :wink:
1991 Toyota Celica GT-4 ''Carlos Sainz''
2007 BMW 525da LCI

Svar