Batteri-problem på 9-5?

Her poster du alt elektrisk som ikke har med motorstyring å gjøre.

Moderator: Moderatorer

Brukeravatar
Andrew N1328
Overload!!!
Innlegg: 1362
Registrert: 18 jun 2008, 21:24
Medlemsnummer: N1328
Navn: Andrew
Bil: 04 9-5 2.0t Hirsch
Sted: Trondheim
Kontakt:

Batteri-problem på 9-5?

Legg inn av Andrew N1328 » 10 mai 2009, 17:49

På fredagen når jeg skulle dra på hyttetur, så merket jeg at bilen startet litt tyngre enn vanlig, tenkte ikke mere over det siden jeg nylig har installert ny sub, og har deretter spilt endel høyt på korte turer. Så for meg at turen nedover til Surnadal kom til å hjelpe på, spilte ikke særlig musikk på veien heller...
Men neida, første start av bilen gikk uten problem, men neste start sleit den med. Og slik har det vært hele helga, må si jeg er imponert over hvor lite strøm som skulle til for å få start på den ;)
Lørdags-morgen koblet jeg fra forsterker å hele pakka i tro om at denne "stjal" strøm når bilen var av... Dette hjalp ikke, og i morrest fikk jeg såvidt startet bilen, men etter å ha kommet hjem kunne jeg skru av og på igjen uten noe problem, så er litt i tvil om at det er batteri-problem, eller?

Dynamo'en virker fint, når bilen er i gang viser volt-meteret 14,0 - 14,4 V.
Spørsmålet er vel hvor sannsynlig det er at det er noe annet enn batteri som er gåent?

Og hvor er det best å få i batteri? biltema? De har jo funket før...
"Speed has never killed anyone, suddenly becoming stationary… That’s what gets you." -Jeremy Clarkson

http://www.garaget.org/?car=101291

Brukeravatar
Haaka
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 588
Registrert: 16 des 2007, 05:50
Medlemsnummer: N1236
Bil: Saab900SEturbo94'
Sted: Oslo (Tromsø)

Re: Batteri-problem på 9-5?

Legg inn av Haaka » 10 mai 2009, 18:31

Har du koblet noe på direktestrøm som kan stå å tappe batteriet tro? :roll:

Brukeravatar
Andrew N1328
Overload!!!
Innlegg: 1362
Registrert: 18 jun 2008, 21:24
Medlemsnummer: N1328
Navn: Andrew
Bil: 04 9-5 2.0t Hirsch
Sted: Trondheim
Kontakt:

Re: Batteri-problem på 9-5?

Legg inn av Andrew N1328 » 10 mai 2009, 19:38

Haaka skrev:Har du koblet noe på direktestrøm som kan stå å tappe batteriet tro? :roll:
Eneste er forsterkeren, men den koblet jeg ifra...
"Speed has never killed anyone, suddenly becoming stationary… That’s what gets you." -Jeremy Clarkson

http://www.garaget.org/?car=101291

Brukeravatar
andiab
Grunnladetrykk
Grunnladetrykk
Innlegg: 73
Registrert: 22 mai 2008, 16:03
Medlemsnummer: N1364
Navn: Andreas Berg
Bil: MY02 9-5 2.0T
Sted: Sola

Re: Batteri-problem på 9-5?

Legg inn av andiab » 15 mai 2009, 12:22

Sjekket at det er nok syre på batteriet? Bytta batteri for et halvt år siden da batteriet mitt var knusktørt og ikke tog imot lading. hadde da samme problem som du beskriver her.
Saab 9-5 MY02 2.0T Sedan
N1364
Saab, Move you mind

Brukeravatar
Paradigm N558
MAX BOOST
Innlegg: 6954
Registrert: 03 jun 2005, 01:00
Medlemsnummer: 558
Navn: Robert
Bil: Ionic
Sted: Bodø

Re: Batteri-problem på 9-5?

Legg inn av Paradigm N558 » 15 mai 2009, 12:48

Bytt batteri... kjøp et vedlikeholdsfritt / gelebatteri når du er i gang, så har du ordnet det for mange år ;)

Er garrantert batteriet som er kake!
2022 Ionic 5
2018 Suzuki SV650 X
2024 NEVS Emily GT (I wish)
Har eid: MY86 900i, MY85 900t, MY95 9000 Aero, MY01 9-3 2.0t, MY05 9-5 Aero, MY97 9000 Aero

Brukeravatar
Andrew N1328
Overload!!!
Innlegg: 1362
Registrert: 18 jun 2008, 21:24
Medlemsnummer: N1328
Navn: Andrew
Bil: 04 9-5 2.0t Hirsch
Sted: Trondheim
Kontakt:

Re: Batteri-problem på 9-5?

Legg inn av Andrew N1328 » 15 mai 2009, 15:01

Det var vedlikeholdsfritt batteri der fra før av... trodde dette var standard nå om dagen?

satt inn nytt batteri tirsdagen som var. men det jeg ikke helt liker, er at spenningen starter på 14,4V som er maks og kjempebra, men etter ca 10 min så er den nede i 13,4-13,8V, dette skjer uansett strømforbruk på bilen, og om anlegget er fysisk frakoblet eller ikke. Kan det være at spenningsregulatoren på dynamoen sliter litt?
Av det jeg vet så skal alltid spenningen være over 14,0V ved normal bruk, ved spenning under dette så lader ikke batteriet.
"Speed has never killed anyone, suddenly becoming stationary… That’s what gets you." -Jeremy Clarkson

http://www.garaget.org/?car=101291

freddy85
0.7 bar
0.7 bar
Innlegg: 157
Registrert: 07 feb 2009, 01:07
Medlemsnummer: N1631

Re: Batteri-problem på 9-5?

Legg inn av freddy85 » 15 mai 2009, 15:15

Kan hende at det er en innebygd forsterker i den subben, da må du legge en av\på ledning ifra spilleren hvis ikke skrur den seg ikke av og tapper batteriet tom og nåt batteriet er tomt så er det skadet og fungerer ikke selv om du har fjærnet subben.

Brukeravatar
Andrew N1328
Overload!!!
Innlegg: 1362
Registrert: 18 jun 2008, 21:24
Medlemsnummer: N1328
Navn: Andrew
Bil: 04 9-5 2.0t Hirsch
Sted: Trondheim
Kontakt:

Re: Batteri-problem på 9-5?

Legg inn av Andrew N1328 » 15 mai 2009, 15:56

freddy85 skrev:Kan hende at det er en innebygd forsterker i den subben, da må du legge en av\på ledning ifra spilleren hvis ikke skrur den seg ikke av og tapper batteriet tom og nåt batteriet er tomt så er det skadet og fungerer ikke selv om du har fjærnet subben.
Når jeg sa at jeg har koblet fra anlegget, så mente jeg hovedsikringen som er i motorrommet ;) har koblet alt dette selv og vet nøyaktig hvordan det fungerer. Forsterkeren skrus på når spilleren skrus på, sånn som det skal være... men nå var jo ikke dette problemet heller, det virker rett å slett som om det er noe galt med dynamo'en... jeg har til og med skrudd av alt som kan skrus av og det samme skjer med spenningen(xenonlys, spiller, ac, forsterker)
"Speed has never killed anyone, suddenly becoming stationary… That’s what gets you." -Jeremy Clarkson

http://www.garaget.org/?car=101291

Brukeravatar
Paradigm N558
MAX BOOST
Innlegg: 6954
Registrert: 03 jun 2005, 01:00
Medlemsnummer: 558
Navn: Robert
Bil: Ionic
Sted: Bodø

Re: Batteri-problem på 9-5?

Legg inn av Paradigm N558 » 15 mai 2009, 16:38

Ta et multimeter og ta ut en og en sikring, så måler du over polene på sikringsholderne på Ampere.

Men obs, er det mer enn 0.5 (ish?) apmere som trekker, så kan du ta sikringen i multimeteret, men da har du i allfall funnet ut hva som tar strøm :)
2022 Ionic 5
2018 Suzuki SV650 X
2024 NEVS Emily GT (I wish)
Har eid: MY86 900i, MY85 900t, MY95 9000 Aero, MY01 9-3 2.0t, MY05 9-5 Aero, MY97 9000 Aero

Brukeravatar
Andrew N1328
Overload!!!
Innlegg: 1362
Registrert: 18 jun 2008, 21:24
Medlemsnummer: N1328
Navn: Andrew
Bil: 04 9-5 2.0t Hirsch
Sted: Trondheim
Kontakt:

Re: Batteri-problem på 9-5?

Legg inn av Andrew N1328 » 15 mai 2009, 22:54

Har søkt endel, og funnet ut at disse "hvilespenningene" stemmer ganske bra, noen mener dog at 100% er 12,78V..
12,6V = 100%
12,4V = 75%
12,2V = 50%
12,0V = 25%
11,7V> ~ 0%

Selv etter mye dunkdunk, så hadde jeg hvilespenning på 12,7V, men ladespenningen ligger på 13,8V under "normale" forhold, hvis noe hadde brukt mer strøm enn det burde, hadde jo mest sannsynlig sikringen gått eller jeg ville hatt mye lavere ladespenning enn det.

Så her er et utdrag fra bilforumet:
best ladespenning for et batteri er 14.5V
Kan alltids prøve å måle ved å ta ut en og en sikring, men tviler på at dette er tilfelle, kjørte en stund uten kondensator på anlegget og pga det tror jeg at dynamo'en har fått for stor belastning...
"Speed has never killed anyone, suddenly becoming stationary… That’s what gets you." -Jeremy Clarkson

http://www.garaget.org/?car=101291

MortenW
1.2 bar
1.2 bar
Innlegg: 207
Registrert: 22 mai 2009, 20:56
Medlemsnummer: N2328
Navn: Morten
Bil: 9-3 SE -02
Kontakt:

Re: Batteri-problem på 9-5?

Legg inn av MortenW » 23 mai 2009, 10:04

Måler du ladespenning på 13,7 V - så har du funnet feilen!
Bør være minst 14,2V, 14,4V er bra, 14,5V er fint her i det kalde nord.

Børstene er slitt ned, eller regulatoren har kvelda, 99% sikkert. Regulatoren og børstene sitter i samme enheten, koster ca 200 og er superlett å skifte, 2 skruer.

Eller har du batteriet i bagasjerommet og en lang og for tynn kabel fra dynamo til batteri? I såfall sammenligner du ladespenning på dynamo og på batteriet. Er det OK på dynamoen, og ikke OK på batteriet, så må kabelen skiftes med en grovere en...

Kan naturligvis måle om dynamoen leverer nok krem, men da må du ha et litt heftigere ampere-meter enn det de fleste av oss har i garasjen. Leverer den omtrent det som er angitt på regulatoren med full last, så er den i orden.

F.eks. en slik en, men se til at den er merket med 14.4V:
Bilde
Morten W
Oslo
9-3 SE -02
A3 -11
W202 280 Esperit -94

Brukeravatar
Gunnar N326
Overload!!!
Innlegg: 1262
Registrert: 03 jul 2004, 01:00
Medlemsnummer: N 326
Bil: 9-3 2,3i '98 nå delebil
Sted: Kr.sund

Re: Batteri-problem på 9-5?

Legg inn av Gunnar N326 » 23 mai 2009, 12:51

Ville gjort som MortenW sier, og byttet laderegulator.. Billig, og da er du sikker. Bytt batteriet også. Men grunnen til at spenningen synker etter 10 min. kan være så enkelt som at dynamoen når driftstemperatur.. 14,4V er ved 20 graderC, og etter noen minutter så har den innebygde temp. kompensatoren nådd en noe høyere temperatur..
Du har selvsagt sjekket at ingen jordingskabler er løse etter at du arbeidet på bilen?
MVH Gunnar Medl. N326
9-3 '02 2,3 prosjekt...
9-3 2.0s '98
9-5 Estate 2.0t aut '01 ;) Solgt :(
9-3 2,3i '98, nå avskiltet delebil.
x 9000cse 2.3t '96(solgt)
x 9000cc 2.3i '90 (solgt)
x 9000cc 2.0T '90(totalvraket)

Brukeravatar
Andrew N1328
Overload!!!
Innlegg: 1362
Registrert: 18 jun 2008, 21:24
Medlemsnummer: N1328
Navn: Andrew
Bil: 04 9-5 2.0t Hirsch
Sted: Trondheim
Kontakt:

Re: Batteri-problem på 9-5?

Legg inn av Andrew N1328 » 23 mai 2009, 18:22

Det var faktisk første tanke... men på sist bil jeg måtte skifte regulatoren ga den faktisk ut for høy spenning like før den tok kvelden, men er vel forskjellig...

Det er absolutt ingen løse ledninger, foruten om at noen har gjort det fra fabrikk :p
jeg har tilkoblet 2 ting på strømnettet til bilen: forsterker i bagasjerommet, og voltmeter+turbotrykk... har prøvd å koble fra alt dette uten noe resultat i ladespenning.

Ellers er alt av kabler originale, og da skal det ikke være noe underdimensjonert ihvertfall...

Batteriet er forresten skiftet i forrige uke ;)

Hvordan kommer jeg lettest til dynamo'en?
"Speed has never killed anyone, suddenly becoming stationary… That’s what gets you." -Jeremy Clarkson

http://www.garaget.org/?car=101291

Brukeravatar
Aleks_
Overload!!!
Innlegg: 1679
Registrert: 02 mar 2007, 18:45
Medlemsnummer: N1025
Navn: Aleksander
Bil: MY01 9-5 2,3t
Sted: Stange v/ Hamar og Bodø

Re: Batteri-problem på 9-5?

Legg inn av Aleks_ » 24 mai 2009, 21:13

Etter å ha lest gjennom tråden din, så tror jeg at jeg har samme problem, bare at jeg ikke opplever noe problemer med å starte eller noe. Jeg får først en spenning på like over 14 V når jeg starter, også synker den til rundt 13,7 når det har gått litt.

Hvor sitter denne regulatoren?
N1025
- 2001 Saab 9-5 2,3t Sedan
x 1997 Saab 900S
http://www.garaget.org/Aleksander

“Horsepower sells cars, torque wins races” - Carol Shelby

Brukeravatar
Eirik N396
MAX BOOST
Innlegg: 5768
Registrert: 12 okt 2004, 01:00
Medlemsnummer: N396
Bil: 95, 99, 90
Sted: Sandnes
Kontakt:

Re: Batteri-problem på 9-5?

Legg inn av Eirik N396 » 24 mai 2009, 21:17

Aleks_ skrev:Etter å ha lest gjennom tråden din, så tror jeg at jeg har samme problem, bare at jeg ikke opplever noe problemer med å starte eller noe. Jeg får først en spenning på like over 14 V når jeg starter, også synker den til rundt 13,7 når det har gått litt.

Hvor sitter denne regulatoren?
Den sitter på enden av dynamoen.

Svar