Batteri-problem på 9-5?

Her poster du alt elektrisk som ikke har med motorstyring å gjøre.

Moderator: Moderatorer

Brukeravatar
Andrew N1328
Overload!!!
Medlemsnummer: N1328
Navn: Andrew
Bil: 04 9-5 2.0t Hirsch
Sted: Trondheim
Kontakt:

Re: Batteri-problem på 9-5?

Legg inn av Andrew N1328 » 29 mai 2009, 23:59

Og forskningen fortsetter:
har hele tiden trodd at dynamo'en ikke lader batteriet skikkelig, men selv med ladespenning på 13,8V så stemmer ikke dette... hadde en langtur i dag, og før turen hadde jeg hvilespenning på 12,3V, sikkert pga mye dunk dunk og korte turer, etter langturen hadde jeg 12,8V i hvilespenning, noe som da tilsier fulladet batteri :?
dette går da imot den informasjonen jeg har fått så langt, som sier at minimum ladespenning skal være 14,0V, alt annet og batteriet blir tappet...

Så da er vel alt i skjønneste orden, eller?
"Speed has never killed anyone, suddenly becoming stationary… That’s what gets you." -Jeremy Clarkson

http://www.garaget.org/?car=101291

Brukeravatar
frkristiansen
1,5 bar
1,5 bar
Medlemsnummer: N-116
Navn: Frode Kristiansen
Bil: SAAB 9-5 Aero Estate
Sted: 9360 bardufoss
Kontakt:

Legg inn av frkristiansen » 31 mai 2009, 09:10

Hei !

Nevnte du at du hadde en kondenstor tilkoplet stereoen din ?... husk at også denne tapper batteriet, dersom den ikke skrues av for hver gang, og husk at du bør ha en stor motstand i serie med kondenstoren for å hindre kortslutning hver gang du skrur kondensatoren av og på.
Frode K
N-116
SAAB 9-5 Aero Estate
Toyota Corolla 1,6
Audi A6 Stv

Brukeravatar
Andrew N1328
Overload!!!
Kontakt:

Legg inn av Andrew N1328 » 31 mai 2009, 09:47

frkristiansen skrev:Hei !

Nevnte du at du hadde en kondenstor tilkoplet stereoen din ?... husk at også denne tapper batteriet, dersom den ikke skrues av for hver gang, og husk at du bør ha en stor motstand i serie med kondenstoren for å hindre kortslutning hver gang du skrur kondensatoren av og på.
ja, alt dette ligger vel i kondensatoren, den er tilkoblet slik den er tiltenkt.. den skrus av etter noen sekund med null forbruk.
"Speed has never killed anyone, suddenly becoming stationary… That’s what gets you." -Jeremy Clarkson

Brukeravatar
frkristiansen
1,5 bar
1,5 bar
Medlemsnummer: N-116
Navn: Frode Kristiansen
Bil: SAAB 9-5 Aero Estate
Sted: 9360 bardufoss
Kontakt:

Legg inn av frkristiansen » 31 mai 2009, 10:04

Andrew N1328 skrev:
frkristiansen skrev:Hei !

ja, alt dette ligger vel i kondensatoren, den er tilkoblet slik den er tiltenkt.. den skrus av etter noen sekund med null forbruk.
De fleste kondensatorene jeg har vert borti har ikke dette integrert. Der er lasten ekstern, og elektronikken sørger ikke for automatisk shutdown etter en stund, den må ha egen bryter, eventuelt dersom motstanden er stor nok, vil RC leddet sørge for minimalt med tapping... men tappe, det vil det. så finnes det usikkerhet her så bør det sjekkes nærmere, og null forbruk syns jeg høres veldig rosen rødt og optimistisk ut, men her kan du jo måle med et amperemeter, men bare viss du har liten belastning.
Frode K
N-116
SAAB 9-5 Aero Estate
Toyota Corolla 1,6
Audi A6 Stv

freddy85
0.7 bar
0.7 bar
Medlemsnummer: N1631

Legg inn av freddy85 » 31 mai 2009, 11:19

Kan man ikke måle om det går strøm ut av batteriet mens den står stille med å bruke et multimeter og sjekke ampen? jeg trur det bare er batteriet som er gåent,, blir som oftest det når den har blitt helt utladet

Brukeravatar
Andrew N1328
Overload!!!
Kontakt:

Legg inn av Andrew N1328 » 31 mai 2009, 12:20

frkristiansen skrev: De fleste kondensatorene jeg har vert borti har ikke dette integrert. Der er lasten ekstern, og elektronikken sørger ikke for automatisk shutdown etter en stund, den må ha egen bryter, eventuelt dersom motstanden er stor nok, vil RC leddet sørge for minimalt med tapping... men tappe, det vil det. så finnes det usikkerhet her så bør det sjekkes nærmere, og null forbruk syns jeg høres veldig rosen rødt og optimistisk ut, men her kan du jo måle med et amperemeter, men bare viss du har liten belastning.

kondensatoren har display med voltmeter, så lenge kondensatoren er "på" lyser det i displayet, og har sjekket ved flere anledninger at den faktisk skrur seg av.
Men at dette hadde noe med batteri-problemene jeg hadde fikk jeg jo utelukket ganske kjapt ved å frakoble anlegget(tok ut sikringen i motorrommet), og koblet ikke det til før et par dager etter jeg satt i nytt batteri, og spenningene i systemet var nøyaktig lik om anlegget var tilkoblet eller ikke(foruten om at jeg faktisk brukte anlegget skikkelig da).

nå har det jo seg slik at jeg vet dynamo'en lader batteriet, trenger ikke lange turen før batteriet er fulladet om jeg kjører med lavt forbruk, og batteriet er nytt, og alt virker... var mest bekymret for at dynamo'en ikke ladet skikkelig, men ser nå at jeg skal ha ganske høyt forbruk før spenningen går litt(0,1-0,3V) ned.

Tidligere i uka stod bilen stille i 2 dager, og siste turen jeg hadde spilte jeg litt høy musikk, da var hvilespenningen 12,5V, også etter de dagene, så tror vi kan legge denne tråden død for min del nå, så får heller andre bruke den om nødvendig ;)

freddy85 skrev:Kan man ikke måle om det går strøm ut av batteriet mens den står stille med å bruke et multimeter og sjekke ampen? jeg trur det bare er batteriet som er gåent,, blir som oftest det når den har blitt helt utladet
Du kan måle dette ja, men du skal ikke se bort i fra at det blir noen mA forbruk, er flere ting som står i "standby"... spørs om du har alarm osv da.

MortenW
1.2 bar
1.2 bar
Medlemsnummer: N2328
Navn: Morten
Bil: 9-3 SE -02
Kontakt:

Legg inn av MortenW » 01 jun 2009, 16:39

Et bra tips (som jeg må innrømme at jeg har fått av andre :oops: ), er å sjekke jordledningen mellom motor og chassis. Dersom den ikke er i orden får man spenningstap i jordledningen som gir både lavere ladespenning (under drift) og mindre spenning på starteren (under start). Elde, slitasje, salt og gørr kan spise opp deler av jordledningen.

Start motoren og sett på masse last, lys og bakrute osv.
- Mål spenningen mellom -batteri og motorblokka, skal være 0,00V.
- Eller mål ladespenning +dynamo -dynamo-hus/motorblokk og sammenlign med +dynamo -chassis, skal være eksakt likt.

Jordledningen mellom motor og chassis bør være ordentlig dimmensjonert, 50mm2 ville jeg ha laget, hvertfall minst 30mm2. Den må være festet skikkelig og det må være gulle rent der den har kontakt med motor og chassis.

Spenningsforskjellen mellom +dynamo -dynamo-hus/motorblokk, og + og - på batteriet er tap i (for tynne) ledninger og (dårlige) kontakter.

Dette er ikke spesilet for 9-5, men felles for alle!
Morten W
Oslo
9-3 SE -02
A3 -11
W202 280 Esperit -94

Svar