frkristiansen skrev:
De fleste kondensatorene jeg har vert borti har ikke dette integrert. Der er lasten ekstern, og elektronikken sørger ikke for automatisk shutdown etter en stund, den må ha egen bryter, eventuelt dersom motstanden er stor nok, vil RC leddet sørge for minimalt med tapping... men tappe, det vil det. så finnes det usikkerhet her så bør det sjekkes nærmere, og null forbruk syns jeg høres veldig rosen rødt og optimistisk ut, men her kan du jo måle med et amperemeter, men bare viss du har liten belastning.
kondensatoren har display med voltmeter, så lenge kondensatoren er "på" lyser det i displayet, og har sjekket ved flere anledninger at den faktisk skrur seg av.
Men at dette hadde noe med batteri-problemene jeg hadde fikk jeg jo utelukket ganske kjapt ved å frakoble anlegget(tok ut sikringen i motorrommet), og koblet ikke det til før et par dager etter jeg satt i nytt batteri, og spenningene i systemet var nøyaktig lik om anlegget var tilkoblet eller ikke(foruten om at jeg faktisk brukte anlegget skikkelig da).
nå har det jo seg slik at jeg vet dynamo'en lader batteriet, trenger ikke lange turen før batteriet er fulladet om jeg kjører med lavt forbruk, og batteriet er nytt, og alt virker... var mest bekymret for at dynamo'en ikke ladet skikkelig, men ser nå at jeg skal ha ganske høyt forbruk før spenningen går litt(0,1-0,3V) ned.
Tidligere i uka stod bilen stille i 2 dager, og siste turen jeg hadde spilte jeg litt høy musikk, da var hvilespenningen 12,5V, også etter de dagene, så tror vi kan legge denne tråden død for min del nå, så får heller andre bruke den om nødvendig
freddy85 skrev:Kan man ikke måle om det går strøm ut av batteriet mens den står stille med å bruke et multimeter og sjekke ampen? jeg trur det bare er batteriet som er gåent,, blir som oftest det når den har blitt helt utladet
Du kan måle dette ja, men du skal ikke se bort i fra at det blir noen mA forbruk, er flere ting som står i "standby"... spørs om du har alarm osv da.