Lambda NG900 *løst*
Moderator: Moderatorer
- smiggen
- 0.7 bar
- Innlegg: 101
- Registrert: 20 jan 2009, 23:04
- Medlemsnummer: N1608
- Navn: Andreas Frivåg
- Bil: NG900turbo
- Sted: Sortland
Lambda NG900 *løst*
Står i skrivende stund med laptopen på bakluka til min NG900 som ikke vil samarbeide helt med meg.
Etter å ha reparert de feil som var å finne på bilen (retting av register, satt kontakter på rett plass og byttet en giver) har jeg nå byttet lambdasonden som var noe jeg planla å gjøre nå som ikke lambda soter ned med en gang jeg fyrer opp.
Men det var visst ikke alt, fordi feilkodene P0130 og P0136 (som var der frafør) kommer tilbake etter et par min.
Målte spenningen mellom signal ledningen og jord i kontakten, måler 0,1 akkurat i oppstart, stiger til 0,5 for så å dø helt.
Noen som har vært borti dette fenomenet før? Begynner nesten å bli litt motløs :/
Etter å ha reparert de feil som var å finne på bilen (retting av register, satt kontakter på rett plass og byttet en giver) har jeg nå byttet lambdasonden som var noe jeg planla å gjøre nå som ikke lambda soter ned med en gang jeg fyrer opp.
Men det var visst ikke alt, fordi feilkodene P0130 og P0136 (som var der frafør) kommer tilbake etter et par min.
Målte spenningen mellom signal ledningen og jord i kontakten, måler 0,1 akkurat i oppstart, stiger til 0,5 for så å dø helt.
Noen som har vært borti dette fenomenet før? Begynner nesten å bli litt motløs :/
Sist redigert av smiggen den 22 jun 2009, 19:27, redigert 1 gang totalt.
Re: Lambda NG900
Hvilken lamda har du satt på? Orginal elller? Hvor er den kjøpt?
Kan få litt problemer med lambdaen hvis det er en "uorginal" en du har kjøpt...
Kan få litt problemer med lambdaen hvis det er en "uorginal" en du har kjøpt...
Volvo V60 D5 2017
Yamaha V-Max 1996
Knaus 550
Yamaha V-Max 1996
Knaus 550
- Ingvar N629
- MAX BOOST
- Innlegg: 12871
- Registrert: 14 mar 2006, 16:41
- Medlemsnummer: 629
- Navn: Ingvar Garåsen
- Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
- Sted: Rissa
Re: Lambda NG900
Trenger ikke å være lambdaen sin feil om den gir feil blanding da. Om den soter med en gang du starter etter at du har hatt batteripolen av, så kan du vel egentlig bare glemme lambdaen.
Hva slags styresystem har du, trionic eller motronic (dvs turbo eller suger)?
Hva slags styresystem har du, trionic eller motronic (dvs turbo eller suger)?
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
- smiggen
- 0.7 bar
- Innlegg: 101
- Registrert: 20 jan 2009, 23:04
- Medlemsnummer: N1608
- Navn: Andreas Frivåg
- Bil: NG900turbo
- Sted: Sortland
Re: Lambda NG900
Trionic (såklart)
Soter ikke ned nå lengre, retta registeret og bytta om et par kontakter så var det problemet borte. Ryker egentlig ikke i det hele tatt når motoren blir varm.
Lambda fra speedparts, siden den lokale saab pusheren skulle ha _4700_ kr for lambda(!!!)
Fikk tak i noe greier fra autodata, men det så litt snålt ut..
Målte spenningen som blir mata ut av styreenheten, den begynner på 0,0 V stiger jevnt opp til 0,5 V for så å falle til 0,0 igjen. Motoren gjør en liten endring i gange når spenningen detter. Kan det være styreenheten som kødder?

Lambda fra speedparts, siden den lokale saab pusheren skulle ha _4700_ kr for lambda(!!!)
Fikk tak i noe greier fra autodata, men det så litt snålt ut..
Målte spenningen som blir mata ut av styreenheten, den begynner på 0,0 V stiger jevnt opp til 0,5 V for så å falle til 0,0 igjen. Motoren gjør en liten endring i gange når spenningen detter. Kan det være styreenheten som kødder?
- smiggen
- 0.7 bar
- Innlegg: 101
- Registrert: 20 jan 2009, 23:04
- Medlemsnummer: N1608
- Navn: Andreas Frivåg
- Bil: NG900turbo
- Sted: Sortland
Re: Lambda NG900
Sånn som jeg forstår det har jeg feilkode på 2 forskjellige lambdaer? og skal vel egentlig bare ha 1? Eller missforstår jeg noe?
- Ingvar N629
- MAX BOOST
- Innlegg: 12871
- Registrert: 14 mar 2006, 16:41
- Medlemsnummer: 629
- Navn: Ingvar Garåsen
- Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
- Sted: Rissa
Re: Lambda NG900
Feilkode P0136 skal vel bare forekomme om du har Trionic med OBD2? Den utgaven har vel 2 lambdaer, men trodde ikke det ble levert noen sånne i Norge? Hvilken årsmodell har du, og er det en importbil?
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
- smiggen
- 0.7 bar
- Innlegg: 101
- Registrert: 20 jan 2009, 23:04
- Medlemsnummer: N1608
- Navn: Andreas Frivåg
- Bil: NG900turbo
- Sted: Sortland
Re: Lambda NG900
Ble solgt som nybil i tromsø i 1994 

- smiggen
- 0.7 bar
- Innlegg: 101
- Registrert: 20 jan 2009, 23:04
- Medlemsnummer: N1608
- Navn: Andreas Frivåg
- Bil: NG900turbo
- Sted: Sortland
Re: Lambda NG900
Ser også at den orginale turbotrykksmåleren går litt frem og tilbake (0,5mm ellernoe) selv med motor av og tenning i kjøreposisjon. Er dette signalet hentet fra Mapsensor?
- smiggen
- 0.7 bar
- Innlegg: 101
- Registrert: 20 jan 2009, 23:04
- Medlemsnummer: N1608
- Navn: Andreas Frivåg
- Bil: NG900turbo
- Sted: Sortland
Re: Lambda NG900
Den gay-ass ringen som står innenforr lambdasonden lagde dårlig jording.. CE borte 
