Avgiftsnorge

Åpent forum der alt annet enn Saab diskuteres!

Moderator: Moderatorer

Brukeravatar
Timon
2.0 bar
2.0 bar
Medlemsnummer: N1234
Navn: Kristian Selås
Bil: M95 9000 CS 2,3t
Sted: Vestfossen
Kontakt:

Re: Avgiftsnorge

Legg inn av Timon » 07 jun 2009, 12:03

Haaka skrev:Hvorvidt man dør eller ikke, avhengig av veistandard, blir vel kanskje et ytterpunkt. Da det også er et såpass høyt antall dødsulykker som forekommer på bakgrunn av rus, alkohol, søvnmangel, ekstreme hastigheter osv vurderer jeg det som lite hjelp å trykke penger ut i veiene om det ikke skulle være for å bygge midtrabatt og sandfeller over hele norske veinettet.. Alt annet blir i så måte dårlig sikring mot idioter med dødsønske..
Husk at i de fleste møteulykker er det minst en uskyldig part. Og ikke alle som har skyld i en dødsulykke har "råkjørt". F.eks. forrrige vinter var det en ulykke her i Arendal hvor en kvinne holdt fartsgrensen, men gled på speilglatt vei over i motgående og traff en tankbil sidelengs. Noen minutter senere kjører saltbilen forbi. Vi som bor her har lenge mast om større vei med midtdelere på strekningen.

Ja, hun skulle sikkert ha kjørt saktere, etter forholdene osv, men poenget mitt er at i følge vegvesenet er det et flertall av ulykkene som ikke forårsakes av råkjøring. Og mange i vegvesenet mener at det beste middelet mot ulykker er bedre vei kombinert med holdingskampanjer.

I tillegg er det viktig for landet og ikke minst næringslivet at vi har en infrastruktur som fungerer og som ikke bremser næringslivet slik det gjør nå.
"Cars are meant to be driven, beat to fuck, broken, fixed and made better!"

1995 SAAB 9000 CS 2,3t (1,4 bar)
2001 Audi A6 2.5 quattro

Brukeravatar
Kofoed
1.2 bar
1.2 bar
Medlemsnummer: n1318
Navn: Kofoed
Sted: lørenskog

Legg inn av Kofoed » 12 jun 2009, 21:52

har ikke lest alle innleggene men vi bor dessverre i et potetland der de normale dødlige skal betale mye skatt..

som på et tabloid prgram hvor programlederen spurte erna solberg. "hvor mye tror du en gjennomsnitts normann tjener?" hun svarer "rundt 600 000" og ingen andre i salen sier noe..

noe er feil her!!

Brukeravatar
Aleks_
Overload!!!
Medlemsnummer: N1025
Navn: Aleksander
Bil: MY01 9-5 2,3t
Sted: Stange v/ Hamar og Bodø

Legg inn av Aleks_ » 13 jun 2009, 22:37

Eirik skrev:Ja det var ikke i kronologisk rekkefølge, hvis noen trodde det.

Men nå er det ikke rent lite det "koster" at folk skades i trafikken. Så om man hadde brukt noe av de pengene på å forebygge, så hadde man kanskje hatt mindre utgifter i forbindelse med behandling. Ikke glem det.
Det koster vel staten 2 mill pr dødsulykke, mener jeg. Det er jo ikke rent lite, akkurat.

Ja, vi lever i et land med avgifter for ditt og datt. Det finnes snart ikke en ting det ikke er avgift på lengre. I og for seg greit at staten skal ha sin finger med i spillet, og få inn de pengene den trenger for å fungere på en grei måte, men det betinger at de som sitter med makta vet hva de holder på meg. I veldig mange tilfeller vil jeg si at de ikke kan en dritt om det de tar avgjørelser om, og tar ut ifra det de finner for godt. Ja, vet det er satt veldig på spissen.

Ta feks den planlagte trasèen som NSB skal lage over Mjøsa ved Tangen/Espa området i Hedmark. De vil bygge en bro som går over ei vik med masse boliger, campingplass, butikk, skole, og alt mulig. Og dette for å spare 15 min med tid mellom Gardermoen og Hamar. Dette vil koste milliarder. Og bakgrunnen for det? 15 min mindre å sitte på toget.. :roll:

Heia avgiftsnorge. #-o :evil:
N1025
- 2001 Saab 9-5 2,3t Sedan
x 1997 Saab 900S
http://www.garaget.org/Aleksander

“Horsepower sells cars, torque wins races” - Carol Shelby

Brukeravatar
Haaka
2.0 bar
2.0 bar
Medlemsnummer: N1236
Bil: Saab900SEturbo94'
Sted: Oslo (Tromsø)

Legg inn av Haaka » 15 jun 2009, 16:54

Timon skrev:
Haaka skrev:Hvorvidt man dør eller ikke, avhengig av veistandard, blir vel kanskje et ytterpunkt. Da det også er et såpass høyt antall dødsulykker som forekommer på bakgrunn av rus, alkohol, søvnmangel, ekstreme hastigheter osv vurderer jeg det som lite hjelp å trykke penger ut i veiene om det ikke skulle være for å bygge midtrabatt og sandfeller over hele norske veinettet.. Alt annet blir i så måte dårlig sikring mot idioter med dødsønske..
F.eks. forrrige vinter var det en ulykke her i Arendal hvor en kvinne holdt fartsgrensen, men gled på speilglatt vei over i motgående og traff en tankbil sidelengs. Noen minutter senere kjører saltbilen forbi.
Joda, det blir jo i første omgang dårlig timing i å kræsje rett før saltbilen får strødd, men igjen sier jeg da at alt annet enn å bygge inn veinettet til FIA-standard er lite effektivt sikring mot den minste kræsj. Dårlig asfalt har jo lite med å gjøre at veien blir glatt når det er snø, is og holke på den. Tvert imot. Midtrabatt og sandfeller hadde vært tingen ja. Hadde man bare fått de opp over hele landets mangfoldig tusen mil med vei.. :-k :wink:

Skulle man da lagt de nødvendige resurser til å bli et eksempelland med null døde og skadde, ville det kostet oss en hel helseomsorg og tredeler av et næringsliv for å stjele kapital nok og voila så står landet i full regresjon på alle andre felt. Da har du ikke noen tusner 'pro vei' bilentusiaster på nakken, da har du 3.000.000 'pro sunn fornuft' på nakken.. Å tro at politikerne er idioter som gjør feil valg blir da litt tøvete dersom flesteparten av folket var for saken. Litt av prinsippet ved et demokrati. Det rare er jo å se at såpass mange kan være mot alt politikerne gjør, og jeg ser ingen andre ta initiativ til å finne alternativ.

Ellers, hva Erna Solberg sier, og hennes innsikt... Hmmja... Men om ikke hun er erkeliberalist, så er jo høyre så godt som, iallefall da det blir lang vei til nestemann en plass uti lengste høyreland..

Nei dere får nok ikke luksusveier å kjøre på før vi stemmer frp hele gjengen. Og har man først råd til det, skal man bare ta med seg småpengene man har igjen og flytte en annen plass. Det skal være nyyydelig å leve i Norge under frpstyre, litt som et annet foregangsland på liberalistfronten. Dvs. i 10-12år helt til alt går fullstendig i stå..

Svar