Husk at i de fleste møteulykker er det minst en uskyldig part. Og ikke alle som har skyld i en dødsulykke har "råkjørt". F.eks. forrrige vinter var det en ulykke her i Arendal hvor en kvinne holdt fartsgrensen, men gled på speilglatt vei over i motgående og traff en tankbil sidelengs. Noen minutter senere kjører saltbilen forbi. Vi som bor her har lenge mast om større vei med midtdelere på strekningen.Haaka skrev:Hvorvidt man dør eller ikke, avhengig av veistandard, blir vel kanskje et ytterpunkt. Da det også er et såpass høyt antall dødsulykker som forekommer på bakgrunn av rus, alkohol, søvnmangel, ekstreme hastigheter osv vurderer jeg det som lite hjelp å trykke penger ut i veiene om det ikke skulle være for å bygge midtrabatt og sandfeller over hele norske veinettet.. Alt annet blir i så måte dårlig sikring mot idioter med dødsønske..
Ja, hun skulle sikkert ha kjørt saktere, etter forholdene osv, men poenget mitt er at i følge vegvesenet er det et flertall av ulykkene som ikke forårsakes av råkjøring. Og mange i vegvesenet mener at det beste middelet mot ulykker er bedre vei kombinert med holdingskampanjer.
I tillegg er det viktig for landet og ikke minst næringslivet at vi har en infrastruktur som fungerer og som ikke bremser næringslivet slik det gjør nå.