Her postes alt som har med understell, bremser, dekk og felger å gjøre.
Moderator: Moderatorer
-
Byrtemann
- Grunnladetrykk

- Innlegg: 41
- Registrert: 11 feb 2009, 20:43
- Bil: Saab 9.3 2.0t 01
Legg inn
av Byrtemann » 21 jun 2009, 18:24
Jeg har nylig fått meg en Saab 9.3 2.0t 01 modell.
Har vært på verksted for en takst hvor de sa at bærekulene i forstillinga er litt slitt, men at dette ikke trenger å gjøres noe med riktig enda
Likevel har jeg lyst til å få det gjort rimelig snart

Skal gjøre det selv, så jeg lurte på om det er noen som har gode tips til hvilket verktøy jeg trenger og fremgangsmåte?
Er bærearmene fra Speedparts gode nok, eller er ikke dette å anbefale?
Takker for alle svar!
-
KongerudN344
- MAX BOOST
- Innlegg: 2296
- Registrert: 05 aug 2004, 01:00
- Medlemsnummer: N344
- Navn: Kenneth Kongerud
- Sted: Fetsund
Legg inn
av KongerudN344 » 21 jun 2009, 20:54
Har du slegge, brekkjern og vanlig skruvertøy så er dette en kurrant jobb. Husk 32 mm pipe + momentnøkkel til driveakslene.
Er litt knot med de innerste skruene på innfestinga på bærearmen, men det går fint med litt tålmodighet.
2012 VW Sharan 4 - motion
2006 SAAB 9-3 2,0t SC
1998 SAAB 9-5 2,0t ++++
1992 SAAB 900 2,1i
1975 SAAB 99
-
Byrtemann
- Grunnladetrykk

- Innlegg: 41
- Registrert: 11 feb 2009, 20:43
- Bil: Saab 9.3 2.0t 01
Legg inn
av Byrtemann » 22 jun 2009, 05:09
Ok, hørtes greit ut:)
Bør foringer og bærekule smøres inn med fett av noe slag?
Er bærearmene fra Speedparts gode nok?
-
smiggen
- 0.7 bar

- Innlegg: 101
- Registrert: 20 jan 2009, 23:04
- Medlemsnummer: N1608
- Navn: Andreas Frivåg
- Bil: NG900turbo
- Sted: Sortland
Legg inn
av smiggen » 22 jun 2009, 22:27
Jada, bærearmene fra speedparts er ikke bare gode nok, de er billige nok også

-
heinrich
- 1,5 bar

- Innlegg: 422
- Registrert: 31 aug 2006, 21:01
- Medlemsnummer: N734
- Sted: Horten
Legg inn
av heinrich » 22 jun 2009, 22:33
Bærearmene som kommer med ferdig montert powerflexforinger, er de av samme kvalitet? Er det verdt å handle settet med "komplett" forstilling?
M01 SAAB 9-3 2.0t
M88 SAAB 900 T16 Aero
-
bstein N1705
- Grunnladetrykk

- Innlegg: 89
- Registrert: 01 mar 2009, 20:31
Legg inn
av bstein N1705 » 23 jun 2009, 09:37
Jeg har akkurat skiftet litt foringer i forstillinga på ng900'en min og det er vel samme forstillinga som 9-3'en?
Det kan være greit å ha ekstra krengningsstag tilgjengelig, et av mine røyk rett av når jeg prøvde å løse det.
Ellers så funger endeleddsavdrageren til biltema relativt dårlig. Jeg løsnet ikke drivakselen og da blir den for stor å bruke.
Det kan være den fungerer om du tar av kalipperen og holder akselen til siden. Jeg skiftet foringene uten å ta løs bærekulenem, så dette veit jeg ikke.
-
Byrtemann
- Grunnladetrykk

- Innlegg: 41
- Registrert: 11 feb 2009, 20:43
- Bil: Saab 9.3 2.0t 01
Legg inn
av Byrtemann » 23 jun 2009, 09:47
Supert
Da blir det bytte etterhvert!
Sikkert ikke dumt å ha noe reservedeler i fall noe blir ødelagt under demontering
Takk for svar!
-
KongerudN344
- MAX BOOST
- Innlegg: 2296
- Registrert: 05 aug 2004, 01:00
- Medlemsnummer: N344
- Navn: Kenneth Kongerud
- Sted: Fetsund
Legg inn
av KongerudN344 » 24 jun 2009, 11:40
Du trenger ikke og ha ut endeleddene for og skifte bærearm. Så avdrager trengs egentlig ikke til denne jobben. Har forsøkt med diverse avdragere sjøl på nedre bærekula, men har ikke finni noen som fungerer noe særlig der. Blir for trangt i mellom kula og drivakselen.
Jeg pleier og bruke ei eller to slegger, en medhjelper og et brekkjern. Slå nederst på kula, gjerne i fra to sider og samtidig bryt bærearmen litt ned med brekkjernet så går det ikke mange slaga før den er løs.
Har også opplevd ødelagte stabstagholdere....
2012 VW Sharan 4 - motion
2006 SAAB 9-3 2,0t SC
1998 SAAB 9-5 2,0t ++++
1992 SAAB 900 2,1i
1975 SAAB 99