Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.
Moderator: Moderatorer
-
powertom
- Grunnladetrykk

- Innlegg: 82
- Registrert: 31 mar 2009, 18:45
- Bil: 9000t jubileum 1997mod
Legg inn
av powertom » 27 jun 2009, 20:10
Hei, jeg var dum og lånte bort min saab til en kollega.det skjedde noe med gearkassen!

den står i et høyt gear. den bare kveler seg når du slipper clutsen. du får flytt gearspaken i 1,2,3,5,og rev. men ikke 4gear. hva har skjedd#-o . er kassen def???
vis den er def. har noen en sånn liggende. som jeg kan få kjøpt til en grei pris. som er i bra stand????
-
Larisss
- 2.0 bar

- Innlegg: 700
- Registrert: 13 feb 2007, 23:27
- Medlemsnummer: N996
- Bil: SAAB 9-5 Aero 2001mod
- Sted: Nordland (Br.sund)
Legg inn
av Larisss » 27 jun 2009, 21:19
Vet ikke noe jeg, men vist det ikke er noen ulyder eller lignende i girboxen? Sjekk giroverføringen, er ihvertfall en gummioverføring som du ser i motor rommet som står mitt i mellom girstang og girkasse ca.
Sist redigert av
Larisss den 27 jun 2009, 21:24, redigert 1 gang totalt.
Saab 9-5 Aero, 2001mod
-
Larisss
- 2.0 bar

- Innlegg: 700
- Registrert: 13 feb 2007, 23:27
- Medlemsnummer: N996
- Bil: SAAB 9-5 Aero 2001mod
- Sted: Nordland (Br.sund)
Legg inn
av Larisss » 27 jun 2009, 21:22
Larisss skrev:Vet ikke noe jeg, men vist det ikke er noen ulyder eller lignende i girboxen? Sjekk giroverføringen, er ihvertfall en gummioverføring som du ser i motor rommet som står mitt i mellom girspake og girkasse ca.
- Den bruker å bli utslitt.
Saab 9-5 Aero, 2001mod
-
powertom
- Grunnladetrykk

- Innlegg: 82
- Registrert: 31 mar 2009, 18:45
- Bil: 9000t jubileum 1997mod
Legg inn
av powertom » 27 jun 2009, 21:36
SJEKKET DET. MEN NÅR JEG HEISER BILEN OPP I LUFTA. SÅ HJULENE GÅR FRITT . SLIPPER CLUTSEN SÅ STOPPER DEN. PRØVDE OG GI PÅ LITT. DA RAKLET DET I KASSA. TROR DEN ER DEF... HAR SJEKKET SWEDEN. FÅR TAK I KASSE DER BRUKT TIL 1800KR. BILLIG!!!!!!!
-
Tor N12
- MAX BOOST
- Innlegg: 9123
- Registrert: 13 aug 2003, 01:00
- Medlemsnummer: N012
- Navn: Tor
- Bil: 9000/9-5/9-3
- Sted: Melhus
Legg inn
av Tor N12 » 27 jun 2009, 21:37
Ingen grunn til å ROPE med store bokstaver da

M97 9000 AERO Godbilen, evighetsprosjekt....
M07 9-5 A60 Hirsch/MgMotor
M07 9-3 Vector/Aero Cab Hirsch/MgMotor
M09 9-3 Aero XWD Hirsch/MgMotor
-
powertom
- Grunnladetrykk

- Innlegg: 82
- Registrert: 31 mar 2009, 18:45
- Bil: 9000t jubileum 1997mod
Legg inn
av powertom » 27 jun 2009, 22:14
CAPS LOCK ER ØDELAGT PÅ TASTATURE. DERFOR STORE BOKSTAVER.

-
Ingvar N629
- MAX BOOST
- Innlegg: 12871
- Registrert: 14 mar 2006, 16:41
- Medlemsnummer: 629
- Navn: Ingvar Garåsen
- Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
- Sted: Rissa
Legg inn
av Ingvar N629 » 27 jun 2009, 22:19
Hold inne shift da vettu...
Kassa di har nok tatt kveld, men det er da flere sånne i omløp. Pass på at du får tak i en med fjærbelastet sentreringsmekanisme, da spakstellet ikke har det på en 90-modell. Lag en annonse under "deler kjøpes" her på forumet, let på bilopphuggerenes dataring eller noe sånt.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
-
Skaten N671
- 2.0 bar

- Innlegg: 985
- Registrert: 14 jan 2005, 01:00
- Medlemsnummer: N671
- Bil: Saab 900 Aero
- Sted: Tysnes
Legg inn
av Skaten N671 » 27 jun 2009, 22:43
Ingvar N629 skrev: let på bilopphuggerenes dataring eller noe sånt.
www.bruktbildeler.com
'82 Saab 99
'86 Saab 900 Aero (go' bilen)
'98 Peugeot Partner (arbeidsbil)
'99 Saab 9-5
- tlf: 94366164 -
"Norges største trosamfunn er folk som har kjøpt ett VAG produkt å tror de har fått en bra bil"
-
VegardTonheim N1444
- 1,5 bar

- Innlegg: 358
- Registrert: 17 jan 2008, 21:43
- Medlemsnummer: N1444
- Navn: Vegard Tonheim
- Bil: Saab 9000 CSE 2,3t Jub
- Sted: Eikefjord
Legg inn
av VegardTonheim N1444 » 27 jun 2009, 23:28
www.lagabasen.se er også meget bra
Ganske bra utvalg
mvh
Vegard T.
o M97 Saab 9000 CSE 2,3t Jubileum
o M03 Saab 9-3 SS Arc 2,2 TiD
o M07 Saab 9-5 Vector 2,3t BioPower
x [Solgt] M96 Saab 900 S 2,0 Turbo
x [Solgt] M95 Saab 9000 CS 2,0i
x [Solgt] M97 Saab 900 SE 2,0 Turbo
x [Solgt] M03 Saab 9-3 Linear 2,2 TiD
-
powertom
- Grunnladetrykk

- Innlegg: 82
- Registrert: 31 mar 2009, 18:45
- Bil: 9000t jubileum 1997mod
Legg inn
av powertom » 27 jun 2009, 23:51
takk for svar.

-
Bjørn Kolby
- Innlegg: 1
- Registrert: 03 sep 2009, 08:51
Legg inn
av Bjørn Kolby » 04 sep 2009, 10:50
Det er mulig kassa di har gått i flere gear samtidig, i så fall vil den virke som låst, dette er forøvrig et triks vi bruker ved overhaling av gearkasse når vi ønsker å holde aksler/drev fast når muttre (på aksler) skal løsnes/strammes.
Normalt skal en mekanisme hindre at flere gear kan sjaltes inn samtidig (oftest kuler mellom balladør aksler som gjør at kun en balladøraksel kan være ute av nøytralt leie samtidig), men denne kan bli slitt over tid.
Husker som gammel kranvognsfører i Falken at dette ikke var en uvanlig feil, vi prøvde da å lirke kassen tilbake til låst gear for å dra det tilbake til nøytral.
Siden du sier at 4. gear ikke kan nåes lenger er dette sannsynligvis synderen, prøv å sette kassa i 2.gear, prøv så å lirke gearstang mot 4.gear og dra det mot nøytral.
Håper dette kan hjelpe.
Bjørn K.
-
saab-900-turbo
- 1,5 bar

- Innlegg: 355
- Registrert: 17 jun 2009, 12:41
- Medlemsnummer: N1804
- Navn: Kent
- Bil: SAAB 900 Aero
- Sted: Sogn Og Fjordane
Legg inn
av saab-900-turbo » 06 nov 2009, 10:46
Dette skjedde på min bil også for et års tid, og det var kassen som hadde gått. Hadde akkurat det du beskriver. Det er noe drit de jævla SAAB kassene, de tåler så lite, og forsterka koster jo nesten mere enn bilen

1987 SAAB 900 Aero
1988 e34 BMW M5 Turbo
1990 SAAB 900s Turbo