Fusking 95mod 9000 2.0

Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.

Moderator: Moderatorer

Svar
9000CS
Innlegg: 11
Registrert: 08 des 2008, 00:44

Fusking 95mod 9000 2.0

Legg inn av 9000CS » 05 jul 2009, 14:40

Bilen har en rar lugging når jeg kjører... Kjennes nesten ut som den henger litt igjen...
Er det noe spesielle ting jeg bør se etter på den? Plugger, coiler, filtre?

Brukeravatar
Aleks_
Overload!!!
Innlegg: 1679
Registrert: 02 mar 2007, 18:45
Medlemsnummer: N1025
Navn: Aleksander
Bil: MY01 9-5 2,3t
Sted: Stange v/ Hamar og Bodø

Re: Fusking 95mod 9000 2.0

Legg inn av Aleks_ » 05 jul 2009, 16:17

Tennkasett?
N1025
- 2001 Saab 9-5 2,3t Sedan
x 1997 Saab 900S
http://www.garaget.org/Aleksander

“Horsepower sells cars, torque wins races” - Carol Shelby

9000CS
Innlegg: 11
Registrert: 08 des 2008, 00:44

Re: Fusking 95mod 9000 2.0

Legg inn av 9000CS » 05 jul 2009, 16:22

Aleks_ skrev:Tennkasett?
Ja, coilene.... Hvordan sjekker jeg om di er gåene? Må prøve en annen kasett?

Brukeravatar
Aleks-ander_N948
MAX BOOST
Innlegg: 2038
Registrert: 18 jan 2005, 01:00
Medlemsnummer: N948
Navn: Aleksander

Re: Fusking 95mod 9000 2.0

Legg inn av Aleks-ander_N948 » 05 jul 2009, 20:38

Aleks_ skrev:Tennkasett?
Er vel dårlig med tennkasett på en 2,0i motor? :) Vanskelig og si om det er T eller i det handler om her da..

Tennplugger og bensinfilter kan vel vere en fin plass og starte?
Saab 9-3 SS Vector 2005
Saab 900 S Talladega 1997 - Solgt

Brukeravatar
Skavold
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 896
Registrert: 22 jul 2007, 18:26
Medlemsnummer: 1110
Navn: Skavold
Bil: 2001 Saab 9-3 2,0t SE
Sted: Oslo
Kontakt:

Re: Fusking 95mod 9000 2.0

Legg inn av Skavold » 05 jul 2009, 20:47

9000 har tennkassett på sugemotorene, ja ... I hvert fall har jeg det på min.
"Saabs tend to be driven by quite interesting people" - James May

9000CS
Innlegg: 11
Registrert: 08 des 2008, 00:44

Re: Fusking 95mod 9000 2.0

Legg inn av 9000CS » 05 jul 2009, 20:48

Hadde det vært turbo hadde jeg skrevet det... Og jo det er tennkassett, eller 4 coiler på den... Pluggene så ikke helt konge ut så lurte på å bytte di ja..
Er det vanlig at øvre motorfestet på høyre side blir slitent også så det nøkker når en slipper/gir gass?

Brukeravatar
Aleks-ander_N948
MAX BOOST
Innlegg: 2038
Registrert: 18 jan 2005, 01:00
Medlemsnummer: N948
Navn: Aleksander

Re: Fusking 95mod 9000 2.0

Legg inn av Aleks-ander_N948 » 05 jul 2009, 20:55

Ah.. får prøve og låne en lik kassett med noen da, domt og kjøpe en ny viss det ikke er den.
Saab 9-3 SS Vector 2005
Saab 900 S Talladega 1997 - Solgt

9000CS
Innlegg: 11
Registrert: 08 des 2008, 00:44

Re: Fusking 95mod 9000 2.0

Legg inn av 9000CS » 05 jul 2009, 21:00

Noen i nærheten av Drammen/Oslo som har da? :)

Brukeravatar
EdHunter N815
MAX BOOST
Innlegg: 4525
Registrert: 02 sep 2006, 13:11
Medlemsnummer: N815
Navn: Bjørn
Bil: 2008 9-3 2,0t Hirsch
Sted: Bergen

Re: Fusking 95mod 9000 2.0

Legg inn av EdHunter N815 » 06 jul 2009, 22:36

Prøv med å bytte pluggene først du, husk at Saab er kresen og vil ha NGK. Ikke hør på de som skal selge deg "tilsvarende" i andre merker, all erfaring sier at de ikke er tilsvarende nok for en Saab... Tennplugger har som oftest en levetid på rundt 30 000 km, det er mange som er sløve på å bytte disse og kjører til de langt over pensjonsalder.

Ellers kan det jo også være at det er bensinpumpen din som er begynt å bli sliten, da kan man oppleve litt lugging og dårlig gange. Om du hører unormalt mye summing fra bensinpumpen er det et dårlig tegn, den avgir en ganske lett bestemmelig summelyd som kan høres inn i bilen på tomgang hvis den er skikkelig slitt.

Ellers bør du som sagt over her sjekke tennkassetten, men min erfaring med disse er at de stort sett ryker tvert. Dog koster det ikke noe å prøvelåne fra noen i klubben.
M91 Saab 9000cc 2.3 Turbo S (godbil)
M08 Saab 9-3 SC 2,0t Vector (Hirsch)
M98 Saab 9-5 sedan 2.3t steg 1

9000CS
Innlegg: 11
Registrert: 08 des 2008, 00:44

Re: Fusking 95mod 9000 2.0

Legg inn av 9000CS » 06 jul 2009, 22:52

Takk for bra svar.. Tenkte jeg skulle prøve tennpluggene først.. Så tar vi det der fra... Driver egentlig med audi, men der er også erfaringen at coilene ryker tvert....
Hva heter pluggene jeg skal ha ?
Skal vel egentlig bytte olje og filter og slikt på den også nå.... Så får sjekke bensinfilteret... Og luftfilteret..

Brukeravatar
EdHunter N815
MAX BOOST
Innlegg: 4525
Registrert: 02 sep 2006, 13:11
Medlemsnummer: N815
Navn: Bjørn
Bil: 2008 9-3 2,0t Hirsch
Sted: Bergen

Re: Fusking 95mod 9000 2.0

Legg inn av EdHunter N815 » 07 jul 2009, 00:58

Du skal ha NGK BCPR6ES-11 mener jeg å huske. Det er nok ikke dumt å skifte filtre heller, har ikke mye å tape på det i alle fall.
M91 Saab 9000cc 2.3 Turbo S (godbil)
M08 Saab 9-3 SC 2,0t Vector (Hirsch)
M98 Saab 9-5 sedan 2.3t steg 1

Brukeravatar
Eirik
Overload!!!
Innlegg: 1865
Registrert: 03 mai 2006, 00:21
Medlemsnummer: N943
Navn: Eirik
Bil: M91 9000 CD 2,3i

Re: Fusking 95mod 9000 2.0

Legg inn av Eirik » 07 jul 2009, 01:10

Du husker riktig Bjørn. Alle 9000 i med DI skal ha BCPR6ES - 11.
25 Year anniversary of Saab 9000

9000CS
Innlegg: 11
Registrert: 08 des 2008, 00:44

Re: Fusking 95mod 9000 2.0

Legg inn av 9000CS » 07 jul 2009, 08:14

Takker gutter :) Da prøver jeg det. Er faktisk det som står der nå, men di har stått siden bilen var ny tror jeg.. 220 000km.. Ser hvertfall sånn ut.. Rimelig tynnslitte.

Brukeravatar
EdHunter N815
MAX BOOST
Innlegg: 4525
Registrert: 02 sep 2006, 13:11
Medlemsnummer: N815
Navn: Bjørn
Bil: 2008 9-3 2,0t Hirsch
Sted: Bergen

Re: Fusking 95mod 9000 2.0

Legg inn av EdHunter N815 » 07 jul 2009, 11:11

9000CS skrev:Takker gutter :) Da prøver jeg det. Er faktisk det som står der nå, men di har stått siden bilen var ny tror jeg.. 220 000km.. Ser hvertfall sånn ut.. Rimelig tynnslitte.
Hvis pluggene har stått i bilen 220k km så vil jeg påstå at det er et aldri så lite under at den fremdeles går, og at du kommer til å få "ny motor" i bilen når du bytter. ;)
M91 Saab 9000cc 2.3 Turbo S (godbil)
M08 Saab 9-3 SC 2,0t Vector (Hirsch)
M98 Saab 9-5 sedan 2.3t steg 1

Svar