Har funnet en billig (?) turbo på finn: http://www.finn.no/finn/car/object?finnkode=18027262
Men siden jeg har vannavkjølt turbo på min så blir det jo litt feil å nedgradere til oljekjølt.. Kan ikke denne blir vannkjølt ved å koble til rørene som allerede står i bilen min, eller er disse tilkoblingene helt fraværende på denne turboen? Evt. kan den modifiseres til å bli vannavkjølt?
Beklager litt dumme spm, turboer er ikke min sterkeste side
Bygge om fra olje- til vannkjølt turbo?
Moderator: Moderatorer
- Gandulf N1535
- 2.0 bar
- Innlegg: 879
- Registrert: 11 aug 2008, 23:19
- Medlemsnummer: N1535
- Navn: Øyvind
- Sted: Helgeland
Bygge om fra olje- til vannkjølt turbo?
2019 Volvo V90 T8 R-design
[x] 1986 Saab 9000 T16 Speedparts Steg 2
[x] 1986 Saab 9000 T16 Speedparts Steg 2
- Tor N12
- MAX BOOST
- Innlegg: 9123
- Registrert: 13 aug 2003, 01:00
- Medlemsnummer: N012
- Navn: Tor
- Bil: 9000/9-5/9-3
- Sted: Melhus
Re: Bygge om fra olje- til vannkjølt turbo?
Nei, nei og nei
Den kan ikke bygges om og vannkjøling vil du ha
Den kan ikke bygges om og vannkjøling vil du ha
M97 9000 AERO Godbilen, evighetsprosjekt....
M07 9-5 A60 Hirsch/MgMotor
M07 9-3 Vector/Aero Cab Hirsch/MgMotor
M09 9-3 Aero XWD Hirsch/MgMotor
M07 9-5 A60 Hirsch/MgMotor
M07 9-3 Vector/Aero Cab Hirsch/MgMotor
M09 9-3 Aero XWD Hirsch/MgMotor
Re: Bygge om fra olje- til vannkjølt turbo?
Er jo bare å plugge vann retur\tur og bruke den turbo`n på finn.no kun med oljekjøling..
hvis den turbo`n er alternativet til å kjøpe en ny som koster 10 000 så hadde jeg uten tvil gjort det!
hvis den turbo`n er alternativet til å kjøpe en ny som koster 10 000 så hadde jeg uten tvil gjort det!
N744 - Saab 900 t16 på e85 - Solgt.. VRÆÆL!
N744 - Audi 200 20v tq
900 Kasser på samvittigheten: 5 På lager: 0
Audi kasser: 3 På lager: 1
N744 - Audi 200 20v tq
900 Kasser på samvittigheten: 5 På lager: 0
Audi kasser: 3 På lager: 1
-
- 2.0 bar
- Innlegg: 700
- Registrert: 13 feb 2007, 23:27
- Medlemsnummer: N996
- Bil: SAAB 9-5 Aero 2001mod
- Sted: Nordland (Br.sund)
Re: Bygge om fra olje- til vannkjølt turbo?
Da kan jo jeg spørre: Hva er det som er så mye bedre med vannkjølt turbo da? har det noe å si på effekt, levetid eller noe sånt?
jeg skal bygge om til vannkjølt på min bil, er det verdt slitet?
Noen som kan forklare om hvordan man bygger om? Hva må gjøres? Har alt av deler på delebilen, så er det mye arbeid?
jeg skal bygge om til vannkjølt på min bil, er det verdt slitet?
Noen som kan forklare om hvordan man bygger om? Hva må gjøres? Har alt av deler på delebilen, så er det mye arbeid?
Saab 9-5 Aero, 2001mod
-
- Overload!!!
- Innlegg: 1664
- Registrert: 09 jan 2007, 22:21
- Medlemsnummer: N1121
- Navn: Arve Hanssen
- Bil: 99
- Sted: Trondheim
Re: Bygge om fra olje- til vannkjølt turbo?
Det er en grunn til at SAAB gikk til vannkjølt turbo fra 87 og nyere på 9000 og 88 og nyere på 900.Larisss skrev:Da kan jo jeg spørre: Hva er det som er så mye bedre med vannkjølt turbo da? har det noe å si på effekt, levetid eller noe sånt?
jeg skal bygge om til vannkjølt på min bil, er det verdt slitet?
Noen som kan forklare om hvordan man bygger om? Hva må gjøres? Har alt av deler på delebilen, så er det mye arbeid?
Når det er sagt, så er det jo olje på de også som på de andre men de blir også avkjølt av vann for å få forlenget levetid og kanskje pushe på litt ekstra med hester med de.
Først må man ha en turbo med vann inn og utgang i tillegg til slanger som kommer fra kjølevæska et sted og tilbake igjen et annet sted. Mener det står noe om dette fra før her inne også, hvis ikke så er det vel på www.900aero.com om hvordan man bygger om til vannkjølt turbo.
SAAB 99 TURBO 77-modell, 3-dørs. Prosjekt.
- Gandulf N1535
- 2.0 bar
- Innlegg: 879
- Registrert: 11 aug 2008, 23:19
- Medlemsnummer: N1535
- Navn: Øyvind
- Sted: Helgeland
Re: Bygge om fra olje- til vannkjølt turbo?
Ok, da får jeg se meg om etter en vannkjølt da. Noen som har en til salgs?Tor N12 skrev:Nei, nei og nei
Den kan ikke bygges om og vannkjøling vil du ha
2019 Volvo V90 T8 R-design
[x] 1986 Saab 9000 T16 Speedparts Steg 2
[x] 1986 Saab 9000 T16 Speedparts Steg 2
Re: Bygge om fra olje- til vannkjølt turbo?
De aller fleste av de STORE racingturboene er kun oljekjølt... er vel en grunn til dette
N744 - Saab 900 t16 på e85 - Solgt.. VRÆÆL!
N744 - Audi 200 20v tq
900 Kasser på samvittigheten: 5 På lager: 0
Audi kasser: 3 På lager: 1
N744 - Audi 200 20v tq
900 Kasser på samvittigheten: 5 På lager: 0
Audi kasser: 3 På lager: 1
- Tor N12
- MAX BOOST
- Innlegg: 9123
- Registrert: 13 aug 2003, 01:00
- Medlemsnummer: N012
- Navn: Tor
- Bil: 9000/9-5/9-3
- Sted: Melhus
Re: Bygge om fra olje- til vannkjølt turbo?
Morti skrev:De aller fleste av de STORE racingturboene er kun oljekjølt... er vel en grunn til dette
Joda, men de stilles det andre krav til også Ingen vits å forvirre trådstarter, så lenge han ikke skal trimme (noe som heller ikke er enkelt på den bilen) så er han jo mest tjent med en turbo som det er få bekymringer med og som varer lenge
M97 9000 AERO Godbilen, evighetsprosjekt....
M07 9-5 A60 Hirsch/MgMotor
M07 9-3 Vector/Aero Cab Hirsch/MgMotor
M09 9-3 Aero XWD Hirsch/MgMotor
M07 9-5 A60 Hirsch/MgMotor
M07 9-3 Vector/Aero Cab Hirsch/MgMotor
M09 9-3 Aero XWD Hirsch/MgMotor