Fjusking og jaging på turtall

Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.

Moderator: Moderatorer

Brukeravatar
EdHunter N815
MAX BOOST
Innlegg: 4525
Registrert: 02 sep 2006, 13:11
Medlemsnummer: N815
Navn: Bjørn
Bil: 2008 9-3 2,0t Hirsch
Sted: Bergen

Re: Fjusking og jaging på turtall

Legg inn av EdHunter N815 » 14 jul 2009, 13:54

Du kunne jo prøvd en annonse under "deler kjøpes", det er mange her inne som har delebiler stående rundt omkring. Men nå er det vel uansett for sent siden du allerede har bestilt. ;)
M91 Saab 9000cc 2.3 Turbo S (godbil)
M08 Saab 9-3 SC 2,0t Vector (Hirsch)
M98 Saab 9-5 sedan 2.3t steg 1

Sveinungen
Innlegg: 16
Registrert: 14 jul 2009, 00:25
Navn: Espen T. Aasen
Bil: saab 9000 Turbo 86Mod
Sted: Os i Hordaland

Re: Fjusking og jaging på turtall

Legg inn av Sveinungen » 14 jul 2009, 14:02

hehe ja kunne igrunn det:P men vil helst ha en helt ny del så er eg sikker på att den fungerer:)

så nå gjenstår det bare å vente^^

er det noen som btw vet åssen man kan skru opp turbo trykket bare bittelitte granne?
tenker sånn på enkleste mulige måte uten å måtte ha masse utstyr å chippe å styre me apc osv?
old cars never dies, they only goes faster^^
bmw er ikkje noe bil:P
volvo og saab er tingen:D!

Brukeravatar
Tor N12
MAX BOOST
Innlegg: 9123
Registrert: 13 aug 2003, 01:00
Medlemsnummer: N012
Navn: Tor
Bil: 9000/9-5/9-3
Sted: Melhus

Re: Fjusking og jaging på turtall

Legg inn av Tor N12 » 14 jul 2009, 15:31

Sveinungen skrev: er det noen som btw vet åssen man kan skru opp turbo trykket bare bittelitte granne?
tenker sånn på enkleste mulige måte uten å måtte ha masse utstyr å chippe å styre me apc osv?
Begynn med å finne tilbake de tapte hestene du.. Trimming har vi eget forum for, vil du ha tilgang der så får du melde deg inn i klubben ;)
M97 9000 AERO Godbilen, evighetsprosjekt....
M07 9-5 A60 Hirsch/MgMotor
M07 9-3 Vector/Aero Cab Hirsch/MgMotor
M09 9-3 Aero XWD Hirsch/MgMotor

Brukeravatar
Gandulf N1535
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 879
Registrert: 11 aug 2008, 23:19
Medlemsnummer: N1535
Navn: Øyvind
Sted: Helgeland

Re: Fjusking og jaging på turtall

Legg inn av Gandulf N1535 » 16 jul 2009, 17:51

Jeg har også problemer med LMM tror jeg. Fikk vite at det var pinne 1 og 3 som skulle ohmes, og at verdien skal ligge på 380 ohm. Målte på min og fikk ikke utslag overhodet.. Fant da tak i en brukt hos en her på forumet, men han var rimelig sikker på at det er pinne 4 og 6 som skal måles. Gjorde dette på min og fikk da bortimot 380! Uansett så kjøpte jeg den av han siden jeg fikk den så billig. Så er den utelukket i alle fall. (har ikke montert den enda)

Så forsøk å måle mellom 4 og 6 før du punger ut med 2500kr for en ny :idea:
2019 Volvo V90 T8 R-design
[x] 1986 Saab 9000 T16 Speedparts Steg 2

Sveinungen
Innlegg: 16
Registrert: 14 jul 2009, 00:25
Navn: Espen T. Aasen
Bil: saab 9000 Turbo 86Mod
Sted: Os i Hordaland

Re: Fjusking og jaging på turtall

Legg inn av Sveinungen » 17 jul 2009, 05:14

hei.

jeg har målt ohm mellom pin 4 og 6 og den låg på 600 og ett eller annet:P

men så fant eg ut att den skruen som er vedsiden av kontakten er for å justere ohm'en mellom di to kontakene.
jeg stilte den til 380 presist, men ingen forskjell. og nå er i tillegg LMM helt gåen :S

Jeg fekk mail ifra Speedparts att den nye blir mest sannsynlig ikkje sendt før den 27 denne måned #-o

en ting til jeg la merke til når bilen gjekk me denne LMM den spydde ut røyk seffølgeli pga LMM er gåen,
men jeg reagerte på att det kom eksos opp i motorommet :S noe som vet hva det er? det er ikkje manifoilen :S

luften kommer ifra under fordeleren litt lengre bortenfor :S jeg skjønner overhode ingen ting :S

noen som vet hva det kan komme av?

mvh Espen

(the hunt for the horsepowers)
old cars never dies, they only goes faster^^
bmw er ikkje noe bil:P
volvo og saab er tingen:D!

Brukeravatar
Gandulf N1535
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 879
Registrert: 11 aug 2008, 23:19
Medlemsnummer: N1535
Navn: Øyvind
Sted: Helgeland

Re: Fjusking og jaging på turtall

Legg inn av Gandulf N1535 » 17 jul 2009, 15:27

Hvordan vet du at LMM er gåen?

Er du sikker på at du ikke har gåen toppakning? Det kan resultere i røyk og tap av motoreffekt. Hvilken farge er det på eksosen som kommer ut av eksosrøret? Hvis du drar på et verksted kan de måle CO-nivået i kjølevæska og finne ut om toppakninga er gåen. Kommer det røyk ut/lukter det eksos fra ekspansjonstanken?

Prøv å lokalisere mer nøyaktig hvor du ser røyken komme fra nedi motorrommet, evt. ta bilde og mekk i paint :wink:
2019 Volvo V90 T8 R-design
[x] 1986 Saab 9000 T16 Speedparts Steg 2

Sveinungen
Innlegg: 16
Registrert: 14 jul 2009, 00:25
Navn: Espen T. Aasen
Bil: saab 9000 Turbo 86Mod
Sted: Os i Hordaland

Re: Fjusking og jaging på turtall

Legg inn av Sveinungen » 17 jul 2009, 15:35

jeg er 100% sikker på att LMM er gåen, fjusker som F*** når den er på. og går bedre uten
Topp pakningen er nok ikkje gåen, fargen på eksosen er svart pga for fet blanding. men når den fekk så og si rett blanding så var det ingen røyk av eksosen.

lukter bare kjølevæske i ekspansjonstanken, bilen bruker ikkje vann, bruker ikkje olje eller noe.

mvh Espen
old cars never dies, they only goes faster^^
bmw er ikkje noe bil:P
volvo og saab er tingen:D!

Sveinungen
Innlegg: 16
Registrert: 14 jul 2009, 00:25
Navn: Espen T. Aasen
Bil: saab 9000 Turbo 86Mod
Sted: Os i Hordaland

Re: Fjusking og jaging på turtall

Legg inn av Sveinungen » 20 jul 2009, 07:27

har også konstantert att den skruen som er vedsiden av kontakten på LMM er til å stille motstanden på LMM..

tips.
mål ohm mellom pin 4 og 6 viss om er for høg så stiller du den ned og motsatt.

har fått tips om att den ska ligge på bortimot 380Ohm mellom pin 4 og 6

:-)


,vh Espen
old cars never dies, they only goes faster^^
bmw er ikkje noe bil:P
volvo og saab er tingen:D!

Svar