takk
Saab 900 turbo 8v eller 16v?
Moderator: Moderatorer
-
turbomikke
- Innlegg: 3
- Registrert: 21 jul 2009, 10:16
Saab 900 turbo 8v eller 16v?
jeg skal gå til innkjøp av saab 900 turbo, men hva er det som er lavtrykk eller høytrykk? hvilken er enklest og trimme? 8v eller 16v? generelt tips og råd hadde vært suverent
takk
takk
- Paradigm N558
- MAX BOOST
- Innlegg: 6955
- Registrert: 03 jun 2005, 01:00
- Medlemsnummer: 558
- Navn: Robert
- Bil: Ionic
- Sted: Bodø
Re: Saab 900 turbo 8v eller 16v?
Hei,turbomikke skrev:jeg skal gå til innkjøp av saab 900 turbo, men hva er det som er lavtrykk eller høytrykk? hvilken er enklest og trimme? 8v eller 16v? generelt tips og råd hadde vært suverent![]()
takk
De er like lett å trimme, men du får en seigere bil på 16v med litt mere moment.
Hvilken årsmodell hadde du forespeilet deg?
2022 Ionic 5
2018 Suzuki SV650 X
2024 NEVS Emily GT (I wish)
Har eid: MY86 900i, MY85 900t, MY95 9000 Aero, MY01 9-3 2.0t, MY05 9-5 Aero, MY97 9000 Aero
2018 Suzuki SV650 X
2024 NEVS Emily GT (I wish)
Har eid: MY86 900i, MY85 900t, MY95 9000 Aero, MY01 9-3 2.0t, MY05 9-5 Aero, MY97 9000 Aero
-
turbomikke
- Innlegg: 3
- Registrert: 21 jul 2009, 10:16
Re: Saab 900 turbo 8v eller 16v?
har sett på en 3dørs 86mod. 8v. er det så enkelt som og bare bytte til en 16v topp fra en 2L sugemotor? hva er effekt mulighetene til disse motorene?
- Frode N073
- MAX BOOST
- Innlegg: 3080
- Registrert: 01 mar 2003, 01:00
- Medlemsnummer: N073
- Bil: 2005 9-5 Vector Sport Estate
- Sted: Sola
Re: Saab 900 turbo 8v eller 16v?
de e ikkje liga lett å trimma nei.
8v har ei begrensning på ca 190hk før du må te med tilleggsinnsprut ellår komplett ny løysning.
16v trenge du kun chip, modifisera APC +evt ic ellår bedre ic så passere du lett 200hk. + du får ein bedre mer moderne og smidigare motor.
kor møye effekt du vil nå e opp te lommabogå di
men girkassen gir opp lenge før du når motoren sitt potensial.
ska du bygga om 8v te 16v så e det lettast med ein donor bil og flytta alt øve då det e mer enn toppen som skille.
8v har ei begrensning på ca 190hk før du må te med tilleggsinnsprut ellår komplett ny løysning.
16v trenge du kun chip, modifisera APC +evt ic ellår bedre ic så passere du lett 200hk. + du får ein bedre mer moderne og smidigare motor.
kor møye effekt du vil nå e opp te lommabogå di
ska du bygga om 8v te 16v så e det lettast med ein donor bil og flytta alt øve då det e mer enn toppen som skille.
2017 Huyndai Ionic
2005 9-5 Estate Vector Sport 2.0t aut. Pappas bil
Solgt
2017 Ford Kuga ST-Line AWD (Esel)
2015 Ford Fiesta 1.0 ecoboost (Konebil)(Solgt)
2002 Peugot 307 1,6 astmamotor (solgt)
1993 Og900s Aero (tidligere ltt, nå ftt) Prosjekt Solgt
2005 9-5 Estate Vector Sport 2.0t aut. Pappas bil
2017 Ford Kuga ST-Line AWD (Esel)
2015 Ford Fiesta 1.0 ecoboost (Konebil)(Solgt)
2002 Peugot 307 1,6 astmamotor (solgt)
1993 Og900s Aero (tidligere ltt, nå ftt) Prosjekt Solgt
- Eirik N396
- MAX BOOST
- Innlegg: 5768
- Registrert: 12 okt 2004, 01:00
- Medlemsnummer: N396
- Bil: 95, 99, 90
- Sted: Sandnes
- Kontakt:
Re: Saab 900 turbo 8v eller 16v?
Det skal være skrevet en del på forumet om dette før, så du kan nok finne mye info ved å søke. Kort oppsummert:
T16 er jo sprekest, har mer moderne innsprøytning, og ikke minst dobbelt så mange ventiler. Denne fins det også mest trimmuligheter for. Det finnes noe for begge, men det er flest muligheter for T16. T16 er vel å foretrekke på de fleste området, med mindre en skulle komme over en T8 i eksepsjonelt bra stand.
Videre kom det nytt understell på og900 -88 ->, dette har bedre bremser. Bremsene på det gamle understellet krever også mer vedlikehold har jeg inntrykk av, selv om jeg ikke har hatt en bil med dette selv. Mange bygger om understellet på eldre biler til det en finner på nye biler, dette er en mulighet.
Det er ikke bare å bytte topp for å få 16v nei, du trenger bl.a. innsprøytninga med innsug, luftfilterboks. Det beste er å skaffe seg komplett delebil, og flytte over det meste fra motorrommet.
Du spør etter forskjell på lavtrykksturbo (LTT) og fulltrykksturbo (FTT). LTT-utgaven er en 16v-motor som mangler IC og APC. Disse har lavere ladetrykk og er ikke naturlig noko ikke like spreke som en FTT. Om en kommer over en 900 LTT er det allikevel ingen hindring, da det er fullt mulig å montere IC og APC, slik at bilen tilsvarer en FTT.
T16 er jo sprekest, har mer moderne innsprøytning, og ikke minst dobbelt så mange ventiler. Denne fins det også mest trimmuligheter for. Det finnes noe for begge, men det er flest muligheter for T16. T16 er vel å foretrekke på de fleste området, med mindre en skulle komme over en T8 i eksepsjonelt bra stand.
Videre kom det nytt understell på og900 -88 ->, dette har bedre bremser. Bremsene på det gamle understellet krever også mer vedlikehold har jeg inntrykk av, selv om jeg ikke har hatt en bil med dette selv. Mange bygger om understellet på eldre biler til det en finner på nye biler, dette er en mulighet.
Det er ikke bare å bytte topp for å få 16v nei, du trenger bl.a. innsprøytninga med innsug, luftfilterboks. Det beste er å skaffe seg komplett delebil, og flytte over det meste fra motorrommet.
Du spør etter forskjell på lavtrykksturbo (LTT) og fulltrykksturbo (FTT). LTT-utgaven er en 16v-motor som mangler IC og APC. Disse har lavere ladetrykk og er ikke naturlig noko ikke like spreke som en FTT. Om en kommer over en 900 LTT er det allikevel ingen hindring, da det er fullt mulig å montere IC og APC, slik at bilen tilsvarer en FTT.
- Frode N073
- MAX BOOST
- Innlegg: 3080
- Registrert: 01 mar 2003, 01:00
- Medlemsnummer: N073
- Bil: 2005 9-5 Vector Sport Estate
- Sted: Sola
Re: Saab 900 turbo 8v eller 16v?
vert å nevne at ltt modellane har ein litt triveligare turbo enn ftt modellane. dog mindre kassevennlig 
2017 Huyndai Ionic
2005 9-5 Estate Vector Sport 2.0t aut. Pappas bil
Solgt
2017 Ford Kuga ST-Line AWD (Esel)
2015 Ford Fiesta 1.0 ecoboost (Konebil)(Solgt)
2002 Peugot 307 1,6 astmamotor (solgt)
1993 Og900s Aero (tidligere ltt, nå ftt) Prosjekt Solgt
2005 9-5 Estate Vector Sport 2.0t aut. Pappas bil
2017 Ford Kuga ST-Line AWD (Esel)
2015 Ford Fiesta 1.0 ecoboost (Konebil)(Solgt)
2002 Peugot 307 1,6 astmamotor (solgt)
1993 Og900s Aero (tidligere ltt, nå ftt) Prosjekt Solgt
- Paradigm N558
- MAX BOOST
- Innlegg: 6955
- Registrert: 03 jun 2005, 01:00
- Medlemsnummer: 558
- Navn: Robert
- Bil: Ionic
- Sted: Bodø
Re: Saab 900 turbo 8v eller 16v?
Dynamo og servopumpe er også forskjellig på disse om jeg husker rett, så det er en del arbeid å bytte.
Jeg ville gått for en 16v med en gang
Jeg ville gått for en 16v med en gang
2022 Ionic 5
2018 Suzuki SV650 X
2024 NEVS Emily GT (I wish)
Har eid: MY86 900i, MY85 900t, MY95 9000 Aero, MY01 9-3 2.0t, MY05 9-5 Aero, MY97 9000 Aero
2018 Suzuki SV650 X
2024 NEVS Emily GT (I wish)
Har eid: MY86 900i, MY85 900t, MY95 9000 Aero, MY01 9-3 2.0t, MY05 9-5 Aero, MY97 9000 Aero
-
turbomikke
- Innlegg: 3
- Registrert: 21 jul 2009, 10:16
Re: Saab 900 turbo 8v eller 16v?
takker for alle svar hittil
passer 16v motoren inn i en 8v bil da?
passer 16v motoren inn i en 8v bil da?
- Paradigm N558
- MAX BOOST
- Innlegg: 6955
- Registrert: 03 jun 2005, 01:00
- Medlemsnummer: 558
- Navn: Robert
- Bil: Ionic
- Sted: Bodø
Re: Saab 900 turbo 8v eller 16v?
Jepp, men som sagt, mye rundt motoren må flyttes med 
2022 Ionic 5
2018 Suzuki SV650 X
2024 NEVS Emily GT (I wish)
Har eid: MY86 900i, MY85 900t, MY95 9000 Aero, MY01 9-3 2.0t, MY05 9-5 Aero, MY97 9000 Aero
2018 Suzuki SV650 X
2024 NEVS Emily GT (I wish)
Har eid: MY86 900i, MY85 900t, MY95 9000 Aero, MY01 9-3 2.0t, MY05 9-5 Aero, MY97 9000 Aero
