Feiltenning 9-5 B235R [Reåpnet]

Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.

Moderator: Moderatorer

Brukeravatar
Paradigm N558
MAX BOOST
Innlegg: 6954
Registrert: 03 jun 2005, 01:00
Medlemsnummer: 558
Navn: Robert
Bil: Ionic
Sted: Bodø

Re: Feiltenning

Legg inn av Paradigm N558 » 15 jul 2009, 21:51

Da har jeg sjekket magnetventilen, 8.8 Ohm på den, de to nederste er det fri gjennomstrømming på, og den øverste er potte tett, alt som normalt med andre ord?
2022 Ionic 5
2018 Suzuki SV650 X
2024 NEVS Emily GT (I wish)
Har eid: MY86 900i, MY85 900t, MY95 9000 Aero, MY01 9-3 2.0t, MY05 9-5 Aero, MY97 9000 Aero

Brukeravatar
Ingvar N629
MAX BOOST
Innlegg: 12871
Registrert: 14 mar 2006, 16:41
Medlemsnummer: 629
Navn: Ingvar Garåsen
Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
Sted: Rissa

Re: Feiltenning

Legg inn av Ingvar N629 » 16 jul 2009, 00:07

Kanskje du skal prøve original software før du bruker alt for mye tid på å feilsøke alt mulig annet?
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan

Brukeravatar
Paradigm N558
MAX BOOST
Innlegg: 6954
Registrert: 03 jun 2005, 01:00
Medlemsnummer: 558
Navn: Robert
Bil: Ionic
Sted: Bodø

Re: Feiltenning

Legg inn av Paradigm N558 » 16 jul 2009, 06:44

Skal SW fra BSR plutselig fått tulltak og endret parametere?
Ja, ny SW blir lastet opp i dag om Daniel får tid :)
2022 Ionic 5
2018 Suzuki SV650 X
2024 NEVS Emily GT (I wish)
Har eid: MY86 900i, MY85 900t, MY95 9000 Aero, MY01 9-3 2.0t, MY05 9-5 Aero, MY97 9000 Aero

Brukeravatar
Ingvar N629
MAX BOOST
Innlegg: 12871
Registrert: 14 mar 2006, 16:41
Medlemsnummer: 629
Navn: Ingvar Garåsen
Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
Sted: Rissa

Re: Feiltenning

Legg inn av Ingvar N629 » 16 jul 2009, 23:00

Paradigm N558 skrev:Skal SW fra BSR plutselig fått tulltak og endret parametere?
Ja, ny SW blir lastet opp i dag om Daniel får tid :)
Det er ofte enklest å feilsøke en original bil...
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan

Brukeravatar
Paradigm N558
MAX BOOST
Innlegg: 6954
Registrert: 03 jun 2005, 01:00
Medlemsnummer: 558
Navn: Robert
Bil: Ionic
Sted: Bodø

Re: Feiltenning

Legg inn av Paradigm N558 » 16 jul 2009, 23:06

Jaja, kjøpte nye plugger i dag, men har ikke fått sett noe mer på det, ikke montert etc...
Har vært opptatt med oppussingen av bad i hele dag :p
2022 Ionic 5
2018 Suzuki SV650 X
2024 NEVS Emily GT (I wish)
Har eid: MY86 900i, MY85 900t, MY95 9000 Aero, MY01 9-3 2.0t, MY05 9-5 Aero, MY97 9000 Aero

Brukeravatar
Paradigm N558
MAX BOOST
Innlegg: 6954
Registrert: 03 jun 2005, 01:00
Medlemsnummer: 558
Navn: Robert
Bil: Ionic
Sted: Bodø

Re: Feiltenning

Legg inn av Paradigm N558 » 20 jul 2009, 19:33

Da har jeg montert nye plugger, men ingen bedring.
Gamlepluggene var helt hvite btw.

Nå fikk jeg *endelig* Check Engine, men da var det P1301 igjen... så dette hjelper meg ikke :(

Blir orginal SW i morgen tenker jeg :)
2022 Ionic 5
2018 Suzuki SV650 X
2024 NEVS Emily GT (I wish)
Har eid: MY86 900i, MY85 900t, MY95 9000 Aero, MY01 9-3 2.0t, MY05 9-5 Aero, MY97 9000 Aero

Brukeravatar
Paradigm N558
MAX BOOST
Innlegg: 6954
Registrert: 03 jun 2005, 01:00
Medlemsnummer: 558
Navn: Robert
Bil: Ionic
Sted: Bodø

Re: Feiltenning

Legg inn av Paradigm N558 » 20 jul 2009, 23:51

Da har vi tilbakesatt bilen til org. programvare og det hjalp ikke.
Kjørte ny adapsjon og problemet vedvarte.

Så henta jeg den gamle DIen som ikke fungerte på BSR-trimmen, og den fungerte utmerket nå, ikke check engine eller noe, selv etter mange mil med mye gasspådrag.

Kan sannelig se ut som BSR sliter ut DIer? :p

Uansett, problemet er løst, og glad er jeg for det!
2022 Ionic 5
2018 Suzuki SV650 X
2024 NEVS Emily GT (I wish)
Har eid: MY86 900i, MY85 900t, MY95 9000 Aero, MY01 9-3 2.0t, MY05 9-5 Aero, MY97 9000 Aero

Brukeravatar
Paradigm N558
MAX BOOST
Innlegg: 6954
Registrert: 03 jun 2005, 01:00
Medlemsnummer: 558
Navn: Robert
Bil: Ionic
Sted: Bodø

Re: Feiltenning

Legg inn av Paradigm N558 » 21 jul 2009, 06:32

Etter den lange pendlerveien jeg har til jobb i dag så merket jeg at den merkverdige kaklelyden jeg fikk under gasspådrag er borte.
Jeg spekulerer veldig i hva dette er, om det var knock eller dårlige kjedestrammere, men på org. program så ble altså dette helt borte.
2022 Ionic 5
2018 Suzuki SV650 X
2024 NEVS Emily GT (I wish)
Har eid: MY86 900i, MY85 900t, MY95 9000 Aero, MY01 9-3 2.0t, MY05 9-5 Aero, MY97 9000 Aero

Brukeravatar
ToreN1246
Overload!!!
Innlegg: 1200
Registrert: 28 jan 2008, 17:08
Medlemsnummer: N1246
Navn: Tore
Bil: 9-5 aero -01
Sted: lillehammer
Kontakt:

Re: Feiltenning

Legg inn av ToreN1246 » 21 jul 2009, 07:53

Daniel N683 skrev:
Paradigm N558 skrev:Etter den lange pendlerveien jeg har til jobb i dag så merket jeg at den merkverdige kaklelyden jeg fikk under gasspådrag er borte.
Jeg spekulerer veldig i hva dette er, om det var knock eller dårlige kjedestrammere, men på org. program så ble altså dette helt borte.
motorbank..? ;) Du kjørte tross alt trim med nedsatt knock-detection [-X
hadde samme problem på tor.n1368 sin også, var rakkling ut av en annen verden, ble borte når ppc ble tatt ut...
så det er nok en liten motorbank du hadde der vil jeg tro.
(selger ordnet opp forøvrig, med ny boks som det ikke er hørbar bank i)
“Sucking all the marrow out of life doesn’t mean choking on the bone”

9-5 aero

19t7 l evo6ic l 3"dp-2,5twinpipe l 3b-fuel l bilstein l eibach l walbro l polyurethane l sas l VoldenRacing

SELGES:9-3ss aero -09 ratt komplett med airbag, som nytt! Har det enda om noen trenger det!

Brukeravatar
Paradigm N558
MAX BOOST
Innlegg: 6954
Registrert: 03 jun 2005, 01:00
Medlemsnummer: 558
Navn: Robert
Bil: Ionic
Sted: Bodø

Re: Feiltenning

Legg inn av Paradigm N558 » 21 jul 2009, 08:06

ToreN1246 skrev:
Daniel N683 skrev:
Paradigm N558 skrev:Etter den lange pendlerveien jeg har til jobb i dag så merket jeg at den merkverdige kaklelyden jeg fikk under gasspådrag er borte.
Jeg spekulerer veldig i hva dette er, om det var knock eller dårlige kjedestrammere, men på org. program så ble altså dette helt borte.
motorbank..? ;) Du kjørte tross alt trim med nedsatt knock-detection [-X
hadde samme problem på tor.n1368 sin også, var rakkling ut av en annen verden, ble borte når ppc ble tatt ut...
så det er nok en liten motorbank du hadde der vil jeg tro.
(selger ordnet opp forøvrig, med ny boks som det ikke er hørbar bank i)
En liten? Jeg vil si at jeg hadde søkkanes mye :s
2022 Ionic 5
2018 Suzuki SV650 X
2024 NEVS Emily GT (I wish)
Har eid: MY86 900i, MY85 900t, MY95 9000 Aero, MY01 9-3 2.0t, MY05 9-5 Aero, MY97 9000 Aero

Brukeravatar
K_Duck N1093
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 636
Registrert: 05 jul 2007, 11:02
Medlemsnummer: 1093
Navn: Steffen
Bil: M98 9-5 SE 2.0t
Sted: Bodø
Kontakt:

Re: Feiltenning

Legg inn av K_Duck N1093 » 21 jul 2009, 13:39

Så, nedtrimming fixet biffen? Hva skjer med PPC-boksen nå da? Blir den liggende i kjøleskapet i tiden framover? :P
'98 9-5 SE 2.0t -- Celise (verdens beste dame - biologiske jenter har vist seg å være skrot)
'08 MB E200CDI (i pornohvit) -- Arbeidsverktøyet W41
'95 Honda CBR 600 F -- Færre hjul, men desto mer moro
Distriktsansvarlig Nord

Brukeravatar
Paradigm N558
MAX BOOST
Innlegg: 6954
Registrert: 03 jun 2005, 01:00
Medlemsnummer: 558
Navn: Robert
Bil: Ionic
Sted: Bodø

Re: Feiltenning 9-5 B235R [LØST]

Legg inn av Paradigm N558 » 21 jul 2009, 13:41

Er ikke usanssynlig at jeg blir å legge den på en trygg plass... som f.eks. nederst som fyllmasse når jeg skal bygge opp muren i hagen min. :)

Gikk btw. på YouTube i dag nå nettopp, og søkte etter "Engine knock sound" eller noise, og etter å ha høvlet over ett par tre, fnørten filmer der så er jeg overbevist om at det er motorbank vi hørte da vi var ute å kjørte, og dette har jeg da kjørt med i ett år... [-X

Men, problemet er nå løst en gang for alle!
Sist redigert av Paradigm N558 den 21 jul 2009, 13:45, redigert 1 gang totalt.
2022 Ionic 5
2018 Suzuki SV650 X
2024 NEVS Emily GT (I wish)
Har eid: MY86 900i, MY85 900t, MY95 9000 Aero, MY01 9-3 2.0t, MY05 9-5 Aero, MY97 9000 Aero

Brukeravatar
K_Duck N1093
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 636
Registrert: 05 jul 2007, 11:02
Medlemsnummer: 1093
Navn: Steffen
Bil: M98 9-5 SE 2.0t
Sted: Bodø
Kontakt:

Re: Feiltenning

Legg inn av K_Duck N1093 » 21 jul 2009, 13:45

Paradigm N558 skrev:Er ikke usanssynlig at jeg blir å legge den på en trygg plass... som f.eks. nederst som fyllmasse når jeg skal bygge opp muren i hagen min. :)
Du risikerer ikke at muren havarerer da? Det greieste er nok å bygge "stock" mur. :wink:
'98 9-5 SE 2.0t -- Celise (verdens beste dame - biologiske jenter har vist seg å være skrot)
'08 MB E200CDI (i pornohvit) -- Arbeidsverktøyet W41
'95 Honda CBR 600 F -- Færre hjul, men desto mer moro
Distriktsansvarlig Nord

Brukeravatar
Paradigm N558
MAX BOOST
Innlegg: 6954
Registrert: 03 jun 2005, 01:00
Medlemsnummer: 558
Navn: Robert
Bil: Ionic
Sted: Bodø

Feiltenning 9-5 B235R [LØST]

Legg inn av Paradigm N558 » 21 jul 2009, 13:51

K_Duck N1093 skrev:
Paradigm N558 skrev:Er ikke usanssynlig at jeg blir å legge den på en trygg plass... som f.eks. nederst som fyllmasse når jeg skal bygge opp muren i hagen min. :)
Du risikerer ikke at muren havarerer da? Det greieste er nok å bygge "stock" mur. :wink:
Du nevner noe der, skal jo parkere helt inntil muren :|

Nei, tror ikke en PPC-boks på 300 gram kan ødelegge 1.5 tonn mur :lol:
Men fra spøk til alvor, jeg blir ikke å utsette motoren min for PPC igjen, og slik er det med den saken :)
Vi kan sikkert avslutte her nå, for det er ikke mer å si :)
2022 Ionic 5
2018 Suzuki SV650 X
2024 NEVS Emily GT (I wish)
Har eid: MY86 900i, MY85 900t, MY95 9000 Aero, MY01 9-3 2.0t, MY05 9-5 Aero, MY97 9000 Aero

Brukeravatar
Ingvar N629
MAX BOOST
Innlegg: 12871
Registrert: 14 mar 2006, 16:41
Medlemsnummer: 629
Navn: Ingvar Garåsen
Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
Sted: Rissa

Re: Feiltenning 9-5 B235R [LØST]

Legg inn av Ingvar N629 » 21 jul 2009, 14:17

Paradigm N558 skrev:
Men, problemet er nå løst en gang for alle!
Problemet er at utmattingsskader som har oppstått etter tenningsbank kan vise seg først senere...
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan

Svar