Vurderer å kjøpe - KJØPT 9k Jub. Noen spørsmål...

Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.

Moderator: Moderatorer

Brukeravatar
Runar N403
1,5 bar
1,5 bar
Innlegg: 467
Registrert: 29 mar 2005, 01:00
Medlemsnummer: 403
Navn: Runar Tollan
Bil: 9000, 9-5
Sted: Nord-Østerdalen

Vurderer å kjøpe - KJØPT 9k Jub. Noen spørsmål...

Legg inn av Runar N403 » 23 jul 2009, 20:19

Hei godtfolk!
Her om dagen prøvekjørte jeg en 9k Jubileum som jeg vurderer å kjøpe, og i den forbindelse dukka det opp et par spørsmål:
La merke til at når jeg trilla i sånn ca spring-marsj fart, kom det en slags svak ulelyd fra hjula. lyden fulgte hastigheten på bilen, ikke rpm. I vanlig fart (50km/t +)kunne jeg ikke høre lyden. Hørtes ikke ut som typisk hjullager, men noen som kjenner seg igjen her? Greit å vite hva det kan være før jeg byr på den :)

En annen ting var at motor-temp viseren lå litt under halvveis, men kjølevifta starter som vanlig. Kan dette være samme feil som er beskrevet i 9000 FAQ her på forumet?

Batteriet var flatt når vi skulle starte, og da den starta var det temmelig ujevn tomgang, pluss trøbbel med å starte bilen etter at den hadde kjørt seg varm. Kan dette skyldes dårlig batteri? Det var visst modent for utskifting - 25% kapasitet.

All hjelp mottas med stor takk, for bilen var fin den, og jeg vil gjerne ha'n:) Er forresten en grønn orginal CSE 2.0 ltt med ca 200kkm på tellern, ACC og svart jub.skinn. Pen bil!

Ellers andre erfaringer med slike biler når den har runda 200kkm? Tenker litt på turbo, DI og andre typiske slitasjegreier.

MVH Runar
Sist redigert av Runar N403 den 26 aug 2009, 22:43, redigert 3 ganger totalt.
Why drive a car, when you can pilote a SAAB ?
Saab 9-5 Estate 2,3t M02
Saab 9000t Airflow M88

Brukeravatar
Morten S.
MAX BOOST
Innlegg: 2028
Registrert: 20 mar 2003, 01:00
Medlemsnummer: N1507
Navn: Morten Sølsnæs Strandmoe
Bil: 2 x TT, V4, og900 og 9-3 SC
Sted: Vestfold
Kontakt:

Re: Ukjent lyd fra hjula på en 9k jub.

Legg inn av Morten S. » 23 jul 2009, 21:05

Dersom det er slitte hjullagre vil ulyden ofte forsvinne eller avta når man svinger på rattet.
Slitt på høyre side, mindre lyd når du svinger mot høyre, og tvert om. (Blir da mindre belastning på det indre hjulet)
"Alt" fra totakt til turbo

Brukeravatar
Aleks_
Overload!!!
Innlegg: 1679
Registrert: 02 mar 2007, 18:45
Medlemsnummer: N1025
Navn: Aleksander
Bil: MY01 9-5 2,3t
Sted: Stange v/ Hamar og Bodø

Re: Vurderer å kjøpe 9k Jub. Noen spørsmål...

Legg inn av Aleks_ » 24 jul 2009, 00:29

Runar N403 skrev:Hei godtfolk!
Heihei 8) :lol:


Du nevner typiske slitedeler. Turbo er jo en slik slitedel. Vil tro at den kanskje er moden for utskifting, hvis det ikke allerede har blitt gjort. Men det avhenger jo helt av hvordan den har blitt kjørt, om turbo har fått tid til å kjøle seg ned etter litt hardkjør osv.
Om du gir på, kjenn etter litt nykking, det kan blant annet være tegn på sliten turbo.
DI som slitedel kan jeg desverre lite om, så der skal jeg ikke si noe. :roll:

Det at den er litt tungstarta, ihvertfall i varm tilstand, kan være noe så enkelt som veivakselgiver, eller det kan være noe som ikke er fullt så enkelt. Tenner den i det hele tatt, eller blir det bare dratt rundt av starteren?

Har liten peiling på 9K, men dette var noe jeg kom på i farta ihvertfall. Håper det var til hjelp. 9K er gromme biler 8)
N1025
- 2001 Saab 9-5 2,3t Sedan
x 1997 Saab 900S
http://www.garaget.org/Aleksander

“Horsepower sells cars, torque wins races” - Carol Shelby

Brukeravatar
Tor N12
MAX BOOST
Innlegg: 9123
Registrert: 13 aug 2003, 01:00
Medlemsnummer: N012
Navn: Tor
Bil: 9000/9-5/9-3
Sted: Melhus

Re: Vurderer å kjøpe 9k Jub. Noen spørsmål...

Legg inn av Tor N12 » 24 jul 2009, 00:49

Den lyden kan jo godt være lagrene til diferensialen men normalt så hører man den da også i fart, det var ikke så enkelt som lyder fra bremsene om den hadde stått litt da?

Om dere hadde normal ladespenning når bilen først gikk så skulle ikke dette påvirke gangen i den, men om den har vært helt strømløs så må den gjerne adaptere litt for at tomgangen skal bli helt bra. Startproblemene ved varm bil er heller ikke godt å si, prøv å få testet den med et nytt batteri først. Tviler på at det er veivakselgiveren, for da er den normalt helt død eller helt død til den blir kald igjen.

Tempnåla er nok sansynligvis samme som står i Faq ja.

Ellers, sjekk rust rundt frontruta!! Desverre så er det vanligere på de nyere modellene enn det som var tilfellet med de eldre :( Sjekk også for rust nede, på innersiden av bakskjermene samt ved hjulbuene. Desuten så bruker slangeklemmene på rørene til bensintanken å ruste av.
Bakre bærearmsforinger på bærebrua samt lagerstøttene til de fremre foringene på brua bruker å ryke men begge deler er lett å skifte. Bensinpumpa nærmer seg nok døden om den ikke har vært skiftet tidligere..

Har du muligheten så vil jeg også anbefale deg å løfte av toppdekselet for da kan du lett se hva slags liv motoren har hatt, er den kokset så har den vel ikke fått allverden med pleie. Om du ikke får gjort dette så bør i allefall alarmklokkene ringe om peilestaven er kokset ned.
M97 9000 AERO Godbilen, evighetsprosjekt....
M07 9-5 A60 Hirsch/MgMotor
M07 9-3 Vector/Aero Cab Hirsch/MgMotor
M09 9-3 Aero XWD Hirsch/MgMotor

Brukeravatar
Trond N47
Overload!!!
Innlegg: 1292
Registrert: 04 apr 2003, 01:00
Medlemsnummer: 047
Sted: Trondheim

Re: Vurderer å kjøpe 9k Jub. Noen spørsmål...

Legg inn av Trond N47 » 24 jul 2009, 01:16

Du skal vel ikke selge den lekre CC-en din? 9k jub er bra den, håper det er en med manuelt gir. Hjullager framme på 9k kan gi all verdens rare lyder uavhengig av belastning og svingeretning. Men det høres oftest ut som en skrapelyd, holder derfor med Tor i teorien om bremser. Det kan være verdt å spandere på seg en NAF-test eller lignende. Jeg har ofte tjent inn de 1300 kronene den koster. Kanskje får du selger til å betale.

Lykke til!
Trond #047
94 SAAB og900 Cabriolet turbo S (Aero)
94 SAAB 9000 2,3T CSE
06 SAAB 9-5 Vector Sport Estate 2,3T

Brukeravatar
Runar N403
1,5 bar
1,5 bar
Innlegg: 467
Registrert: 29 mar 2005, 01:00
Medlemsnummer: 403
Navn: Runar Tollan
Bil: 9000, 9-5
Sted: Nord-Østerdalen

Re: Vurderer å kjøpe 9k Jub. Noen spørsmål...

Legg inn av Runar N403 » 24 jul 2009, 01:52

Hjertlig takk for alle svar! Må prøvekjøre bilen en gang til, så jeg får sjekka opp noe av det dere har foreslått her pluss at jeg stadig kommer på flere ting sjøl. Vært inne på tanken å ta en NAF-test. Helt sikkert lurt!
Det er manuelt gir ja. Denne bilen har jo stort sett alt :) Hvordan er forbruket på 2,0t kontra 2,3t? Tenker på steg 1 etterhvert - er SP å foretrekke her? Tar gjerne imot fler tips!
Har ikke lyst å selge CC'n nei, skal prøve å få pussa den opp litt hvis jeg får ny bruksbil.
Why drive a car, when you can pilote a SAAB ?
Saab 9-5 Estate 2,3t M02
Saab 9000t Airflow M88

Brukeravatar
Tor N12
MAX BOOST
Innlegg: 9123
Registrert: 13 aug 2003, 01:00
Medlemsnummer: N012
Navn: Tor
Bil: 9000/9-5/9-3
Sted: Melhus

Re: Vurderer å kjøpe 9k Jub. Noen spørsmål...

Legg inn av Tor N12 » 24 jul 2009, 10:08

Trimdiskusjonen tar vi i trim-forumet ;)
M97 9000 AERO Godbilen, evighetsprosjekt....
M07 9-5 A60 Hirsch/MgMotor
M07 9-3 Vector/Aero Cab Hirsch/MgMotor
M09 9-3 Aero XWD Hirsch/MgMotor

håkon
Grunnladetrykk
Grunnladetrykk
Innlegg: 44
Registrert: 22 jan 2009, 19:03
Medlemsnummer: N1613
Navn: Håkon
Bil: SAAB 9-5 Estate TID
Sted: Verdal

Re: Vurderer å kjøpe 9k Jub. Noen spørsmål...

Legg inn av håkon » 25 jul 2009, 22:02

Hei!

Har selv en 9k 97 jubileum 150 hk, som har ruslet 321k, har ikke byttet turbo (har det og bensinpumpe på budsjett).Måtte bytte DI kassett på 290k, så ut som den var byttet før. Temp måleren er en sak det går å fikse. Sjekk link:
http://web.telia.com/~u33227289/saabtemp.html
Har kjørt 75k med bilen på 3 år, uten videre overraskelser. Bruker den også til å dra 1500 kg campingvogn, noe som går fint. Vurdere trimming, men er skeptisk med hensyn til km.
2006 Saab 9-5 Estate TID
1999 Saab 9-3 2.2 TID
1995 Saab 900 cab
1972 Alfa Romeo GTJ 1.6 (Ego bil)
http://www.klubbalfaromeo.no" onclick="window.open(this.href);return false;

kladden
Innlegg: 2
Registrert: 27 jun 2009, 12:20

Re: Vurderer å kjøpe 9k Jub. Noen spørsmål...

Legg inn av kladden » 26 jul 2009, 17:57

jeg tok rust for mer enn lommeboka hadde godt av i fjor. det var da hovedsakelig i den ene hjulbuen og rundt frontruta. vet at det ikke er noe nytt fenomen med 9000 så det kan være lurt å ta en titt på de omerådene og kanskje under dørene også. var bare så vidt synelig på min men det kom fort og da vi fikk åpnet opp og plukket bort lister og slikt så var det mye værre enn det det så ut på utsiden. ellers må vell 9000 være de jeveste bilene på markedet :D

Brukeravatar
Runar N403
1,5 bar
1,5 bar
Innlegg: 467
Registrert: 29 mar 2005, 01:00
Medlemsnummer: 403
Navn: Runar Tollan
Bil: 9000, 9-5
Sted: Nord-Østerdalen

Re: Vurderer å kjøpe 9k Jub. Noen spørsmål...

Legg inn av Runar N403 » 27 jul 2009, 15:10

Dette høres jo veldig bra ut, Takker for svar!
Dette med rust skal jeg nok se grundig etter, siden det er fler som har nevnt det, nesten så jeg har lyst å skru av dekselet under ruta og kikke etter der. Her lengst oppi østerdalen er det jo minimalt med salt, så vi krysser fingra!

Noen som har peiling på passasjer airbagen? Har egenltlig lyst på hanskerom i stedet, men vet ikke om det er å anbefale? Nå spør jeg som om jeg eier bilen alt, men det ser hvertfall bra ut for min del - selger fikk nettopp et nytt bud som var 20 lapper lavere enn mitt :) (skambud spør du meg)

Mvh Runar
Why drive a car, when you can pilote a SAAB ?
Saab 9-5 Estate 2,3t M02
Saab 9000t Airflow M88

Brukeravatar
Tor N12
MAX BOOST
Innlegg: 9123
Registrert: 13 aug 2003, 01:00
Medlemsnummer: N012
Navn: Tor
Bil: 9000/9-5/9-3
Sted: Melhus

Re: Vurderer å kjøpe 9k Jub. Noen spørsmål...

Legg inn av Tor N12 » 27 jul 2009, 22:31

Runar N403 skrev: Noen som har peiling på passasjer airbagen?
Er fullt mulig å montere hanskerom men da må du ha selve hanskerommet med monteringsdeler, en motstand til airbaggen og en Tech2 for å programere om airbag-boksen
M97 9000 AERO Godbilen, evighetsprosjekt....
M07 9-5 A60 Hirsch/MgMotor
M07 9-3 Vector/Aero Cab Hirsch/MgMotor
M09 9-3 Aero XWD Hirsch/MgMotor

Ronnie
Innlegg: 8
Registrert: 27 mar 2009, 13:27

9-3 eller 9-5??

Legg inn av Ronnie » 31 jul 2009, 22:21

Hei. Jeg lurer på om det er noe forskjell i kvalitet (driftsikkerhet) når det gjelder 9-3 og 9-5? vi snakker rundt 2000 mod. Er takknemlig for alle svar.

Brukeravatar
Tor N12
MAX BOOST
Innlegg: 9123
Registrert: 13 aug 2003, 01:00
Medlemsnummer: N012
Navn: Tor
Bil: 9000/9-5/9-3
Sted: Melhus

Re: 9-3 eller 9-5??

Legg inn av Tor N12 » 31 jul 2009, 23:04

Ronnie skrev:Hei. Jeg lurer på om det er noe forskjell i kvalitet (driftsikkerhet) når det gjelder 9-3 og 9-5? vi snakker rundt 2000 mod. Er takknemlig for alle svar.
Som du ser så omhandler denne tråden 9000, lag deg en egen tråd du ;)
Vi har også en veldig fin søkefunksjon oppe til venstre ;)
M97 9000 AERO Godbilen, evighetsprosjekt....
M07 9-5 A60 Hirsch/MgMotor
M07 9-3 Vector/Aero Cab Hirsch/MgMotor
M09 9-3 Aero XWD Hirsch/MgMotor

Brukeravatar
Runar N403
1,5 bar
1,5 bar
Innlegg: 467
Registrert: 29 mar 2005, 01:00
Medlemsnummer: 403
Navn: Runar Tollan
Bil: 9000, 9-5
Sted: Nord-Østerdalen

Re: Vurderer å kjøpe 9k Jub. Noen spørsmål...

Legg inn av Runar N403 » 01 aug 2009, 12:34

Tilbake til denne ulelyden.. Det er forøvrig det eneste som uroer meg ang denne bilen, alt det andre er stort sett i boks. Prøvde den igjen i går. Jeg hører lyden kun når kupévifta er av og jeg triller i jogge-fart. Det er en ganske høyfrekvent lyd uavhengig av om bilen står i gir eller fri, clutch inne eller ute. Øker hastigheten øker frekvensen og til slutt flyter den bare sammen med resten av støyen i bilen. Ikke skraping, men det er som om noe som skulle vært slett har blitt ruglete :? Det er der uansett om jeg svinger eller ikke, høres ut som det kommer fra midt under motoren en plass...
Huffameg, det er ikke bare bare å gjengi ulelyder på et forum! Kanskje noen kjenner seg igjen likevel. Tor nevnte lager i diffen. Dyre greier det eller? Vanskelig å bytte?

Mvh mulig vordende Jub-eier ;)
Sist redigert av Runar N403 den 01 aug 2009, 14:21, redigert 1 gang totalt.
Why drive a car, when you can pilote a SAAB ?
Saab 9-5 Estate 2,3t M02
Saab 9000t Airflow M88

Brukeravatar
Tor N12
MAX BOOST
Innlegg: 9123
Registrert: 13 aug 2003, 01:00
Medlemsnummer: N012
Navn: Tor
Bil: 9000/9-5/9-3
Sted: Melhus

Re: Vurderer å kjøpe 9k Jub. Noen spørsmål...

Legg inn av Tor N12 » 01 aug 2009, 13:13

Runar N403 skrev:Tor nevnte lager i diffen. Dyre greier det eller? Vanskelig å bytte?
Ja, det er ikke noe man begir seg ut på å skifte selv i allefall, da er det nesten rimeligere å skaffe seg ei brukt kasse.
Men, fordelen med å overhale den man har er jo at man vet hvordan kassa er før man begynner, kjøper du ei kasse på huggeren så er det jo umulig å vite noe om tillstand på den.

Skulle det vise seg å være kassa så får du sende meg en PM om du handler bilen, har en kjenning rett over grensa som er dyktig og rimelig på de kassene.
M97 9000 AERO Godbilen, evighetsprosjekt....
M07 9-5 A60 Hirsch/MgMotor
M07 9-3 Vector/Aero Cab Hirsch/MgMotor
M09 9-3 Aero XWD Hirsch/MgMotor

Svar