Ventiltikking 9000
Moderator: Moderatorer
- Thomashfh
- 0.7 bar

- Innlegg: 111
- Registrert: 05 nov 2008, 12:58
- Medlemsnummer: N1722
- Navn: Thomas Haugen Foldal
- Bil: '91, 9000 2,3 t cc,'07 9-3 TiD
- Sted: Bergen / Hordaland
Ventiltikking 9000
tja nu i dag passerte katarina 300 store.... still going strong...
men regne me et registerkjede skifte om ikkje lenge og innjustering av ventiler;) enda mange km igjen 
saab 9000 2,3 t CC 91m * Avskilta
*
saab 9-3 1,9TiD SS 07 m
saab 9-3 1,9TiD SS 07 m
- Skaten N671
- 2.0 bar

- Innlegg: 985
- Registrert: 14 jan 2005, 01:00
- Medlemsnummer: N671
- Bil: Saab 900 Aero
- Sted: Tysnes
Re: Km på våre saaber?
Er nå kje ventiljustering på din, viss det er den i signatur. Hydrauliske ventilløftere på denThomashfh skrev:tja nu i dag passerte katarina 300 store.... still going strong...men regne me et registerkjede skifte om ikkje lenge og innjustering av ventiler;) enda mange km igjen
'82 Saab 99
'86 Saab 900 Aero (go' bilen)
'98 Peugeot Partner (arbeidsbil)
'99 Saab 9-5
- tlf: 94366164 -
"Norges største trosamfunn er folk som har kjøpt ett VAG produkt å tror de har fått en bra bil"
'86 Saab 900 Aero (go' bilen)
'98 Peugeot Partner (arbeidsbil)
'99 Saab 9-5
- tlf: 94366164 -
"Norges største trosamfunn er folk som har kjøpt ett VAG produkt å tror de har fått en bra bil"
- Thomashfh
- 0.7 bar

- Innlegg: 111
- Registrert: 05 nov 2008, 12:58
- Medlemsnummer: N1722
- Navn: Thomas Haugen Foldal
- Bil: '91, 9000 2,3 t cc,'07 9-3 TiD
- Sted: Bergen / Hordaland
Re: Km på våre saaber?
ekje det mulig å sjekke/skifte slitasjer i toppdekselet?Skaten N671 skrev:Er nå kje ventiljustering på din, viss det er den i signatur. Hydrauliske ventilløftere på denThomashfh skrev:tja nu i dag passerte katarina 300 store.... still going strong...men regne me et registerkjede skifte om ikkje lenge og innjustering av ventiler;) enda mange km igjen
har hørt noe om shimsing av ventilløfterene
saab 9000 2,3 t CC 91m * Avskilta
*
saab 9-3 1,9TiD SS 07 m
saab 9-3 1,9TiD SS 07 m
- Eirik N396
- MAX BOOST
- Innlegg: 5768
- Registrert: 12 okt 2004, 01:00
- Medlemsnummer: N396
- Bil: 95, 99, 90
- Sted: Sandnes
- Kontakt:
Re: Km på våre saaber?
Men shimsing er ikke aktuelt på biler med hydrauliske løftere, som Vegard sier. Du har altså hydrauliske løftereThomashfh skrev:ekje det mulig å sjekke/skifte slitasjer i toppdekselet?Skaten N671 skrev:Er nå kje ventiljustering på din, viss det er den i signatur. Hydrauliske ventilløftere på denThomashfh skrev:tja nu i dag passerte katarina 300 store.... still going strong...men regne me et registerkjede skifte om ikkje lenge og innjustering av ventiler;) enda mange km igjen
har hørt noe om shimsing av ventilløfterene
- Thomashfh
- 0.7 bar

- Innlegg: 111
- Registrert: 05 nov 2008, 12:58
- Medlemsnummer: N1722
- Navn: Thomas Haugen Foldal
- Bil: '91, 9000 2,3 t cc,'07 9-3 TiD
- Sted: Bergen / Hordaland
Re: Km på våre saaber?
da er jeg tvunget til å spørre kor i H..... skal ej få vekk ventil tikking da, hvis jeg begynner å skifte trykkere eller løftere, så må jeg vel bytte alle fordi de er ulikt slitt og vil tikke igjen.
skal skifte reg kjede og drev, er dette ikke en gylden anledning til å kikke på ventilene?
skal skifte reg kjede og drev, er dette ikke en gylden anledning til å kikke på ventilene?
saab 9000 2,3 t CC 91m * Avskilta
*
saab 9-3 1,9TiD SS 07 m
saab 9-3 1,9TiD SS 07 m
-
Morten N88
- Overload!!!
- Innlegg: 1263
- Registrert: 29 mar 2003, 01:00
- Medlemsnummer: N 88
- Bil: 9000 Aero M96 9-5 Estate M07
- Sted: Levanger
Re: Ventiltikking 9000
For å få bort tikking kan du prøve en dieselrens. Regner med du har sjekket oljenivå.. Gammelbilen begynner å tikke når det er lite olje
Men siden bilen har gått såpass langt er det ikke usannsynlig at noen må byttes nei. Når du tar bort kammene kan du finne ut hvilke som er dårlige ved å trykke på de. Hvis de føles myke er de utslitte. Men det enkleste er kanskje å bytte alle med det samme du er oppe med det..
M96 9000 AERO (go'bilen)
M96 9000 CS (avskiltet..)
M07 9-5 estate (familiebil)
M11 MB Vito 116 (arbeidsbil)
M96 9000 CS (avskiltet..)
M07 9-5 estate (familiebil)
M11 MB Vito 116 (arbeidsbil)
- Paradigm N558
- MAX BOOST
- Innlegg: 6955
- Registrert: 03 jun 2005, 01:00
- Medlemsnummer: 558
- Navn: Robert
- Bil: Ionic
- Sted: Bodø
Re: Ventiltikking 9000
Søk på dieselflush eller diesel flush, er mange tråder rundt fjerning av ventiltikking 
men i grove trekk
Ut med oljefilter
ut med olje
Hell på 4 liter diesel
kjør motoren på startmotoren kun, vent ett par timer, gjør kjør på starteren i en 15 sekund til
Hell ut dieselen, bytt oljefilter, hell på 4 liter med frisk og billig olje, kjør motoren på tomgang i 5-6 minutter
hell ut oljen og bytt oljefilter igjen. Hell på 4 friske liter med god olje.
Da burde motoren fungere fjell uten tikking.
Lykke til.
men i grove trekk
Ut med oljefilter
ut med olje
Hell på 4 liter diesel
kjør motoren på startmotoren kun, vent ett par timer, gjør kjør på starteren i en 15 sekund til
Hell ut dieselen, bytt oljefilter, hell på 4 liter med frisk og billig olje, kjør motoren på tomgang i 5-6 minutter
hell ut oljen og bytt oljefilter igjen. Hell på 4 friske liter med god olje.
Da burde motoren fungere fjell uten tikking.
Lykke til.
2022 Ionic 5
2018 Suzuki SV650 X
2024 NEVS Emily GT (I wish)
Har eid: MY86 900i, MY85 900t, MY95 9000 Aero, MY01 9-3 2.0t, MY05 9-5 Aero, MY97 9000 Aero
2018 Suzuki SV650 X
2024 NEVS Emily GT (I wish)
Har eid: MY86 900i, MY85 900t, MY95 9000 Aero, MY01 9-3 2.0t, MY05 9-5 Aero, MY97 9000 Aero
- Eirik N396
- MAX BOOST
- Innlegg: 5768
- Registrert: 12 okt 2004, 01:00
- Medlemsnummer: N396
- Bil: 95, 99, 90
- Sted: Sandnes
- Kontakt:
Re: Ventiltikking 9000
Skilte ut diskusjonen i dertil egnet tråd. De hydrauliske løfterne skal vel være selvjusterende, og kan altså ikke justeres på annet vis. De er ihvertfall veldig enkle å bytte, selv med toppen montert i bilen. Ellers skal det vel være mulig å demontere løfterne og rense dem, som et alternativ til å kjøpe nye, men dette er det andre som kan mer om enn meg. Om du ender med å kjøpe nye ville jeg ihvertfall bytta alle når jeg først var igang.
Dieselrens som Robert nevner er også et alternativ. Riktignok har jeg sett en motor tikke mer også etter en sådan, men det skader jo ikke med et forsøk
Dieselrens som Robert nevner er også et alternativ. Riktignok har jeg sett en motor tikke mer også etter en sådan, men det skader jo ikke med et forsøk
- Paradigm N558
- MAX BOOST
- Innlegg: 6955
- Registrert: 03 jun 2005, 01:00
- Medlemsnummer: 558
- Navn: Robert
- Bil: Ionic
- Sted: Bodø
Re: Ventiltikking 9000
Er vel blandete erfaringer rundt dieselrens, men min er at på OG9-3an så forsvant tikkingen helt og holdent, og på 9-5en til Steffen så forsvant den også helt. Grunnen til at den tikker mer er fordi dritten har løsnet og blitt flyttet lengre opp i systemet, så derav skal man vente i et par timer, for diesel er kjempeflink til å løse opp ting 
2022 Ionic 5
2018 Suzuki SV650 X
2024 NEVS Emily GT (I wish)
Har eid: MY86 900i, MY85 900t, MY95 9000 Aero, MY01 9-3 2.0t, MY05 9-5 Aero, MY97 9000 Aero
2018 Suzuki SV650 X
2024 NEVS Emily GT (I wish)
Har eid: MY86 900i, MY85 900t, MY95 9000 Aero, MY01 9-3 2.0t, MY05 9-5 Aero, MY97 9000 Aero
- Tor N12
- MAX BOOST
- Innlegg: 9124
- Registrert: 13 aug 2003, 01:00
- Medlemsnummer: N012
- Navn: Tor
- Bil: 9000/9-5/9-3
- Sted: Melhus
Re: Ventiltikking 9000
Og på en så gammel bil så bør du skifte oljepumpa når du først er i gang 
M97 9000 AERO Godbilen, evighetsprosjekt....
M07 9-5 A60 Hirsch/MgMotor
M07 9-3 Vector/Aero Cab Hirsch/MgMotor
M09 9-3 Aero XWD Hirsch/MgMotor
M07 9-5 A60 Hirsch/MgMotor
M07 9-3 Vector/Aero Cab Hirsch/MgMotor
M09 9-3 Aero XWD Hirsch/MgMotor
- Trond N47
- Overload!!!
- Innlegg: 1292
- Registrert: 04 apr 2003, 01:00
- Medlemsnummer: 047
- Sted: Trondheim
Re: Ventiltikking 9000
Har også hørt om folk som tar ut ventilTRYKKERNE (fjærene er ventilløftere) og bader dem i diesel. En må kjøre langt med tikkende ventiltrykkere før de tar skade. Blir som oftest bra når oljetilgangen ordnes. En jeg kjenner fikk bort lyden bare ved å bytte olje, hadde da kjørt 60 000 km med samme oljen 
Trond #047
94 SAAB og900 Cabriolet turbo S (Aero)
94 SAAB 9000 2,3T CSE
06 SAAB 9-5 Vector Sport Estate 2,3T
94 SAAB og900 Cabriolet turbo S (Aero)
94 SAAB 9000 2,3T CSE
06 SAAB 9-5 Vector Sport Estate 2,3T
- Paradigm N558
- MAX BOOST
- Innlegg: 6955
- Registrert: 03 jun 2005, 01:00
- Medlemsnummer: 558
- Navn: Robert
- Bil: Ionic
- Sted: Bodø
Re: Ventiltikking 9000
Trond N47 skrev:hadde da kjørt 60 000 km med samme oljen
Osv....
2022 Ionic 5
2018 Suzuki SV650 X
2024 NEVS Emily GT (I wish)
Har eid: MY86 900i, MY85 900t, MY95 9000 Aero, MY01 9-3 2.0t, MY05 9-5 Aero, MY97 9000 Aero
2018 Suzuki SV650 X
2024 NEVS Emily GT (I wish)
Har eid: MY86 900i, MY85 900t, MY95 9000 Aero, MY01 9-3 2.0t, MY05 9-5 Aero, MY97 9000 Aero
- Thomashfh
- 0.7 bar

- Innlegg: 111
- Registrert: 05 nov 2008, 12:58
- Medlemsnummer: N1722
- Navn: Thomas Haugen Foldal
- Bil: '91, 9000 2,3 t cc,'07 9-3 TiD
- Sted: Bergen / Hordaland
Re: Ventiltikking 9000
ligger ikke oljepumpa inne i veivlagere, eller noe sånt? på " framsiden" av motoren?Tor N12 skrev:Og på en så gammel bil så bør du skifte oljepumpa når du først er i gang
saab 9000 2,3 t CC 91m * Avskilta
*
saab 9-3 1,9TiD SS 07 m
saab 9-3 1,9TiD SS 07 m
- Thomashfh
- 0.7 bar

- Innlegg: 111
- Registrert: 05 nov 2008, 12:58
- Medlemsnummer: N1722
- Navn: Thomas Haugen Foldal
- Bil: '91, 9000 2,3 t cc,'07 9-3 TiD
- Sted: Bergen / Hordaland
Re: Ventiltikking 9000
min bestefar som nesten ble bilmekaniker foreslo at det var mer effektivt å tømme oljen, fylle halvparten av oljen inn i motoren og resten fyller vi diesel til merket.... kan vi starte motoren og la den gå KUN på tomgang 2-3 min, deretter tømme dette av og helle billigolje på, kjøre med den en stund, og skifte olje og oljefilter:), de va sånn de gjorde det i gamledager.....,
men en ventilløfter, eller et sett til den ene ventilen kommer på over 1000lappen, gang det me 16......
men en ventilløfter, eller et sett til den ene ventilen kommer på over 1000lappen, gang det me 16......
saab 9000 2,3 t CC 91m * Avskilta
*
saab 9-3 1,9TiD SS 07 m
saab 9-3 1,9TiD SS 07 m
- Thomashfh
- 0.7 bar

- Innlegg: 111
- Registrert: 05 nov 2008, 12:58
- Medlemsnummer: N1722
- Navn: Thomas Haugen Foldal
- Bil: '91, 9000 2,3 t cc,'07 9-3 TiD
- Sted: Bergen / Hordaland
Re: Ventiltikking 9000
samme bestefaren sa også, at bilmotoren tikker fordi det er for mye glis imellom noe i ventilsystemet, men når motoren blir varm tykner oljen og tikkingen stopper...Thomashfh skrev:min bestefar som nesten ble bilmekaniker foreslo at det var mer effektivt å tømme oljen, fylle halvparten av oljen inn i motoren og resten fyller vi diesel til merket.... kan vi starte motoren og la den gå KUN på tomgang 2-3 min, deretter tømme dette av og helle billigolje på, kjøre med den en stund, og skifte olje og oljefilter:), de va sånn de gjorde det i gamledager.....,
men en ventilløfter, eller et sett til den ene ventilen kommer på over 1000lappen, gang det me 16......
saab 9000 2,3 t CC 91m * Avskilta
*
saab 9-3 1,9TiD SS 07 m
saab 9-3 1,9TiD SS 07 m
