Dagbladet i dag

Åpent forum der alt annet enn Saab diskuteres!

Moderator: Moderatorer

Svar
Brukeravatar
Kristian N70
MAX BOOST
Innlegg: 2016
Registrert: 06 mar 2003, 01:00
Sted: oslo
Kontakt:

Dagbladet i dag

Legg inn av Kristian N70 » 21 sep 2004, 10:18

05 9-5 Vector Estate 2,0t
02 Toyota Yaris type moped

Brukeravatar
Rune N35
MAX BOOST
Innlegg: 2951
Registrert: 25 feb 2003, 01:00
Sted: Årnes, Romerike

Legg inn av Rune N35 » 21 sep 2004, 11:21

Og hvor er logikken i at man skal betale mer avgift på en bil som har lavere forbruk?

Heia Norge.
2003 Saab 9-5 2,2 TiD SC
2003 Saab 9-5 2,0t SC
2009 Toyota HiAce

Brukeravatar
Petter 900 T
MAX BOOST
Innlegg: 2223
Registrert: 24 aug 2003, 01:00
Sted: Langhus

chip

Legg inn av Petter 900 T » 21 sep 2004, 11:54

Norge er et land for nisser og spesielt interesserte.......
1.07.4 på Rudskogen!
1.08.4 på kinekulle (1 gang på banen)
Medlemsnummer N226

Brukeravatar
john n04
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 699
Registrert: 25 feb 2003, 01:00
Medlemsnummer: 004
Navn: John Arild Berentsen
Bil: SAAB 9-3SS 1.9TiD 2005
Sted: Flekkerøy utenfor kristiansand
Kontakt:

Legg inn av john n04 » 21 sep 2004, 20:18

Sur de ikke nok penger ut av oss bileiere? :angered:
lawicel CanUsb, og Tech2!

Brukeravatar
oddi N108
Overload!!!
Innlegg: 1337
Registrert: 26 feb 2003, 01:00
Sted: Sandefjord
Kontakt:

Re: Dagbladet i dag

Legg inn av oddi N108 » 21 sep 2004, 20:43

Er vel bare å nappe ut apc'en hvis folk skulle begynne å fatte interesse det vel...:) ihvertfall for min del.. :D

mvh oddi
900 T16 cab, 1990 <-- solgt :(

9-5 2,3 t 1998

Ole-P-N154
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 994
Registrert: 05 mar 2003, 01:00

Legg inn av Ole-P-N154 » 22 sep 2004, 00:45

Rune,

Logikk,
Avgifter,
Biler.

Norske myndigheter har vel aldri klart å kombinere disse tre ordene i en og samme setning! :-x

I Sverige koster en fullt utstyrt 9-5 estate Aero kr 340.000,- svenske!

Men vi får trøste oss med det vi har: Olje = penger, D. høybråten, T. Skogsholm (og alle de andre dyrene på løvebakkeskogen)[/i]
Hilsen Ole-P. N-154

Brukeravatar
alex_ander3@hotmail.com
MAX BOOST
Innlegg: 3943
Registrert: 28 apr 2003, 01:00
Medlemsnummer: 189
Navn: Alexander A.
Sted: Drammen

Legg inn av alex_ander3@hotmail.com » 22 sep 2004, 02:31

dette med trimming og avgifter gjelder bare med biler som er reistrert etter 01.01.1996. alt før dette kan du trimme uten å betale av gifter. som er litt over 1000-lappen for HVER hest :shock:
1988 Saab 900 T16 *Åge*
1999 Saab 9-3 Viggen

//El gringo drifto dos-tacos *sensurert*

Brukeravatar
Jørgen N237
MAX BOOST
Innlegg: 6464
Registrert: 05 jun 2003, 01:00
Medlemsnummer: N237
Navn: Jørgen Tveiterås
Bil: GM
Sted: Geiranger, sunnmøre
Kontakt:

Legg inn av Jørgen N237 » 22 sep 2004, 07:04

Ole-P skrev:
Logikk,
Avgifter,
Biler.

Norske myndigheter har vel aldri klart å kombinere disse tre ordene i en og samme setning! :-x


Nei, men de to siste er de altfor flink til å kombinere i en setning... Kast Torill Skogsholm, og få inn Jan Erik Larsen istedenfor...




MVH
Freshmaker
Styrer med DAB og AUX

JP

Legg inn av JP » 22 sep 2004, 07:31

Hvordan er det hoverhode mulig å se at noen har Chip?
De klarer jo ikke med et øyekast å lese av programet på Chipen?

Angry Saab

Legg inn av Angry Saab » 22 sep 2004, 07:51

Kom bare til å tenke på en liten ting. Det er litt rart at de billigste japsene forurenser mer enn en ny Saab?
Burde ikke det være en lite avgifts lettelse for de bilene som forurenser lite, i forhold til vekt/hk??

De billigste asiatiske bilen tar ingen satsning på å lage biler som forurenser lite.... Men jeg tror Saab og GM har brugt en del på dette.

Leste oså i Autofil at Torill Skogsholm :chainsaw: ville ha hydrogen- drevet bil.... Tenk hvis du kræsjer en sånn....
Et ord til Torill Skogsholm: HINDENBURG :skullbones:

Som en av Ingeniør på Saab en gang sa: Med Saab turbo klarer vi å lage en sterk motor med med mange hester uten at det trenger å gå utover størrelse og forbruk :wink:

Ha en god dag å la oss endelig håpe at Vensre faller under Sperregransen :)

Brukeravatar
Jørgen N237
MAX BOOST
Innlegg: 6464
Registrert: 05 jun 2003, 01:00
Medlemsnummer: N237
Navn: Jørgen Tveiterås
Bil: GM
Sted: Geiranger, sunnmøre
Kontakt:

Legg inn av Jørgen N237 » 22 sep 2004, 07:59

JP: Det finnes firma som driver med dette, bla annet trimmingfirma kan finne ut dette....

Angry saab: Asiatiske biler har ikke fokus på forurensing. Men sannsynligheten for at den norske regjeringen skal minske noen avgifter er heller små... Spesielt med Torill Skogsholm som samferdselsminister.. Hydrogen er greit nok det, sålenge bondeviken og resten av regjeringen kjører det,... Jeg bor jo ikke på østlandet så jeg treffer dem ikke...
Styrer med DAB og AUX

Brukeravatar
Kjetiln122
1,5 bar
1,5 bar
Innlegg: 440
Registrert: 27 feb 2003, 01:00
Medlemsnummer: N122
Navn: Kjetil Finstad
Bil: Saab CX, 99, 900, 900, 9-3
Sted: Ås

Legg inn av Kjetiln122 » 22 sep 2004, 09:30

Skulle vel egentlig også bli billigere for oss som har oppgradert bremser og vegholdning på bilen også da! :idea:
Saab 9-3 2008
Saab 900 set 1994
Saab 900 t16 1987
Saab 99GL Custom 1980 t16
Saab CX 1974

Brukeravatar
Hjelle, N6
Site Admin
Site Admin
Innlegg: 8371
Registrert: 25 feb 2003, 01:00
Medlemsnummer: N6
Kontakt:

Legg inn av Hjelle, N6 » 22 sep 2004, 14:31

Ja prisane er sjuke, kva var det 9-5 Hirsch 305hk kosta i Sverige? Var det 399k SEK eller var det 499k SEK?

Alex_ander3@hotmail.com: Det er ikkje generelt 1000kr hest, dette er regultert av kor ghammal bilen er, kor monge hestar du har frå før og kor monge du skal ha osv. Men vi er nok enige i at det er altfor dyrt.
OFte kan summen pr. hest vere lavare, og avog til høgre enn 1000 kr/hest.
Husk også på at har du varebil i avgiftsklasse B betalar du berre dei 20% av prisen, og i tilegg får du bruksfrådrag på summen også. Mao, det er snakk om småpengar. Fks på ein M01 9-5 2.0t vare med 150hk orginalt, og du aukar effekta til 190hk vert summen slik: 40hk er 29.5kW, dvs kostar det 34 571:-. Sidan dette er ein varebil får en 80% rabatt på den summen, i avgiftsklasse B vert denne summen 6 914:- om bilen er ny. Når bilen er 3 år (for enkelteheitsskuld, dette gå på regdato kontra dagens dato, for å få bruksfrådrag for 3 år må dagens dato vere tre år etter reg. datoen) er bruksfrådraget på 45%, vert summen å betale 3802:-.
Selfølgelig er denne summen altfor høgt sånn sett, men det var berre for å illustrere at ein hets ikkje alltid kosta 1000 kr i avgift. I dette reknestykket er summen 95:- pr hest.

Rune N35: Grunnen til at det skal betalast meir avgift når forbruket minstar er for å kompansere bensinskatten. ;D

Er nok enig med fleirtalet her, at det ikkje skulle vore eingongsavgift, men det kan vi nok berre drøyme om...

Angry Saab

Legg inn av Angry Saab » 22 sep 2004, 17:02

Torill Skogsholm sa at biler som har lave co2 utslipp og bruker lite bensin burde belønnes med lavere avgifter. ser jo det :roll:

Bare tenker på kollektiv satsningen hvem er interessert i å dra med 2-4 unger på trikken/bussen? :x Det er mye bedre å plassere dem i baksete på en Saab. :D
80 % av overskuddet fra Bomringen i Oslo gikk til Oslo Sporveier og ikke til bedre veier som lovet. :-x
Hvorfor må Bilistene betale for et ubrukelig Sporveisnett?
De har vel ca 50.000 reisene hver dag og med de billetter prisene burde det være lønnsomt!! :-x

Mistenker Torill Skogsholm for å være medlem av Natur og ungdom :chainsaw:

Svar