Map sensor og feilkode

Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.

Moderator: Moderatorer

Svar
redondo1
Innlegg: 8
Registrert: 06 aug 2009, 12:02

Map sensor og feilkode

Legg inn av redondo1 » 06 aug 2009, 12:14

Hei!

Har hatt min 9-5 (2004, Vector, STV, 2,0T) på verksted i dag pga feilmelding med check-engine lampa i dashen. Er automatgear, og når den står i N, varierer tomgangen. Ellers virker bilen helt fint. Verkstedet,(Mekonomen) sier det er "muligens" en Map-feil som koden indikerer, som han sa: " Vi kan jo begynne der".
Han skulle sjekke prisen på deler og regner med at alt inkl jobb, ville komme på kr. 3500-5000,- (2 timer arbeid)

Mitt spm blir da, noen som har erfaring med denne type feil? Er prisen reel og hvor viktig er det at det fikses snarest? (les. dårlig økonomi etter ferie)
Han kompisen på verkstedet hadde ikke mellom- eller hovedfag i kommunikasjon, derfor tenkte jeg å spørre i forumet her.

Jeg har også slitte dempere bak, som må byttes. Fikk tilbud hos Saab-verksted på ca. 4500,- , dette verkstedet skulle ha kr. 6000,- Erfaringer her? Eller noen trenger penger etter sommerferien :D
Selv kan jeg fylle bensin, olje og vinduspylervæske, og muligens bytte en sikring :shock:

Innlegg mottas med takk!

Ronny_N169
Overload!!!
Innlegg: 1346
Registrert: 27 mar 2003, 01:00
Sted: Sarpsborg
Kontakt:

Re: Map sensor og feilkode

Legg inn av Ronny_N169 » 06 aug 2009, 12:34

Min erfaring, egen og på en annen bil, med varierende tomgang er luftlekkasje. 9-5 har jo dårlige vakumslanger rundt innsuget, og disse sprekker lett. Ev er også luftmengdemåleren en feilkilde.
To crash with a Volvo is extremely safe.
... if you`re sitting in a Saab.

Brukeravatar
Ingvar N629
MAX BOOST
Innlegg: 12871
Registrert: 14 mar 2006, 16:41
Medlemsnummer: 629
Navn: Ingvar Garåsen
Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
Sted: Rissa

Re: Map sensor og feilkode

Legg inn av Ingvar N629 » 06 aug 2009, 13:16

MAP-sensor er svært lite sannsynlig. Holder med Ronny, om det ikke er vakuumslange så lekker det nok luft et annet sted i systemet mellom LMM og innsugsventiler.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan

Brukeravatar
Ingvar N629
MAX BOOST
Innlegg: 12871
Registrert: 14 mar 2006, 16:41
Medlemsnummer: 629
Navn: Ingvar Garåsen
Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
Sted: Rissa

Re: Map sensor og feilkode

Legg inn av Ingvar N629 » 06 aug 2009, 16:15

Når det gjelder dempere bak, så er holdbarheten til originale dempere sådär... Du kan jo prøve Bilstein eller Koni, f eks denne http://www.elkparts.com/saab-95-m98/sus ... .p868.html

Vil du ha noe stivere så vil jeg anbefale Bilstein, har det på min 9-5 og er veldig fornøyd med dem, men de er som sagt stive.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan

Brukeravatar
Tor N12
MAX BOOST
Innlegg: 9123
Registrert: 13 aug 2003, 01:00
Medlemsnummer: N012
Navn: Tor
Bil: 9000/9-5/9-3
Sted: Melhus

Re: Map sensor og feilkode

Legg inn av Tor N12 » 06 aug 2009, 18:11

Og kjør deg heller en tur innom et saab-verksted.. De har for det første det rette utstyret for å kommunisere med bilen og ikke minst så kjenner de bilen.. Min erfaring er i allefall at det er dumt å la et frittstående verksted bruke to timer på å feilsøke etter en feil som et saabverksted bruker 10 min på.
M97 9000 AERO Godbilen, evighetsprosjekt....
M07 9-5 A60 Hirsch/MgMotor
M07 9-3 Vector/Aero Cab Hirsch/MgMotor
M09 9-3 Aero XWD Hirsch/MgMotor

Svar