Feilkoder tech 2
Moderator: Moderatorer
- Thomashfh
- 0.7 bar
- Innlegg: 111
- Registrert: 05 nov 2008, 12:58
- Medlemsnummer: N1722
- Navn: Thomas Haugen Foldal
- Bil: '91, 9000 2,3 t cc,'07 9-3 TiD
- Sted: Bergen / Hordaland
Feilkoder tech 2
Da har jeg vært på diagnose med bilen min i Skien... hvor vi fant følgende relevante feilkoder:
ETS:
-78390, intermittent spjeldstyring felaktig
-25724, Bromssignal från TC/ABS, men ei från bromsjuskontakt
-77193, Styrdonsfel EE prom - fel
LH:
-25772, Signal från spjellskivans lagesgivare saknas eller
- Kortslutfel jord eller batteri
-22451, Brensle/luftblanding for mager på tomgang
da e spørsmålet: må jeg bytte spjeldet? kan dette repareres? tomgangsproblemet hva er det, og generelt hva sier dissefeilkodene er feil.....?
vet ikke om det er et emne på dette enda, derfor nytt emne
ETS:
-78390, intermittent spjeldstyring felaktig
-25724, Bromssignal från TC/ABS, men ei från bromsjuskontakt
-77193, Styrdonsfel EE prom - fel
LH:
-25772, Signal från spjellskivans lagesgivare saknas eller
- Kortslutfel jord eller batteri
-22451, Brensle/luftblanding for mager på tomgang
da e spørsmålet: må jeg bytte spjeldet? kan dette repareres? tomgangsproblemet hva er det, og generelt hva sier dissefeilkodene er feil.....?
vet ikke om det er et emne på dette enda, derfor nytt emne
saab 9000 2,3 t CC 91m * Avskilta
*
saab 9-3 1,9TiD SS 07 m

saab 9-3 1,9TiD SS 07 m
- Tor N12
- MAX BOOST
- Innlegg: 9123
- Registrert: 13 aug 2003, 01:00
- Medlemsnummer: N012
- Navn: Tor
- Bil: 9000/9-5/9-3
- Sted: Melhus
Re: Feilkoder tech 2
Det der så dyrt ut
Noen av kodene kan settes om du har dårlig kontakt noen plass men spes den med styrdonsfel er ille, en ny slik styreboks koster i runde slenger 10.000
Ellers er det umulig å svare deg med bare å se kodene, man må feilsøke på bilen.. får du feil en plass så kan den også sette feilkode på et annet system.
Om du m bytte f.eks spjellhus så må det også kalibreres inn med ISAT/Tech2 (vil forresten STERKT annbefale ISAT fremfor Tech'en når man skal fikse feil på TCS)

Noen av kodene kan settes om du har dårlig kontakt noen plass men spes den med styrdonsfel er ille, en ny slik styreboks koster i runde slenger 10.000

Ellers er det umulig å svare deg med bare å se kodene, man må feilsøke på bilen.. får du feil en plass så kan den også sette feilkode på et annet system.
Om du m bytte f.eks spjellhus så må det også kalibreres inn med ISAT/Tech2 (vil forresten STERKT annbefale ISAT fremfor Tech'en når man skal fikse feil på TCS)
M97 9000 AERO Godbilen, evighetsprosjekt....
M07 9-5 A60 Hirsch/MgMotor
M07 9-3 Vector/Aero Cab Hirsch/MgMotor
M09 9-3 Aero XWD Hirsch/MgMotor
M07 9-5 A60 Hirsch/MgMotor
M07 9-3 Vector/Aero Cab Hirsch/MgMotor
M09 9-3 Aero XWD Hirsch/MgMotor
- Thomashfh
- 0.7 bar
- Innlegg: 111
- Registrert: 05 nov 2008, 12:58
- Medlemsnummer: N1722
- Navn: Thomas Haugen Foldal
- Bil: '91, 9000 2,3 t cc,'07 9-3 TiD
- Sted: Bergen / Hordaland
Re: Feilkoder tech 2
kan vi (tyvkoble) tcs ctrl og koble en bryter som setter systemet ut av spill?
det har visst blitt gjort før, det sa i allefall gisle... mekanikeren
det har visst blitt gjort før, det sa i allefall gisle... mekanikeren
saab 9000 2,3 t CC 91m * Avskilta
*
saab 9-3 1,9TiD SS 07 m

saab 9-3 1,9TiD SS 07 m
- Tor N12
- MAX BOOST
- Innlegg: 9123
- Registrert: 13 aug 2003, 01:00
- Medlemsnummer: N012
- Navn: Tor
- Bil: 9000/9-5/9-3
- Sted: Melhus
Re: Feilkoder tech 2
Nope.. Du kan montere en av og på-bryter men da må TCS fungere først.Thomashfh skrev:kan vi (tyvkoble) tcs ctrl og koble en bryter som setter systemet ut av spill?
det har visst blitt gjort før, det sa i allefall gisle... mekanikeren
M97 9000 AERO Godbilen, evighetsprosjekt....
M07 9-5 A60 Hirsch/MgMotor
M07 9-3 Vector/Aero Cab Hirsch/MgMotor
M09 9-3 Aero XWD Hirsch/MgMotor
M07 9-5 A60 Hirsch/MgMotor
M07 9-3 Vector/Aero Cab Hirsch/MgMotor
M09 9-3 Aero XWD Hirsch/MgMotor
- Trond N47
- Overload!!!
- Innlegg: 1292
- Registrert: 04 apr 2003, 01:00
- Medlemsnummer: 047
- Sted: Trondheim
Re: Feilkoder tech 2
Det Tor sier er riktig, men det går an å jukse seg unna for en stund hvis den ikke går på "limp home" (vet du ikke hva "limp home" er så har du ikke prøvd det
). Trikset er å ta ut den STORE sikringen i ABS/TCS sikringsboksen. Den på 30 amp, tar du bort den på 10 amp så mister du bakbremsene. Med fjernet sikring så vil både ABS og TCS-systemet være utkoplet og begge varsellampene lyser. Så dette er bare en nødløsning mens man sparer til verkstedregninga. Bremsene virker imidlertid konvensjonelt, og du slipper TCS-ens stadige innblanding i tide og utide.

Trond #047
94 SAAB og900 Cabriolet turbo S (Aero)
94 SAAB 9000 2,3T CSE
06 SAAB 9-5 Vector Sport Estate 2,3T
94 SAAB og900 Cabriolet turbo S (Aero)
94 SAAB 9000 2,3T CSE
06 SAAB 9-5 Vector Sport Estate 2,3T
- doo-kie
- Overload!!!
- Innlegg: 1960
- Registrert: 22 feb 2008, 17:55
- Medlemsnummer: N1304
- Navn: Jens Petter Jensen
- Bil: 06 Saab 9-5, 11 Saab 9-3x
- Sted: Rognan, Saltdal
Re: Feilkoder tech 2
Rart ingen har funnet en bra løsning på det der problemet. Dere i bartebyen virker jo å ha rimelig bra kontroll på ha dere driver med. dere skulle jo ha lagt hodene i bløt og laget en styring som overstyrte tcs som man enkelt kunne montere. Og solg for en penge som er under prisen av hva det koster og reparere.
MY11 Saab 9-3x sc XWD eLSD 2.0T(maptun)
MY06 Saab 9-5 Vector SC 2.0t(Hirsch)
Dodge Ram d-150 pickup
MY02 saab 9-5 2.0t BSR steg 1(Spiker)
93 Saab 9000cs 2.0T(Solgt)
http://www.garaget.org/doo-kie
MY06 Saab 9-5 Vector SC 2.0t(Hirsch)
Dodge Ram d-150 pickup
MY02 saab 9-5 2.0t BSR steg 1(Spiker)
93 Saab 9000cs 2.0T(Solgt)
http://www.garaget.org/doo-kie
- Thomashfh
- 0.7 bar
- Innlegg: 111
- Registrert: 05 nov 2008, 12:58
- Medlemsnummer: N1722
- Navn: Thomas Haugen Foldal
- Bil: '91, 9000 2,3 t cc,'07 9-3 TiD
- Sted: Bergen / Hordaland
Re: Feilkoder tech 2
er ganske glad i ABS skjønner du, den redder liv for meg som ikke er vant med å pumpebremse...Trond N47 skrev:Det Tor sier er riktig, men det går an å jukse seg unna for en stund hvis den ikke går på "limp home" (vet du ikke hva "limp home" er så har du ikke prøvd det). Trikset er å ta ut den STORE sikringen i ABS/TCS sikringsboksen. Den på 30 amp, tar du bort den på 10 amp så mister du bakbremsene. Med fjernet sikring så vil både ABS og TCS-systemet være utkoplet og begge varsellampene lyser. Så dette er bare en nødløsning mens man sparer til verkstedregninga. Bremsene virker imidlertid konvensjonelt, og du slipper TCS-ens stadige innblanding i tide og utide.
problemet er et tcs ctrl system som ikke viser gul lampe( dvs) aktivering av tcs ctrl.
den går til tider på limp home, til tider virker ikke gassen som den skal, vet ikke hva feilkodene sier da,
kan noen forklare den enkelte feilkoden? er nysgjerrig veit dokke

saab 9000 2,3 t CC 91m * Avskilta
*
saab 9-3 1,9TiD SS 07 m

saab 9-3 1,9TiD SS 07 m
- Thomashfh
- 0.7 bar
- Innlegg: 111
- Registrert: 05 nov 2008, 12:58
- Medlemsnummer: N1722
- Navn: Thomas Haugen Foldal
- Bil: '91, 9000 2,3 t cc,'07 9-3 TiD
- Sted: Bergen / Hordaland
Re: Feilkoder tech 2
er i allefall nysgjerrig på den her tomgangsblandingen hvordan kan den fikses? er det en vakuum slange som sliter?
saab 9000 2,3 t CC 91m * Avskilta
*
saab 9-3 1,9TiD SS 07 m

saab 9-3 1,9TiD SS 07 m
- Ingvar N629
- MAX BOOST
- Innlegg: 12871
- Registrert: 14 mar 2006, 16:41
- Medlemsnummer: 629
- Navn: Ingvar Garåsen
- Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
- Sted: Rissa
Re: Feilkoder tech 2
Løsningen er jo alt prøvd, husker jeg var med Tor for et år eller to siden og bygget om en eldre 9000 med LH sprut og TCS til Trionic 5.5 uten TCS. Det var vel hva man kan kalle en "fuskkonvertering" da vi klippet og loddet en del ledningsnett, men likevel så må det byttes mye, faktisk så mye at man må ha egen delebil for formålet. Til og med gasspedalen må byttes pga at utvekslinga en annerledes.doo-kie skrev:Rart ingen har funnet en bra løsning på det der problemet. Dere i bartebyen virker jo å ha rimelig bra kontroll på ha dere driver med. dere skulle jo ha lagt hodene i bløt og laget en styring som overstyrte tcs som man enkelt kunne montere. Og solg for en penge som er under prisen av hva det koster og reparere.
Man kan helt fint bygge om fra TCS til uten TCS uten å bytte type sprut, men det blir omtrent samme jobben, kort sagt IKKE LITE!
Bare for å begynne ett sted; husk at et elektronisk spjeld som man har på biler med TCS også regulerer tomgang, dvs de bilene har ikke tomgangsmotor. Tomgangsmotor krever nytt motornett, osv osv....
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
- Thomashfh
- 0.7 bar
- Innlegg: 111
- Registrert: 05 nov 2008, 12:58
- Medlemsnummer: N1722
- Navn: Thomas Haugen Foldal
- Bil: '91, 9000 2,3 t cc,'07 9-3 TiD
- Sted: Bergen / Hordaland
Re: Feilkoder tech 2
ok. men oppi alt dette, hva må gjøres for å fikse problemene jeg nå har?, en del til ti lapper ekje problem, hvor finner jeg denne? vil alt ordne seg, eller må jeg til trondheim for å få hjelp med forum folk
vil gjerne at alt e på stell 


saab 9000 2,3 t CC 91m * Avskilta
*
saab 9-3 1,9TiD SS 07 m

saab 9-3 1,9TiD SS 07 m
- Tor N12
- MAX BOOST
- Innlegg: 9123
- Registrert: 13 aug 2003, 01:00
- Medlemsnummer: N012
- Navn: Tor
- Bil: 9000/9-5/9-3
- Sted: Melhus
Re: Feilkoder tech 2
Som jeg har sagt flere ganger så MÅ man fysisk ha bilen for å se på den, er så godt som umulig å finne feilen ellers.Thomashfh skrev:ok. men oppi alt dette, hva må gjøres for å fikse problemene jeg nå har?, en del til ti lapper ekje problem, hvor finner jeg denne? vil alt ordne seg, eller må jeg til trondheim for å få hjelp med forum folkvil gjerne at alt e på stell
Det at du har Styrdonsfel kan jo helt klart være hele problemet men samtidig så kan det godt være noe utenfor boksen som har feil men som da desverre gjør at styreboksen oppfører seg som at den er ødelagt.
M97 9000 AERO Godbilen, evighetsprosjekt....
M07 9-5 A60 Hirsch/MgMotor
M07 9-3 Vector/Aero Cab Hirsch/MgMotor
M09 9-3 Aero XWD Hirsch/MgMotor
M07 9-5 A60 Hirsch/MgMotor
M07 9-3 Vector/Aero Cab Hirsch/MgMotor
M09 9-3 Aero XWD Hirsch/MgMotor
- Talker
- 1,5 bar
- Innlegg: 493
- Registrert: 28 jun 2008, 15:12
- Medlemsnummer: N1429
- Navn: Christian Franset
- Bil: ng900
- Sted: Molde
Re: Feilkoder tech 2
Låner denne tråden litt jeg
Siden det var snakk om sikringer og bremser og div her. Er der noen som har peiling på hvorfor motoren min stopper hvis jeg trykker inn clutch OG bremse samtidig om jeg tar ut den lille sikringa til ABS'en (den i cupéen)? Kan ikke skjønne hvorfor dette skjer...

Siden det var snakk om sikringer og bremser og div her. Er der noen som har peiling på hvorfor motoren min stopper hvis jeg trykker inn clutch OG bremse samtidig om jeg tar ut den lille sikringa til ABS'en (den i cupéen)? Kan ikke skjønne hvorfor dette skjer...

-
- Grunnladetrykk
- Innlegg: 89
- Registrert: 25 aug 2009, 18:11
- Medlemsnummer: N1769
- Navn: Svein Folkvord
- Bil: 95, 2,3t, estate, 00, BSR st 3
- Sted: Drammen
Re: Feilkoder tech 2
Har fått ut alarm på abs-systemet feil nr 1925 ingen kontakt med abs-styreenhet. Har sjekka koblinger/kontakter mellom T7 og ABS styreenhet og satt disse inn med CRC, uten resultat. Når jeg starter om morgenen med gjennomkald motor er alt iorden, men etter noen minutter med kjøring kommer feilen(og Limp Home). Hvordan bør man feilsøke denne feilen? Veit at ABS styringsenhet sjelden byttes(ref lokalt SAAB- verksted). Noen som veit hvilke ledere i kabel mellom T7 og ABS-boks som gir "her er jeg"-signal til T7? Skal det stå spenning, eller er signalet kun en puls? Strømstyrke? Andre tips?
- Paul N1176
- Overload!!!
- Innlegg: 1160
- Registrert: 05 okt 2007, 19:28
- Medlemsnummer: N1176
- Navn: Paul Kristensen
- Bil: MY09 9-3 1,8t + MY03 9-5 2,0T
- Sted: Rognan
Re: Feilkoder tech 2
jeg kan desverre ikke fortelle deg hva som er feil...sveinf skrev:Har fått ut alarm på abs-systemet feil nr 1925 ingen kontakt med abs-styreenhet. Har sjekka koblinger/kontakter mellom T7 og ABS styreenhet og satt disse inn med CRC, uten resultat. Når jeg starter om morgenen med gjennomkald motor er alt iorden, men etter noen minutter med kjøring kommer feilen(og Limp Home). Hvordan bør man feilsøke denne feilen? Veit at ABS styringsenhet sjelden byttes(ref lokalt SAAB- verksted). Noen som veit hvilke ledere i kabel mellom T7 og ABS-boks som gir "her er jeg"-signal til T7? Skal det stå spenning, eller er signalet kun en puls? Strømstyrke? Andre tips?
Men Om det viser seg att du må bytte abs styreenheten, vil jeg anbefale disse http://WWW.modulemaster.com, en kompis som fikk derfra og sparte MYE penger...
- 03 SAAB 9-5 2,0t Vector estate automat
- 09 SAAB 9-3 SS 1,8t Biopower
Solgt: 00 SAAB 9-5 2,0t sedan
RIP: 87 SAAB 9000 2,0 turbo
- 09 SAAB 9-3 SS 1,8t Biopower
Solgt: 00 SAAB 9-5 2,0t sedan
RIP: 87 SAAB 9000 2,0 turbo
-
- Grunnladetrykk
- Innlegg: 89
- Registrert: 25 aug 2009, 18:11
- Medlemsnummer: N1769
- Navn: Svein Folkvord
- Bil: 95, 2,3t, estate, 00, BSR st 3
- Sted: Drammen
Re: Feilkoder tech 2
Takk, sender modulen til Modulemaster imorra!