Bilbatterier som dør
Moderator: Moderatorer
- Timon
- 2.0 bar
- Innlegg: 646
- Registrert: 20 des 2007, 16:59
- Medlemsnummer: N1234
- Navn: Kristian Selås
- Bil: M95 9000 CS 2,3t
- Sted: Vestfossen
- Kontakt:
Bilbatterier som dør
Er det sånn at hvis et bilbatteri får stå et par dager uten strøm så er det dødt for evig og alltid?
Har ganske nytt batteri i min 9000, og har pleid å lade mobilen i den siden jeg kun har billader og det kun er den bilen som har strøm i sigarettenneren når tenninga er av. Ellers så står den med rast motor så batteriet får ikke ladestrøm.
Var tomt for strøm i dag når jeg skulle lade tlf, satt batteriet til lading, men den lampa på laderen som indikerer at batteriet ikke er fullt lyser ikke. Virker ikke som det tar lading. Er et Biltema batteri, og har en indikator på toppen som kan være enten grønn (alt OK), svart (trenger lading), eller hvit (batteri defekt). Den er nå svart.
Har tidligere prøvd lade batterier fra 2 biler som har stått lenge, og som hadde tomt batteri (men hadde fungerende batteri sist de var i bruk). Akkurat det samme skjedde, ikke tegn til liv.
Finnes det ingen triks for å gjenopplive batteriet selv om det har vært tappet helt for strøm?
Har ganske nytt batteri i min 9000, og har pleid å lade mobilen i den siden jeg kun har billader og det kun er den bilen som har strøm i sigarettenneren når tenninga er av. Ellers så står den med rast motor så batteriet får ikke ladestrøm.
Var tomt for strøm i dag når jeg skulle lade tlf, satt batteriet til lading, men den lampa på laderen som indikerer at batteriet ikke er fullt lyser ikke. Virker ikke som det tar lading. Er et Biltema batteri, og har en indikator på toppen som kan være enten grønn (alt OK), svart (trenger lading), eller hvit (batteri defekt). Den er nå svart.
Har tidligere prøvd lade batterier fra 2 biler som har stått lenge, og som hadde tomt batteri (men hadde fungerende batteri sist de var i bruk). Akkurat det samme skjedde, ikke tegn til liv.
Finnes det ingen triks for å gjenopplive batteriet selv om det har vært tappet helt for strøm?
"Cars are meant to be driven, beat to fuck, broken, fixed and made better!"
1995 SAAB 9000 CS 2,3t (1,4 bar)
2001 Audi A6 2.5 quattro
1995 SAAB 9000 CS 2,3t (1,4 bar)
2001 Audi A6 2.5 quattro
- Paradigm N558
- MAX BOOST
- Innlegg: 6954
- Registrert: 03 jun 2005, 01:00
- Medlemsnummer: 558
- Navn: Robert
- Bil: Ionic
- Sted: Bodø
Re: Bilbatterier som dør
Lad batteriet med en god lader, de dør ikke, men de blir skadet av å havner under ca. 10 volt...
Lad mobilen i stuen framover
Lad mobilen i stuen framover

2022 Ionic 5
2018 Suzuki SV650 X
2024 NEVS Emily GT (I wish)
Har eid: MY86 900i, MY85 900t, MY95 9000 Aero, MY01 9-3 2.0t, MY05 9-5 Aero, MY97 9000 Aero
2018 Suzuki SV650 X
2024 NEVS Emily GT (I wish)
Har eid: MY86 900i, MY85 900t, MY95 9000 Aero, MY01 9-3 2.0t, MY05 9-5 Aero, MY97 9000 Aero
- Paul N1176
- Overload!!!
- Innlegg: 1160
- Registrert: 05 okt 2007, 19:28
- Medlemsnummer: N1176
- Navn: Paul Kristensen
- Bil: MY09 9-3 1,8t + MY03 9-5 2,0T
- Sted: Rognan
Re: Bilbatterier som dør
prøv å sette på startkabler fra ett batteri som er full ladet, også kan du prøve å lade etterpå...
- 03 SAAB 9-5 2,0t Vector estate automat
- 09 SAAB 9-3 SS 1,8t Biopower
Solgt: 00 SAAB 9-5 2,0t sedan
RIP: 87 SAAB 9000 2,0 turbo
- 09 SAAB 9-3 SS 1,8t Biopower
Solgt: 00 SAAB 9-5 2,0t sedan
RIP: 87 SAAB 9000 2,0 turbo
- Timon
- 2.0 bar
- Innlegg: 646
- Registrert: 20 des 2007, 16:59
- Medlemsnummer: N1234
- Navn: Kristian Selås
- Bil: M95 9000 CS 2,3t
- Sted: Vestfossen
- Kontakt:
Re: Bilbatterier som dør
I stua er det jo ikke sigarettenneruttak!
Skal prøve det med startkabler
Snakker vi koble på kablene og så ta de av igjen, eller koble de på og la battriene stå over natta?
Skal prøve det med startkabler

"Cars are meant to be driven, beat to fuck, broken, fixed and made better!"
1995 SAAB 9000 CS 2,3t (1,4 bar)
2001 Audi A6 2.5 quattro
1995 SAAB 9000 CS 2,3t (1,4 bar)
2001 Audi A6 2.5 quattro
- Edward N812
- MAX BOOST
- Innlegg: 3096
- Registrert: 29 sep 2006, 14:17
- Medlemsnummer: 812
- Navn: Edward S. Palm
- Sted: Drammen
Re: Bilbatterier som dør
du får jo kjøpt lader til telefonen din overalt da 

1993 9000 CS 2.3 Turbo
1986 900 Aero
1976 Vespa 50s
1986 900 Aero
1976 Vespa 50s
- Timon
- 2.0 bar
- Innlegg: 646
- Registrert: 20 des 2007, 16:59
- Medlemsnummer: N1234
- Navn: Kristian Selås
- Bil: M95 9000 CS 2,3t
- Sted: Vestfossen
- Kontakt:
Re: Bilbatterier som dør
Jammen jeg håper at den gamle dukker opp igjen en dag
Men ser vel mørkt ut, har vært borte siden i vår en gang.. Får vel kjøpe ny, er billigere enn å ødelegge bilbatteri.

Men ser vel mørkt ut, har vært borte siden i vår en gang.. Får vel kjøpe ny, er billigere enn å ødelegge bilbatteri.
"Cars are meant to be driven, beat to fuck, broken, fixed and made better!"
1995 SAAB 9000 CS 2,3t (1,4 bar)
2001 Audi A6 2.5 quattro
1995 SAAB 9000 CS 2,3t (1,4 bar)
2001 Audi A6 2.5 quattro
-
- Overload!!!
- Innlegg: 1742
- Registrert: 28 jul 2007, 12:47
- Medlemsnummer: 1194
- Navn: Andreas E. Andersen
- Bil: og900 T16 cab, 9-5, 9-3 cab
- Sted: San Francisco
- Kontakt:
Re: Bilbatterier som dør
Har cellene først slått over, så får du ikke ladet det opp igjen, og da er det som du skriver om ikke dødt, så hvertfall godt redusertTimon skrev:Jammen jeg håper at den gamle dukker opp igjen en dag![]()
Men ser vel mørkt ut, har vært borte siden i vår en gang.. Får vel kjøpe ny, er billigere enn å ødelegge bilbatteri.


"You pick up your best Girl, Get some Lutefisk sandwiches, and you go Ice Racing, That's a SAAB weekend" - Jay Leno
M09 Saab 9-3 2.0T Convertible California Cruiser MK3
M09 Saab 9-3 2.0T Convertible California Cruiser MK3
- Paul N1176
- Overload!!!
- Innlegg: 1160
- Registrert: 05 okt 2007, 19:28
- Medlemsnummer: N1176
- Navn: Paul Kristensen
- Bil: MY09 9-3 1,8t + MY03 9-5 2,0T
- Sted: Rognan
Re: Bilbatterier som dør
bare ha på kablene en liten stund... sånn gjorde jeg det når lysene på civicen hadde stått på natta over
prøvde å lade opp med en sånn "ctek lader ting", den var nok for liten så den klarte ikke lade det opp når det var helt tomt.. det batteriet fungerer fortsatt kjempebra.. men det kan jo hende jeg får litt problemer til vinteren..

- 03 SAAB 9-5 2,0t Vector estate automat
- 09 SAAB 9-3 SS 1,8t Biopower
Solgt: 00 SAAB 9-5 2,0t sedan
RIP: 87 SAAB 9000 2,0 turbo
- 09 SAAB 9-3 SS 1,8t Biopower
Solgt: 00 SAAB 9-5 2,0t sedan
RIP: 87 SAAB 9000 2,0 turbo
- Timon
- 2.0 bar
- Innlegg: 646
- Registrert: 20 des 2007, 16:59
- Medlemsnummer: N1234
- Navn: Kristian Selås
- Bil: M95 9000 CS 2,3t
- Sted: Vestfossen
- Kontakt:
Re: Bilbatterier som dør
Har prøvd meg litt frem, og ser at hvis jeg kobler et fullt batteri til et tomt batteri en times tid, og deretter kobler på laderen så står laderen og blinker/bytter mellom "fullt" og "ikke fullt" indikator.
Best resultat fikk jeg med å
-først koble et fullt batteri (med startkabler) til det tomme,og vente 2-4 timer
-koble på laderen i tillegg til startkablene, og vente 2-4 timer til
-fjerne startkablene, og sjekke på indikatorene på laderen at batteriet tar lading som normalt (hvis ikke måtte startkablene stå på lenger).
Har plutselig fått tre "nye" batterier jeg nå
Regner med at kapasiteten er redusert en god del, hvertfall på to av dem siden de har stått lenge.
Prøvde med voltmeter, med fant bare ut at de gir 12-13 volt... Et spørsmål da, kan man måle hvor mye strøm som er på/får plass på batteriene? Og hva slags målerutstyr trenger man i så fall?
Har forresten kjøpt meg ny tlf (med lader)
Nokia 3720.
Best resultat fikk jeg med å
-først koble et fullt batteri (med startkabler) til det tomme,og vente 2-4 timer
-koble på laderen i tillegg til startkablene, og vente 2-4 timer til
-fjerne startkablene, og sjekke på indikatorene på laderen at batteriet tar lading som normalt (hvis ikke måtte startkablene stå på lenger).
Har plutselig fått tre "nye" batterier jeg nå

Regner med at kapasiteten er redusert en god del, hvertfall på to av dem siden de har stått lenge.
Prøvde med voltmeter, med fant bare ut at de gir 12-13 volt... Et spørsmål da, kan man måle hvor mye strøm som er på/får plass på batteriene? Og hva slags målerutstyr trenger man i så fall?
Har forresten kjøpt meg ny tlf (med lader)

"Cars are meant to be driven, beat to fuck, broken, fixed and made better!"
1995 SAAB 9000 CS 2,3t (1,4 bar)
2001 Audi A6 2.5 quattro
1995 SAAB 9000 CS 2,3t (1,4 bar)
2001 Audi A6 2.5 quattro
- Skaten N671
- 2.0 bar
- Innlegg: 985
- Registrert: 14 jan 2005, 01:00
- Medlemsnummer: N671
- Bil: Saab 900 Aero
- Sted: Tysnes
Re: Bilbatterier som dør
Kapasiteten kan du teste ved å ta ein belastningstest. Der blir batteriet kraftig belasta over ei viss tid, og skal ikkje synke under ein viss spenning i løpet av denne perioden.
Kor møkje strøm som er på batteriet, kan du måle ved hjelp av ein syrevektmåler. Fullt batteri skal ha ei syrevekt på 1,28.
Normal kvilespenning på eit 12V batteri, er 12,6, då kvar celle er på 2,1 volt, og det er totalt 6 celler.
Kvilespenninga skal ikkje måles rett etter lading, det må "roe seg" ei stund før ein kan måle.
Kor møkje strøm som er på batteriet, kan du måle ved hjelp av ein syrevektmåler. Fullt batteri skal ha ei syrevekt på 1,28.
Normal kvilespenning på eit 12V batteri, er 12,6, då kvar celle er på 2,1 volt, og det er totalt 6 celler.
Kvilespenninga skal ikkje måles rett etter lading, det må "roe seg" ei stund før ein kan måle.
'82 Saab 99
'86 Saab 900 Aero (go' bilen)
'98 Peugeot Partner (arbeidsbil)
'99 Saab 9-5
- tlf: 94366164 -
"Norges største trosamfunn er folk som har kjøpt ett VAG produkt å tror de har fått en bra bil"
'86 Saab 900 Aero (go' bilen)
'98 Peugeot Partner (arbeidsbil)
'99 Saab 9-5
- tlf: 94366164 -
"Norges største trosamfunn er folk som har kjøpt ett VAG produkt å tror de har fått en bra bil"