Bilbatterier som dør

Her poster du alt elektrisk som ikke har med motorstyring å gjøre.

Moderator: Moderatorer

Svar
Brukeravatar
Timon
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 646
Registrert: 20 des 2007, 16:59
Medlemsnummer: N1234
Navn: Kristian Selås
Bil: M95 9000 CS 2,3t
Sted: Vestfossen
Kontakt:

Bilbatterier som dør

Legg inn av Timon » 27 aug 2009, 20:02

Er det sånn at hvis et bilbatteri får stå et par dager uten strøm så er det dødt for evig og alltid?

Har ganske nytt batteri i min 9000, og har pleid å lade mobilen i den siden jeg kun har billader og det kun er den bilen som har strøm i sigarettenneren når tenninga er av. Ellers så står den med rast motor så batteriet får ikke ladestrøm.

Var tomt for strøm i dag når jeg skulle lade tlf, satt batteriet til lading, men den lampa på laderen som indikerer at batteriet ikke er fullt lyser ikke. Virker ikke som det tar lading. Er et Biltema batteri, og har en indikator på toppen som kan være enten grønn (alt OK), svart (trenger lading), eller hvit (batteri defekt). Den er nå svart.

Har tidligere prøvd lade batterier fra 2 biler som har stått lenge, og som hadde tomt batteri (men hadde fungerende batteri sist de var i bruk). Akkurat det samme skjedde, ikke tegn til liv.

Finnes det ingen triks for å gjenopplive batteriet selv om det har vært tappet helt for strøm?
"Cars are meant to be driven, beat to fuck, broken, fixed and made better!"

1995 SAAB 9000 CS 2,3t (1,4 bar)
2001 Audi A6 2.5 quattro

Brukeravatar
Paradigm N558
MAX BOOST
Innlegg: 6954
Registrert: 03 jun 2005, 01:00
Medlemsnummer: 558
Navn: Robert
Bil: Ionic
Sted: Bodø

Re: Bilbatterier som dør

Legg inn av Paradigm N558 » 27 aug 2009, 20:09

Lad batteriet med en god lader, de dør ikke, men de blir skadet av å havner under ca. 10 volt...

Lad mobilen i stuen framover :p
2022 Ionic 5
2018 Suzuki SV650 X
2024 NEVS Emily GT (I wish)
Har eid: MY86 900i, MY85 900t, MY95 9000 Aero, MY01 9-3 2.0t, MY05 9-5 Aero, MY97 9000 Aero

Brukeravatar
Paul N1176
Overload!!!
Innlegg: 1160
Registrert: 05 okt 2007, 19:28
Medlemsnummer: N1176
Navn: Paul Kristensen
Bil: MY09 9-3 1,8t + MY03 9-5 2,0T
Sted: Rognan

Re: Bilbatterier som dør

Legg inn av Paul N1176 » 27 aug 2009, 20:10

prøv å sette på startkabler fra ett batteri som er full ladet, også kan du prøve å lade etterpå...
- 03 SAAB 9-5 2,0t Vector estate automat
- 09 SAAB 9-3 SS 1,8t Biopower

Solgt: 00 SAAB 9-5 2,0t sedan
RIP: 87 SAAB 9000 2,0 turbo

Brukeravatar
Timon
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 646
Registrert: 20 des 2007, 16:59
Medlemsnummer: N1234
Navn: Kristian Selås
Bil: M95 9000 CS 2,3t
Sted: Vestfossen
Kontakt:

Re: Bilbatterier som dør

Legg inn av Timon » 27 aug 2009, 20:21

I stua er det jo ikke sigarettenneruttak!

Skal prøve det med startkabler :) Snakker vi koble på kablene og så ta de av igjen, eller koble de på og la battriene stå over natta?
"Cars are meant to be driven, beat to fuck, broken, fixed and made better!"

1995 SAAB 9000 CS 2,3t (1,4 bar)
2001 Audi A6 2.5 quattro

Brukeravatar
Edward N812
MAX BOOST
Innlegg: 3096
Registrert: 29 sep 2006, 14:17
Medlemsnummer: 812
Navn: Edward S. Palm
Sted: Drammen

Re: Bilbatterier som dør

Legg inn av Edward N812 » 27 aug 2009, 20:26

du får jo kjøpt lader til telefonen din overalt da ;)
1993 9000 CS 2.3 Turbo
1986 900 Aero
1976 Vespa 50s

Brukeravatar
Timon
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 646
Registrert: 20 des 2007, 16:59
Medlemsnummer: N1234
Navn: Kristian Selås
Bil: M95 9000 CS 2,3t
Sted: Vestfossen
Kontakt:

Re: Bilbatterier som dør

Legg inn av Timon » 27 aug 2009, 20:31

Jammen jeg håper at den gamle dukker opp igjen en dag :roll:

Men ser vel mørkt ut, har vært borte siden i vår en gang.. Får vel kjøpe ny, er billigere enn å ødelegge bilbatteri.
"Cars are meant to be driven, beat to fuck, broken, fixed and made better!"

1995 SAAB 9000 CS 2,3t (1,4 bar)
2001 Audi A6 2.5 quattro

Andreas N1194
Overload!!!
Innlegg: 1742
Registrert: 28 jul 2007, 12:47
Medlemsnummer: 1194
Navn: Andreas E. Andersen
Bil: og900 T16 cab, 9-5, 9-3 cab
Sted: San Francisco
Kontakt:

Re: Bilbatterier som dør

Legg inn av Andreas N1194 » 28 aug 2009, 07:24

Timon skrev:Jammen jeg håper at den gamle dukker opp igjen en dag :roll:

Men ser vel mørkt ut, har vært borte siden i vår en gang.. Får vel kjøpe ny, er billigere enn å ødelegge bilbatteri.
Har cellene først slått over, så får du ikke ladet det opp igjen, og da er det som du skriver om ikke dødt, så hvertfall godt redusert ;) Ellers har jeg et sånt støpsel som du bare putter sigarettenneren inn i og setter i stikkontakten, det har reddet meg mang en gang :mrgreen:
"You pick up your best Girl, Get some Lutefisk sandwiches, and you go Ice Racing, That's a SAAB weekend" - Jay Leno

M09 Saab 9-3 2.0T Convertible California Cruiser MK3

Brukeravatar
Paul N1176
Overload!!!
Innlegg: 1160
Registrert: 05 okt 2007, 19:28
Medlemsnummer: N1176
Navn: Paul Kristensen
Bil: MY09 9-3 1,8t + MY03 9-5 2,0T
Sted: Rognan

Re: Bilbatterier som dør

Legg inn av Paul N1176 » 28 aug 2009, 09:05

bare ha på kablene en liten stund... sånn gjorde jeg det når lysene på civicen hadde stått på natta over :( prøvde å lade opp med en sånn "ctek lader ting", den var nok for liten så den klarte ikke lade det opp når det var helt tomt.. det batteriet fungerer fortsatt kjempebra.. men det kan jo hende jeg får litt problemer til vinteren..
- 03 SAAB 9-5 2,0t Vector estate automat
- 09 SAAB 9-3 SS 1,8t Biopower

Solgt: 00 SAAB 9-5 2,0t sedan
RIP: 87 SAAB 9000 2,0 turbo

Brukeravatar
Timon
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 646
Registrert: 20 des 2007, 16:59
Medlemsnummer: N1234
Navn: Kristian Selås
Bil: M95 9000 CS 2,3t
Sted: Vestfossen
Kontakt:

Re: Bilbatterier som dør

Legg inn av Timon » 29 aug 2009, 22:40

Har prøvd meg litt frem, og ser at hvis jeg kobler et fullt batteri til et tomt batteri en times tid, og deretter kobler på laderen så står laderen og blinker/bytter mellom "fullt" og "ikke fullt" indikator.

Best resultat fikk jeg med å
-først koble et fullt batteri (med startkabler) til det tomme,og vente 2-4 timer
-koble på laderen i tillegg til startkablene, og vente 2-4 timer til
-fjerne startkablene, og sjekke på indikatorene på laderen at batteriet tar lading som normalt (hvis ikke måtte startkablene stå på lenger).

Har plutselig fått tre "nye" batterier jeg nå :)


Regner med at kapasiteten er redusert en god del, hvertfall på to av dem siden de har stått lenge.

Prøvde med voltmeter, med fant bare ut at de gir 12-13 volt... Et spørsmål da, kan man måle hvor mye strøm som er på/får plass på batteriene? Og hva slags målerutstyr trenger man i så fall?

Har forresten kjøpt meg ny tlf (med lader) ;) Nokia 3720.
"Cars are meant to be driven, beat to fuck, broken, fixed and made better!"

1995 SAAB 9000 CS 2,3t (1,4 bar)
2001 Audi A6 2.5 quattro

Brukeravatar
Skaten N671
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 985
Registrert: 14 jan 2005, 01:00
Medlemsnummer: N671
Bil: Saab 900 Aero
Sted: Tysnes

Re: Bilbatterier som dør

Legg inn av Skaten N671 » 29 aug 2009, 23:09

Kapasiteten kan du teste ved å ta ein belastningstest. Der blir batteriet kraftig belasta over ei viss tid, og skal ikkje synke under ein viss spenning i løpet av denne perioden.

Kor møkje strøm som er på batteriet, kan du måle ved hjelp av ein syrevektmåler. Fullt batteri skal ha ei syrevekt på 1,28.

Normal kvilespenning på eit 12V batteri, er 12,6, då kvar celle er på 2,1 volt, og det er totalt 6 celler.
Kvilespenninga skal ikkje måles rett etter lading, det må "roe seg" ei stund før ein kan måle.
'82 Saab 99
'86 Saab 900 Aero (go' bilen)
'98 Peugeot Partner (arbeidsbil)
'99 Saab 9-5


- tlf: 94366164 -
"Norges største trosamfunn er folk som har kjøpt ett VAG produkt å tror de har fått en bra bil"

Svar