SKREKK! Check Engine 99 mod 9-5
Moderator: Moderatorer
- tranceman N366
- 1,5 bar
- Innlegg: 401
- Registrert: 04 feb 2004, 01:00
- Sted: Andenes
SKREKK! Check Engine 99 mod 9-5
Hei.
For en time fant fruen det for godt å fortelle meg at det kom et rart lys i bilen i morres. Når alle verksteder har stengt, da kommer nyheten...
Check Engine lyser. Jeg kjørte en kort tur men merket ikke noe galt, heller ikke når bilen går på tomgang. Hva er sjangsen for at det er en feilmelding, en bug i systemet?
Nærmeste Saab verksted er 1 1/2 time unna, mens Toyota er 15 unna. Har ikke aller merkeverksteder mulighet å lese av feilkoder?
Må få dette sjekket uansett.
For en time fant fruen det for godt å fortelle meg at det kom et rart lys i bilen i morres. Når alle verksteder har stengt, da kommer nyheten...
Check Engine lyser. Jeg kjørte en kort tur men merket ikke noe galt, heller ikke når bilen går på tomgang. Hva er sjangsen for at det er en feilmelding, en bug i systemet?
Nærmeste Saab verksted er 1 1/2 time unna, mens Toyota er 15 unna. Har ikke aller merkeverksteder mulighet å lese av feilkoder?
Må få dette sjekket uansett.
Mine biler--------->
Saab 9-5 2.0T 192hk ; Audi 80 2.0E ; Saab 9-5 2.0t Estate, SP Steg 2 ; Mazda 626 2.5i V6 ;
Audi 80 1.8CC ; Ford Escort 1.4
Saab 9-5 2.0T 192hk ; Audi 80 2.0E ; Saab 9-5 2.0t Estate, SP Steg 2 ; Mazda 626 2.5i V6 ;
Audi 80 1.8CC ; Ford Escort 1.4
- Andrew N1328
- Overload!!!
- Innlegg: 1362
- Registrert: 18 jun 2008, 21:24
- Medlemsnummer: N1328
- Navn: Andrew
- Bil: 04 9-5 2.0t Hirsch
- Sted: Trondheim
- Kontakt:
Re: SKREKK! Check Engine 99 mod 9-5
Om du leser i instruksjonsboka så sier den noe om hvor alvorlig feilen er, f. eks. lyser lampa konstant er det en "mindre feil" og du kan kjøre bilen normalt, men blinker den og det kommer en lyd så er det mere alvorlig feil(husker ikke helt, så ikke skyt:P).
Uansett bør dette sjekkes, og vil anbefale et verksted med litt greie på saab, for de har som regel sett lignende før og kan gi gode tips for hva som bør gjøres...
Uansett bør dette sjekkes, og vil anbefale et verksted med litt greie på saab, for de har som regel sett lignende før og kan gi gode tips for hva som bør gjøres...
"Speed has never killed anyone, suddenly becoming stationary… That’s what gets you." -Jeremy Clarkson
http://www.garaget.org/?car=101291
http://www.garaget.org/?car=101291
- Aleks_
- Overload!!!
- Innlegg: 1679
- Registrert: 02 mar 2007, 18:45
- Medlemsnummer: N1025
- Navn: Aleksander
- Bil: MY01 9-5 2,3t
- Sted: Stange v/ Hamar og Bodø
Re: SKREKK! Check Engine 99 mod 9-5
Nå mener jeg å huske at man på noen biler kan skru på tenninga(hakket før du drar starteren), og check engine-lampa vil etterhvert begynne å blinke. Teller man antall blink så kan man lese ut ifra en tabell hvor problemet ligger, sånn grovt.
Men om det er slik på 9-5 skal jeg ikke si for sikkert.
Men om det er slik på 9-5 skal jeg ikke si for sikkert.
N1025
- 2001 Saab 9-5 2,3t Sedan
x 1997 Saab 900S
http://www.garaget.org/Aleksander
“Horsepower sells cars, torque wins races” - Carol Shelby
- 2001 Saab 9-5 2,3t Sedan
x 1997 Saab 900S
http://www.garaget.org/Aleksander
“Horsepower sells cars, torque wins races” - Carol Shelby
- Ingvar N629
- MAX BOOST
- Innlegg: 12871
- Registrert: 14 mar 2006, 16:41
- Medlemsnummer: 629
- Navn: Ingvar Garåsen
- Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
- Sted: Rissa
Re: SKREKK! Check Engine 99 mod 9-5
Niks.Aleks_ skrev: Men om det er slik på 9-5 skal jeg ikke si for sikkert.
Feilkoden MÅ leses ut med feilkodeleser, skal du lese ut mer enn bare koden (for feilsøking) så må du ha Tech 2.
Om lampa blinker så merker du det på bilen for å si det sånn... Det betyr ikke at det ikke trenger å være alvorlig nok om lampa bare lyser.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
- Dopus
- 2.0 bar
- Innlegg: 529
- Registrert: 15 mar 2007, 23:28
- Bil: 9-5 2.0T stg2 Bilste lesjofors
- Sted: Haugalandet
Re: SKREKK! Check Engine 99 mod 9-5
Ingen blink på 9-5. Bruker selv en rimlig obd2 scanner kjøpt på ebay.Fungerer helt utmerket den. Leser ut koder både min saab og en del andre merker(testet på audi,ford,renault,og saab). Et ok kjekkt å ha vektøy å ha i garasjen.
Saab 9-5 2.0T SE 2001modell
2,5"catback eksos og sportsfilter
Bilstein Sport og Lesjöfors senkefjærer
speedparts steg 2
http://www.garaget.org/?car=138459
2,5"catback eksos og sportsfilter
Bilstein Sport og Lesjöfors senkefjærer
speedparts steg 2
http://www.garaget.org/?car=138459
- Paradigm N558
- MAX BOOST
- Innlegg: 6954
- Registrert: 03 jun 2005, 01:00
- Medlemsnummer: 558
- Navn: Robert
- Bil: Ionic
- Sted: Bodø
Re: SKREKK! Check Engine 99 mod 9-5
Jepp.. kan være at det har vært feiltenning, eller strømbrudd mot magnetventil.. kan også være noe særdeles alvorlig...Dopus skrev:Ingen blink på 9-5. Bruker selv en rimlig obd2 scanner kjøpt på ebay.Fungerer helt utmerket den. Leser ut koder både min saab og en del andre merker(testet på audi,ford,renault,og saab). Et ok kjekkt å ha vektøy å ha i garasjen.
Men sånn "jallascanner" fra eBay anbefales

2022 Ionic 5
2018 Suzuki SV650 X
2024 NEVS Emily GT (I wish)
Har eid: MY86 900i, MY85 900t, MY95 9000 Aero, MY01 9-3 2.0t, MY05 9-5 Aero, MY97 9000 Aero
2018 Suzuki SV650 X
2024 NEVS Emily GT (I wish)
Har eid: MY86 900i, MY85 900t, MY95 9000 Aero, MY01 9-3 2.0t, MY05 9-5 Aero, MY97 9000 Aero
- Ingvar N629
- MAX BOOST
- Innlegg: 12871
- Registrert: 14 mar 2006, 16:41
- Medlemsnummer: 629
- Navn: Ingvar Garåsen
- Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
- Sted: Rissa
Re: SKREKK! Check Engine 99 mod 9-5
www.partsforsaabs.com selger vel også en sånn billig OBDII-leser.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
-
- Overload!!!
- Innlegg: 1156
- Registrert: 14 sep 2006, 14:00
- Medlemsnummer: N 837
- Navn: Anders
- Bil: Mazda 6, VW Polo
- Sted: Sortland
Re: SKREKK! Check Engine 99 mod 9-5
Jeg fikk check engine en gang, da var det resirk.ventilen som var kapotzki. Fikk ikke lest av feilkode, men bilen oppførte seg normalt.
Jeg kobla fra batteriet en stund, koblet til igjen og ut å kjøre. Da jeg gira kom lyset igjen. Da var dommen ganske klar.
Bytta ventilen, alt ok etterpå.
Jeg kobla fra batteriet en stund, koblet til igjen og ut å kjøre. Da jeg gira kom lyset igjen. Da var dommen ganske klar.
Bytta ventilen, alt ok etterpå.
Mazda 6
VW Polo
VW Polo
- ScaabN451
- 0.7 bar
- Innlegg: 100
- Registrert: 07 apr 2005, 01:00
- Medlemsnummer: N451
- Navn: Øystein Solsvik
- Bil: MY98 9-5 2.3t steg1
- Sted: Vestby, Akershus
- Kontakt:
Re: SKREKK! Check Engine 99 mod 9-5
Motorlampa er gul eller oransj, så det er ingen krise å kjøre med men hvis røde lamper lyser bør man ikke kjøre i det hele tatt,med motorlampe lysende og hvis det blir alvorlig nok så vil motoren automatisk gå i nød,det vil si at motoren reagerer maksimalt på halv gass og ikke over feks. 2500o/min sånn at man ikke skal få overbelastet motoren,anbefaler å få sjekket det så fort som mulig 

-98 9-5 2.3turbo
-87 9000 turbo, Levert til Hoggern..snufs
-87 9000 turbo, Levert til Hoggern..snufs
- Ingvar N629
- MAX BOOST
- Innlegg: 12871
- Registrert: 14 mar 2006, 16:41
- Medlemsnummer: 629
- Navn: Ingvar Garåsen
- Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
- Sted: Rissa
Re: SKREKK! Check Engine 99 mod 9-5
Interessant teori. Det er ikke så mange ting på en 9-5 som setter limp-home, da!ScaabN451 skrev:Motorlampa er gul eller oransj, så det er ingen krise å kjøre med men hvis røde lamper lyser bør man ikke kjøre i det hele tatt,med motorlampe lysende og hvis det blir alvorlig nok så vil motoren automatisk gå i nød,det vil si at motoren reagerer maksimalt på halv gass og ikke over feks. 2500o/min sånn at man ikke skal få overbelastet motoren,anbefaler å få sjekket det så fort som mulig
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
- ScaabN451
- 0.7 bar
- Innlegg: 100
- Registrert: 07 apr 2005, 01:00
- Medlemsnummer: N451
- Navn: Øystein Solsvik
- Bil: MY98 9-5 2.3t steg1
- Sted: Vestby, Akershus
- Kontakt:
Re: SKREKK! Check Engine 99 mod 9-5
Neivel hvis du sier det så,jobber du med SAAB ell..? Akkurat hvor mange ting det er vet jeg ikke,hvertfall 2 ting,ved defekt gasspjeldhus og dersom man kjører tom for bensinIngvar N629 skrev:Interessant teori. Det er ikke så mange ting på en 9-5 som setter limp-home, da!ScaabN451 skrev:Motorlampa er gul eller oransj, så det er ingen krise å kjøre med men hvis røde lamper lyser bør man ikke kjøre i det hele tatt,med motorlampe lysende og hvis det blir alvorlig nok så vil motoren automatisk gå i nød,det vil si at motoren reagerer maksimalt på halv gass og ikke over feks. 2500o/min sånn at man ikke skal få overbelastet motoren,anbefaler å få sjekket det så fort som mulig


-98 9-5 2.3turbo
-87 9000 turbo, Levert til Hoggern..snufs
-87 9000 turbo, Levert til Hoggern..snufs
- tranceman N366
- 1,5 bar
- Innlegg: 401
- Registrert: 04 feb 2004, 01:00
- Sted: Andenes
Re: SKREKK! Check Engine 99 mod 9-5
Det var en føler i sylynder i rekke nr 1 som hadde en feilkode. Jeg vet ikke hva koden er fordi mekanikern slettet koden i stede for å skrive ut. Men den har ikke kommet tilbake, så det var nok ikke noe alvorlig.
Han sa at det vanligste var faktisk å bytte føler dersom meldingen kom tilbake.
Jeg husker ikke nøyaktig hva føleren heter eller hva den måler...
Han sa at det vanligste var faktisk å bytte føler dersom meldingen kom tilbake.
Jeg husker ikke nøyaktig hva føleren heter eller hva den måler...
Mine biler--------->
Saab 9-5 2.0T 192hk ; Audi 80 2.0E ; Saab 9-5 2.0t Estate, SP Steg 2 ; Mazda 626 2.5i V6 ;
Audi 80 1.8CC ; Ford Escort 1.4
Saab 9-5 2.0T 192hk ; Audi 80 2.0E ; Saab 9-5 2.0t Estate, SP Steg 2 ; Mazda 626 2.5i V6 ;
Audi 80 1.8CC ; Ford Escort 1.4
- Gunnar N326
- Overload!!!
- Innlegg: 1262
- Registrert: 03 jul 2004, 01:00
- Medlemsnummer: N 326
- Bil: 9-3 2,3i '98 nå delebil
- Sted: Kr.sund
Re: SKREKK! Check Engine 99 mod 9-5
En Føler i sylinder 1 du.. hmmm.. det må være det som kalles tennplugg! 
Hadde selv et tilfelle av "check engine" i sommer, det var en vakuumslange som hadde sprukket i enden og hoppet av avlastningsventilen. Fant ingen andre feil, og ingen nye varsler.

Hadde selv et tilfelle av "check engine" i sommer, det var en vakuumslange som hadde sprukket i enden og hoppet av avlastningsventilen. Fant ingen andre feil, og ingen nye varsler.
MVH Gunnar Medl. N326
9-3 '02 2,3 prosjekt...
9-3 2.0s '98
9-5 Estate 2.0t aut '01
Solgt 
9-3 2,3i '98, nå avskiltet delebil.
x 9000cse 2.3t '96(solgt)
x 9000cc 2.3i '90 (solgt)
x 9000cc 2.0T '90(totalvraket)
9-3 '02 2,3 prosjekt...
9-3 2.0s '98
9-5 Estate 2.0t aut '01


9-3 2,3i '98, nå avskiltet delebil.
x 9000cse 2.3t '96(solgt)
x 9000cc 2.3i '90 (solgt)
x 9000cc 2.0T '90(totalvraket)
- Ingvar N629
- MAX BOOST
- Innlegg: 12871
- Registrert: 14 mar 2006, 16:41
- Medlemsnummer: 629
- Navn: Ingvar Garåsen
- Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
- Sted: Rissa
Re: SKREKK! Check Engine 99 mod 9-5
I rekke 1 ja, hehe! Er vel som Gunnar sier pluggen det, da er det enten mye tenningsbank eller misfire vil jeg tippe, grunnen til det bør du jo finne ut av (om jeg tolker innlegget ditt rett).
Nei men ærlig talt, det får da være grenser til synsing...ScaabN451 skrev: Neivel hvis du sier det så,jobber du med SAAB ell..? Akkurat hvor mange ting det er vet jeg ikke,hvertfall 2 ting,ved defekt gasspjeldhus og dersom man kjører tom for bensinjeg trodde T7 og nyere var såpass avanserte,akkurat som andre merker
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
- ScaabN451
- 0.7 bar
- Innlegg: 100
- Registrert: 07 apr 2005, 01:00
- Medlemsnummer: N451
- Navn: Øystein Solsvik
- Bil: MY98 9-5 2.3t steg1
- Sted: Vestby, Akershus
- Kontakt:
Re: SKREKK! Check Engine 99 mod 9-5
Synsing faktisk,motoren i 9-5n min har gått i limp home modus og det var som å kjøre uten turbo,ikke mye krutt i esken,eksakt maks turtall husker jeg ikke men nødmodus er nødmodus,jeg er bilmekaniker og har vært det i 13 år..uansett så kan han kjøre med motorlampe,han bør få sjekket feilkoder først.Ingvar N629 skrev:I rekke 1 ja, hehe! Er vel som Gunnar sier pluggen det, da er det enten mye tenningsbank eller misfire vil jeg tippe, grunnen til det bør du jo finne ut av (om jeg tolker innlegget ditt rett).
Nei men ærlig talt, det får da være grenser til synsing...ScaabN451 skrev: Neivel hvis du sier det så,jobber du med SAAB ell..? Akkurat hvor mange ting det er vet jeg ikke,hvertfall 2 ting,ved defekt gasspjeldhus og dersom man kjører tom for bensinjeg trodde T7 og nyere var såpass avanserte,akkurat som andre merker

-98 9-5 2.3turbo
-87 9000 turbo, Levert til Hoggern..snufs
-87 9000 turbo, Levert til Hoggern..snufs