Dårlig turbo? + hei på dere

Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.

Moderator: Moderatorer

Svar
Brukeravatar
Snurrbo
Grunnladetrykk
Grunnladetrykk
Medlemsnummer: N1747
Navn: Jakob
Bil: Saab 9-5 2,0t
Sted: Vestlending i Bærum

Dårlig turbo? + hei på dere

Legg inn av Snurrbo » 05 sep 2009, 22:25

Heisann folkens! Først en presentasjon:
Jeg er en Saab-tilhenger som har kjørt Saab hele mitt liv! Faren min kjøpte en 99 i 1978 litt før jeg ble født, og har kjøpt ny Saab hvert syvende år siden. Da han skiftet i 2006 fikk jeg hans 99-modell 9-3 billig, og ble for første gang Saab-eier selv. Nå i april kjøpte jeg en 2005 9-5 Estate 2,0t som bare hadde gått 46 000 km. Andre gode egenskaper for akkurat denne bilen er manuelt gir, fine 17” felger og Aeroeksteriør. Veldig fornøyd!!! :D Når jeg endelig har blitt eier av en turbomotor ble jeg nødt til å bli medlem her i klubben.

Jeg ble litt bekymra da jeg leste denne setninga av Aleks_ i Vurderer å kjøpe 9k Jub. Noen spørsmål...:
Om du gir på, kjenn etter litt nykking, det kan blant annet være tegn på sliten turbo.
Jeg kjenner noe sånt. Det kommer an på hva Aleks_ mener med nykking, men kraftutviklinga er i hvert fall veldig ujevn ved skikkelig pådrag. Man merker det selvfølgelig best i lave gir, dvs. akselerasjon omkring 2500 – 3500 o/min i 2. gir. Kraften avtar litt for så å komme tilbake for fullt etter et halvt sekund eller noe sånt. Det kan skje en gang eller to i løpet av samme pådrag med om lag 1000 o/min i mellom.

Kan forrige eier ha klart å terrorisere turboen så mye at den viser svakhetstegn etter 46k km? Håper noen har forslag til noe mer uskyldig det kan være…
M12 Citroen C-Zero - 180 Nm og bakhjulsdrift => Artigere enn den ser ut :-)
M05 9-5 Vector Estate 2,0t - Manuell, Aero eksteriør, Maptuner E85 steg 1

Brukeravatar
EdHunter N815
MAX BOOST
Medlemsnummer: N815
Navn: Bjørn
Bil: 2008 9-3 2,0t Hirsch
Sted: Bergen

Re: Dårlig turbo? + hei på dere

Legg inn av EdHunter N815 » 06 sep 2009, 02:30

Det er flere ting som kan gi varierende ladetrykk, for eksempel vacumlekkasjer, defekt magnetventil, lekkasje på trykksiden, osv. Jeg hadde en lekkasje på slangen fra IC til innsugsrør på min 9-5 for en stund siden, da var det veldig opp og ned med ladetrykket. Det kan vel også være turboen, men jeg betviler det med tanke på km-stand.

Det du kan gjøre først av alt er å gå over alt av slanger (både trykk og vacum) først og sjekke at de sitter som det skal og at alle slanger er hele og fine. Om du ikke finner noe ville jeg reist på et Saabverksted, med en Tech2 blir det mye lettere å finne ut av slike feil. Uten diagnoseverktøy leter du ofte i blinde når det er snakk om denne type feil siden den kan forårsakes av så mye forskjellig.
M91 Saab 9000cc 2.3 Turbo S (godbil)
M08 Saab 9-3 SC 2,0t Vector (Hirsch)
M98 Saab 9-5 sedan 2.3t steg 1

Brukeravatar
Ingvar N629
MAX BOOST
Medlemsnummer: 629
Navn: Ingvar Garåsen
Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
Sted: Rissa

Legg inn av Ingvar N629 » 06 sep 2009, 09:50

Hei! Det er nok ikke turboen, men som Ed sier så er det en fordel å ha tech 2 diagnoseverktøy. Hvor bor du? Det du kan gjøre selv er å se etter vakuumlekkasjer og slikt. Men jeg har ett kontrollspørsmål; har du TCS eller ESP? Når systemet jobber så blir motorkraften redusert en liten stund.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan

Brukeravatar
Snurrbo
Grunnladetrykk
Grunnladetrykk

Legg inn av Snurrbo » 07 sep 2009, 09:58

Jepp, jeg har ESP, men tviler på at det er årsaken. Riktig nok synes jeg som er vant til sugemotor at den drar bra på lavt turtall, men det skal mer til for å utfordre friksjonen på tørr asfalt :wink: I så fall må ESP'en være overfølsom. Jeg skal følge med på varsellampa neste gang for sikkerhets skyld.

Jeg ville tro lekasjer ville gi mer konstant tap, så det har jeg ikke tenkt på. Det er stort sett jevnt drag, men med korte bølgedaler. Når ekspertisen her har talt, så er det bare å gå ut og sjekke alle slanger... Takk for svar.

Jeg bor i Bærum.

Brukeravatar
matrox N522
MAX BOOST
Medlemsnummer: N522
Navn: Eskil Bjerke
Sted: Østre Toten

Legg inn av matrox N522 » 07 sep 2009, 17:10

Jeg ville faktisk ha gjettet på luftmengdemåleren din. Den skaper som regel ujevn pådrag om den ikke er helt god.
Og om du kjenner noen andre med 9-3, så kan du jo bare prøvelåne LMM fra en av de?
Saab 9-5 Estate Vector Sport 2005
VW Boble 1200 1963

VW Passat R-Line 4M 2010 || Solgt
Saab og9-3 Turbo || Solgt

Eskil || N522

Brukeravatar
Snurrbo
Grunnladetrykk
Grunnladetrykk

Legg inn av Snurrbo » 11 sep 2009, 09:05

Det er en stund siden jeg oppdaget dette, og har egentlig ikke vært bekymra for det. Nå som jeg tok det opp her har jeg prøvd å kjenne etter en stund, og det virker som om problemet mer eller mindre er borte. Jeg tok av slangen før luftmengdemåleren for å komme til da jeg byttet pære for noen uker siden. Det kan jo hende at den ikke satt skikkelig på forhånd.

Nå drar den jevnt når trykket er oppe, men noen ganger rykker det litt når turboen bygger opp trykk. Momentøkningen stagnerer et øyeblikk når den øker som mest, men så kommer den igjen. Det er ikke sånn hver gang, så jeg regner med at dette ikke er uvanlig og skyldes trykkbølger eller noe sånt?

Svar