skifte clutch 9000

Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.

Moderator: Moderatorer

Svar
Anders N1660
0.7 bar
0.7 bar
Innlegg: 179
Registrert: 23 sep 2008, 19:01
Medlemsnummer: 1660
Navn: Anders Meisingset
Bil: 12 BMW x3
Sted: romsdal

skifte clutch 9000

Legg inn av Anders N1660 » 15 sep 2009, 13:52

skal bytte clutch på 9000 min, som er en CSE 2,0 ltt, man gir.97 mod. er dette en enkel operasjon, eller må traversen ned for å få dette til?

stemmer det forresten at de siste modellene av lavtrykkeren ble levert med 240mm svinghjul?

anders
2012 BMW X3

Brukeravatar
Kurt N597
1.2 bar
1.2 bar
Innlegg: 267
Registrert: 31 aug 2007, 12:39
Medlemsnummer: N597
Navn: Kurt
Bil: 9-5 Aero Estate
Sted: Tromsø

Re: skifte clutch 9000

Legg inn av Kurt N597 » 15 sep 2009, 14:46

For å få ut girkassen er det enklest å slippe ned venstre side av subframen. Den er hengslet litt til venstre for midten.
Når det gjelder om du har 215mm eller 240mm svinghjul så skal du egentlig ha 215mm, men vi har vel også sett 240mm svinghjul/trykkplate med 215mm lamell på 2,0 lettrykkere. Du får demontere og se.
mvh Kurt N597

Saab 9-5 Aero Estate

Brukeravatar
Tor N12
MAX BOOST
Innlegg: 9123
Registrert: 13 aug 2003, 01:00
Medlemsnummer: N012
Navn: Tor
Bil: 9000/9-5/9-3
Sted: Melhus

Re: skifte clutch 9000

Legg inn av Tor N12 » 15 sep 2009, 21:05

97-modellen har 240mm trykkplate men den lille lamellen.
M97 9000 AERO Godbilen, evighetsprosjekt....
M07 9-5 A60 Hirsch/MgMotor
M07 9-3 Vector/Aero Cab Hirsch/MgMotor
M09 9-3 Aero XWD Hirsch/MgMotor

Brukeravatar
Timon
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 646
Registrert: 20 des 2007, 16:59
Medlemsnummer: N1234
Navn: Kristian Selås
Bil: M95 9000 CS 2,3t
Sted: Vestfossen
Kontakt:

Re: skifte clutch 9000

Legg inn av Timon » 16 sep 2009, 16:34

Hvis du ikke skal heise opp bilen, kan du like godt skru den venstre halvdelen av subframen helt av. Er bare 2 ekstra skruer, og den blir i veien ellers.

Et tips når du ska ha det hele sammen igjen, er å bruke den lengste av skruene til subframen som styreskrue til girkassa. Du kan skru den inn i det skruehullet som er øverst og lengst foran på motoren/girkassa, og den funker da som en hengsle slik at det blir lettere å treffe med akslingene.
"Cars are meant to be driven, beat to fuck, broken, fixed and made better!"

1995 SAAB 9000 CS 2,3t (1,4 bar)
2001 Audi A6 2.5 quattro

Svar