Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.
Moderator: Moderatorer
-
Øivind
- Innlegg: 4
- Registrert: 05 sep 2009, 11:12
- Medlemsnummer: N1787
- Navn: Øivind
- Bil: 2006 9-5 stv, 2,0t
- Sted: Selbu
Legg inn
av Øivind » 17 sep 2009, 11:40
En 9-5, 06 modell 2,0 bensin, som jeg kikker på har servicebok. Her er det skiftet olje og gjort service ved 17', 29', 58', 88, og 120'. I følge selger er dette "riktig" og de vanlig intervallene på disse bilene. Jeg har lest ved diverse søk at folk her anbefaler oljeskift ved hver 10', og etter det jeg har lest er det serviceintervall ved hver 20'. Har jeg misforstått og er det ingen fare ved de intervallene på denne bilen, eller bør jeg skygge unna? Kan jeg i tilfelle merke noe ved gjennomgang/ prøvekjøring av bilen hvis det ikke er som det skal være, eventuelt at alt er i orden?
En annen ting; når skal i tilfelle autmatoljen være skiftet?
Tips mottas med takk.

2006 9-5 stv, 2,0t
1998 Ford Mondeo 1,8 (konebil)
* 1993 Mercedes 220 TE
* 1996 VW Sharan (huff, huff...)
* 1996 Opel Rekord 2,0
* 1981 Ford Escort 1,3
-
Paradigm N558
- MAX BOOST
- Innlegg: 6954
- Registrert: 03 jun 2005, 01:00
- Medlemsnummer: 558
- Navn: Robert
- Bil: Ionic
- Sted: Bodø
Legg inn
av Paradigm N558 » 17 sep 2009, 14:18
MINST en gang hver 10.000 sier nå jeg.
Om det kun er tatt da, ta ned bunnpannen, se over oljesilen, ser det bra ut, drener den for olje, bruk dieseltrikset (søk) og fyll på ny god olje.
Automatkasseoljen vet jeg ikke noe om, desverre.
2022 Ionic 5
2018 Suzuki SV650 X
2024 NEVS Emily GT (I wish)
Har eid: MY86 900i, MY85 900t, MY95 9000 Aero, MY01 9-3 2.0t, MY05 9-5 Aero, MY97 9000 Aero
-
Karl N1641
- 2.0 bar

- Innlegg: 582
- Registrert: 13 mar 2009, 12:24
- Medlemsnummer: N1641
- Navn: Karl
- Bil: 9-5
- Sted: Aust-Agder
-
Kontakt:
Legg inn
av Karl N1641 » 17 sep 2009, 14:40
Øivind skrev:En 9-5, 06 modell 2,0 bensin, som jeg kikker på har servicebok. Her er det skiftet olje og gjort service ved 17', 29', 58', 88, og 120'. I følge selger er dette "riktig" og de vanlig intervallene på disse bilene.
Meget mulig selger har rett i sin uttalelse her. Eg meiner såpass ny 9-5 skal ha oljeskift pr 30 000km eller deromkring, mulig eg hugsar feil. Er ellers gjerne også ei øvre grense mhp tid (ikkje berre kjørelengde) mellom kvart skift.
Du har jo serviceboka foran deg - du finner gjerne Saabs instrukser vedr oljeintervaller der?
1999 9-5 B235 man "Karlsvogna"
Har for øyeblikket ingen SAABer
2007 BMW 530XDA
2008 BMW 120D
1989 BMW 318i
2013 BMW R1200GS
--O-o-O--
Om du klikker
her kan du lese litt om min gamle bil, som no er seld til stianj og så vidare til Marius
-
Øivind
- Innlegg: 4
- Registrert: 05 sep 2009, 11:12
- Medlemsnummer: N1787
- Navn: Øivind
- Bil: 2006 9-5 stv, 2,0t
- Sted: Selbu
Legg inn
av Øivind » 17 sep 2009, 15:22
Tusen takk for innspillene så langt. Jeg har ikke serviceheftet, dessverre, og har ikke sett bilen selv "live" enda. Ville derfor ha mest mulig tips før jeg eventuelt drar for å se på den. Jeg er ganske interessert i bil, men har dessverre ikke spesielt gode tekniske kunnskaper.
2006 9-5 stv, 2,0t
1998 Ford Mondeo 1,8 (konebil)
* 1993 Mercedes 220 TE
* 1996 VW Sharan (huff, huff...)
* 1996 Opel Rekord 2,0
* 1981 Ford Escort 1,3
-
doo-kie
- Overload!!!
- Innlegg: 1960
- Registrert: 22 feb 2008, 17:55
- Medlemsnummer: N1304
- Navn: Jens Petter Jensen
- Bil: 06 Saab 9-5, 11 Saab 9-3x
- Sted: Rognan, Saltdal
Legg inn
av doo-kie » 17 sep 2009, 20:29
Jeg mener sterkt på at etter 04 ble det 20000km på oljeskift intervallene.
Men du skal bare kontakte saab ang disse spørsmålene så får du korekt svar!
MY11 Saab 9-3x sc XWD eLSD 2.0T(maptun)
MY06 Saab 9-5 Vector SC 2.0t(Hirsch)
Dodge Ram d-150 pickup
MY02 saab 9-5 2.0t BSR steg 1(Spiker)
93 Saab 9000cs 2.0T(Solgt)
http://www.garaget.org/doo-kie
-
Singsaker
- 2.0 bar

- Innlegg: 821
- Registrert: 02 mar 2007, 13:27
- Medlemsnummer: N968
- Bil: Saab 9-5 M04
- Sted: Trondheim
Legg inn
av Singsaker » 17 sep 2009, 22:16
doo-kie skrev:Jeg mener sterkt på at etter 04 ble det 20000km på oljeskift intervallene.
Men du skal bare kontakte saab ang disse spørsmålene så får du korekt svar!
30.000km med Long Life på M04, men ingen anbefaler det, om du da ikke kjører med varm motor hele dagen og 60.000km i året, men det er en billig forsikring å bytte olje hver 10.000km
07. Saab 9-5 1,9 tdi man, sedan.
-
Øivind
- Innlegg: 4
- Registrert: 05 sep 2009, 11:12
- Medlemsnummer: N1787
- Navn: Øivind
- Bil: 2006 9-5 stv, 2,0t
- Sted: Selbu
Legg inn
av Øivind » 18 sep 2009, 11:42
30.000km med Long Life på M04, men ingen anbefaler det, om du da ikke kjører med varm motor hele dagen og 60.000km i året, men det er en billig forsikring å bytte olje hver 10.000km
Snakket med Saab i dag, og fikk dette inntrykket der også, ja. Er litt usikker på hva jeg skal gjøre i forhold til denne bilen, men vil hvertfall helt sikkert få en skikkelig Saab-kyndig person til å se på den hvis jeg skal gå videre med den.
Takk skal dere ha for responsen.
2006 9-5 stv, 2,0t
1998 Ford Mondeo 1,8 (konebil)
* 1993 Mercedes 220 TE
* 1996 VW Sharan (huff, huff...)
* 1996 Opel Rekord 2,0
* 1981 Ford Escort 1,3
-
Macgeier
- 2.0 bar

- Innlegg: 807
- Registrert: 18 mar 2005, 01:00
Legg inn
av Macgeier » 18 sep 2009, 19:13
Avhengig av hvilket oljefilter som brukes, men 30.000km høres farlig ut.
Hvis 30.000km per oljeskift og det brukes originalt Saab filter så anbefaler jeg å bytte filter hvert 10.000km.
Upraktisk? Ja, men filterbytte hver 10.000km er absolutt nødvendig, for et tilstoppet filter er motorens hovedfiende

- Saab 9-5 2.0 SE 1998 (257.000). Multifuel (LPG/Bensin) Skinn + manuellt gear.