Cheron skrev:En annen ting... Er klar over at det er hvor aktiv jeg bruker høyrefoten;
Men er det noen som har målet snittet på bensinforbruk på en sånn bil? Både med manuell og automat? Noen som vet? Alltid interresant hva en bil bruker synes nå jeg
Saab 9-5 2.3T?? Noen?

Hei Cheron!
Jeg gikk til en innkjøp av en 9-5 Estate Aero(2,3T) 2001 mod. i mars. Etter dette har jeg kjørt godt og vel 13000km på varierte veier med noenlunde den samme kjørestilen. Det dreier seg forresten om en automat hvor jeg vanligvis bruker normal innstilling og ikke sport-knappen. Jeg gir på når det er fartsgrenseøkning og bremser vel en del på girene i nedover bakker, men alt i alt kjører jeg nok ganske fint med et turtall runt 2000-2500. Kjørestilen min kan ikke defineres som "rykk og napp-kjøring", men jeg kjører forbi noen lastebiler og de tregeste i trafikken. Bilen har for det meste rullet på 17" hjul med 225/45 dekk.
Forbruk:
På strekningen Stavanger-Slovakia-Stavanger med mye kjøring på Autobahn brukte bilen rundt 1 liter på mila med en fart på altifra 50 til 200. Jeg lå vel mest i 150km/t. AC var på hele tiden i 25-30+ varmegrader. Dette er et mye bedre forbruk på samme strekning enn tilsvarende kjøring med en `93 mod Opel Omega 2,6 jeg hadde tidligere. Her var bilen fylt godt opp med MANGE bøker og annet flyttegods.
Her hjemme har jeg kjørt en del i området rundt Stavanger med turer på opptil 10 mil, men det har for det meste vært småkjøring med turer på 5-10km med kaldstart innimellom. Da har bilen ligget mellom 1,05l til 1,09l.
Ved langturer(for det meste Stavanger-Stord) har jeg ikke fått bilen under 0,8l på milen(AC innkoblet). Dette er en strekning med lange undersjøiske tunneler med bratte bakker på hver side. Jeg antar at forbruket går litt opp på disse. På hver eneste tur har bilen vært godt lastet(flyttelass).
For min del er det ikke tvil om at min SAAB ikke er den mest drivstofføkonomiske bilen en finner, men jeg har ikke angret et sekund etter kjøpet. Bensinutgiftene ofrer jeg ikke en tanke når jeg kjører eller når jeg fyller. Jeg er forresten ikke veldig godt bemidlet enda.
Usikkerhet i forkant av kjøpet:
Før jeg kjøpte min bil ble det påpekt ved NAF-test at oljenivået var lavt,-selvfølgelig negativt. De tidligere eierne fortalte om oljeskift pr. 15000km. De har holdt bilen bra, men ikke i nærheten av samme nivå som jeg prøver å holde den. En del i forumet advarte meg naturlig nok mot å kjøpe bilen, men jeg tok sjansen etter at den også var kjørt og lyttet på av en pedantisk onkel av meg(yrkessjåfør og overivrig bilbytter). Det første som ble gjort etter kjøpet var å sette bilen på Kjeller(SP) for oljeskift og sjekk av oljesil for avdekking av et evt. oilsludge-problem. Motoren viste seg å være i sin skjønneste orden. Det er ikke alltid at en bil trenger å være ille uansett om oljeskiftet ikke er tatt helt etter entusiastintervallene(hver 10000km).
Litt mye tekst, men håper dette hjelper deg litt på vei.
Mvh.
Thomas.